Photoshop Elements Watch Folders

Pagina: 1
Acties:

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:12
Aangezien ik niet zoveel geld te besteden heb aan de hobby als de gemiddelde fotograaf hier, heb ik Photoshop Elements aangeschaft IPV photoshop CS2. Ik moet eigenlijk zeggen dat ik de functionaliteit van Photoshop nog niet mis (Ik heb het wel een tijdje gebruikt).

Ik gebruik de ingebouwde functionaliteit van Photoshop elements om een catalogus bij te houden van de foto's die op deze pc staan (bijna 9000 in bijna 20GB). De foto's staan allemaal in subdirectories in een directory genaamd (hoe origineel :P ) "Digicam" . Nu heb ik die dir opgegeven in PE om in de gaten te houden (in "watch Folders" gezet).

Ik heb de indruk dat PE nou niet echt in de gaten houdt of er foto's bijkomen of verdwijnen. Ik heb gisteren de hele dir gevuld met foto's en ik heb maar handmatig gezegd dat hij "unmanaged" bestanden aan de catalogus moet toevoegen, want het was nog niet automatisch gebeurd. Ook verplaats en verwijder ik weleens foto's gewoon onder windows. Maar ik kan die wijzigingen nooit terug vinden in de catalogus. M.A.W. als die foto's in directory "a" stonden en ik heb ze verplaatst naar directory "b" dan staan ze volgens PE nog steeds in "a" en moet ik heel wat toeren uithalen om ervoor te zorgen dat hij ze nu ook in "b" zet. (d'r zit ook niet ergens een functie in PE met "refresh the catalog" oid"). Ik omzeil dit nu door zoveel mogelijk alle beheer vanuit de catalogus te doen en niks meer vanuit windows zelf. Maar dat is veel bewerkelijker.

Iemand hier ervaring met PE en bij wie het wel goed loopt? Mischien heb ik nog ergens een vinkje vergeten te zetten oid?

(de photoshopelementsfileagent service draait wel gewoon)

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Ik draai ook met PS elements en heb hetzelfde. Soms lijkt het dat PS Elements de foto's niet ziet. Maar een paar dagen later ziet hij in een keer de foto's.

Verwijderen en verplaatsen kun je beter met PS Elements uitvoeren. Er is wel een functie "reconnect" in het file menu om de "anders verplaatste" foto's opnieuw te refreshen. Duurt wel lang als je veel verplaatste foto's hebt.

Het is niet zo heel veel bewerkelijker onder PSE dan onder Windows. Linksonder zit een pull-down box met een aantal functies. Deze gebruik ik altijd om foto's te verplaatsen.

PS: let wel op met Tags. Een Tag kun je deleten maar het blijft wel in de foto zelf staan als je via "File - Write tag info to files" gebruikt hebt.

[ Voor 39% gewijzigd door bolke op 20-08-2006 23:19 ]

http://www.hroling.nl

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:12
Jah, idd: Ik doe ook zoveel mogelijk het "filemanagement" in PE, maar soms vergeet ik dat.

Dat reconnect werkt inderdaad wel. (ik dacht dat hij dat wel het bestand weervond, maar in zijn eigen foldertree nog steeds op de verkeerde plek liet zien, da's dus niet waar).

En als je hem eenmaal met de neus in de goede richting hebt gezet, gaat het zoeken ook wel redelijk vlot :)