Nieuwe SuperPC, iemand ideeën of kennis in te brengen?

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jedi Master Ronald Vonk55
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zo, na maanden onderzoek en voorbereiding ben ik op de volgende configuratie uitgekomen. Ik denk dat deze redelijk "final" is en ga in elk geval volgende week bestellen...
Het leek me een goed idee om hem voordat ik hem bestel hier te posten, om te kijken of ik in al die maanden iets over het hoofd gezien heb. (denk hierbij aan (compatibility) problemen, maar als je iets anders in te brengen hebt (wat dan ook): graag (eigenlijk belangrijker)).

Het doel van dit systeem: Ik ben zelf grafisch vormgever, en al 5 jaar thuis op het gebied van 3D / animatie. Ik wilde daarom deze keer alvast voorbereid zijn op videobewerking/export naar (S)VHS.
Ook wilde ik zo snel mogelijk kunnen renderen en uiteraard zo lang mogelijk (en zo mooi/snel mogelijk) de nieuwste games kunnen doen.

Hier is ie dan:

- AMD Thunderbird 900/950 MHz (hang af van prijs)
- Asus A7V / MSI K7Z Pro (/K7T)
- 256MB unbuffered, PC-133, Kingston
- Supermicro SC-760-A Extended ATX Full Tower (300W)
- Hercules/Guillemot GeForce 2 GTS 64MB
- PCI Ethernet adapter (voor LAN games)
- Sony Floppydrive (heel belangrijk :) )
- Seagate Cheetah 18XL ST318404LW (18GB, U160 SCSI)
- Pioneer DVD 303S-A 6x32x (SCSI)
- Philips 109P10 (19")
- PCI E-tech Dolphin ISDN
- Adaptec 19160 kit
- Plextor Plexwriter 8x2x20 (SCSI)
- Logitech MouseMan Wheel
- Everglide GIGANTA mousepad
(- Ik heb nog een SB Live Player)

De discussie over monitoren loopt al ergens anders (kijk er eens als je geinteresseerd bent in 19" monitoren, is zeer informatief): http://gathering.tweakers.net/Forum6/HTML/001024.html

Ik neem een Thunderbird als ik die over 2 weken kan bestellen, anders een gewone Athlon.

Stabiliteit en snelheid zijn het belangrijkst (in die volgorde).
Nu heb ik hiernaast nog een klein vraagje (naast het doel van deze topic dus):
Kan ik een 950 stabiel overclocken tot 1000?
Met een Asus board? (met Tbird dmv FSB)
Ik lees namelijk dat die Asus het stabielst is, en dit vind ik het belangrijkst, het lijkt me echter wel leuk als ik em 100% stabiel kan draaien op 1ghz...

Het doel van deze topic is kijken of jullie nog verbeteringen aan kunnen brengen op deze configuratie, tips kunnen geven, kunnen fantaseren dat je zelf zo'n ding hebt :) , etc.

Tbird 1000@1133 (11.0 x 103), Zalman CNPS3100-G, 3D Prophet II GTS 64MB (246MHz core,401MHz mem), Asus A7V, 512MB Corsair CAS2-2-2, Philips 109P20, Seagate Cheetah 18XL, Adaptec 19160, Pioneer DVD 304S, Iomega Jaz 2GB, Supermicro SC-760-A (300W) (modded).

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Topsysteempje... heb je geld teveel ofzo?
Maarre, ik zou een Plextor 8x4x32x nemen.

Als je veel rewrite (zoals ik dus) is dit zoveel relaxter...

• digifun
  • Niet online

digifun

Als je stabiliteit zoekt kun je beter voor proven technologies gaan en niet voor het allernieuwste. Dan maar wat vaker upgraden. Intel loopt op een bx bord stabieler en Amd loopt sneller.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Verwijderd

Over die monitoren moet je eigenlijk niet zeuren, voor zo een ding ga je naar de winkel en kijk je wat je het best bevalt.

Ik weet niet wat voor een programma's jij gebruikt als Grafisch vormgever, maar een GeForce is een gamers card, en is puur op snelheid in Direct 3D gebouwd zoals Voodoo voor Glide is gebouwd, er is nog een 3e soort kaarten, de zogenaamde Open GL kaarten en bij gebruik van 3D programma's zijn deze sterk aan te raden. Bij gebruik van 2D lopen de Ati Rage Fury MAXX, Matrox G450 voorop, alhoewel GeForce II even snel werkt in die sector betaal je daar nog even 350 gulden meer die alleen maar in Spelperformance wordt gestoken (lees: Direct 3D)

Zo'n OpenGL kaartje is wel duur, maar ook 5X sneller in OpenGL, (ook in Quake3 dus >:) !!!)
Is 18GB niet wat weinig als Grafisch man? Ow ja, volgens mij ben je beter af met een Asus K7V en 1Ghz Athlon Classic maar dat kan aan mij liggen...

Over die monitor, als je nou wat KAN besteden is een 21" wel heel erg makkelijk als graficus, maar dat is een andere discussie

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:10

TheFruitNerd

iets met fruit

Als je toch zoveel geld wilt uitgeven waarom bezuinig je dan op geheugen?
Als jij je comp. wilt gebruiken voor (vooral) 3D applicaties, zou ik wat meer geheugen er in proppen. Een beetje meer geheugen kan nooit kwaad. Te weinig wel!

- de zon schijnt altijd wel ergens -

• Macaco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-03-2022
Waarom een Sony Floppydrive?(Heel Belangrijk)
Zijn die dingen zo goed dan? Ik ben ook een nieuwe pc aan het opbouwen en ik moet ook nog een floppydrive kopen.

• Niet online
Bloody Titan: ik neem een GeForce omdat ik games ook belangrijk vindt en een OpenGL kaart te duur is.
En het is niet zo van "hij geeft toch al veel uit dus er kan nog wel wat bij", want ik heb wel degelijk een maximum, en met dat maximun kan ik PRECIES dit kopen...
21" monitor is niet interessant want dan moet ik ergens anders op bezuinigen.

256MB omdat dat dat makkelijk te upgraden is later zonder dat je er nu veel last van hebt. (ik moet ergens op bezuinigen en ik krijg over een 2 maanden pas weer geld binnen, dan koop ik meer geheugen, etc.)

Die 18GB is genoeg voor nu. Zoals gezegd is de reden daarvoor dat ik die als videoHD wil gebruiken. Ik koop over een half jaar een videobewerkingskaart (zijn voor nu te duur) en een 2e HD (langzamere SCSI), deze houdt ik dan alleen voor videobestanden.

NEWBIE: Ja die Sony floppydrives draaien op 10.000 toeren... :)

Tbird 1000@1133 (11.0 x 103), Zalman CNPS3100-G, 3D Prophet II GTS 64MB (246MHz core,401MHz mem), Asus A7V, 512MB Corsair CAS2-2-2, Philips 109P20, Seagate Cheetah 18XL, Adaptec 19160, Pioneer DVD 304S, Iomega Jaz 2GB, Supermicro SC-760-A (300W) (modded).

• Niet online
Outlaw: Is een Athlon niet stabiel? Hoe bedoel je precies? Verder kies ik voor Athlon omdat ie een snellere FPU heeft (wat perfect is voor renderen).

Bloody-Titan: Ik overweeg het wel trouwens, die 21", maar het is zo duur... (ik wil dan wel een goeie uiteraard. Liever de beste 19" dan een slechtere 21": kleur en geometrie vindt ik belangrijk)

• Niet online
QuarK: is die ook in SCSI? ik wil graag alles SCSI houden...

• Niet online
Nog een voor Bloody-Titan: Waarom zou jij voor een Athlon Classic kiezen?
En wat voor OpenGL kaart dacht jij dan aan? en hoe duur? :)
Weet wel dat ik ook fanatiek gamer ben...

Verwijderd

Ik kies voor een Athlon Classic omdat:

- Ken je de eerste Athlon mobo's nog? INSTABIEL EN SLECHT, er was maar eentje van MSI die een beetje meekon...
Thunderbird is nog slecht leverbaar DUS duur, tests (lees maar op Tweakers.net) laten zien dat het verschil niet opzienbarend is dus een Athlon 800 ofzo lijkt me prima, de prijzen lopen dus echt EXTREEM snel op na 800mhz, 't is een soort exponentiele groei. Eigenlijk kun je nog het best een 700mhz kopen en voor 250 gulden een K7 Artic circle koelre (the best :) for athlon en een gold-finger kopen bij OC-Shop.
Die Gold-finger heeft de leuke eigenschap dat andere onderdelen niet overbelast worden dus 1Ghz haal je met een artic circle erop zeker wel... 800 kost net zoveel of meer dan een 700+artic circle+goldfinger.
Misschien kun je dan TOCH een 21" kopen (van een goed merk: iilama, sony, philips, nec of natuurlijk the ruling EIZO)
maar zoals ik over monitoren maar zeg: Bij grotere monitoren 19 of 21": Ga naar de winkel en bekijk ze echt even goed op beeldkwaliteit enzo, want iedereen heeft zijn eigen voorkeur, kloot vooral met de instellingen voor helderheid en contrast en kijk welke je het best naar jouw smaak kunt aanpassen..
Over die U160, is dat geen overkill? ja, het kan aan mij liggen, maar is dat niet meer wat je wilt in een zware sever waar echt HEEEL veel op moet draaien? "Simpele" Wide SCSI is toch prima?

De ASUS K7V en Abit KA7 zijn dus gewoon supermobo's, in jouw geval is de Abit KA7 vanwege zijn 6PCI slots en 4DIMM sloten een leuk mobotje, hij is erg stabiel, ze vinden K7V stabieler, maar als het geen van beide vastloopt is het toch perfect? (Ik zelf verhoog Voltage met 1 of 2 trapjes (0,05 of 0,1V) voor de ultieme stabiliteit.)

Er zijn wel voor 1500 gulden goeie OpenGL kaarten, maar ja, dat is wel weer 1500 gulden en dus 650 gulden duurder dan GF2

256MB is zat, weet niet welk OS je wou gebruiken (Win98 lijkt me als je ook gamed,) maar Win98 ondersteunt max. 256MB, je kunt later (volgend jaar) altijd weer 512MB ofzo erbij doen onder WinME..

Ik kijk nu al naar WinME uit!

Verwijderd

Ik ben het voor een groot deel met je eens. Mooie config. Over je thunderbird moederbord gebeuren heb ik dit te melden:
de ASUS A7V is snel stabiel en kan de thunderbird multiplier beinvloeden dus je kan m vrij makkelijk op 1GHz krijgen(met je 900/950 dan he)Alleen is dit bord nog niet te krijgen hoewel ASUS wel al een page ervoor heeft: http://www.asus.com/products/motherboard/socketa/a7v/index.html
dit is al een beetje oude page want ze hebben het nog over de spitfire en thunderbird maar wel al over de KT133 beetje raar.
ik heb een review van dit bordje gelezen op de duitste versie van tomshardware: http://www.tomshardware.de

Over je video heb ik ook nog een opmerking. Misschien is het beter/goedkoper/sneller een asus v6600 of een elsa erazor X te kopen want met bepaalde drivers kan je van je gewone geforce een quadro maken en die kan weer drivers gebruiken die speciaal voor openGL renderen zijn gemaak wat veel snelheid oplevert. misschien een idee.
voor meer info check dit: http://www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=11233

hoewel dit natuurlijk ook fout kan gaan dus misschien is die 64MB GF2 GTS niet een slecht idee.
Verder een puik systeempje hoewel ik niet snap dat mensen zovel uitgeven aan een systeem maar dat zal wel komen omdat ik als scholiertje het geld niet heb.

Nou veel succes met je prachtsysteem en als je nog vragen hebt dan horen we het wel.

ThaVInnY

Verwijderd

Neem dan als GeForce 1 altijd wel een GeForce DDR uiteraard!

• Niet online
OK, waar zal ik beginnen :)

Met een GFD, klok ik dan echt alleen de processor over? En hoe zit het met stabiliteit? (100%?) Wat is dat voor koeling?

Voltage opkrikken voor stabiliteit? Das nieuw voor me... Is dat echt zo? Hoe komt dat?
Kun je dat op K7V ook?
Hoe hoog kan ik een 850 100% stabiel krijgen?

U160: toekomstplan. Ik overweeg overigens wel een 7200rpm barracuda te nemen ipv 10k cheetah.

TweakinG VinnY:
Over tbird: ik overweeg het nog steeds, maar dan moet dat ding wel over 2 weken te krijgen zijn en dat betwijfel ik nu na al dat w8en...

Hmmm ik hou het bij een GF2. Ik had het al gelezen van die Quattro drivers maar is idd niet fool-proof volgens mij.
Ik rekende op 980 pieken voor een GF2 64MB, dus +500,- voor een prof opengl is te overwegen... (als ik ergens anders op kan uitsparen (proc o/c-en?))

Iemand hierover tips? (videokaarten)

Ook wil ik wel verder praten over dat overclocken, als iemand me tenminste kan zeggen dat het echt 100% stabiel is (met een beetje goeie koeling (ook hierover wil ik wel meer weten))

Tot nu toe in elk geval bedankt!!!!

• Jedi Lord
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:03
Hee Collega, hoeveel heb ji er inmddels weer bj opgeleid? :)

Maar ik kom geen zipdrive tegen.
Als net werkkaart een 3com 3c905C.
Moet je geen RAID gaan draaien met die cheeta's? :) :)

Inderdaad snellere fikker, maar wat moet je met een ISDN, kabel internet das het.

May the Force be with You instead of Bill

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 18:16

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Jij wil met 3D gaan werken ?
stabiliteit en performance zijn belangrijk ?
Wat wil jij nu met een intel systeem ???

check dit brute beest eens: http://www.sgi.com/o2 /

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Niet online
Jedi Lord (is dat wel een officiele titel? :) :) )
zipdrive heb ik al via m'n netwerk en zo belangrijk is die niet vind ik voor mijn backups heb ik al 2 volle cds nodig (loopt aardig op als je veel grafisch bezig bent).

Die netwerkaart (3COM)... Heeft die ook coax, dit heb ik ook nodig. Bovendien: kan iemand mij een reden geven waarom ik een 3COM zou nemen ipv een meer betaalbaar kaartje zonder zo'n dure naam? Het enige doel van dat kaartje wordt LAN games en printen/bestandjes over sturen. Niets "belangrijks"...

Wow, RAID, ik heb er veel over nagedacht maar dat is absoluut niet haalbaar voor me, dan moet ik op andere dingen zoveel bezuinigen... :) Zou wel erg leuk zijn ja :) Maar ook erg overkill...

ISDN: In dit dorp hier is er nog geen kabelinternet, ik denk (lees: hoop) nog wel aan het eind van dit jaar, maarja, ik moet toch kunnen internetten voor die tijd...

Aaargh!:
Dat SGI ding ken ik ja hahaha... Das alleen iets te hoog gegrepen.
Overigens heb ik (jammer genoeg) niet genoeg geld om aparte PC's te kopen voor 3D, photoshop, videobewerking, gamen en office ;) )

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Voltage opkrikken helpt echt voor stabiliteit...

Dit is ook simpel te verklaren: instabiliteit wordt veroorzaakt doordat signalen niet goed door de processor komen, en dus soms verkeerd gezien worden (een 0 ipv een 1 ofzo) door een hoger voltage zijn deze signalen sterker en dus duidelijker...

Over de stabiliteit, mijn Athlon 500 draait op 700MHz, en ik kan hem zo een weekje laten aanstaan (en ondertussen dus ook gebruiken :) Uiteraard 100% bezet door m'n koe(onder win2k trouwens)) lijkt me wel redelijk stabiel (denk dat ie ook wel langer aankan blijven... nog nooit geprobeerd eigenlijk...)

Hoe hoog een 850 te krijgen staat eigenlijk niet echt vast... als je geluk hebt krijg je hem op 1GHz 100% stabiel... niet eens zo ver overclocked eigenlijk... misschien is de 1050MHz wel te halen... of hoger, maar dan moet je de FSB opvoeren

• Niet online
Hoe krik je het voltage op? moet dit met een GFD?
Jij zegt: 850 op 1ghz, met wat voor koeling dan? Ik koop waarschijnlijk een 900, wat zal ik hier voor koeling opzetten? (geen gigantisch dure, ik hoef geen 200 mhz over te klokken... een beetje (richting 1000) is misschien wel leuk, als het maar stabiel blijft)

• digifun
  • Niet online

digifun

renderen gaat ook sneller met een multiprocessor systeem. bijvoorbeeld met twee overgeklokte celerons of wachten op de duron op de ev6 bus.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Verwijderd

2 Overclocked celerons zijn langzamer dan 1 Athlon1000 hoor :) En bij games kan hij ze niet allebei gebruiken.

Maaruh...
Een 850 op 1000 lukt makkelijk op een standaard cooler, als je een GOEDE standaardcooler neemt, zoals een Iceberg Dualfan (zetten ze er standaard op bij Graficall athans) dan lukt dat echt wel, zoveel is het niet

Voltage stel je in in je Bios. Abit kan voor proc. per 0,05V instellen en voor I/O poorten per 0,1V. Asus heeft stukje minder mogelijkheden maaruh....

Ik zou ZO aan 1000mhz komen:

Gfd --> 850@950
FSB --> 105mhz

eindresultaat > 998mhz, dus 1000 :)

FSB --> 107mhz

eindresultaat > 1017mhz, ook wel haalbaar denk ik

• Niet online
outlaw: ik snap wat je bedoeld en heb ook dat overwogen. (2 minder snelle pIII's dan), maar idd heb ik daar dan niks aan bij andere dingen zoals games, en dan vind ik dat toch zonde. Vandaar dat ik ook probeer zoveel mogelijk megaherzen te halen, dan is ie ook snel voor renderen (kon ik maar een dual Athlon 700 ofzo doen :)) Maarja, ik heb geen tijd meer om te wachten.

105 mhz FSB, hoe belastend is dat voor de rest van je hardware? Ik neem aan dat dat Kingston geheugen dat makkelijk aankan? (op CAS3)

Zitten er geen nadelen aan dat voltage opkrikken? (ik weet het, ik ben erg voorzichting, maarja, die processor kost ook wat :))

Verwijderd

Wat is je budget of beter gevraagd, hoeveel denk je uit te geven voor dit systeem met alles er op en er aan? Zo kunnen wij tenminste hele configs opstellen.

PaCKo

• Niet online
Ik zit nu rond de 7500...
het doel van deze topic is echter niet dat jullie een hele configuratie opstellen. Ik ben zelf aardig thuis op hardware gebied. Ik weet dat hier ook veel kennis rondhangt, dus ik was benieuwd of mensen over bepaalde dingen meer wisten dan ik, of nog nuttige informatie hebben, of tips, e.d.
Tot nu toe heb ik veel goede dingen gehoord en een hoop nieuwe ideeën opgedaan.

note: aangezien ik zelf ook veel post hier, vergeet niet voorgaande berichten met vragen te lezen. Deze thread gaat ook zo snel...

Verwijderd

Euhhr... Dat voltage kan in kleine hoeveelheden alleen maar goeds doen, ja kunt gewoon per 0,05 kijken wanneer alles stabiel is, kijk in de bios dan even naar de temp.

Kingston PC-133 Cas2 RAM kan vast wel Cas2 aan op 105mhz :)

Als je ziet dat P3-100mhz met standaard kastkoeling stabiel op 133mhz draait, lukt 105mhz met athlon ook wel hoor...

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:38

ChUcKiE

Dus........

Een vraag...ik weet niet welke games je speelt, en ik gaat nu ff met wat niet op waarheid gebaseerde cijfers gooien, maar stel:

1 Athlon @1000 + GFS 2 = bij q3 bijvoorbeeld 120FPS

1 Dual seldry 2@700 + GFS 2 is bij q3 misschien 100FPS en misschiwen wel meer (q3 + smp)

Jij maak tmij niet wijs dat jij dat verschil gaat merken!!

Maar het prijsverschil des te meer! BDW renderen gaat wel sneller op dual systeem onder win2k/nt lijkt me vooral als je die seldry 2 flink overklokt!

Verder zou ik toch voor RAID gaan, met iets langzamere schijven (minder herrie, minder hitte, wel sneller)

Plextor waarom geen 12*8* ??

Tsja en met zoooon snel systeem zou ik zelfs een G400 Dual overwegen + een oudere (bestaande) monitor, vooral voor grafisch gebruik lekker! En toch snel genoeg voor games vrees ik!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Niet online
Bloody-Titan
hehe ok bedankt :)

chuckie
Over die DUAL keuze...
Het is meer op de toekomst gericht qua games dat ik dit niet doe. Games gebruiken toch maar één van de 2 Cel700. Nu merk je dit niet, maar straks uiteraard wel. Als ik een PC koop koop ik deze voor 2 jaar. Waarin dan de enige upgraden zullen zijn: nieuwe functionaliteit (videobewerkingskaart bv.) of meer hardeschijfruimte of meer RAM.
Ik heb het wel overwogen en in elk geval bedankt voor het advies, ik stel dat altijd op prijs.

Verder overweeg ik RAID nog steeds, maar moet er nog over nadenken.

Plextor 12x8 : dan ga ik over m'n grensbedrag en moet ik ergens anders bezuinigen :) (ik heb niet meer geld om uit te geven)

G400: (je leest mijn gedachten) ook dat heb ik overwogen, 2 monitoren is idd erg relaxed bv in photoshop (die tools in je 2e schermpje zetten), maar ten eerste moet ik dan een extra monitor kopen en ten tweede wil ik toch liever een Geforce2 wederom ivm games in de toekomst/niet upgraden.

• The - DDD
  • Laatst online: 17-08 22:44
Is het niet misschien een goed idee om ipv 1 monitor 2 monitoren te nemen?

Een goeie kaart + een pci kaartje (die uiteraard wel als tweede grafische kaart kan)

Dan naast je 19" of 21" bak een kleintje van 15" of 17", kun je op die kleine al je tools dumpen en die grote geheel gebruiken voor het echte editen. (nog beter is drie monitoren, 15" tools, 17" Gehele afbeelding model, 19"/21" detail)

Als je echt wilt editen dan is een multi monitor config zeer handig (mits je de bureau ruimte hebt :) )

• The - DDD
Jedi:

Ipv. een raid kun je beter een back-up medium nemen en af en toe een ghost image draaien.

Raid is al dat extra geld niet waard in een PC config. Dat geld kun je echt veel beter aan iets anders besteden (multimonitor bijvoorbeeld).

• Aaargh!

Aaargh!

Als je met 3D wilt gaan werken (en toch per se een intel-based systeem) dan zou ik iig niet zo'n 'speelgoed' 3D kaart halen maar gewoon een echte.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

The DDD <--------- Raid is/kan ook prestatiebevorderend (zijn). Backup niet! Raid was hier dus vooral bedoeld omhogere prestaties te halen en niet als backup!

Jedi, kijk eens naar Q3 met SMP ondersteuning....verwacht jij nu met het uitgekomen zijn van Win2k, dat er niet meer spellen SMP (gaan) ondersteunen??

Nog wat...die DVD speler, ga je die ook daadwerkelijk gebruiken voor het afspelen van DVD's (zonder goede geluidskaart?)?? Anders zou ik toch echt voor een Plextor 40TSI 16 kleppert gaan, met Plex manager, heb je een tof brand systeem! Scheelt je ook weer 100,--

En ik blijf erbij....120 FPS of 100FPS, en misschien in de toekomst bij zwaardere spellen een verschil van 80FPS tegen 60FPS, zou je dat nu zo enorm merken?? Ik denk ook dat het beeldkwaliteitsverschil van een G400 t.o.v. een GFS ook wel lekker is (of is die van Nvidia tegenwoordig ook zo goed?)..

Oja, je bespaard er met een G400 t.o.v. een GFS toch al gauw tegen de 400,-- mee, is weer minimaal 128MB extra!!!! (of een tweede monitor)
Tis maar waar je je geld in stopt!
Maja jouw keuze, blijft toch altijd lastig, deen zegt dit dander zegt dat, blijft moelijk!

BDW waar je misschien nog niet aan gedacht hebt...bij zoon supersysteem, zou ik een goede (aan huis) garantie van 150,-- extra nemen als ik jou was, anders kun je nog elke keer gaan slepen als er toevallig iets kaduuk is!

• Niet online
Hmm... dat idee van die 2 monitoren spreekt me al heel lang aan. Ik denk dat ik het dan zo zal doen: Nu een hele goeie 19" (21" kan ik voor dit bedrag niet een echt goeie nemen) en een goeie videokaart (GF2 óf FireGL1 ofzo, iemand ervaring/tips?). En dan later (paar maandjes) als het geld weer binnenkomt (na de vakantie dus) en 2e kleine (15") monitor + een 2e videokaartje. Ik zou dit fijner vinden dan een iets mindere (qua snelheid uiteraard) met 2 monitor aansluitingen.

Ik zou dan geen mirroring RAID nemen maar gewoon stripe RAID (RAID 0?), dus niet als backup maar voor snelheid.
Ik moet dan echter wel AV schijven hebben en toch wel SCSI. Iemand ideeën hierover? Atlas of Barracuda schijven ofzo? En hoe duur is een SCSI RAID kaartje? En hoe zit het met compatibiliteit (ik moet wel alles kunnen draaien, incl. games)

Chuckie: Heeft Q3 multiprocessor ondersteuning? bedoel je dat??

Verder: Het plan is: Ik koop die DVD speler om DVDs te kijken, en waarschijnlijk meteen, anders over een maandje of iets langer een Plextor 40x SCSI... (idd mooie branderconfig)

Hmm, die garantie is een goeie tip, zal eens informeren...

• Niet online
Die geluidskaart zet ik nog even over (Live player), en waarschijnlijk koop ik over een (klein) tijdje een nieuwe. A3D ofzo, dat zou ik wel cool vinden. Ik vind trouwens dat er best fatsoenlijk geluid uit komt. (Ik heb 2 versterkers er op zitten, op het front kanaal 4 speakers (staan voor me (2 ervan 50cm boven hoger dan m'n hoofd)), en op het achterkanaal 2 speakers.
Is best mooi (mooi genoeg voor films, games, etc.) Nu nog een A3D kaart zodat het echt 3D is...

• Aaargh!

Aaargh!

volgens de website van diamond kan de FireGL1 tot maximaal 4 schermen aansturen.

meer info: www.firegl.com

ow, en multimonitor is echt heerlijk! (ik heb zelf 3 schermen aan m'n PC :9 )

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ja Quak3 ondersteund zeker SMP (ook al maakt het weinig uit, bklijtk uit de testen) wat ik alleen weet is, dat tegen de tijd dat de BP6 uit zou komen (afgelopen zomer 1999) het meerendeel van de BP6'ers die um toen gekocht hadden (zoals ik), um voor Q3 gekocht hebben, die iets later uit zou komen, tegelijkertijd met de eerste (publieke) beta's van win2k....
Maja, mij lijkt, zeker met de komst van win2k, dat steeds meer Appz en Gamez SMP ondersteunen, maar of dit nu de moeite waard is week nie!

Verwijderd

EN ontwerpen op de computer EN gamen op de computer EN internetten op de computer.....

Hopelijk kom je af en toe ook eens in de frisse buitenlucht; RSI, vierkante ogen en nerdtrekjes sluipen er ongemerkt in, als je niet oplet!

Als ik jou was ging ik eens met Dyme praten, of bij Dell kijken. Degelijke machines voor professioneel gebruik en als evt. 3 jaar geen-gezeik-garantie en service. Maar ik geef toe, eenvoudig is het niet als je voor je budget een zo snel mogelijk systeem wil hebben dat voor alles optimaal geschikt moet zijn. En ondertussen komen er alsmaar nieuwe chipsets, procs, OS's, enz. op de markt. Om gek van te worden. Ik zit met hetzelfde probleem. Ooit moet de knoop worden doorgehakt en dan maar een jaartje oogkleppen opzetten, niet omkijken en geld verdienen, om pas later weer eens te upgraden. Of nog wat later weer een compleet nieuw systeem...

Succes

• The - DDD
Het zal duidelijk zijn dat er hier gebruik gaat worden gemaakt van multiboot :)
Win 9x voor games
Win NT/2000 voor het serieuze werk

• Niet online
Cookie: Maak je geen zorgen, ik kan het allemaal wel aan :)

multiboot heb ik nu ook al ja

• Niet online
Nou, ik denk dat alles nu zo'n beetje aan bod is gekomen...
Ik ga nog even wat uitzoeken over een SCSI RAID kaartje en nog wat rekenen of ik meerdere monitoren kan betalen.

Iedereen bedankt enne, duim voor me dat alles een beetje meezit (met een nieuwe PC gaat altijd van alles fout aan het begin)

Pagina: 1