Toon posts:

Apple laptop : economische zet?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Het gametijdperk is voorgoed over op pc bij ons thuis, ook mijn broer hardcore gamer geeft de brui aan pc's maar nog niet aan windows, hij gaat verder met een notebookje voor office toestanden. Voor het gamen gaan ik en mn broer een nieuwe uitdaging aan : een xBOX 360 aan een lekker grote tft. Maar nu dat terzjide,

Ik zit momenteel met een 20kg wegende Power Mac G5, deze zijn nu ook niet van de kleinste kindjes en nemen een berg plaats in. Ik wil deze weg voor een redelijk prijsje maar ik verwacht idd geen wonderen. Maar dan zo ik definitief overschakelen op een notebook. Ik mac / pc heel weinig, omdat ik nog aan topsport doe ook, dus hardcore maccen zit er niet in, ook geen final cut pro en die toestanden. Gewoon een photoshop versie, niet de nieuwste. Een php/html/... editor. Safari, iTunes (altijjjjjjjjjjjjjjd) en iPhoto om bestandjes te beheren. Er gaat 1 game op gedraaid worden die nog werken op een pentium 2 ed, geen zware game: warcraft 3.

Nu wat ik wil weten wat is de beste keuze op prijs kwaliteit gebied. Ik wil mijn macloopbaan verder zetten zonder kernel pannics, whines en al die andere probjes; U schiet me maar met advies

mag tweedehands zijn. of nieuw u kiest maar

Groeten

Verwijderd

Voor wat je er mee wil doen zijn de macbook en de macbook pro uitermate geschikt. Het enige wat misschien een bummer kan zijn is het kleine scherm van de macbook. 13.3inch is niet echt comfortabel om dagelijks op te werken. Of je koopt een extern TFT'tje voor je macbook of je gaat naar de pro versie. Ik krijg de indruk dat er met de macbook pro minder meldingen gemaakt worden van problemen. Vooral ivm met té grote warmteproductie. Ik ga zelf waarschijnlijk bij de uitgave van Leopard (maart 2007) een macbook kopen en daar dan een 20inch Acer TFT aanhangen. Zelfde prestaties als de macbook pro en het comfort van een groooooot scherm! :Y)

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-01 14:07

sjaakaq

It might get loud

Tja...als je altijjjjjjjjjjjjjjd ( ;) ) iTunes aan hebt staan lijkt een laptop me niet bijzonder geschikt of wel, met dat prutsgeluid? Ik weet niet hoe vaak je buitenshuis computert, maar anders een Mac Mini ofzo?

leoaq.fm // Jeune Loop

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
leokennis schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 16:47:
Tja...als je altijjjjjjjjjjjjjjd ( ;) ) iTunes aan hebt staan lijkt een laptop me niet bijzonder geschikt of wel, met dat prutsgeluid? Ik weet niet hoe vaak je buitenshuis computert, maar anders een Mac Mini ofzo?
Een macbook heeft gewoon een optische audio uitgang, dus als je een beetje leuk setje hebt sluit je het daarop aan en dan heb je perfect geluid.

Verwijderd

Schijnbaar snap je het nog steeds niet, controleer morgen je mail of pushmessages even.

[ Voor 77% gewijzigd door leon1e op 12-08-2006 18:30 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

met een MacBook of MacBook Pro kun je prima vooruit denk ik zo. Een 15" MacBook Pro is wat dat betreft de ideale smeltkroes tussen een degelijke processor, een degelijke videochip, een groot scherm, fijne prijs en mobiliteit. Wil je toch wat mobieler zijn (of vind je een Pro te duur) dan kun je voor de MacBook gaan; wil je groter dan is een 17" MacBook Pro een optie.

Overigens ben ik persoonlijk absoluut geen fan (meer) van glossy schermen, ik raad je dus aan om als het budget het toelaat voor een MacBook Pro met mat scherm te gaan. (MacBook Pro's komen standaard met een mat scherm)

[ Voor 72% gewijzigd door leon1e op 12-08-2006 18:30 ]

Launching containers into space

Verwijderd

Check je mail nog een keer

[ Voor 95% gewijzigd door leon1e op 12-08-2006 19:36 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Als je idd geen spellen gaat spelen (warcraft 3 is een oudje, die werkt wel) en toch een extern scherm hebt staan straks dan kan je net zo goed goedkoop klaar zijn met een Macbook. wat je wilt doen is CPU-afhankelijk en dat is wat de Macbook wel kan. De overige extra's maken het iig een redelijk systeem, zowel qua geluid, prijs en portabiliteit. Waarom meer neerleggen als het toch niet noodzakelijk is (alhoewel de Pro wel een mooiere bak is.... a 900 euro meer).

Verwijderd

De Macbook is voor de TS geen optie, die wil geen last hebben van kinderziektes zoals de whine :)

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Apple heeft wat dat betreft idd geen schone naam, maar die whine zal op een dag toch wel te herleiden zijn en in een nieuwe revisie eruitgehaald worden?

Verwijderd

Gewoon een photoshop versie, niet de nieuwste. Een php/html/... editor. Safari, iTunes (altijjjjjjjjjjjjjjd) en iPhoto om bestandjes te beheren. Er gaat 1 game op gedraaid worden die nog werken op een pentium 2 ed, geen zware game: warcraft 3.
Ik zeg: Neem de allerlaatste Powerbook 15". Kinderziekteloos (alhoewel dat bij de MBP ook zo is), genoeg voor wat jij wilt en in overstock vast wel voor rond de 1599 euro leverbaar.

Een intel-mac zou overkill zijn en zonde van je centjes :)

Misschien zelfs een iBook 14" (overstock voor +/- €999), maar die is al snel underpowerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2006 20:18 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 20:13:
[...]

Ik zeg: Neem de allerlaatste Powerbook 15". Kinderziekteloos (alhoewel dat bij de MBP ook zo is), genoeg voor wat jij wilt en in overstock vast wel voor rond de 1599 euro leverbaar.

Een intel-mac zou overkill zijn en zonde van je centjes :)

Misschien zelfs een iBook 14" (overstock voor +/- €999), maar die is al snel underpowerd.
Dat is ook niet echt logisch he. 1599 is goed, maar de beter presterende, modernere en meer up te date intel-macbook van 1200 euro is zonde van de centjes? Ik mis hier iets blijkbaar? ;)

Op elk punt dan ook is de macbook (non pro) een grote stap voorwaarts tov de powerbook G4. Alleen al de dual core laat toe veel flexibeler te werken. En ook de casual gebruiker zal dat 'merken'. Als in gebruikerservaring en zo. Of je moet per se 'goedkoop' (goedkoper) voor de alu look willen gaan. Maar dat is misschien wel ver gezocht.

Wat wél een optie is, is een power pc mac tweedehands. Voor een paar honderd euro ben je klaar, en kan je ook alles wat de topic starter er mee wil doen.

In zijn geval zou ik gaan voor een simpele mac mini (intel) of een tweedehands iBook G4 of tweedehands (!!) powerbook G4. (en dus zeker geen iBook voor 1000 euro :? Voor 1100 met studentenkorting krijg je al een dual core macbook)

Gewoon genoeg ram voorzien, dan loopt alles wel goed.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Gezien Bootcamp of paralels zijn IMHO alle niet -Intels volstrekt waardeloos voor echt brede inzet. Dan is 1600 euro voor een G4 powerbook gewoon echt veel te duur.

Verwijderd

Als ik geen Parallels nodig zou hebben zit ik liever op een Powerbook 15" dan een Macbook 13" :)

De hogere resolutie is goddelijk als je wilt programmeren (PHP is ook programmeren), de videokaart is tig keer beter, en de looks zijn "to die for" :)

Verwijderd

Ik - MacBook 2.0 , 2GB eigenaar - adviseer de TS voor 399 euro een 2de hands iboekje te kopen.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2006 01:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo jullie lezen blijkbaar niet dat het mobiel moet zijn ? Ik zie niet in dat ik de stekkers van scherm en mac mini in mn kont kan steken om stroom te krijgen ? Deze optie al schrappen, is de ibook geen mobiele variant op die mac mini eerste gen ?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:50

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 09:36:
Zo jullie lezen blijkbaar niet dat het mobiel moet zijn ? Ik zie niet in dat ik de stekkers van scherm en mac mini in mn kont kan steken om stroom te krijgen ? Deze optie al schrappen, is de ibook geen mobiele variant op die mac mini eerste gen ?
Omdat jij aangeeft dat jij weinig achter de computer zit, maar àls je er achter zit mobiel wilt zijn, lijkt het mij verstandig om voor de goedkoopste apple laptop te gaan.

Je bent een dief van je portemonnee als je voor een ppc machine gaat. Je kunt misschien goedkoop aan zo'n laptop komen, maar de performance is in vergelijking met de intel based machines bedroevend.

Voorbeeld: een beetje laptop zal 2e hands nog wel 600-800 euro minimaal moeten opbrengen, terwijl je een macbook met 1 gig al voor ongeeer 1100-1200 euro hebt. Dat beetje (400-600) dat je dan extra betaald maakt echt een wereld van verschil qua performance en je hebt nog garantie en een beter scherm ook.

Het is alleen aan jou te bepalen of het macbook scherm qua resolutie groot genoeg is. Ik betwijfel erchter of je zoveel extra geld zou moeten neertellen voor een iets groter scherm (mb pro) terwijl je zelf aangeeft weinig te 'computeren'. Overweeg dan toch het compromis met een extern scherm indien noodzakelijk.

Zo, dat was 'm hiermee kun je denk ik prima uit de voeten en succes met je beslissing.

Verwijderd

Topicstarter
Ok , zeg hoe zit het met de Mooo-wine-en uitval problemen? Is er al een nieuwe revisie ? Of is het enkel bij sommige macbooks en niet allemaal? Ik hoorde ook verkleuringen van de top case?

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:18
Denk dat je daarover gewoon even het [MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 3 moet lezen.

[ Voor 25% gewijzigd door Haas op 13-08-2006 13:08 ]

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Er is geen nieuwe revisie, wel blijkt dat de nieuwere er geen last van hebben.
Ik heb nu een van de eerste en heb nergens last van.
Het probleem komt echt bij een heel klein aantal voor. Dat die personen dat toevallig allemaal op internet posten wekt de indruk dat het probleem erg veel voor komt.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
Ok omdat op MacOSX.nl iedreen die recent een macbook heeft wel een probleem heeft :s

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Murcielago schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 13:07:
Er is geen nieuwe revisie, wel blijkt dat de nieuwere er geen last van hebben.
Ik heb nu een van de eerste en heb nergens last van.
Het probleem komt echt bij een heel klein aantal voor. Dat die personen dat toevallig allemaal op internet posten wekt de indruk dat het probleem erg veel voor komt.
Same here.. nergens last van! Super aparaat! _/-\o_

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 20:02:
Ok omdat op MacOSX.nl iedreen die recent een macbook heeft wel een probleem heeft :s
Er zijn het afgelopen half jaaar 1,3 miljoen macs verkocht en gezien de macbook een hit is bij apple zal zeker de helft een macbook hebben. Die zitten niet allemaal op macosx.nl.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb een MacBook zonder problemen en zit ook op die site, dus dat klopt al niet :P

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 20:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

tjah als men problemen heeft gaat men klagen.. als het werkt hoor je mensen niet.

blup

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Canaria schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 00:12:
[...]

Ik heb een MacBook zonder problemen en zit ook op die site, dus dat klopt al niet :P
+1 :P

Ding werkt perfect, ben alleen -zoals ik eerder al zei- niet te spreken over de fragiele glossy coating van het scherm.

Launching containers into space

• t-h
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12-2025

t-h

Ik adviseer TS een MacBook (beetje 'pimpen' met wat extra geheugen en evt. een externe hdd) met losse Cinema Display. Dit is goedkoper dan een MacBook Pro en levert je veel meer beeld op. Zeker als je een PowerMac vervangt - en dus geen laptop gebruikte - heb je thuis meer beeld. En een lekker handig laptopje voor onderweg.

Via Parralels (of BootCamp) kan je Windows blijven gebruiken. En de MacBook is een lekker snel laptopje met alles aan boord, incl. bluetooth en AirPort en natuurlijk een iSight en IR met remote.

edit: hoewel een MacBook vriuj economisch is: gaat zeker lang mee kunnen. Een MacBook Pro heeft betere specs en zal daarom wellicht een jaartje langer meegaan. Aan de andere kant zijn de kosten danig veel hoger dat je ook ter vergelijking een jaar weer iets heel nieuws kan kopen.

[ Voor 25% gewijzigd door t-h op 14-08-2006 16:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog iets, is het stom een tweedehands powerbook te exchangen met mijn powermac ? Er is op beide machines geen garantie meer. En in hoever is de hardware test betrouwbaar? Andere test opties?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:50

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Hardware test maakt denk ik niet veel uit. De batterij zal wel, af hankelijk van de leeftijd, versleten zijn, nieuwe is weer 80-100 euro ofzo. Qua performance ga je er gigantisch op achteruit, maar je bent mobiel. Het is wat je prioriteit heeft.
Pagina: 1