Toon posts:

939NF4G Asrock met 2 harddisks

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een collega en mezelf heb ik een upgrade setje bestaande uit een Asrock 939NF4G SATA2 mobo met 80 Gb Hitachi SATA2 harddisk en een Athlon64 gekocht. Bij beide systemen heb ik het probleem dat als ik twee harddisks in de computer monteer om informatie over te zetten, er veel corrupte data onstaat op de harddisk waar naar toe wordt gecopieerd. Hoe groter de file, hoe groter de kans. Ik heb een "oude" IDE harrdisk erin gehad en naar de SATA2 harddisk gecopieerd en van de ene naar de andere SATA2 harddisk gekopieerd. Altijd zijn er problemen. Mijn oplossing was om in een andere computer de harddisk te monteren en dan via het netwerk de data over te pompen. Dit ging prima. Ik heb dit alles aan de winkel Euromaxi gemeld met de vraag dit aan Asrock door te geven. In beide systemen zit ander geheugen en geheugen wat reeds goed heeft gewerkt, dus ik sluit dit uit. Omdat 2 systemen dit probleem hebben is er dus echt iets mis. Oh ja, van een partitie van de SATA harddisk naar een andere partitie copieeren met één harddisk gaat wel goed.

Moraal van dit verhaal:
2 harddisks op een 939NF4G levert problemen op (RAID is niet getest)!

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07-2025
Heb je alle chipset drivers geinstalleerd. Dus niet de standaard xp drivers maar diegene die op site van asrock te vinden zijn.

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
Dit is een gokje, maar sommige Asrockborden hebben "ATA combination mode", omdat ofwel sommige SATA-schijven incompatible zijn ofwel het bord niet met meer controllers kan werken. Kijk eens in het BIOS en als het er is, schakel het dan uit.

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-02 19:21

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Het kan zijn dat het geheugen dat eerder goed werkte nooit in Dual Channel heeft hoeven werken.
Zelf heb ik ook problemen gehad door geheugen dat ik al had (en dus ook goed werkte) in eens in DC te gaan gebruiken. Alleen ik had op dat moment alleen performance problemen en geen corruptie.

Mijn advies is dus kijk naar het geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

@601Jean: Ja, alle laatste drivers van de site zijn geïnstalleerd.

@theroman: Interessant idee. Ik heb de BIOS opties hierop nagekeken en er zijn geen opties die daar iets mee te maken hebben (Fryslân boppe!)

@Daantje20: In de ene PC zit dualchannel geheugen en in de andere maar 1 bankje. Beide mobo's hebben hetzelfde probleem, dus dat kan de oorzaak niet zijn.

Na het lezen van de reacties van 601Jean en Daantje20 wil ik nog toevoegen dat ik een compleet geïnstalleerd systeem heb met 1 harddisk, waar ik al een halve week mee draai. Pas na enkele dagen merkte ik de corrupte files op, die zijn onstaan door vlak na de Windows installatie even de oude hardisk ook aan te sluiten om de data over te pompen. Het probleem doet zich dus alleen voor bij het aansluiten van bij 2 harddisks.
Ik heb nu voor mijn collega ook het tweede systeem geïnstalleerd en daar dezelfde problemen met 2 harddisks ontdekt, nu bij 2 SATA harddisks. Ik wou een Ghost-image van de eerste naar de tweede PC overzetten, maar dat lukte niet, omdat na het copieeren de file corrupt was.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:41
NF4 staat, neem ik aan, voor NForce4. Je zegt alle drivers geïnstalleerd te hebben, dus ik neem aan dat het probleem daar ligt. Het is namelijk algemeen bekend dat de IDE-SW drivers (ook wel opslagdrivers genoemd) van NVidia enorm slecht zijn en dat het probleem dat jij omschrijft, één van de symptonen is. Verwijder deze dus (en gebruik daardoor dus de standaard Windows drivers, die niets onderdoen voor die van NVidia qua performance) en waarschijnlijk zal het dan wel goed gaan :).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen » Opslagmedia & I/O Controllers

Gaat het hier niet toevallig om Maxtor SATA schijven?

Verwijderd

Topicstarter
Even een update.
Ik heb een file compare programma (Beyond Compare2) gedownload en heb gemerkt dat ook het copieeren over het netwerk naar de nieuwe SATA2 harddisk problemen oplevert. Er zit dus dan maar één harddisk op het moederbord aangesloten. Opvallend is dat het grote files zijn, dus groter dan 200 Mb. Als ik copieer van de nieuwe harddisk naar een andere PC via het netwerk, dan gaat dit altijd goed, hoe groot de file ook is. Het is dus een schrijfprobleem.

Ik heb bij de harddisk m.b.v. de Hitachi tool de SATA op 1 gezet en ook de write cache uitgezet. Dit helpt niets. Toen merkte ik op dat er een nieuwere BIOS was (1.5), wat vreemd is want deze BIOS is al sinds maart beschikbaar. Met de nieuwere BIOS merk ik een verbetering. Ik kan nu grotere files schrijven zonder problemen, d.w.z. tot 600-700 Mb per file. Daarboven gaat het weer mis.Ik kan alleen met Beyond Compare lezen/schrijven en comparen, dus waarom de BIOS een verbetering is weet ik niet.

Nu heb ik gelezen dat de IDE drivers van Nvidia soms onbetrouwbaar zijn. Ik heb daarom met een BartPE disk met standaard Windows drivers files overgezet naar de harddisk en deze weer vergeleken met de orginele files. En weer zorgen de grote files voor problemen. Ik trek hieruit de conclusie dat de Nvidia IDE drivers niets met dit probleem te maken hebben.

Conclusie: Hoogstwaarschijnlijk zit het in de BIOS en heeft een ieder met een Hitachi (of andere) harddisk last van dit probleem.

• The__Virus
Waarom heb je niet, zoals het hoort, de NVidia drivers verwijderd? Ik weet niet wat je nu precies gedaan hebt, aangezien de standaard Windows drivers gewoon nog op de HDD staan, samen met die van NVidia. Dus verwijder, zoals het hoort, de drivers via Software in het Configuratiescherm...
Of bedoel je met terugzetten, het wederom activeren van de standaard drivers i.p.v. de NVidia drivers? Wat mogelijk ook een probleem kan vormen, is de netwerksuite of Active Armor, de ingebouwde firewall van de NForce4. Als je ook die hebt geïnstalleerd, zou je kunnen proberen die nog te verwijderen.

Werkt dit niet, dan heb je waarschijnlijk, zoals onze vriend BalusC al zei, last van het bekende probleem tussen de NForce4 en de Maxtor DM10-serie... Zoek even op het forum voor mogelijke oplossingen...

[ Voor 47% gewijzigd door The__Virus op 14-08-2006 22:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
@The__Virus
Ik heb natuurlijk al zonder de NVidia drivers gewerkt, omdat ik m.b.v. de BartPE disk heb gekopieerd die helemaal geen NVidia drivers kent.
Omdat je er echter uitdrukkelijk om vraagt, en alle hulp welkom is, heb ik alle IDE drivers weer op de Microsoft driver gezet. Dit helpt niet.

Verwijderd

Draai eens de utility van de fabrikant over die harddisk heen of check de combinatie van je moederbord en harddisk in , jawel, Google.

Goed bedoelt hoor ;)

->Als je controller niet goed zou zijn (moederbord defect) dan zijn de fouten meestal veel ernstiger en zal Windows XP amper kunnen opstarten áls hij nog opstart.
->Een corrupte PCB op de harddisk kan ook deze problemen geven (toevallig geen 2 schijven uit dezelfde lijn?)
->Slechte S-ata kabel? Uitgesloten (serieel staat gelijk aan 'or 'not) Het werkt of niet.
->Slechte voeding: Meet alle spanningslijnen eens na, maar eigenlijk uitgesloten omdat de fout op beide systemen voorkomt.
->Slechte driver? Dat kan wel degelijk. Zoek naar WHQL varianten of installeer de driver van de bijgeleverde CD. Ik heb geleerd dat de nieuwste drivers niet altijd de beste zijn. WHQL en WDM is waar het om gaat en mijn systeem draait puur op WDM en WHQL drivers uber stabiel.
->Harddisk incompatible met Nforce 4 chipset? Ja, De Maxtor Diamandmax 10 (rev1 of 2) schijnd hier in ernstige mate last van te hebben.

Sluit het een en ander één voor één uit. Dan kunnen wij je nog beter helpen. Werk stap voor stap af en bevestig je eigen antwoorden. Zo kwam ik uiteindelijk na tijden erachter dat er een rotte brander in mijn systeem zat dat de meest waanzinnige foutmeldingen kan geven zodat je het spoor helemnaal bijster raakt. (heb ergens een horrortopic erover lopen ;) )

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2006 07:44 ]

• The__Virus
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 07:31:
->Slechte S-ata kabel? Uitgesloten (serieel staat gelijk aan 'or 'not) Het werkt of niet.
Ben ik niet helemaal met je eens. Wij hebben op de computer in de woonkamer een RAID0 array draaien. Daar was op een gegeven moment een disk van missing, maar het was repairable. Zo moest ik bij iedere reboot op repair drukken en dan werkte het weer. Wat bleek: die kabels van MSI zijn gewoon waardeloos, ze klemmen helemaal niet. Heb toen die van Asus gepakt en het werkte weer perfect. Dus er zijn uitzonderingen, maar over het algemeen heb je gelijk.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-02 14:36

Croga

The Unreasonable Man

Als trotse bezitter van hetzelfde bord wil ik toch even opmerken dat dit probleem mij onbekend is....

Ik draai hier zelf op een 36GB Raptor gecombineerd met een 120GB PATA maxtor schijf en alles loopt als een zonnetje... En dat doet het al een paar maanden. Ook met alleen de PATA schijf had hij geen problemen.

Ik heb al een aantal keer 700GB bestanden gekopieerd (WoW installeren vanaf images werkt echt lekkerder dan iedere keer die schijven wisselen ;)) en ook daar had hij geen problemen mee...

Ik heb de drivers die op CD bijgeleverd waren gebruikt en nog nooit iets met de BIOS gedaan. Ik weet dus niet waar het bij je fout gaat, maar aan het moederbord ligt het in ieder geval zeker niet (althans: Mischien aan jouw bord, maar niet aan het type/merk)

[ Voor 4% gewijzigd door Croga op 15-08-2006 08:01 ]

• The__Virus
700GB? Terwijl je maar 150GB opslagruimte hebt? :P Het is misschien makkelijk voor de TS als je je HDD instellingen in de BIOS zou kunnen geven, misschien dat dat helpt :).

Verwijderd

Topicstarter
@Croga
Bedankt voor je berichtje.
Je zegt dus dat je hetzelfde moederbord hebt met daarop 2 harddisks aangesloten. Bij mij is dat dus een ramp. En als ik het goed begrijp heb je grote files van > 1Gb van de ene naar de andere harddisk gekopieerd. Heb je deze ook met elkaar vergeleken dat deze identiek zijn na de kopieer actie? Daar zit namenlijk het probleem. Het kopieeren verloopt goed, maar bij een CRC check blijkt dat de files niet gelijk zijn!!!
Kun je a.u.b. eens een grote file kopieeren van de ene naar de andere drive en daarna controleren of de file identiek is. Zo ja, dan snap ik er ook niks meer van.
Alvast bedankt voor je tijd.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-02 14:36

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 19:52:
Je zegt dus dat je hetzelfde moederbord hebt met daarop 2 harddisks aangesloten. Bij mij is dat dus een ramp. En als ik het goed begrijp heb je grote files van > 1Gb van de ene naar de andere harddisk gekopieerd. Heb je deze ook met elkaar vergeleken dat deze identiek zijn na de kopieer actie? Daar zit namenlijk het probleem. Het kopieeren verloopt goed, maar bij een CRC check blijkt dat de files niet gelijk zijn!!!
Files van >1GB niet, die heb ik op die PC nooit. Files van 700MB wel (CD images van World of Warcraft) en die werken na kopieren nog gewoon (als ik ze mount kan ik de game installeren vanaf de gekopieerde images. De game werkt daarna ook zoals hij hoort te werken).

Op dit moment kan ik het niet testen voor je aangezien ik nog slechts de raptor er in heb zitten. Daarnaast interesseert een CRC check mij over het algemeen niet zoveel, als alles nog werkt mag hij van mij best een bitje omgooien hier of daar.... Dus dat heb ik ook nooit gecontroleerd.
The__Virus schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:50:
700GB? Terwijl je maar 150GB opslagruimte hebt? :P Het is misschien makkelijk voor de TS als je je HDD instellingen in de BIOS zou kunnen geven, misschien dat dat helpt :).
hmmm.... 700GB... I wish :) freudiaanse vertyping? ;)

HDD instellingen in de BIOS? Daar heb ik nog nooit wat aan verandert. Alleen dat ie moet booten vanaf de SATA schijf....

[ Voor 17% gewijzigd door Croga op 17-08-2006 10:32 ]

Pagina: 1