Speedy-Andre schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 21:14:
[...]
Ter indicatie: Ik woon 4km van de centrale en haal nog 12Mb/s bij Tele2, ik woon in een vrij nieuwe wijk (wijk bestaat 13 jaar).
De kans dat de telefoonkabel 4km af moet leggen als je hemelsbreed 1,5km van de centrale woont is niet zo groot.
Klein zelfs, maar 't komt soms voor. Postcode check informatie is voornamelijk op hemeslbreede afstanden gebaseerd en metingen in de loop der tijd. Maar soms is hemelsbreed het niet heel groot die afstand, maar ligt er wel (veel) water bijvoobeeld tussen. Kabels liggen voornamelijk langs hoofdwegen.
Iemand vertelde hier op GoT (dacht ik) al eens over een wijk van Maastricht dat op een paar honder meter (steenworp afstand bijna) van de centrale ligt, maar wel met de A2 er tussen. Het viaduct is 2000m weg waar de kabels onderdoor lopen en dus zijn de lijnen 3000 a 4000m lang naar die huizen.
De provider waar je adsl aanvraagt doet een lijnmeting (of laat Kpn dit doen) en kan dan vaststellen of het product dat je bestelt haalbaar is.
Dat is al heel lang niet meer zo en gebeurt nergens. Bestelbaar of niet bestelbaar wordt gedaan op basis van de afstand per postcode die de ISP in de postcode check/tabel heeft staan. Achteraf kan dus nog blijken dat je de bestelde snelheid niet haalt en daar wordt ook voor gewaarschuwd in de voorwaarden dat er technische limitaties kunnen zijn.
Vaak kan je dan natuurlijk wel gratis naar een lager geprijst abonnement stappen wat je wel haalt.
Destijds kon ik kort na de oplevering de lijndemping aflezen in m'n modem en dat was iets van -42dB.
Er was toen sprake van een vuistregel dat de demping 10dB per km is, ik heb dit maar aangenomen en de afstand klopt bij mij 100% zeker, evenals de gemeten snelheid die heel stabiel blijft.
't Is vaak ietsjes meer de afstand bij lagere demping, maar bij demping >40dB klopt 10dB = 1000m aardig inderdaad.
[
Voor 8% gewijzigd door
bjck op 11-08-2006 22:14
]
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.