Toon posts:

Defect: Rare kleuren bij Nikon D70S

Pagina: 1
Acties:
  • 349 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een tijdje heb ik het volgende probleem met mijn camera, een Nikon D70s. Op niet van te voren vast te stellen momenten gebeurt er het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://img98.imageshack.us/img98/7551/warholleffectgotbx7.jpg

Kent iemand dit verschijnsel, en weet iemand wat hiervan de oorzaak is? De camera is al in Duitsland geweest, maar daar "kan men niks vaststellen" :(
Ik ga maar 's flink aan de slag en schiet dit weekeinde wat ik schieten kan, in de hoop dat het nog eens op treed. Helaas is dan wel de camera weer weg voor reparatie, maarje, aan een kapotte camera heb ik tenslotte ook niks.

Alle hulp is welkom !

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Op zich is het wel heel kunstzinnig! ;)

Het lijkt op een CCD probleem of de post processing van de CCD (iets met de bayer interpolatie?). Je kunt hier iig. zelfs niets aan doen, denk ik... :'(
Heb je deze voorbeelden ook meegestuurd naar Nikon?

[ Voor 16% gewijzigd door adoy op 12-08-2006 15:52 ]

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:13
Heb je gebruik gemaakt van een compleet ander Flash kaartje?

Mogelijk is er een defect op je flash. Daar de flash doorgaans niet mee gaat naar service, kon duitsland dus niets vinden als het je flash is ...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Is dit alleen te zien op de computer of ook op je LCD-schermpje van de camera zelf?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Dat verschijnsel heet 'solarisatie', en veel (vooral compact) camera's hebben dat effect in de firmware zitten, naast zwartwit, sepia, enz. Misschien de D70s ook, en werd 't hier perongeluk gebruikt?

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 16:29:
Dat verschijnsel heet 'solarisatie', en veel (vooral compact) camera's hebben dat effect in de firmware zitten, naast zwartwit, sepia, enz. Misschien de D70s ook, en werd 't hier perongeluk gebruikt?
Voor zover ik weet is mij D70s daar niet mee uitgerust. :P

Verwijderd

Voor zover ik weet ook niet (ik heb geen D70s, maar een Pentax *ist DS), maar weet jij of 't niet in de firmware zit en in dit geval door 't apparaat zelf aangezet werd?
Misschien dat een firmware update of reflash helpt?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Even de topictitel gefixed, zodat het probleem terug te vinden is met de search :)

(Aan "Raar probleem" heeft niemand wat)

[ Voor 24% gewijzigd door Grrrrrene op 12-08-2006 18:54 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

't lijkt me geen camera-effect. Zoals je kunt zien zijn er ook nog stukjes die er wel normaal uitzien (donkere delen van de huid van 't kind) en camera-effecten doen meestal iets voor de hele foto.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Bij solarisatie is 't normaal dat bv. schaduwpartijen met laag contrast minder beinvloed worden.

In de analoge fotografie bereik je dit effect in de doka door tijdens het ontwikkelen van de afdruk (dus als het papier nog lichtgevoelig is) die afdruk nog even te herbelichten. Dan zie je hetzelfde: contrastarme donkere delen geven minder effect dan de rest van de foto. Het 'solarisation' effect van m'n vroegere Sony DSC-V1 hield zich daar ook netjes aan.

Het kan dus wel degelijk een camera-effect zijn, al zou ik 't hier eerder een camera-defect noemen...

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb zoiets, geloof ik, eens gehad toen mijn camera urenlang in de volle zon had gelegen, misschien dat dat hier het geval is? Aan het gezicht van het kind te zien (lastig met die kleuren), scheen de zon redelijk fel (?)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
adoy schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 15:48:
Heb je deze voorbeelden ook meegestuurd naar Nikon?
De voorbeelden zijn inderdaad meegestuurd naar Nikon.

Dit is geen camera effect overigens, maar een artefact of defect, hoe je het wilt noemen... Het treed ook volledig at random op.

Het vreemde beeld zie je niet alleen op de computer maar ook op het camera display.

Een andere flashkaart heb ik geprobeerd, daarbij is hetzelfde effect opgetreden. Het is dus een camera probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Grrrrrene schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 11:47:
Ik heb zoiets, geloof ik, eens gehad toen mijn camera urenlang in de volle zon had gelegen, misschien dat dat hier het geval is? Aan het gezicht van het kind te zien (lastig met die kleuren), scheen de zon redelijk fel (?)
Ik dacht in eerste instantie ook dat het daar wat mee te maken had, maar de eerste keer dat het opgetreden is was in de vroege ochtend, en de camera was nog niet buiten geweest. Binnen was het 23 graden ofzo, dus dat kan ook niet de oorzaak zijn in mijn ogen.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ah dat komt me bekend voor :P
Dit heb ik ook ooit 1 keer gehad met mijn D70. En daarna nooit meer. Heb ej je cam al gereset en je CF kaartje volledig geformatteerd? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

en je CF kaartje volledig geformatteerd?
:? Dit probleem heeft helemaal niks met de gebruikte geheugenkaart te maken.
Da's net zoiets als "format c:" aanraden wanneer een windows programma niet doet wat 'ie moet doen...

Edit: Als ik 't goed heb kun je met de D70s in NEF + JPG schieten. Probeer dat 's een tijdje? Als je dan hetzelfde probleem tegenkomt in de JPG, maar niet in de NEF, is 't een postprocessing probleem. Heeft ook de NEF dat probleem, dan is 't de CCD die gek geworden is.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2006 16:47 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Het _kan_ ook een fout zijn op het geheugenkaartje werd mij destijds gezegd :)
Hee en kwaad kan het niet ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 21:03
ik heb ook wel eens verschoven kleuren gehad door een defect kaartje. werd er helemaal gek van tot ik er achter kwam dat het aan het kaartje lag!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, een defect kaartje was het ook niet. Blijft alleen nog de CCD over. Hij's weer terug naar Nikon, nu voor een echte reparatie??????
:(

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

Als ze er weer niks aan kunnen doen zou ik opnieuw de firmware erin zetten. Ik kan me zo iets voorstellen dat er daar iets mis gaat. Kaartje kan het nauwelijks aan liggen: de thumbnail wordt 'in' de exif-info opgeslagen, dus als het fout gaat met opslaan zal óf je thumbnail op het display óf je plaatje zelf raar zijn, lijkt mij. Blijft over dat het 'ram' van je camera gaar is...

Schiet je trouwens op JPEG of RAW? Helpt het om dat te switchen? En om je 'ram' van je camera te testen: schiet eens op RAW totdat zijn buffer vol zit. Welke foto geeft dan problemen? Als het alleen op JPEG is, dan wens ik je succes met je buffer volschieten ;) Met een langzaam kaartje kan dat volgens mij maar net.

[ Voor 29% gewijzigd door MBV op 19-08-2006 11:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zowel RAW als JPG geven meteen de eerste foto al dit probleem. Zit m.i. (na alles wat al is uitgeprobeerd) dus echt in de ccd c.q. processing unit

We zullen zien, heb als het goed is komende dinsdag meer duidelijkheid :?

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

stom idee: als je 3 RAW's achter elkaar neemt, is de 2e dan wel goed? Dan wordt het 2e plekje in het buffer gebruikt, wat kan helpen als de eerste stuk is :)

Verwijderd

Ik heb precies een zelfde probleem gehad met mijn professionele videocamera van Sony (DXC-D35). Het probleem was toen dat de condensatoren vervangen moesten worden en nadat dit gebeurt was deed de camera het weer perfect. (Bij Sony professionele videocamera's is dit een bekend probleem)

Geen idee of dit bij fototoestellen ook een bekende storing is, maar mijn videobeeld zag er exact hetzelfde uit toen. Gezien de CCD in de D70 van Sony afkomstig is, zou het kunnen dat...

Verwijderd

Topicstarter
@MBV: Alle foto's, in welk formaat dan ook, hebben hetzelfde probleem. Het is niet eens zo dat er nu nog af en toe goede tussen zaten....
Pagina: 1