Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Meer fans dan fanaansluitingen op mobo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Haaai.

Hee ik heb een vraag die misschien wat dom lijkt..
Ik heb een Antec P180 case en een A8N-sli mobo.
In de case kunnen 4x120mm en 1x80mm casefans.
Nou heb ik de standaard fans die er in zaten willen vervangen door Papst fans want die zijn toch wat stiller... Maar op die papst fans zitten kleine stekkertjes. Van die kleine die je op het mobo kunt prikken net als van je cpu-fan. Aan de fans die bij de case zaten zitten molex stekkertjes.
Ik heb toen maar de standaard casefans laten zitten.

Maarre... ik zit me ineens toch af te vragen hoe sommige mensen het voor elkaar krijgen om zoveel fans aan te sluiten. Volgens het boekje van mijn mobo heb ik 3 aansluitingen voor fans: 1xcpu fan en 2x casefan.
Stel dat ik nou alle 5 de fans wil aansluiten van het merk Papst, zou ik dan een speciaal mobo moeten hebben met 5 stekkertjes erop? Bestaan die?

En 2e vraag: als ik ze via molex aansluit zijn ze niet temperatuurgeregeld of wel?
Pas als ik ze via het mobo aansluit kan de computer ze op temperatuur aansturen? (of zit er een temp-sensor IN de fan?)

Ik lig er gewoon wakker van en het is 5 uur 's nachts!
Arme ik! ;)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-11 12:05
Er bestaan verloopstekkertjes naar 4pin molex. Dan heb je dus geen snelheidsregeling meer.

Let wel op: Papst heeft stille, maar ook luidruchtige fans. Stil is < 23dBa (staat er wel bij vermeld)

Bij stille fans hoef je niet te regelen. Mocht je dat wel willen, zou je ze aan een fanbay (regelstation wat in een 5 1/4 inch slot zoals je DVD-Drives kan) kunnen hangen. Maar nogmaals, bij goede stille fans is dat niet nodig

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Er bestaan zeker mobo's met meer dan 3 aansluitingen ja, ik heb bijvoorbeeld een moederbord met 6 van deze aansluitingen in mijn werkstation.

Maargoed, er zijn ook andere mogelijkheden voor, een tijdje geleden heb ik een paar arctic 120mm fans gekocht en die hadden ook een 3 polige fan aansluiting met daarbij een koppelstukje voor een molex.
Wat betreft het temperatuur regelen, bij sommige fans zit dit ingebouwd, bij andere wordt er een controller bijgeleverd, en bij de rest bepaald het moederbord het. Al is het officieel niet de bedoeling om via een 3 polig fan stekkertje ook de snelheid te regelen, daardoor zou de snelheidsmeter namelijk kunnen gaan afwijken.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-11 12:05
Overigens is het verstandiger om je fans aan je voeding te hangen, omdat er anders problemen kunnen ontstaan op je moederboard (je trekt nl voeding uit het regelcircuit van je mobo en dat kan je beter niet doen. daarnaast kan een fan die te veel vermogen trekt voor problemen zorgen)

Overigens vermoed ik dat je een boel informatie kan halen uit de faq van Tweaking & Cooling Algemeen , te weten Frequently Asked Questions T&C

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
ook kan je een fan regelaar inbouwen, ik heb er twee van coolermaster waar in totaal 5 (4+1) fans op kunnen (als het warm is zet ik de toeren wat hoger, dan hoor je de PC wel, maar het blijft netjes koel. (die coolermasterdingen hebben ook een scherm (1 analoog en 1 lcd) waar je temps kan uitlezen, handig en leuk. Elke regelaar krijg zn voeding iut een molex en je prikt de tempsensors en fanstekkertjes daar dan in.
(bij mij zit er dus niets op het mobo.
Molex is niet handig trouwens daar kan je niets aan regelen, de standaard fans die in mn kast zaten zijn ook gevoed met molex, die fans zijn vervangen (2 coolermaster eruit, 1 zalman die over de HDs blaast erin)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb even je topictitel in iets beters veranderd.

[ Voor 5% gewijzigd door Sprite_tm op 12-08-2006 08:38 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal en inderdaad, ik had er nog niet bij stilgestaan dat er ook 5'25'' bays zijn waar ik fans op kan aansluiten.
Ik was gewoon erg benieuwd hoe iemand 5 fans op 1 mobo kon prikken :D
(het was al heel laat...)
Thnx again!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 05:19:
Volgens het boekje van mijn mobo heb ik 3 aansluitingen voor fans: 1xcpu fan en 2x casefan.
Het boekje klopt niet. Voor zover mij bekend heeft een A8N-SLI (Ik heb er twee liggen), niet drie maar vier aangesluitingen voor fans.

Te weten:
Ze zijn gemarkeerd:
CPU zit boven (noord) iets boven de socket van je CPU
CAS1 zit boven (noord) iets boven de socket van je CPU, links naast je CPU fan connector.
CAS2 zit rechtsonder (zuid-oost), bij de aansluitingen voor de knoppen in je kast.
PWR zit links (west), iets boven je eerste PCI-E 16x slots.

De laatste is normaliter inderdaad voor een fan in je PSU bedoeld, maar het is net zo goed een fan aansluiting. De meeste PSU's hebben hier namelijk toch geen aansluiting voor.

Misschien zit er nog ergens een verstopt, zal maandag eens kijken voor je.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Of doe als mij, sluit alles gewoon op elkaar aan via een molex met krimp/kabelkous en kroonsteentjes :P

(Moest ik wel omdat m'n fan aansluitingen op mijn mobo niet meer werken, behalve die van mijn CPU)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Pagina: 1