Toon posts:

snelheid adsl -> afstand centrale

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eventueel op zoek naar een nieuwe provider (adsl2 geen optie helaas) en heb nog niet een keuze kunnen maken uit de beschikbare abo opties.

Maar snelheden zijn natuurlijk afhankelijk van de staat en de lengte van de lijn. En ik blijk 1533 meter van de centrale af te wonen. Wie kan een schatting maken van de maximale snelheid die ik kan halen? Of is dat niet te zeggen zo. Dit omdat ik wel interesse heb in 12mbit abo van tweakdsl. Maar als ik never die 12mbit kan halen hoef ik daar niet meer naar te kijken.

Verwijderd

Deze afstand zou geen probleem moeten zijn voor 12mbit. Ik denk dat het wel gaat lukken.

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 20:45
Dat zou inderdaad moeten lukken:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1118500572.jpg
Bron: nieuws: Xs4all start levering ADSL2-aansluitingen

Eve char: Warock <TEST>

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
http://adsl.xandrios.net/

Op 1500m is 12Mbpt prima te doen.

Je zal nooit vooraf weten of het echt 1500m is of misschien wel 2500m en de kwaliteit van de kabel is onzeker altijd. Maar met 1500m uit een postcodecheck heb je een goede kans!

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, 1533 meter komt uit de postcodecheck van BBned.. (voor zover die betrouwbaar is natuurlijk?)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:14:
Ja, 1533 meter komt uit de postcodecheck van BBned.. (voor zover die betrouwbaar is natuurlijk?)
Ter indicatie: Ik woon 4km van de centrale en haal nog 12Mb/s bij Tele2, ik woon in een vrij nieuwe wijk (wijk bestaat 13 jaar).
De kans dat de telefoonkabel 4km af moet leggen als je hemelsbreed 1,5km van de centrale woont is niet zo groot.
De provider waar je adsl aanvraagt doet een lijnmeting (of laat Kpn dit doen) en kan dan vaststellen of het product dat je bestelt haalbaar is.
Destijds kon ik kort na de oplevering de lijndemping aflezen in m'n modem en dat was iets van -42dB.
Er was toen sprake van een vuistregel dat de demping 10dB per km is, ik heb dit maar aangenomen en de afstand klopt bij mij 100% zeker, evenals de gemeten snelheid die heel stabiel blijft.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• bjck
Speedy-Andre schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 21:14:
[...]

Ter indicatie: Ik woon 4km van de centrale en haal nog 12Mb/s bij Tele2, ik woon in een vrij nieuwe wijk (wijk bestaat 13 jaar).
De kans dat de telefoonkabel 4km af moet leggen als je hemelsbreed 1,5km van de centrale woont is niet zo groot.
Klein zelfs, maar 't komt soms voor. Postcode check informatie is voornamelijk op hemeslbreede afstanden gebaseerd en metingen in de loop der tijd. Maar soms is hemelsbreed het niet heel groot die afstand, maar ligt er wel (veel) water bijvoobeeld tussen. Kabels liggen voornamelijk langs hoofdwegen.

Iemand vertelde hier op GoT (dacht ik) al eens over een wijk van Maastricht dat op een paar honder meter (steenworp afstand bijna) van de centrale ligt, maar wel met de A2 er tussen. Het viaduct is 2000m weg waar de kabels onderdoor lopen en dus zijn de lijnen 3000 a 4000m lang naar die huizen.
De provider waar je adsl aanvraagt doet een lijnmeting (of laat Kpn dit doen) en kan dan vaststellen of het product dat je bestelt haalbaar is.
Dat is al heel lang niet meer zo en gebeurt nergens. Bestelbaar of niet bestelbaar wordt gedaan op basis van de afstand per postcode die de ISP in de postcode check/tabel heeft staan. Achteraf kan dus nog blijken dat je de bestelde snelheid niet haalt en daar wordt ook voor gewaarschuwd in de voorwaarden dat er technische limitaties kunnen zijn.

Vaak kan je dan natuurlijk wel gratis naar een lager geprijst abonnement stappen wat je wel haalt.
Destijds kon ik kort na de oplevering de lijndemping aflezen in m'n modem en dat was iets van -42dB.
Er was toen sprake van een vuistregel dat de demping 10dB per km is, ik heb dit maar aangenomen en de afstand klopt bij mij 100% zeker, evenals de gemeten snelheid die heel stabiel blijft.
't Is vaak ietsjes meer de afstand bij lagere demping, maar bij demping >40dB klopt 10dB = 1000m aardig inderdaad.

[ Voor 8% gewijzigd door bjck op 11-08-2006 22:14 ]

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:35
Adsl 2 is geen optie maar je wilt wel 12mbit :?

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:57
spokje schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 17:06:
Adsl 2 is geen optie maar je wilt wel 12mbit :?
Ik denk dat hij adsl 2 bedoelt, aangezien adsl maar gewoon tot 8Mbit gaat.

Tevens woon ik 4.6KM van de centrale en ik kreeg eerst 8Mbit door me lijntje met adsl 1 toen 5.5 en later met adsl 2 zelfs 4Mbit vandaar opgezegd. de koperkabel in de nieuwe woonwijk (5jr) is gewoon hartstikke brak

• bjck
offtopic:
SmoothTweaker: Of steeds meer ADSL lijnen komen in die bundel(s) terecht van die wijk wat voor overspraak (dus signaal vermindering) zorgt op alle lijnen op die lengtes.

Pagina: 1