Toon posts:

Wil ik deze PC kopen? (op-/aanmerkingen gevraagd)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal!

Laatst heeft mijn huidige PC het leven gegeven. Oorzaak onbekend helaas...
De kwalen duiden op problemen met het moederbord of de processor.
Ik heb dus maar besloten om een geheel nieuwe PC te kopen (ondanks dat deze slechts twee jaar oud was (maar was al 2e hands))

Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor Internet en andere 'basics', wat niet zoveel eist uiteraard.
Maar voor school gebruik ik ook CAD/CAM programma's die soepel en snel moeten kunnen draaien (pro/ENGINEER of SolidWorks) Tevens begin ik wat meer spellen te spelen (NFS MW, Prey, Unreal Tournament) welke ik uiteraard in hoge resulutie en hoog detail wil spelen.

De eisen die ik stel zijn dus dat hij dit soort spellen goed en mooi kan draaien, en dat het geheel snel is. (en ik wil er uiteraard ook een beetje mee kunnen patsen;))

anyway, wat ik uitgezocht heb is het volgende (alle prijzen zijn huidige bij www.alternate.nl waar ik mijn PC asap wil gaan bestellen)

HOUSING: Coolermaster Centurion 5 (€55)
VOEDING: Coolermaster iGreenPower 430W (2xPCIe) (€79)
MOEDERBORD: ASUS M2N-SLI deluxe (€149)
PROCESSOR: AMD Athlon64 X2-4200 (€199)
COOLING: Zalman CNPS9500AM2 (€45)
MEMORY: OCZ DIMM 2GB (kit ocz2s0e8002gk special ops edition) (€209)
VIDEOKAART: ASUS EN7600GT silent2DHT (€185)
DVD-BRANDER: Samsung SH-W163A (S-ATA) (€39)
HD: Maxtor diamond max 10 300G 6L300S0 (S-ATA) (€92)
DESKTOP: Logitech Cordless desktop laser mx3000 (€69)

(voor de oplettende mensen: inderdaad dit systeem is losjes gebaseerd op de gaming pc in de best buy guide van juli. maar er zijn toch nog wat veranderingen, vandaar deze post/vraag)

Ik heb nog een geluidskaart liggen die ik wil gaan hergebruiken.
verder heb ik nog 2 HD's liggen (IDE) die ik over wil zetten en een CardReader.
Mijn Display is nog perfect (BENQ FP937s+) dus die blijft ook lekker staan.
de andere dingen als printer en speakers enzo heb ik ook nog.

Dit komt al met al neer op €1121. Dit is (voor mij) een hoop geld, dus vandaar dat ik er zeker van wil zijn dat alles met elkaar gaat passen, en dat ik met dit systeem weer wat jaren vooruit kan.

Ik hoop dat jullie tweakers (_/-\o_) je mening over dit systeem kunnen/willen geven en misschien nog wat points of interest hebben (bijvoorbeeld dat ik beter dit of dat kan nemen want dat is goedkoper of als je deze wat minder doet kan je die wat meer doen ofzo) of weten dat iets (qua aansluitingen of ruimte) niet past

Bijvoorbaat alvast mijn hartlijke dank (nogmaals _/-\o_)!!
en ik zal een mooi fototje posten als dit een goed systeem blijkt te zijn en het in elkaar zit ;)

Grtz

Serge

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Voor 60 euro meer heb je al een 7900GT van Asus. Die is een stuk sneller in 3D, wat ten goede komt voor je teken- en gamekunsten. :)

Je zou kunnen besparen op de CPU koeler en voeding. Een Zalman 360W en een Arctic Freezer 64 Pro koeler zijn ook zéér stil en goedkoper. Qua vermogen moet de voeding al die onderdelen met gemak aankunnen.

[ Voor 47% gewijzigd door PD2JK op 11-08-2006 14:50 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor dit soort vragen is Buyers Zone niet bedoeld. Je zou het in Complete Systemen & Laptops kunnen proberen, dus daar tik ik dit topic zo heen. Kijk dan wel je topicstart na of hij voldoet aan de daar geldende eisen :) .

BZ > CSL

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r,
hartelijk dank voor je reactie.
als ik voor die actic-cooling freezer64pro gaat scheelt dat inderdaad heel veel ja! vandaar dat ik me dus afvraag of dat voldoende is (ja dus, blijkt uit jouw post;) ) enige vraagteken bijft dan nog het voetje. De uitgekozen proccesor past. ik weet dat de socket 939 heel veel lijkt op de AM2 socket van dit moederboard en processor, maar lijkt het zoveel dat het ook echt past? (hoewel je je koeler niet direct op je socket zet natuurlijk, maar je begrijpt vast wat ik bedoel haha)

Voeding is een goede tip! die ga ik meteen even aanpassen,
dan heb ik meteen weer 60 euro minder dus kan ik die kaarten even vergelijken ;)
(als ik dus ook die cooling verander;))

THNX!

Harm,
sorry, I didn't know that 8)7
bedankt voor het verplaatsen!
ik begrijp nog niet helemaal wat je bedoeld met je topicstart (als je bedoelt of ik eerst zelf heb geprobeerd een oplossing te vinden, dat heb ik dus, maar een second-opinion is nooit weg;))
en als je wat anders bedoelt dan moet je t maar zeggen, dan pas ik het asap aan.

grtz

Serge

Verwijderd

Wat dacht je van zo'n systeem?

Afbeeldingslocatie: http://img85.imageshack.us/img85/5545/syssergeet9.png

Ik lees niets over overclocken, dus heb voor PC5400 gekozen zodat je nog wat ruimte hebt, áls je nog wilt overclocken.

Woops, ben de (laser)muis vergeten. Als je die er bij neemt, ben je alsnog goedkoper uit, en heb je een snellere PC!

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2006 16:08 ]

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
De AC Freezer 64 Pro past gewoon op de AM2 socket (aldus de AC website). Dit is een perfecte cooler. Als je Cool 'n Quiet (Asus) aanzet hoor je hem totaal niet.

En de 7600GT, een hele mooie kaart. Denk er wel aan dat Prey een hoogstandje is en dus ook veel zal vereisen van je systeem.

Ik kan helaas de Asus site niet op, maar ik geloof dat AM2 socket moederborden ook Dual Channel geheugen ondersteunen. In dat geval hoop ik dat je geheugen 2x1gb modules betreft.

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 23:29
-Daniël- schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 16:06:
Wat dacht je van zo'n systeem?

[afbeelding]

Ik lees niets over overclocken, dus heb voor PC5400 gekozen zodat je nog wat ruimte hebt, áls je nog wilt overclocken.

Woops, ben de (laser)muis vergeten. Als je die er bij neemt, ben je alsnog goedkoper uit, en heb je een snellere PC!
Zeker een betere samenstelling.

De Core2 Duo aanraden is misschien onderhand enorm cliché maar het BLIJFT vooralsnog de beste keuze....

Verwijderd

Topicstarter
Ok.
Ik ga dan toch even kijken voor een conroe processor.

hartlijk dank, en als ik weer wat samengesteld heb post ik het eerst hier nog wel even, loont de moeite!:D

thnx!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

with -Daniël- hiero, athlon is toch wat meer voor het <1000 euro budget denk ik.

En als het op die lasermuisaankomt... ik kan niet meer leven zonder mijn _/-\o_ G5 _/-\o_ echt niet!

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Verwijderd

Topicstarter
Die muis heb ik ook bekeken, ziet er super goed uit. :Y
Bij deze set zit ook een lasermuis. ik weet niet hoeveel deze schelen maar ik denk dat het ook een goede keuze is8)
Ik ben nu alleen bezig met het samenstellen van de nieuwe samenstelling ( |:( )

totdusver heb ik
- Cooler Master Centurion 5 Zwart/Zilver d:)b
(mooie kast, heeft 1 X 80mm , 1 X 120mm vents)
- ASUS P5B motherboard
(niet de deluxe versie, is 50 euro duurder, en de meeste extra features gebruik ik toch niet)
(alleen jammer dat die basis niet die mooie extra cool features hebben ;) )
(en, allerbelangrijkst, is compatible met de E6600) (toch?)
- intel core2 duo e6600 conroe _/-\o_
(gaat wel iets boven eigenlijke budget uit, maar schijnt veel beter te zijn)
- Cooler Master EXtreme Power 430 Watt ActivePFC, Zwart
(met past ook, heeft 24pins connector)
(heeft ook meteen sata aansluitingen en variable ventilator)
- Asus VGA GeForce 7900 GT TOP 256 MB
(op aanraden van)
- Maxtor DiamondMax 10 RoHS Compliant 300 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300
(sataII, lekker snel)
- Samsung DVDWriter SH-W163A Zwart
(goedkoopste zwarte sata DVDbrander die ik kon vinden)
- Logitech Desktop Cordless MX 3000 Laser Draadloos, Zwart / Grijs

Alleen met het geheugen zit ik nog even in de nesten ;( . ik had eerst een OCZ6400 2GB kit bedacht,
maar nu heb ik op verschillende forums (fora?) gelezen dat deze niet zo lekker werkt.
zou ik dan beter een 2gb kit (dus 2 bankjes) van 5400 kunnen nemen, of een ander merk?
(ben zelf ook nog aan het zoeken, maar wordt er een beetje 7(8)7 van. elke keer zoek je (ik dus) wat uit, maar dan blijkt het weer niet te kunnen |:( aaargh!)
anyway, my queste continues
alle tips zijn welkom!

bedankt voor alle vorige reacties
en ook meteen voor de komende O-)

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-01 14:48

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Vwb je muis+tobo: kijk of je ergens een MX 3100 kan vinden. Die heeft hetzelfde tobo, maar de muis (zelfde specs) werkt met een accu ipv op batterijen. Verder is het (voor rechtshandigen) een heerlijke muis (vind ik)

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Verwijderd

Topicstarter
oh ja, als er nog mensen zijn die een shop aanbevelen?
wou eerst bij alternate, maar die is ook niet in alles de goedkoopste,
vond ook SallandAutomatisering was geloof ik wat beter, maar had weer wat slechte recenties op tweakers...
thnx

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wat in mijn ogen het beste werkt, is alle producten, op het geheugen na, in je pricewatch mandje zetten, dan kijken welke winkel alle producten levert, en kijken welk geheugen zij verkopen :)
Aangezien er zoveel verschillende types/reeksen zijn, en de meeste vrijwel identiek zijn en qua prijs dicht in de buurt zitten.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 14:03:
oh ja, als er nog mensen zijn die een shop aanbevelen?
wou eerst bij alternate, maar die is ook niet in alles de goedkoopste,
vond ook SallandAutomatisering was geloof ik wat beter, maar had weer wat slechte recenties op tweakers...
thnx
Afhankelijk van waar je woont vindt ik het zelf altijd fijn om gewoon 'de winkel' in te lopen. Woon zelf op 10min rijden van Alternate...

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Verwijderd

Topicstarter
heb (even snel) gekeken voor 3100 maar die staat (nog) nieteens op de site van logitech
noch op alternate, salland of azerty... ;(

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Zal dan niet meer zijn... Als 'tie er nog is, dan zal je bijv in een MediaMarkt of kleine pc shops moeten zoeken

[ Voor 20% gewijzigd door AllSeeyinEye op 15-08-2006 14:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja, ik woon ik koog aan de zaan, dus is wat verder rijden naar alternate.
de winkel inlopen heeft ook eigenlijk mijn voorkeur, maar hier in de buurt zijn niet zo heel veel van die compushops die zoveel keuze hebben helaas...
de webshop heeft het voordeel dat je alles kan bestellen, en dat, als ze alles hebben, dat je het gewoon thuis krijgt. als ik naar alternate toe ga en ze hebben dingen niet, dan moet ik nog een x heen en weer rijden...
opsturen is dan goedkoper (is het voor mij met de huidige benzineprijzen zoizo...)

Verwijderd

Topicstarter
SlinkingAnt, je bent geweldig!
Ik heb je tip ter harte genomen en alle zooi die ik hebben wil (behalve het geheugen)
In het pricewatchmandje gegooid.
Hieruit volgde dat ik, als ik alles bij één winkel wil gestellen dat ik het best bij PC platform kon kijken.
alleen heeft die uiteraard geen 2GB kits op ddr2 ;(
(en ook geen sata dvd-brander die ik nodig heb omdat ik 2 oude hd's via ide aan wil sluiten en t mobo maar 1 ide aansluiting heeft...)
dus ik denk dat ik bij SallandAutomatisering ga kopen.
dat scheelde in prijs niet zoveel, en die heeft wel de sata brander en geheugen...
(die stond ook bij de pricewatch vermeldt alleen dan dat ie niet beschikte over de 4 van de 8 dingen, maar ik heb ze toch echt allemaal gevonden;))

al met al hou ik dus hetzelfde geheugen probleem ;)

ik zoek door...

maar wel bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
nou lieve menschen,
na veel research heb ik besloten het volgende systeem te kopen:
(moet nog op kopen maar ik moet nu werken;( )

kast: Cooler Master Centurion 5 Zwart, Zilver, 1 X 80mm , 1 X 120mm ventilatoren
voeding: Cooler Master EXtreme Power 430 Watt ActivePFC, Zwart, 24-pins
moederbord: Asus Moederbord P5B
processor: Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, Boxed
geheugen: Corsair TWIN2X2048-6400C4 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4
videokaart; Asus VGA GeForce 7900 GT TOP 256 MB
Hardeschijf: Maxtor DiamondMax 10 RoHS Compliant 300 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300
DVD-brander:Samsung DVDWriter SH-W163A Zwart
Desktop: Logitech Desktop Cordless MX 3000 Laser Draadloos, Zwart

by salland @ 1280.15 euro
(welliswaar boven budget, maar dan heb ik iig wat goeds toch?)

wel een beetje jammer dat op 4 van die dingen een levertijd van meer dan 10 dagen zit ;(

dus als er iemand nog wat over te melden/aan te raden heeft, of wil zeggen dat het een goed systeem is dan graag.

Ik moet werken tot 20.00u, dus tot daarna dan maar weer!

Grtz

en bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
daar ben ik weer. Nou het systeem is eindelijk besteld hoor. toch wel iets anders als boven genoemd omdat ze bij salland >3wkn levertijd hadden en bij alternate 3 dagen ofzo...:D

Ik hoop het dinsdag binnen te hebben. ze zeggen zelf "uiterlijk donderdag maar waarschijnlijk eerder.
(had het donderdag nacht besteld, en vrijdag nog een verandering aangebracht omdat ik toch maar het p5b deluxe moederbord wou hebben ipv de standaard) dus ben nu in blijde verwachting.

Ik heb alleen nog 2 vraagjes die resteren.
ik ben ook nog op onderzoek uit (ben ik nog niet klaar mee) maar misschien dat iemand een hapklaar antwoord heeft (en/of linkje)

is het verstandig om hier een win xp pro 64 op te installeeren of is de 32bit versie toch beter. ik heb nl het een en ander gelezen over software wat niet wil draaien en drivers die wel eens niet willen werken enzo... (ik ben al aan het lezen in de xp64 thread ;))

en ik hoor/lees verschillende verhalen over het wel of niet flashen van de bios van het asus p5b deluxse moederbord in combinatie met de e6600. is er iemand die hier ervaring mee heeft?

bedankt alvast!

Verwijderd

Topicstarter
Nou jongens (en meisjes :D) het duurt toch allemaal wat langer dan verwacht...
zoizo is de opstelling iets veranderd en heb ik het bij alternate besteld in verband met de wat kortere levertijd enzo.

Toen kwam het eerste probleem.
Alles spulletjes zagen er netjes uit enzo. Alles was redelijk verpakt. Dus ik een dag later met goede moed en veen enthousiasme aan de gang. Kast uitgepakt: prachtig ding, stevig en zit goed in elkaar.
Ik maak de doos van het moderbord open (wat overigens geupgrade is naar een P5B deluxe/wifi) zie ik dat er al wat van die kabelzakjes open zijn. tevens zit er een kabel in voor een videokaart en was het antistatische zakje waar het mobo in zat aan gort gerukt (stuk dus)
Conclusie: 2e hands moederbord. Mening: GEEN STYL!
Dus ik Alternate gebeld kon het gelukkig retour sturen en dan zouden ze mij een nieuwe sturen...
maarja, vandaag opgestuurd, dan ontvangen ze dat vrijdag dan hoop ik dat ze vrijdag een nieuwe sturen en dat ik die zaterdag dan binnen krijg, wat dus wel maandag zou worden...

dus ik kon verder nix...
en alle andere doosjes waren wel keurig netjes echt geseald enzo, dus nieuw...
alleen nou haal ik net mijn voeding (coolermaster extreme power 430W) uit de verpakkin. zie ik dat er op de 20+4 ATX stekker in een van de vakjes zegmaar geen metalen connector zit. en er loopt ook geen draad naar toe! (handleiding zegt dat het om positie 20 gaat, waar een witte draad met -5V naar toe zou moeten gaan)
Lekker is dat!
De draad hangt er alleen ook niet ergens los bij ofzo dus ik weet niet of dat zo hoort?
(heb de vraag al bij coolermaster gelegd dus wacht nog op antwoord, maar als een van jullie geweldenaars het weet, dan hoor ik het graag!!!)
dus die moet evt ook weer retour dus voordat ik dan uiteindelijk echt wat kan met dat ding zijn we weer wat verder...
Ik hou jullie op de hoogte!
bedankt voor alle hulp en aanraders iig
(en hopelijk alvast op de vraag over "the missing cable")

Grtz
Sgt.

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 12:39
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 22:00:
zie ik dat er op de 20+4 ATX stekker in een van de vakjes zegmaar geen metalen connector zit. en er loopt ook geen draad naar toe! (handleiding zegt dat het om positie 20 gaat, waar een witte draad met -5V naar toe zou moeten gaan)
In de nieuwste ATX specificatie (2.0 en hoger geloof ik) is de -5V lijn niet meer verplicht en er zijn zat A-merken die hem dan ook niet meer leveren. Je zult hem met nieuwe moederborden ook meestal niet nodig hebben. Het lijkt me dat het dan ook geen zin heeft om een draadje+connector toe te voegen alleen om het er compleet uit te laten zien.

Dat zal dus wel goed zitten.

[ Voor 0% gewijzigd door Raynman op 24-08-2006 22:09 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Numlockrondje, je bent geweldig!
Ik kon er niets over vinden...
Dit is een ATX12V v2.01 dus dan zal het inderdaad wel goed zitten
(mits je gelijk heb, maar daar ga ik wel van uit hier _/-\o_ )

kan ik weer lekker slapen vannacht! ;) :P :z

bedankt!

grtz!
Pagina: 1