Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LCD Klokje

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaaNium
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 13:04

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
Hallo mede tweakers!

ik heb in mijn auto een 12h klokje zitten, en dat wil ik vervangen naar een 24h klokje.
nu ik daar zo over aan het denken was (prachtig opgebouwde zin ;) ), bedacht ik me dat het ook wel cool zou zijn, om de klok te vervangen door een LCD display, met oplichtende letters/cijfers.
Nu is de vraag natuurlijk als eerste, waar kan ik zo een LCD display krijgen?
verder moet ik iets hebben, waarmee ik dus eigenlijk de tijd en eventueel de datum kan laten zien op het lcd display.
verder moet het eigenlijk ook nog dimmen als de verlichting aan gaat, én moet het display uit gaan als de sleutel uit het contact gehaald wordt (uiteraard moet de tijd gewoon door lopen)

wie o wie kan mij hier mee helpen :D

..maar ik denk dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn..

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Wat kan je zelf?
Als je met µC overweg kan: neem een I2C RTC'tje voor de tijd, een lijntje van je verlichting zodat je wat kan dimmen als de verlichting aan is, met driverchipje's stuur je de LCD's aan, en die worden gevoed vanuit de geschakelde 12V van je contactsleutel (display uit bij uitschakelen auto). Voorzie de voeding van de uC wel op de ferme piek/dal spanningen van een auto.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
Een LCD waarbij de tekens zelf oplichten. Een OLED schermpje dus. Voor de tijd kun je doen wat naftebakje zegt, of bijvoorbeeld een DCF37 ontvanger gebruiken (hoewel dat me misschien een beetje overkill lijkt). Je moet wel met een uC overweg kunnen idd.

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:35
Voordat we verder gaan is denk ik de grote vraag: Kan jij een micro controller programmeren en hoe ver is jouw'n kennis van electronica?

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Volgens mij is het voor jou een stuk makkelijker om gewoon bij blokker ofzo een 24-uurs klokje te kopen en de ingewanden ervan in je dashboard te bouwen ;)

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:37
JER00N schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 19:57:
Volgens mij is het voor jou een stuk makkelijker om gewoon bij blokker ofzo een 24-uurs klokje te kopen en de ingewanden ervan in je dashboard te bouwen ;)
Zoiets voldoet zeker niet aan zijn eisen, vooral het dimmen als de verlichting aan gaat zal nog wel redelijk lastig worden, tenzij dit al in de auto is ingebouwd oid, maar dat lijkt me vrij sterk...

Om zoiets te maken kom je bijna niet onder een uC uit ;)

• DaaNium
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 13:04

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
µC, I2C RTC, DCF37, OLED 8)7
helaas zegt me allemaal bijzonder weinig :)
vandaar dat ik hier op tweakers kom kijken voor 'n handje hulp
ik wil er best (behoorlijk) wat tijd in steken, maar ik heb geen flauw idee waar te beginnen
er zijn vast internet site's waar ik de info kan vinden die ik nodig heb..
maar waar ?? (..that's when you come in _/-\o_ )

oja, en een blokker klokje... let's not ;)

..maar ik denk dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn..

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

mischien kan je beter beginnen op www.circuitsonline.net

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
DaaNium schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 10:45:
ik wil er best (behoorlijk) wat tijd in steken, maar ik heb geen flauw idee waar te beginnen

Als het je allemaal weinig zegt, heb je nog een lange en eenzame weg af te leggen, voor je je toepassing zelf kan maken. Ook op CO zal er weinig animo zijn om alles voor je te doen.

Je zal imho toch uitkomen op een klokje uit de winkel (wel een die ook op batterijen kan werken, dus niet alleen een back-up batterij, anders moet je weer een oscillator gaan maken). Aanpassen dat het gevoed wordt door de batterij van je auto, en dan wat spelen met het display. Je kan bijvoorbeeld een achtergrondverlichting op je klokje zetten, geschakeld door de lichten van je auto, dan heb je gemakkelijk een effect. Of je probeert de LCD display te vervangen door 7segments led display's, dat is wel te doen, dan kan je de weerstand op de common laten veranderen door het inschakelen van de lichten, waardoor je de gewenste dimming kan bekomen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Lucky Luke 008
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05-2024
DaaNium schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 10:45:
uC = microcontroller. Bijvoorbeeld de microchip PIC of de Atmel AVR.
i2C= communicatieprotocol, meestal bij chips onderling. 100 of 400 khz klok, als de klok hoog is moet de datalijn stabiel blijven, is de klok laag word deze veranderd. 1 mastes, (voor mij onbekend aantal) slaves (heel veel). cominucatie door aanroepen slave ID, gevolgd door lees/schrijfbit. dan te lezen/schrijven data of een comando. staat allemaal heel duidelijk (maar wel in het engels uiteraard) in de desbetreffende datasheet.
RTC= real time clock. zit ook in je PC. los klokchipje zodat je uC niet zoveel hoeft te doen. is ook nauwkeuriger dan een uC die een berg delays uitvoerd en variabelen bijwerkt. communiceert met de uC via b.v. i2c.
DCF37= weer comunicatie, nu met een zender die de tijd uitzend (gekoppeld aan een cesiumklok).
dacht overigends dat het dcf77 was... maar ik zal er wel naastzitten...
OLED: type display dat even eenvoudig aan te sturen is met een uC als een LCD (mits hd44780 compitable), maar dan met LED's ipv. vlakjes met kristallen. zeer goed leesbaar, maar vrij duur... (wel hoog coolgehalte)
hd44780 = chip die vaak word gebruikt voor het aansturen van alfanummerieke displays
ik wil er best (behoorlijk) wat tijd in steken
dan gaat het je dus ook lukken. al kun je het misschien beter op CO vragen. Heel wat CO'ers zitten ook op t.net, maar CO is 100% electronicafreaks (waarvan een groot deel ook aardig wat over computers weet).
, maar ik heb geen flauw idee waar te beginnen.
bij het begin?
www.maxim-IC.com (voor de rtc)
www.microchip.nl (datasheet PIC)
www.voti.nl (aankoop PIC, mogelijk ook RTC)
www.google.nl (zoeken naar een goedkope OLED leverancier)
www.picbasic.nl (heel handige cursus, simpele basic programeertaal voor de PIC, aanrader)
www.elektronica-onderdelen.nl (als je niet te duur uit wilt zijn met andere onderdelen)
www.world-led.nl (verkoopt niet aleen led's, ook OLED displays (25 euro).
(zou persoonlijk voor een gewone LCD gaan, stukken goedkoper, en vooral: brand niet in!. kost daar 4 euro (2x8 hd44780 compitable met backlite. 2x8 betekend 2 regels, 8 karakters. genoeg voor tijd en datum)
is goedkoop, heeft goede behuizing (wel gauw stuk), saai, voldoet niet aan je wensen, geen zelfbouwplezier. OK, mee eens, niet doen. meer tegen dan voor.

veel plezier!

• Lucky Luke 008
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05-2024
en? nog wat geworden?

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Lucky Luke 008 schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 22:16:
[...]

www.world-led.com (verkoopt niet aleen led's, ook OLED displays (25 euro).

[...]

www.elecdev.nl

Pagina: 1