Kwaliteit omlaag met audio verloopstekker?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.316 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik switch ik op mijn computer best vaak van headset naar audio boxen.
Nu vond ik deze stekker.

Afbeeldingslocatie: http://www.comparestoreprices.co.uk/images/unbranded/3/unbranded-3-5mm-stereo-jack-splitter.jpg

Mijn vraag was alleen of deze kwaliteit van de muziek verlaagt.
Er komt uit beide kanalen natuurlijk geluid en je kan de headset bv. uitzetten, maar als audio noob lijkt mij het niet echt goed voor de kwaliteit.

Is er hoorbaar verschil?

Ik moet nu telkens de draad achterin mijn computer verwissellen wat niet praktish is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 12:03

Collaborator

You! Cake or Death?

Ja het is zeker hoorbaar, en niet zo'n beetje ook, de signaalsterkte word effectief gewoon gehalveerd.

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik dus ook, maar toen ik op GoT zocht werd hij overal aangeraden.
Zijn er nog andere mogelijkheden zonder kwaliteits verlies :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse256
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-12-2024
Als je een 4.1 (of 5.1/7.1) geluidskaart hebt, zowat standaard tegenwoordig, en je enkel stereo gebruik kun je het volgende trukje toepassen:
Je stelt je geluidskaart zo in dat hij zowel naar de front als rearboxen hetzelfde signaal stuurt en je gebruikt gewoon de front connectie voor de boxen en rear connectie voor het headset ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Collaborator schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 11:50:
Ja het is zeker hoorbaar, en niet zo'n beetje ook, de signaalsterkte word effectief gewoon gehalveerd.
Het signaal wordt verdeeld afhankelijk van de impedantie, als de impedantie variabel is, dan kan er kwaliteitsverlies optreden.

[elektronica]Met opamp's kan je dat oplossen.[/elektronica]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangeloos
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-09 10:36
Je zegt dat je switched, dus of speakers of boxen? dan moet het niet uitmaken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Als er bij het uitschakelen van de boxenset danwel de headset er fysiek een verbinding verbroken wordt waardoor de impedantie naar oneindig gaat maakt het inderdaad niet uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Collaborator schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 11:50:
Dit is niet waar, bij parallelschakeling wordt de spanning niet gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 07:19

Tsuranim

There is only one

Hoe het ook zij, bij mij krijg ik ruis over mijn boxen als ik het verloopstuk ertussen zet.
Waarschijnlijk ligt het aan de kwaliteit van de stekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de tip van Mouse werkt uitstekent _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 22:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 18:59:
[...]

Dit is niet waar, bij parallelschakeling wordt de spanning niet gedeeld.
... bij gelijkblijvende impedantie wel ja.
Maar hier worden ineens 2 apparaten aangesloten, elk met een impedantie en dat heeft wel degelijk invloed op de spanning (de audio) die uit de geluidskaart komt.
Echter, een actief speakersetje heeft een erg hoge impedantie, je zal er 10 tallen van aan moeten sluiten voordat je eindelijk verschil in hardheid gaat opmerken.
Een headset heeft een lage impedantie en dan verbruikt de headset dus een groot deel van het aangeboden signaal. De speakerset krijgt nog wel wat, dus die zal een stuk harder gezet moeten worden om dat verschil weer te compenseren.

Voor de TS: een dergelijk splitter kost je een paar pleurocent. Koop 'm gewoon en probeer het.
by the way: de kwaliteit van het geluid gaat (als het goed is) niet omlaag. Het volume wel (op je speakersetje waarschijnlijk) waardoor je wellicht een wat minder goede signaal-ruis verhouding krijgt.

Zit er op je speakersetje geen phones plug?

Een andere oplossing zou een switch kunnen zijn. Ik weet alleen niet of die voor minijack bestaan.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remco_k schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 22:37:
[...]

... bij gelijkblijvende impedantie wel ja.
Maar hier worden ineens 2 apparaten aangesloten, elk met een impedantie en dat heeft wel degelijk invloed op de spanning (de audio) die uit de geluidskaart komt.
Echter, een actief speakersetje heeft een erg hoge impedantie, je zal er 10 tallen van aan moeten sluiten voordat je eindelijk verschil in hardheid gaat opmerken.
Een headset heeft een lage impedantie en dan verbruikt de headset dus een groot deel van het aangeboden signaal. De speakerset krijgt nog wel wat, dus die zal een stuk harder gezet moeten worden om dat verschil weer te compenseren.

Voor de TS: een dergelijk splitter kost je een paar pleurocent. Koop 'm gewoon en probeer het.
by the way: de kwaliteit van het geluid gaat (als het goed is) niet omlaag. Het volume wel (op je speakersetje waarschijnlijk) waardoor je wellicht een wat minder goede signaal-ruis verhouding krijgt.

Zit er op je speakersetje geen phones plug?

Een andere oplossing zou een switch kunnen zijn. Ik weet alleen niet of die voor minijack bestaan.
Ik heb deze er tussen hangen, geluid is hier door niet minder geworden :*)

Afbeeldingslocatie: http://img131.imageshack.us/img131/2396/kabel35mmfo8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 22:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 22:53:
[...]

Ik heb deze er tussen hangen, geluid is hier door niet minder geworden :*)

[afbeelding]
Is exact hetzelfde ding, maar dan in kabel vorm.
Dat het geluid niet minder is geworden kan door hoge impedantie komen.
Als je het geluid split, dan *hoeft* het niet perse minder te worden maar het *zou wel kunnen*.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56
Heb hier ook wel eens zoiets geprobeerd, heel snel weer ertussen uit gegooit.
Was niet om aan te horen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Overdrijven is ook een vak. Het is wel niet echt een fraaie oplossing om een headset en een line level ingang op een speakersetje aan 1 splitter te hangen. De headset heeft een vrij lage impedantie (orde grootte honderden Ohms tegen 10KOhm voor een line level ingang). Daardoor zal de spanning wel iets dalen en dan zal je idd een wat mindere signaal/ruis verhouding krijgen (en je moet de volumeknop wat verder opendraaien). Maar of het echt een groot verschil zal zijn weet ik niet. Op zich is die uitgang wel ook voor koptelefoonimpedanties gemaakt.

Maar het irritantse is eigenlijk niet de volumedaling, maar dat die splitters altijd problemen geven met contact. Dan valt ineens je linker kanaal weg en moet je er weer ff aan draaien. Minijack is echt een hopeloze stekker en je moet er zo min mogelijk verbiningen mee maken om dat soort problemen te voorkomen.

Als je een rear uitgang hebt zou ik dat eerst aan de praat proberen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse256
lang leve de eenvoudige oplossingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

mouse256 schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 13:46:
lang leve de eenvoudige oplossingen :+
En het is ineens de goede oplossing, je hebt 2 gescheiden uitgangen zodat je geen problemen met impedanties hebt.
Jag schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 13:45:
Overdrijven is ook een vak. Het is wel niet echt een fraaie oplossing om een headset en een line level ingang op een speakersetje aan 1 splitter te hangen. De headset heeft een vrij lage impedantie (orde grootte honderden Ohms tegen 10KOhm voor een line level ingang). Daardoor zal de spanning wel iets dalen en dan zal je idd een wat mindere signaal/ruis verhouding krijgen (en je moet de volumeknop wat verder opendraaien). Maar of het echt een groot verschil zal zijn weet ik niet. Op zich is die uitgang wel ook voor koptelefoonimpedanties gemaakt.
Impedantie van koptelefoons/luidsprekers zijn veranderlijk (impedantie van een spoel is frequentie-afhankelijk), de spanning gaat beetje op en neer afhankelijk van het ontwerp van de uitgang.

[ Voor 62% gewijzigd door rapture op 13-08-2006 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wou dit zelf ook proberen met een dolby surround set. Ik had via een vriend van mij een kaart gekocht die uiteindelijk 4.0 bleek te zijn ( wist hij zelf ook niet, want hij had 1 stekker van de geluidskaart naar zijn versterker, die het dan allemaal verdeelde) , maar nou wou ik mijn center-sub samen met mijn front speakers aansluiten op een splitter in de frontuitgang, maar kan ik dan niet de poort opblazen ofzo door overmatig gebruik? ( een vriend van mij zei dat ik op moest letten dat ik de poort niet opblies, maar het leek mij ook een beetje vaag ). Kan ook in het geval van de TS het geen kwaad?? De poort opblazen lijkt mij namelijk niet echt fijn :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2006 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het punt is met die parallelschakeling dat je vermogen verdeeld wordt over beide apparaten. Voor een gelijk volume op beide apparaten moet je dan je audiokaart zwaarder gaan belasten. Is deze te zwak dan krijg je mensen die op tweakers posten dat het geluid niet om aan te horen is.

Pas verder op dat je geen apparaten beschadigt, een Speaker en hoofdtelefoon op eenzelfde splitter zou ik niet meteen doen.(tenzij er goed over nagedacht is)
Je kan wel een verlengsnoer kopen in dat geval (male female) en dan moet je niet achter je computer duiken. Kijk ook voor een paneel op je pc, daar zit meestal een audioaansluiting op (binnenin zit dan zo'n verlengsnoer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil deze kaart gaan kopen : Audiophile 2496

Nu mijn vraag als ik hem met deze Tulp stekkers ga aansluiten en dan met
deze splitter er tussen, 1 gaat naar de speakers van mijn PC de ander
gaat naar mijn versterker toe, gaat dan de Kwaliteit van het geluid erg achteruit ?

Afbeeldingslocatie: http://img115.imageshack.us/img115/5287/kabelskaartzx7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het stekkertje uit de startpost, en vindt het heerlijk. Kwaliteit is hetzelfde, volume verschilt wel. Als ik de potmeter op de koptelefoon dichtdraai worden de speakers harder en vice versa, voor mij geen enkel probleem, als het te zacht is draai ik aan de potmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 13:45:
Maar het irritantse is eigenlijk niet de volumedaling, maar dat die splitters altijd problemen geven met contact. Dan valt ineens je linker kanaal weg en moet je er weer ff aan draaien. Minijack is echt een hopeloze stekker en je moet er zo min mogelijk verbiningen mee maken om dat soort problemen te voorkomen.
Exact hetgeen waar ik momenteel mee aan het knoeien ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Werkt die oplossing waar je de rear uitgang gebruikt als tweede stereo aansluiting nu ook als je een meerkanaals bron beluistert? Dus bijvoorbeeld als je een DVD met 5.1 geluid bekijkt?

Want dat het werkt als je windows ofzo stereobronnen laat upmixen naar 4.0 of meer kan ik snappen, maar ik kan me ook voorstellen dat zoiets dus niet gaat werken als je een dvd bekijkt, aangezien je in windows in feite wel in stelt dat je rear speakers hebt zal bij het afspelen van een bron met surround kanalen neem ik aan wel gewoon het rear signaal naar de rears (en dus je headset) gaan, ipv dat dan ook het front signaal gecopieerd wordt :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:11:
[...]

Exact hetgeen waar ik momenteel mee aan het knoeien ben.
Bestaat er dan niet een stekker die gelijk van Tulp naar Jack 3,5mm (female) gaat :?
Moet toch zo u zo Jack gebruiken voor mijn PC Speakers......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:18:
[...]

Bestaat er dan niet een stekker die gelijk van Tulp naar Jack 3,5mm (female) gaat :?
Dan kan je beter meteen die tulp aansluitingen splitsen en daarna omzetten naar jack, ipv eerst omzetten naar jack en dan jack splitsen.

Dan heb je iig je versterker buiten de jack converter hangen.

Kijk hier eens voor kabels etc:
http://elektronica-online...cat=Tulp%20(RCA)%20Kabels

Bijvoorbeeld met 2x deze tulp splitter op je geluidskaart:
http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=567

Vanaf daar met tulp kabels naar je versterker en mbv dan die converter die je zelf al liet zien naar je pc speakers. Of als de kabels van je pc speakers los kunnen, dan met een directe kabel met de juiste stekkers natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 14-08-2006 20:27 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Orion84 schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:24:
[...]

Dan kan je beter meteen die tulp aansluitingen splitsen en daarna omzetten naar jack, ipv eerst omzetten naar jack en dan jack splitsen.

Dan heb je iig je versterker buiten de jack converter hangen.

Ja idd, goed idee !
Kijk naar de versterker is geen probleem met tulp kabels, maar nu de PC speakers nog,
hoe krijg ik die er tussen :?

Heb op deze kaart 2 Tulp out

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2006 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:18:
Wat ik heb:

Uitgangen geluidskaart: stereo 3.5mm female: rears, center/bass, fronts
rears en center/bass direct verbonden met de 3.5mm stereo jacks van men X-530 surround set
fronts gespilts met zulkeen splittertje als in de topic start dus 1*3.5mm stereo jack naar 2*3.5 stereo jack. Op 1 van die 2 is de front stere jack van de X-530 aangesloten. Op de andere is men externe (20 jaar oude) kenwood versterker aangesloten (met daaraan dikke boxen) met een verkoopstukje mini stereo jack -> tulp.
Maar geeft dus heel vaak problemen met het contact (zeker wanneer X-530 én versterker aanstaan). De rechter front speaker ligt heel vaak gewoon uit.

Er gaat ook nog een verloopkabeltje tulp->mini stereo jack van de versterker naar de line in van de geluidskaart.

In de veronderstelling dat 3.5mm de mini stereo jacks zijn

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2006 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:45:
[...]

Wat ik heb:

Uitgangen geluidskaart: stereo 3.5mm female: rears, center/bass, fronts
rears en center/bass direct verbonden met de 3.5mm stereo jacks van men X-530 surround set
fronts gespilts met zulkeen splittertje als in de topic start dus 1*3.5mm stereo kack naar 2*3.5 stereo jack. Op 1 van die 2 is de front stere jack van de X-530 aangesloten. Op de andere is men externe (20 jaar oude) kenwood versterker aangesloten (met daaraan dikke boxen).
Maar geeft dus heel vaak problemen met het contact (zeker wanneer X-530 én versterker aanstaan). De rechter front speaker ligt heel vaak gewoon uit.

In de veronderstelling dat 3.5mm de mini stereo jacks zijn
Is dit toevallig ook mogelijk:

Ik gooi mijn versterker via Tulp stekkers op de Coaxial S/PDIF I/Q
Vervolgens mijn speakers van mijn PC met een verloop stekker van Tulp naar Mini-Jack ( female )
In de RCA Outputs... :P

Afbeeldingslocatie: http://img216.imageshack.us/img216/7858/kabelskaart02ij2.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2006 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:48:
[...]

Is dit toevallig ook mogelijk:

Ik gooi mijn versterker via Tulp stekkers op de Coaxial S/PDIF I/Q
Vervolgens mijn speakers van mijn PC met een verloop stekker van Tulp naar Mini-Jack ( female )
In de RCA Outputs... :P

[afbeelding]
Als je versterker S/PDIF ondersteunt dan kan dat ja. Het is alleen even de vraag of beide outputs tegelijk gebruikt kunnen worden (als dat nodig is?).

Anders kan je gewoon de tulpaansluiting splitsen.

Als je hier verder niet zelf uit kunt komen is het misschien handig om even een nieuw topic hierover te openen, zodat dit topic niet verder vervuilt raakt. Let wel: alleen als je er zelf verder niet uit komt.

[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 14-08-2006 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orion84 schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 21:52:
[...]

Als je versterker S/PDIF ondersteunt dan kan dat ja. Het is alleen even de vraag of beide outputs tegelijk gebruikt kunnen worden (als dat nodig is?).

Anders kan je gewoon de tulpaansluiting splitsen.

Als je hier verder niet zelf uit kunt komen is het misschien handig om even een nieuw topic hierover te openen, zodat dit topic niet verder vervuilt raakt. Let wel: alleen als je er zelf verder niet uit komt.
Ik ga eerst proberen er zelf uit te komen, mocht dat niet lukken open ik een nieuw Topic.
In iedergeval tot nu toe bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 22:01:
[...]

Ik ga eerst proberen er zelf uit te komen, mocht dat niet lukken open ik een nieuw Topic.
In iedergeval tot nu toe bedankt _/-\o_
Heb er nu een M-Audio Revo in gedaan perfect geluid ! :P :P !
En heeft alles wat ik nodig heb.......

Afbeeldingslocatie: http://img413.imageshack.us/img413/7106/xtrasoundrevoiomaudiolx5.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2006 21:35 ]

• mouse256
Orion84 schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:17:
Werkt die oplossing waar je de rear uitgang gebruikt als tweede stereo aansluiting nu ook als je een meerkanaals bron beluistert? Dus bijvoorbeeld als je een DVD met 5.1 geluid bekijkt?

Want dat het werkt als je windows ofzo stereobronnen laat upmixen naar 4.0 of meer kan ik snappen, maar ik kan me ook voorstellen dat zoiets dus niet gaat werken als je een dvd bekijkt, aangezien je in windows in feite wel in stelt dat je rear speakers hebt zal bij het afspelen van een bron met surround kanalen neem ik aan wel gewoon het rear signaal naar de rears (en dus je headset) gaan, ipv dat dan ook het front signaal gecopieerd wordt :?
Dat hangt denk ik af van je drivers. Ik heb een nforce2 mobo, met dus sounddrivers van nvidia, en die doen dat perfect voor zover ik weet. Daar kan je gewoon zeggen dat je 4 boksen hebt maar gewoon clone-mode wil (dus dan stel je programma's als media player classic gewoon in dat je stereo 2.0 hebt, en de clone-mode van nvidia doet de rest)
Pagina: 1