Systeem reboot tijdens opstarten, maar start wel op

Pagina: 1
Acties:

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-01 23:19
Sinds afgelopen donderdag reboot mijn systeem tijdens het opstarten.
Uiteindelijk start het systeem wel op, de ene keer al na de tweede poging, andere keren pas bij de achtste poging.

Het systeem reboot op verschillende momenten. Er lijkt geen logica in te zitten.
Meestal reboot ie nog voordat Windows XP begint te laden, maar zo nu en dan ook terwijl Windows net begonnen is met opstarten.

Het meest vreemde vind ik dat wanneer Windows uiteindelijk geladen is het systeem gewoon normaal blijft draaien. Ik heb 'm soms weer ruim 4 uur achtereen aan gehad zonder problemen (wanneer ik ervoor koos de pc weer uit te zetten), maar bij de volgende reboot geeft ie steevast weer problemen.

Zo nu en dan (tijdens het opstarten) reboot ie niet maar hangt ie gewoon. Ik moet dan de stekker eruit halen om hem weer opnieuw op te kunnen starten. Zowel de reset als de on/off knop reageren dan niet langer.

Mijn eerste idee was dat er een probleem met het geheugen is.
Ik heb daarom Memtest ruim een uur laten draaien, maar die heeft nog geen fouten kunnen ontdekken.

Wellicht heeft iemand een suggestie over waar het aan zou kunnen liggen en hoe dit opgelost/onderzocht kan worden?

Systeemspecs:
Intel P4 1.9Ghz
512 MB RDRAM
ABIT TH7II-RAID
AOPEN H600A (300W voeding)
Leadtek Ti4200

Ik heb recent geen veranderingen aan het systeem doorgevoerd, nog hardware als software.
Voor afgelopen donderdag startte het systeem gewoon probleemloos.
Uiteraard ook al gegoogled op het probleem; niks kunnen vinden..

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Elja

Photofacts; weblog over fotografie..

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07-2025
Je zou de spanningen van je voeding eens kunnen bekijken en meedelen.
Omdat het al een oudere pc is zou het misschien ook een temperatuur probleem kunnen zijn dus stof of een defecte koeler die je cpu of videokaart laten oververhitten zodat je pc vastloopt.

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-01 23:19
Bedankt voor je reactie 601jean.

Ik heb de kast vanochtend nog even opgehad om te controleren op stof en de kabels ed even aan te drukken. Alles zat goed (en de kast is nu ook weer stofarm :)), maar het probleem blijft.
Als ik met Everest de sensorwaarden bekijk zijn dit de waarden:

Temperaturen:
Moederbord: 35 graden
CPU: 38 graden
HD1: 42 graden
HD2: 44 graden

Ventilatoren:
Chassis: 2722 RPM
Voeding: 2744 RPM

Spanningswaarden:
CPU core: 1.66 V
CPU AUX: 2.51 V
+3.3 V: 3.30 V
+5 V: 4.95 V
+12 V: 11.92 V
-12 V: -12.45 V
-5 V: -5.00 V
+5 V Standby: 5.02 V
VBAT Batterij: 3.38 V

Ik neem aan dat dit de spanningen zijn die je bedoelt?
Als er een koeling kapot zou zijn (wat volgens mij dus niet zo is) dan zou het systeem toch ook niet stabiel blijven draaien nadat het eenmaal is opgestart?

Photofacts; weblog over fotografie..