Fout in Sony lijkt PSP in prijs te gaan verlagen

Pagina: 1
Acties:

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:50
Het is Sony weer gelukt. Ook jullie zijn er ingestonken. Het aantal in de winkel en bij leveranciers liggende units (oftewel geproduceerde) units is natuurlijk niet gelijk aan het aantal daadwerkelijk verkochte units. Sony wil dat wel graag laten geloven. Zo lijkt het namelijk alsof ze meer hebben verkocht dan ze daarwerkelijk hebben.

Ze hebben nog meer van dat soort truukjes, zo vinden ze het ook leuk om het aantal verkochte units vanaf de launch van de PSP te vergelijken tot de release van de DS Lite. Dan bij voorkeur nemen ze de Amerikaanse markt (enige markt waar ze dan meer hebben verkocht) om te doen lijken dat ze het beter doen dan Nintendo. Ze vergeten dan echter dat de DS langer op de markt is en dat de DS Lite het ongelofelijk goed doet...

Tot slot hebben ze het ook nooit over de verkopen van de software of de UMD disks. Waarom niet? Nou, die verkopen zijn namelijk ongelofelijk slecht. Anyway om terug te komen op het artikel van de FP, als jullie het bronartikel goed hadden gelezen, dan staat er het volgende:
PSP sales have been solid so far, with 20 million units shipped worldwide (with over 8 million of those to the U.S.). That's essentially a tie with the Nintendo DS, which has sold over 21 million units - but the numbers don't tell the whole story.
Het leukste komt echter nog, CNN vergeet namelijk een maand. Ze nemen namelijk de shipments van de PSP van eind juli en die van de DS van eind juni. Het verschil, eind juni, is 2 miljoen + het verschil tussen verkochte en geproduceerde units. Als je hier kijkt: http://www.nintendo.co.jp/n10/news/060724e.pdf. Dan kun je zien dat er tot nu toe 21,27 miljoen DSen zijn verkocht. Als je dan vervolgens hier kijkt, http://www.scei.co.jp/corporate/data/bizdatapsp_e.html, dan kun je zien dat er op 30 juni nog maar 19,05 miljoen units "shipped" waren...

Kortom het verschil is niet 1 miljoen. Maar het verschil is ruim (!) meer dan 2 miljoen.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wat nog steeds essentially a tie is ;)

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Eensch met eamelink :)

Verder wil ik wel even weten onder welke voorwaarden Sony zijn spullen vershipt. Goeie kans dat ze die zut namelijk aan distributeurs verkopen. Dat wil weer zeggen dat ze boekhoudtechnisch gelijk hebben met het aantal verkochte units, en wij gaan niet aan de kassa meten of die dingen uiteindelijk wel bij een klant terechtkomen - which they will, alleen misschien niet zo snel als de Sony suggereert. Het verschil zal echter niet groot zijn, daarvoor is voorraad - zeker van zo'n conjunctuurgevoelig en snel verouderend gadget - te duur.

Dergelijke verkoopconstructies maken een zuivere vergelijking iig onmogelijk. Veel correcter dan het artikel nu is kan het niet, omdat elke bijstelling weer nieuwe onzekerheden introduceert - en ervan overtuigd dat Nintendo wel de kassacijfers heeft ben ik ook niet. Eigenlijk ben ik ervan overtuigd dat ze die cijfers *niet* hebben.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Hoedje
Ik ben het niet met jullie eens. Het ging mij niet om het idee, dat de verkopen vrijwel (marge van 10% valt best mee) gelijk zijn. Het gaat mij om één ding:

Het verschil tussen shipped en sold. I.t.t. Rataplan is het grappig dat zelfs CNN zich er niet aan wil branden en daarom de shipped vs. sold nummers geeft. Terwijl jullie shipped keihard met verkocht (=sold) vertalen. Naar mijn mening help je zo een vertekend beeld te maken. Juist tweakers probeert volgens mij net dat beetje toe te voegen, door niet één op één te kopieren, maar juist resultaten op hun manier (kritisch) te interpreteren.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Maar weet jij dan precies wat Sony verstaat onder 'shipped' en wat Nintendo verstaat onder 'sold'? Nintendo weet óók niet hoeveel DS'en er nog in de winkel liggen. Het enige dat zou kunnen is dat Sony vooruit levert, dat wil zeggen, dat zij al leveren aan de distributiecentra, terwijl de distributiecentra pas later hoeven te betalen, of de boel kunnen retourneren als ze overhouden. Either way maakt het uiteindelijk niet zoveel uit. Of die dingen nu al betaald zijn of niet, ze zijn in ieder geval in de molen van de verkoop. En zoals Rataplan al zegt, bij een product als dit is de hoeveelheid die op de plank ligt relatief klein.

Je hebt vast wel gelijk dat er verschillen zitten in de boekhouding, maar uiteindelijk is het punt dat de verkopen van Sony en Nintendo min of meer gelijk opgaan :). En hoe dat nou boekhoudkundig precies in elkaar zit is in deze context niet zo interessant. Al zou het wel weer interessant zijn in een artikel dat echt over de verkopen en de verschillen gaat, een artikel waar je groeigrafieken, omzetgrafieken etcetera bij zet en er diep op in gaat ;). Nu is het voor zover ik het kan inzien meer bedoeld als : "Kijk, Nintendo en Sony verkopen min of meer evenveel, en de orde van grootte waar we over spreken is zo'n 20 miljoen stuks" :)

• Hoedje
eamelink schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 19:42:
En hoe dat nou boekhoudkundig precies in elkaar zit is in deze context niet zo interessant.
Daar heb je wel een goed punt :).

Pagina: 1