Toon posts:

Performance ICH7R MatrixRaid 0/1 vs. 2x single

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus P5W DH Deluxe moederbord met ICH7R southbridge en ik dacht er aan om via MatrixRaid een raid 0 + raid 1 op 2 schijven te doen. De raid 0 voor OS+progs/games en raid 1 voor data.

Echter, het lezen van een aantal reviews heeft me aan het twijfelen gebracht over de performance van het raid 0 gedeelte. Misschien brengt het meer op om geen raid 0 te doen, maar in de zelfde ruimte OS op schijf1 en progs/games op schijf2.

Wie heeft er ervaring met raid 0 via de ICH7R?

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ikke :+

Raid-0 is gewoon tweemaal de snelheid van 1 schijf en tweemaal de capaciteit (ongeacht matrix raid, wat overigens heel goed werkt). Van de onboard raid controllers is de Intel ICH7R (en verwanten) zo'n beetje de beste. Ik haalde met twee 74G raptors in een raid-0 144mb/sec met de Atto benchmark.

Wat je wel moet bedenken is dat als je raid-1 gedeelte (windows) iets aan het doen is, dat je dat natuurlijk wel merkt op het raid-0 gedeelte.

[ Voor 33% gewijzigd door Dukey op 11-08-2006 12:35 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet zo bekend met die benchmarks, maar als je kijkt naar Worldbench in deze review

http://techreport.com/rev...chipset-raid/index.x?pg=4

dan maakt die gemeten snelheid in de praktijk dus blijkbaar helemaal niets uit op die 2 procent verschil dan na..?

Verwijderd

Misschien begrijp ik je niet goed. Maar raid 0+1 is in principe toch onmogelijk op maar 2 disks? Daar heb je toch 4 disks voor nodig. Of ga je een 2 disk raid 0 maken en daarnaast een 2 disk raid 1?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ryack: verdiep je je eens in de term "MatrixRaid" die natuurlijk niet voor de lol in de topicstart staat :)

Verwijderd

BalusC schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 13:24:
Ryack: verdiep je je eens in de term "MatrixRaid" die natuurlijk niet voor de lol in de topicstart staat :)
Zie ook mijn eerste opmerking. :) De info over MatrixRaid op GoT is trouwens zeer beperkt.

Maar in een poging weer terug on topic te komen.

Je wilt raid 0+1 op 2 schijven of 2 losse schijven gebruiken.

De raid 1 is voor de veiligheid van de data. Maar als je net zo goed de data op een van de losse schijven kan zetten. Dan is de veiligheid van de data toch van ondergeschikt belang? Kun je dan niet net zo goed alleen raid 0 draaien en voor de snelheid gaan? Die backup van je data moet je toch maken of nu raid 0 of 2 losse schijven gebruikt. Tenzij je data natuurlijk wel belangrijk is. Maar dan moet je gewoon raid 1 draaien of voor de matrixraid oplossing gaan ook al verlies je wat snelheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2006 14:43 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er is meer dan GoT: [google=matrixraid] ;)

En wat betreft de schijfindeling: zolang het geen streaming data is, maar pure statische opslag (foto's, documenten, mails, etc), dan kan een RAID1 array naast een RAID0 array op 2 schijven echt geen kwaad :)
Pagina: 1