overstapproblemen met ARK Linux.

Pagina: 1
Acties:

• Lucky Luke 008
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05-2024
Ik probeer over te stappen van windows XP naar ARK linux h2o home.
Gewoon omdat ik open-source, gratis software voor iedereen door iedereen een erg goed idee vind. Ik zal zelf dan niet kunnen meehelpen met ontwikkelen (mischien later, maar ik weet nu nog niks van programeren e.d. behalve html... maar dat is een opmaaktaal... en microcontrollers, in basic dan
ik heb al wat zitten zoeken op tweakers.net en op de rest van het internet, daar staan wel allemaal prachtige howto's e.d. Maar ik kan niets vinden over ARK linux.

Mogelijk kom ik er ook met andere literatuur wel uit, misschien kunnen jullie me wat aanraden?

Wat voor stomiteiten ik al heb uitgehaald:
1) Linux als paralle instalatie geinstaleerd [niet stom denk ik]
2) Een foutmelding gekregen, en gelezen [niet stom denk ik]
3) Deze niet al te best onthouden :"could not mount /hdax en dan nog iets" [redelijk stom]
4) Het dan maar met expert mode geprobeert [redelijk stom voor een beginner met linux, maar het wijst zich redelijk vanzelf gelukkig]

Wat ik nu voor elkaar heb is het volgende:
1) Mijn PC boot [olé]
2) Ik krijg een of ander "kies betsturingssysteem scherm" waarop alleen linux vermeld staat (ik wil dualboot)[halve olé]
3) Linux start op (scherm met klifkust, balkje dat vol loopt, press escape for verbose-mode melding)[olé]
4) "localhost login:" op zwarte achtergond met lichte tekst "ARK linux"
5) Localhost-login scherm verdwijnt (geheel volgens wat zou moeten gebeuren volgens de howto op http://www.arklinux.org/)
6) Hier weet ik niet meer wat er gebeurt en/of er gebeuren moet. het scherm is zwart maar mijn monitor staat niet in beveiliging.

Wat mijn doel is: [beetje hoog gegrepen misschien, daarom wil ik eerst dualboot]
Een op Linux draaiende PC, waarover ik wat nerdentaal kan uitslaan, en die ik volledig kan gebruiken net zoals een windows-pc.

Daarom heb ik een paar vragen:
1) Hebben jullie wat literatuur voor me?
2) Hoe krijg ik dat dualbooten voor elkaar? (steeds een PC "lenen" is ook niks. mijn bestanden en programma's staan er niet op, ik kan er dus niks mee)
3) Hoe los ik dat zwarte scherm op?
4) hoe draai ik windowsprogramma's onder Linux? (en dan niet firefox of hitmanpro of openoffice, maar programma's die echt alleen een versie voor windows hebben)
Er was iets van een emulator, Wine geloof ik. Maar daar ken ik alleen de naam van...

Ik ben nieuw op tweakers, heb geen echte Linux-ervaring, kan wel normaal (meestal bovengemiddeld genoeg om anderen te helpen) overweg met een windows PC's. Waarschuw me aub als ik iets (grondig) fout doe. En let aub niet op mijn spellingswerk. Ik vergeet wel eens een dubbelzettertje en d/t gaat ook niet altijd goed. Ook hoofdletters gaan niet altijd goed. Ik hoop dat het een beetje leesbaar is.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 15:22
2) Hoe krijg ik dat dualbooten voor elkaar? (steeds een PC "lenen" is ook niks. mijn bestanden en programma's staan er niet op, ik kan er dus niks mee)
4) hoe draai ik windowsprogramma's onder Linux? (en dan niet firefox of hitmanpro of openoffice, maar programma's die echt alleen een versie voor windows hebben)
Er was iets van een emulator, Wine geloof ik. Maar daar ken ik alleen de naam van...
1) http://doc.nl.linux.org http://ww.tldp.org of http://www.google.nl
2) Je moet de windows partitie toevoegen aan je lijst met boot opties. Daarvoor moet je de configuratie van je bootmanager aanpassen en weer wegschrijven. Welke gebruik je: GRUB ?
Daarvoor moet je wel ingelogd zijn. ;)
3) Waarschijnlijk zijn je video drivers niet goed geladen. Probeer naar een andere console te gaan met CTRL+ALT+ F1 (tot 6) :? Daar zou alleen de login console zichtbaar moeten zijn.
4) Je moet daar inderdaad Wine voor gebruiken.

let the past be the past.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:15

Cyphax

Moderator LNX
Lucky Luke 008 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:33:
Wat mijn doel is: [beetje hoog gegrepen misschien, daarom wil ik eerst dualboot]
Een op Linux draaiende PC, waarover ik wat nerdentaal kan uitslaan, en die ik volledig kan gebruiken net zoals een windows-pc.

Daarom heb ik een paar vragen:

Ik ben nieuw op tweakers, heb geen echte Linux-ervaring, kan wel normaal (meestal bovengemiddeld genoeg om anderen te helpen) overweg met een windows PC's. Waarschuw me aub als ik iets (grondig) fout doe. En let aub niet op mijn spellingswerk. Ik vergeet wel eens een dubbelzettertje en d/t gaat ook niet altijd goed. Ook hoofdletters gaan niet altijd goed. Ik hoop dat het een beetje leesbaar is.
Even vooraf: ik ken ArkLinux niet.

Hoe kom je op ArkLinux uit? Als er weinig documentatie van beschikbaar is, kun je ook een andere distributie kiezen waarvan wel veel documentatie beschikbaar is. Bijvoorbeeld (X|K)Ubuntu. Maar even terug naar ArkLinux.
1) Google :) Niet bot bedoeld maar daar vind je meestal toch veel mee. Behalve als het niet bestaat, kan een nadeel van ArkLinux zijn: verplaats je zoekopdrachten van "ArkLinux" naar "Linux", die problemen die je hebt kunnen in elke distro voorkomen.
2) Je hebt Lilo of GRUB, ik gok even op GRUB. Zoek naar een GRUB-Howto. Daar vind je vrij makkelijk uitleg over de oplossing voor het dualboot-probleem.
3) Ik gok even op een probleem met de configuratie van je X-server. xorgconfig zou je kunnen proberen te draaien, met rootrechten.
4) Wine is geen emulator maar een implementatie van delen van Windows. Je kunt vrij veel programma's draaien, maar een garantie heb je nooit. Kijk op winehq.org voor meer informatie, of op appdb.winehq.org voor een lijst van applicaties en hoe goed of slecht die draaien in Wine.

Over je doel: dat kan prima, maar dat gaat je veel tijd kosten en je moet proberen zoveel mogelijk zelfredzaam te worden, anders leer je weinig (behalve dan dat het precies zus en zo moet... maar waarom?).

[ Voor 21% gewijzigd door Cyphax op 11-08-2006 11:58 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:14

deadinspace

The what goes where now?

Allereerst, welkom op GoT :)
Lucky Luke 008 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:33:
Hmm, ik vind zo snel ook niet al te veel over ARK, maar iig wel dit. Misschien staan op de ARK site nog nuttige dingen, zoals hun Wiki.

Er zijn een hoop online documenten/guides en boeken over GNU/Linux in het algemeen. Ik weet zo snel geen specifiek aan te raden boek, maar online dingen zijn over het algemeen makkelijk te zoeken en 'uitproberen' :)

Voor specifieke problemen werkt zoeken op het internet (en op GoT) goed. Als je ergens een probleem mee hebt, dan ben je echt maar heel zelden de eerste die dat probleem heeft.
Het boot-menutje is van een zogenaamde bootloader; een heel klein programmaatje dat verantwoordelijk is voor het 'opstarten' van een OS. Om andere OSsen te kunnen kiezen zul je de configuratie van de bootloader vanuit GNU/Linux moeten aanpassen. De meestgebruikte bootloaders in GNU/Linux zijn Lilo en Grub; ik weet niet welke ARK gebruikt. (Overigens positioneert ARK zich als 'easy'... Dan had ik eigenlijk wel verwacht dat hij Windows gewoon gedetecteerd had en in het menu gezet had.)
Blijkbaar gaat er wat mis met het starten van de X server. Als je ctrl-alt-F1 doet, kom je dan weer bij die text login prompt terecht? Zo ja, dan kun je daar iig inloggen en wat meer doen om het probleem te onderzoeken.

Wat je als eerste wil doen is het log van de X server (waarschijnlijk Xorg, misschien XFree86) inspecteren. Deze staat denk ik in /var/log, en heet iets van Xorg.0.log of XFree86.0.log.

Daarnaast: Welke videokaart heb je?
Als je er alleen de naam van kent, waarom probeer je er dan niet wat over op te zoeken? :)

• Lucky Luke 008
bedankt voor de snelle reacties. ik ga lezen! lezen! lezen!

hoe ik op arklinux uit kom:
oud elektuurartikel waar het instond als "makkelijk te leren voor mensen zonder linux/pc ervaring"

dat leek mij geschikt om eens aan linux te proeven en/of als echt OS te gebruiken.

ik zal dat ctrl+alt+ f1 tm f6 even proberen...

en welke videokaart ik heb? geen idee... zit standaard on-board. ik heb een asus cusi-m moederbordje (oud? ja) (ligt een 1,2ghz procesor in en 128+256mb ramen met een voeding die niet past zonder kap op de case

toevoeging:
ik gebruik GRUB, want hij geeft aan GRUB loading als de PC net aan staat (na de normale startschemen met systeeminfo die je altijd ziet)

[ Voor 12% gewijzigd door Lucky Luke 008 op 11-08-2006 13:01 . Reden: toevoeginkje: ik draai GRUB ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Lucky Luke 008 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 12:54:
bedankt voor de snelle reacties. ik ga lezen! lezen! lezen!

hoe ik op arklinux uit kom:
oud elektuurartikel waar het instond als "makkelijk te leren voor mensen zonder linux/pc ervaring"

dat leek mij geschikt om eens aan linux te proeven en/of als echt OS te gebruiken.

ik zal dat ctrl+alt+ f1 tm f6 even proberen...

en welke videokaart ik heb? geen idee... zit standaard on-board. ik heb een asus cusi-m moederbordje (oud? ja) (ligt een 1,2ghz procesor in en 128+256mb ramen met een voeding die niet past zonder kap op de case

toevoeging:
ik gebruik GRUB, want hij geeft aan GRUB loading als de PC net aan staat (na de normale startschemen met systeeminfo die je altijd ziet)
Hoe oud is dat artikel? Het kan best zijn dat het niet de beste distro is voor je hoor. :)
Jouw Asus bord heeft denk ik een i810 aan boord, die werkt prima onder Linux maar je moet wel de goede driver hebben ingesteld. Welllicht heeft ArkLinux dat niet helemaal goed herkend. Kijk in /etc/X11/xorg.conf (als je niet xorg hebt is het /etc/X11/XF86.conf geloof ik maar dan heb je wel een aardig oude distro te pakken)

• Lucky Luke 008
alt-ctrl f1 werkt niet. geen beeld...
Heb wat gelezen over GRUB (niet veel) en WINE (ook niet veel).

In ieder geval moet ik om GRUB aan te passen of WINE te gebruiken eerst ingelogd zijn.
Nou gaat dat automatisch, maar zonder beeld in een onbekend OS even wat aanpassen? Zie ik mezelf niet doen. Ja, iets aanpassen zal wel lukken, maar wat ik aanpas...?

Xorg, X-server, Xconfig -> opgeslagen. verwerking mbv. google staat in wachtlijst...

Als ik dat beeld werkend heb gooi ik er gelijk win 3.11 bij. als ik toch een multiboot-ding heb :) nutteloze, snelstartende nostalgie :) (en vaak draait er ook nog heel veel onder :))

toevoeging:
Dat artikel weet ik niet hoe oud het is. Ergens tussen de 2 en de 10 jaar oud....
Maar een andere distro downloaden... Ik haal maar 40kb/s met dit crapy versatel adsl... (basisabo. zou toch hoger moeten zijn lijkt me?)...
Als julie iets weten dat echt goed is, redelijk foolproof, veilig en uitontwikkeld (geen bugs), en een beetje op windows lijkt... dan wil ik dat graag weten.

[ Voor 23% gewijzigd door Lucky Luke 008 op 11-08-2006 13:38 . Reden: toevoeging ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Lucky Luke 008 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 13:33:
Als julie iets weten dat echt goed is, redelijk foolproof, veilig en uitontwikkeld (geen bugs), en een beetje op windows lijkt... dan wil ik dat graag weten.
Nou ik zou Ubuntu eens downloaden... die is echt erg goed, en is 1 CD groot (dus dat duurt even, maar is wel de moeite).

• Lucky Luke 008
ARK was ook maar een CD. Hm... Als het goed gaat heb ik binnenkort ander (hopelijk sneller en eindelijk datalimietvrij) internet. dan download ik 'm wel.

Verder denk ik dat ik met een combinatie van de GRUB comando's chainloader, rootnoverify en boot al een eindje kom, nu nog uitzoeken hoe dat te doen voor windows.

maar dan alsnog wil ik van dat zwartschermprobleem af! Xorg Xconfig Xserver levert zo veel hits op in google ik zie door de bomen het bos niet meer...

zal eens zoeken op Xorg tutorital.

• Lucky Luke 008
Using the generic VESA graphics driver
From ArkWiki

Jump to: navigation, search
If the X server (which provides the graphical user interface) fails to start up, chances are there's a problem with the driver for your graphics chip.
You can fall back to a generic driver that works for almost all cards (but is rather slow, since it can't make use of hardware specific optimizations) by editing the file /etc/X11/xorg.conf.
In that file, locate a line saying Section "Screen".
A couple of lines below that, you'll find a line saying Device "something". Change that line to read Device "Generic VESA SVGA".
Save the file. You should now be able to get into the graphical user interface.
Back to Main Page

f you need to reset your graphics card and Ark configuration or simply need to login or access the command line:
To get to the command line, on GRUB screen, press 'e'
Choose the line starting with "kernel", press 'e' again, and append a space and the number 3 at the end
At the command line, log in as arklinux, then run "su -", then "init-rescue x"
Back to Main Page

niet met Xorg tutorital, maar gevonden in de Wiki.

lijkt me relevant :) 'k ga er eens mee proberen...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Lucky Luke 008 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 13:33:
alt-ctrl f1 werkt niet. geen beeld...
Als het goed is kun je in grub de parameters van een entry wijzigen met 'e'. Voeg dan een spatie en '3' toe aan de 'kernel' regel, en boot dan eens?

Edit: In grubs bootmenu ja :)

[ Voor 6% gewijzigd door deadinspace op 11-08-2006 16:42 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
deadinspace schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 16:25:
[...]

Als het goed is kun je in grub de parameters van een entry wijzigen met 'e'. Voeg dan een spatie en '3' toe aan de 'kernel' regel, en boot dan eens?
Maar hij krijgt geen beeld, dus dan is het nogal lastig om Grub's configuratie aan te passen... toch?

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je kan bootparameters aanpassen als je je bootmenu ziet, die de TS wel te zien krijg. Dat bedoelt deadinspace.

[ Voor 15% gewijzigd door Harm op 11-08-2006 16:39 ]

• Lucky Luke 008
ik heb die info ook op de wiki gevonden en geprint. ik ga <nu> even testen of het wil werken.

ja het bootmenu zie ik wel. na localhost login valt het scherm uit, maar niet in protectie.
dit zou inderdaad wel eens aan die x-server of whatevver het scherm verzorgd kunnen liggen.

• Lucky Luke 008
eerste sucses is geboekt! heb init-rescue x uitgevoerd. nou kan ik met localhost login inloggen.

alleen een probleempje, dit is alleen teksmodus (bash oid)

kan ik dus vrolijk if-then lusjes in gaan lopen uitvoeren e.d.
ik wil eigenlijk wel eens met die grafische interface werken, en sowiso weten hoe ik het systeem afsluit. halt werkt niet (wel in de GRUB command line). reboot werkt wel, om te rebooten dan. en logout werkt om uit te loggen. dit alles uitgevonden met het comando help, wat gelukkig in de meeste comandopromts hetzelfde resultaat heeft: file not found, en in sommigen gelukkig zowaar een kort lijstje comando's geeft. help "commandonaam" levert vrolijk uitleg over het comando. heel handig :).

ik dacht dat er iets moest gebeuren om x-server te starten. zoiets heb ik (ook) uit (een ander) artikel (in elektuur). staat vast wel op internet ook ergens. ik ga zoeken en meld het weer als ik wat heb :)

edit: als het goed is zou startx gewoon moeten werken. dat is simpel! maar je moet er maar op komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Lucky Luke 008 op 11-08-2006 17:09 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Lucky Luke 008 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:06:
eerste sucses is geboekt! heb init-rescue x uitgevoerd. nou kan ik met localhost login inloggen.

kan ik dus vrolijk if-then lusjes in gaan lopen uitvoeren e.d.
ik wil eigenlijk wel eens met die grafische interface werken, en sowiso weten hoe ik het systeem afsluit. halt werkt niet (wel in de GRUB command line). reboot werkt wel, om te rebooten dan. en logout werkt om uit te loggen. dit alles uitgevonden met het comando help, wat gelukkig in de meeste comandopromts hetzelfde resultaat heeft: file not found, en in sommigen gelukkig zowaar een kort lijstje comando's geeft. help "commandonaam" levert vrolijk uitleg over het comando. heel handig :).

ik dacht dat er iets moest gebeuren om x-server te starten. zoiets heb ik (ook) uit (een ander) artikel (in elektuur). staat vast wel op internet ook ergens. ik ga zoeken en meld het weer als ik wat heb :)

edit: als het goed is zou startx gewoon moeten werken. dat is simpel! maar je moet er maar op komen.
En de kans is aanwezig dat die niet gaat werken, als ie wel werkt is er iets met je display manager aan de hand (kdm/gdm/xdm). Als ie niet werkt kun je aan de slag met xorgconfig of xorgsetup waarschijnlijk. :)

• Lucky Luke 008
startx werkt niet.

het start inderdaad de xserver, maar hij kan een heleboel dingen niet vinden...
bestanden:libGlcore.so
modules:
GLcore, v41,
synaptics

verder een heleboel errors.
nummer 1 is screen 0 not DRI capable

en dan nog wat dingen die die niet kan vinden in synaptics oid. en een fatal server error: could not load" en dat ie "fixed" niet kan vinden... kan het niet precies weergeven of ik zou een foto van het scherm moeten maken, mijn camera op deze PC instaleren, foto kopieren, uploaden en een link posten, maar ik denk dat jullie het nu ook al doorhebben. Wat ik fout doe.

ja dus, in de post hierboven zelfs al :)

okidokie, ik ga aan de slag met Xorgconfig of Xorgsetup.
eens zien waar ik die WiKi printout gelaten had...

hm. daar staat het inderdaad op. opgeven dat ik generic vesa gebruik door een regeltje met screen erin te modificeren in /etc/x11/xorg.conf
problemen: hoe open ik die file, bewerk ik deze en sla ik deze op
mijn toetsenbordindeling klopt niet! ( - = / en andersom) nou kun je toetsen omwisselen op een of andere manier. nouja, ikw eet nu wat fout zit in die grafische schil is het vast supesimpel van toetsenbord te wisselen, want arklinux is simpel (ja ik merk het :P).

gezocht:
open (/etc/x11/xorg.conf) zou moeten werken.

wacht event. moet het /etc/ zijn of moet ik daar iets invullen (hda2 oid)
eerst /etc/maar proberen. meld het zo als het (mis/ge)lukt is

[ Voor 42% gewijzigd door Lucky Luke 008 op 11-08-2006 17:27 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Het is niet altijd fataal als ie bestanden niet kan vinden maar die meldingen die jij krijgt zou ik niet vrolijk van worden... misschien gaat het beter als je de Xserver goed hebt geconfigureerd.

• Lucky Luke 008
Cyphax schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:27:
Het is niet altijd fataal als ie bestanden niet kan vinden maar die meldingen die jij krijgt zou ik niet vrolijk van worden... misschien gaat het beter als je de Xserver goed hebt geconfigureerd.
dat configurere(n)
ga ik probere(n)
(met wat experimentere(n)
help ik 'm naar de ....(n))

quote van mijn gesprek met mijn PC
/me: "open (/etc/x11/xorg.conf)"
/PC: "syntax error near unexpected token /etc/x11/xorg.conf"

het blijft irritant dat - / is en andersom, en dat mijn haakjes 1 toets teveel naar links zitten. staat dat ding op een nederlands tobo ipv op vs/internationaal? vs/internationaal was niet in te stellen in de instalatie...
nouja, het went wel en als die grafische schil er eenmaal omheen draait moet het lukken dat te veranderen.

wat doe ik fout? moet /etc/ hda2 zijn?

hmm.

iets met ee (easy editor) oid. ee /etc/x11/xorg.conf ?

[ Voor 42% gewijzigd door Lucky Luke 008 op 11-08-2006 17:45 ]

• Lucky Luke 008
init-rescue x opnieuw uitgevoerd, nu gekozen voor reconfigure for autodetect.

zeg, linux kon toch niet vastlopen? zoja heb ik nu een nieuwe PC gewonnen want het staat vast geloof ik :)
edit
hmm. jammer, geen nieuwe pc. staat niet vast, want hij reageert direct op de uitknop met een soft shutdown...

[ Voor 23% gewijzigd door Lucky Luke 008 op 11-08-2006 18:02 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Lucky Luke 008 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 18:00:
init-rescue x opnieuw uitgevoerd, nu gekozen voor reconfigure for autodetect.

zeg, linux kon toch niet vastlopen? zoja heb ik nu een nieuwe PC gewonnen want het staat vast geloof ik :)
edit
hmm. jammer, geen nieuwe pc. staat niet vast, want hij reageert direct op de uitknop met een soft shutdown...
Oh maar xorg gaat ook geen prijzen winnen voor "meest stabiele software ooit" hoor. En hetzelfde geldt voor wel meer programma's, maar je hele systeem zal niet zo heel snel vastlopen. Wil niet zeggen dat het niet kan, slechte drivers kunnen de boel wel laten vastlopen en slechte software kan je systeem zo onbruikbaar maken dat je net zo goed kan rebooten. Meestal kun je er wel bij via SSH (remote dus) ofzo. ctrl-alt-backspace is trouwens een aardige manier om X te killen als je denkt dat ie vastgelopen is.
/me: "open (/etc/x11/xorg.conf)"
open? probeer eens pico of nano en dan de naam van het bestand niet tussen () ofzo (hoewel tussen quotes wel gewoon mag), gewoon dit proberen:
pico /etc/X11/xorg.conf
als pico niet gevonden kan worden probeer je nano en als dat ook niet werkt vim, maar die is apart.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 11-08-2006 18:55 ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Lucky Luke 008 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:06:
Ja, dat klopt. Dat was ook de bedoeling, dan kun je nu uitzoeken wat er mis gaat dat je een zwart scherm krijgt.
halt werkt niet (wel in de GRUB command line). reboot werkt wel, om te rebooten dan. en logout werkt om uit te loggen
Als welke user doe je dat?
Lucky Luke 008 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:18:
startx werkt niet.

het start inderdaad de xserver, maar hij kan een heleboel dingen niet vinden...
bestanden:libGlcore.so
modules:
GLcore, v41,
synaptics

verder een heleboel errors.
nummer 1 is screen 0 not DRI capable

en dan nog wat dingen die die niet kan vinden in synaptics oid. en een fatal server error: could not load" en dat ie "fixed" niet kan vinden...
Fixed niet? Dat is op zijn zachtst gezegd vreemd.
kan het niet precies weergeven of ik zou een foto van het scherm moeten maken, mijn camera op deze PC instaleren, foto kopieren, uploaden en een link posten, maar ik denk dat jullie het nu ook al doorhebben. Wat ik fout doe.
Als die computer aan een netwerk hangt of je hebt een diskette (en een diskette drive), dan zijn die foutmeldingen ook wel over te zetten zonder een foto te maken :)
open (/etc/x11/xorg.conf) zou moeten werken.
Hmm, waar heb je dat gevonden?
Lucky Luke 008 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 18:00:
Jawel hoor, dat kan wel. Het zou onder normale omstandigheden niet moeten gebeuren, maar als je met drivers aan het klooien bent, en daar gaat wat mee mis, dan is het zeker niet onmogelijk.
Cyphax schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 18:54:
[...] en als dat ook niet werkt vim, maar die is apart.
Zeg dan vi in plaats van vim, want misschien is vim niet aanwezig, maar een andere vi-implementatie wel :) (los daarvan denk ik niet dat hij de weg vindt in vi, maar ok)

• Lucky Luke 008
deadinspace schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 19:19:
Ja, dat klopt. Dat was ook de bedoeling, dan kun je nu uitzoeken wat er mis gaat dat je een zwart scherm krijgt.
dus als ik het goed begrijp is die 3 achteraan zetten een methode om op een lager niveau te gaan werken oid, zonder x-server?
Als welke user doe je dat?
arklinux. standaarDuser dus. niet als root
Fixed niet? Dat is op zijn zachtst gezegd vreemd.
+ha, een heb-ik-weer geval!
(altijd leerzaam)
- o help...
Als die computer aan een netwerk hangt of je hebt een diskette (en een diskette drive), dan zijn die foutmeldingen ook wel over te zetten zonder een foto te maken :)
hangt 'ie, heb ik, heeft 'ie. alleen dat netwerk is niet echt als netwerk. meer als internetverbinding-via-router. bestandsdeling word niet gebruikt. (router heeft firewall, maar de waakvlam waait steeds uit :P dat ding valt niet op enabled te zetten...).
Hmm, waar heb je dat gevonden?
weet niet meer eigenlijk... google op file open LINUX
Jawel hoor, dat kan wel. Het zou onder normale omstandigheden niet moeten gebeuren, maar als je met drivers aan het klooien bent, en daar gaat wat mee mis, dan is het zeker niet onmogelijk.
gelukkig geen heb-ik-dat geval :). ja wel logisch eigenlijk.
Zeg dan vi in plaats van vim, want misschien is vim niet aanwezig, maar een andere vi-implementatie wel :) (los daarvan denk ik niet dat hij de weg vindt in vi, maar ok)
zie je wel, ik heb een tekst-editor nodig. maar weet ik veel hoe die heet! ik ben nieuw met dit!
enuhm, bedankt voor het vertrouwen van de combinatie \me en vi, maar ik vrees dat je wel gelijk hebt...

pico en nano klinken op een vreemde manier enigzins bekend... wss. ergens in een flits toch gelezen... ik ga het in ieder geval proberen

[ Voor 3% gewijzigd door Lucky Luke 008 op 11-08-2006 19:39 ]

• Lucky Luke 008
okee, dit is een leuke:

nano kent íe niet. pico wel. ziet er overzichtelijk uit. alleen /etc/x11/xorg.conf is leeg!

wat moet ik nou? een hele xorg.conf file uit mijn mouw schudden? of staat 'ie ergens op de instalatiecdrom in een standaartversie en hoef ik die allen maar te kopieren en te modificeren?

edit: misschien valt het terug in te stellen op standaartwaarden oid? zodat ik daarvanuit kan beginnen?

die hele file eventjes intypen zou ik namelijk niet kunnen. of ik moet 'm op een printje voor me hebben liggen natuurlijk...

[ Voor 27% gewijzigd door Lucky Luke 008 op 11-08-2006 20:11 ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Lucky Luke 008 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 19:35:
dus als ik het goed begrijp is die 3 achteraan zetten een methode om op een lager niveau te gaan werken oid, zonder x-server?
Zoiets ja. Er zijn een zevental staten, net zoals Windows de twee staten "safe mode" en "normaal" heeft (en mogelijk nog wel meer). Deze staten heten runlevels, en ze zijn genummerd van 0 t/m 6.

Van een aantal ligt vast wat ze doen; Runlevel 0 is afsluitende (haltende), 6 is rebootende en 1 is single-user (met minimale services gestart, niks grafisch, en hoogstens 1 login). De overige 4 zijn vrij in te richten door de distributeur en de administrator.

Ik heb ergens op internet gevonden dat ARK runlevel 5 gebruikt voor normale boot met grafische login, en dat 3 iig zonder grafische login is.
arklinux. standaarDuser dus. niet als root
Ah, ok. Normaalgesproken zijn de commando's halt en reboot alleen als root uit te voeren, en ook alleen als root beschikbaar.
hangt 'ie, heb ik, heeft 'ie. alleen dat netwerk is niet echt als netwerk. meer als internetverbinding-via-router. bestandsdeling word niet gebruikt. (router heeft firewall, maar de waakvlam waait steeds uit :P dat ding valt niet op enabled te zetten...).
Ok. Allereerst wil je de output van startx in een file zien te krijgen, en dat doe je als volgt:
code:
1
startx > startx.log 2&>1

En vervolgens wil je die file op een andere plaats krijgen. Via het netwerk is het waarschijnlijk het makkelijkst om hem te uploaden bij een FTP-server, met de command-line ftp-client, "ftp" (alternatief kun je ook kijken of de gebruiksvriendelijkere lftp of ncftp geinstalleerd zijn).

Als je de file op een floppy wil zetten, stop dan een normaal in Windows geformatteerde floppy in de diskette-drive, en doe (als root):
code:
1
2
3
mount -t vfat /dev/fd0 /mnt
cp /home/arklinux/startx.log /mnt
umount /mnt
weet niet meer eigenlijk... google op file open LINUX
Hihi, dan denk ik dat je op documentatie van de open() systemcall bent gestuit; Da's voor C programmeurs :)
enuhm, bedankt voor het vertrouwen van de combinatie \me en vi, maar ik vrees dat je wel gelijk hebt...
Dat heeft weinig met jou persoonlijk te maken; vi werkt gewoon erg anders dan de meeste andere editors, en als je daar geen idee van hebt, dan loop je waarschijnlijk heel hard vast :)
Lucky Luke 008 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 19:43:
nano kent íe niet. pico wel. ziet er overzichtelijk uit. alleen /etc/x11/xorg.conf is leeg!
Waarschijnlijk bestaat die file niet, doe maar eens
code:
1
ls /etc/x11/xorg.conf

Ik denk dat het met een hoofdletter X in X11 beter gaat. Unix filesystems zijn casesensitive, dus x11 en X11 is niet hetzelfde.

• Lucky Luke 008
/etc/X11/xorg.conf bestaat wel.

is alleen ook leeg... (0 regels gelezen geeft nano aan. moet ik het los laden oid? of is het inderdaad leeg?)

hoe kan ik toch een xorg.conf file krijgen/vinden/laden en zodanig bewerken dat ik de x-server kan starten?
ik begin het zowaar leuk te vinden, het lijkt net foutzoeken en de meeste info staat op internet. eens zien of iemand de "standaard" van xorg.conf ergens heeft neergezet.

[ Voor 50% gewijzigd door Lucky Luke 008 op 11-08-2006 20:46 ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Kijk eens wat
code:
1
ls -l /etc/X11/xorg.conf

zegt?

• Lucky Luke 008
deadinspace schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:46:
Kijk eens wat
code:
1
ls -l /etc/X11/xorg.conf

zegt?
"-rw-r--r-- 1 root root 0 jan 3 20:59 /etc/X11/xorg.conf"
<ik>"file bestaat dus neem ik aan?, wat doe ik dan fout met nano?"
ik neem aan dat de file bestaat op basis van jan 3 20:59. dat lijkt me de aanmaakdatum oid namelijk...
dan is íe dus leeg...

Verwijderd

Lucky Luke 008 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:38:

hoe kan ik toch een xorg.conf file krijgen/vinden/laden en zodanig bewerken dat ik de x-server kan starten?
Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, was niet helemaal duidelijk uit je reactie, maar om een basis xorg.conf te krijgen, kun je het programma xorgconfig uitvoeren, als root.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hij bestaat ja. En hij is ook best wel leeg (die 0 tussen root en jan is de grootte in bytes...)

Bekijk eens de output van
code:
1
X -version

Wat staat daar in over "XFree86", "Xorg", "X Window System", de versie en de release date?

• Lucky Luke 008
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 21:06:
[...]

Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, was niet helemaal duidelijk uit je reactie, maar om een basis xorg.conf te krijgen, kun je het programma xorgconfig uitvoeren, als root.
nog niet geprobeert. zal eens doen.

edit:
onbekend comando...
deadinspace schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 21:07:
Hij bestaat ja. En hij is ook best wel leeg (die 0 tussen root en jan is de grootte in bytes...)

Bekijk eens de output van
code:
1
X -version

Wat staat daar in over "XFree86", "Xorg", "X Window System", de versie en de release date?
X Window version 7.1
22 may 2006
X protocol version 11
en versie van linux waar het voor is etc.

hoop dat dit genoeg is anders zoek ik het wel weer op, maar ik moet elke keer heen en weer lopen en onthouden...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Lucky Luke 008 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 21:23:
nog niet geprobeert. zal eens doen.

edit:
onbekend comando...
Dat is als root?

Je kan ook
code:
1
X -configure

proberen (als root).
X Window version 7.1
22 may 2006
Hmm, da's iig Xorg en niet XFree86. Raar dat xorg.conf leeg is dan.

• Lucky Luke 008
Heb X -configere uitgevoerd als root (naar root met su -)
Geeft even zwart scherm vervolgens de melding dat 'mijn muis niet kan detecteren en dat ik de file daarvoor moet aanpassen.
Dan waar de file staat:
/root/xorg.conf.new
En om te testen moet ik:
X -config /root/xorg.conf.new doen

Mijn muis is een trust amimouse 250s cordless. maar werkt ook als standaart-ps2 muis-met-wiel.
Moet ik dan ergens iets invoeren van generic ps2 mouse oid?

heb even weer nano /etc/X11/xorg.conf gedaan. staat nog niks maar dat is logisch want het staat nu op /root/xorg.conf.new

wil ik sluiten met ^x (wat bedoelen ze met ^ trouwens? ctrl werkt niet met ctrl-x krijg ik "hulpmodus uitgeschakeld" tewijl hulp ^g is. maar met ctrl-g sluit ie ook niet af, dan vraagt 'ie om een regelnummer. 0 ingevoerd om er uit te komen, zegt 'ie "kom zeg, wees redelijk" LOL. nouja, afsluiten kan met F2 gelukkig, maar ik vond dat "kom zeg, wees redelijk" toch wel grappig :))

maargoed. moet ik nu /root/xorg.new aanpassen dat 'ie mijn muis slikt(en mijn videokaart), en 'm dan "opslaan als..." naar /etc/X11/xorg.conf? Of moet ik gewoon nu de X-server proberen te starten en pakt ie dan zelf die nieuwe file?

goed. ik heb /root/corg.conf.new aangepast zoals in de wiki staat.
section screen opzoeken en dan device "Generic VESA SVGA" intypen.
maar dat herkent 'ie niet... 'k ga 't nog even proberen met "Generic VESA"

Generic VESA kent 'ie ook niet. nu is het zowat mijn beurt om te zeggen "kom zeg, wees redelijk"
generic VESA SVGA kent 'ie ook niet
Generic VGA kent 'ie ook niet
wel weet ik nu dat als ik nano sluit met F2, dan vraagt íe of het moet worden opgeslagen (j) en onder welke naam (/root/xorg.conf.new dan kan ik het daar nog testen voor ik het dan laat opslaan als /etc/X11/xorg.conf)

[ Voor 64% gewijzigd door Lucky Luke 008 op 12-08-2006 13:04 ]

Verwijderd

Lucky Luke 008 schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 12:30:
Mijn muis is een trust amimouse 250s cordless. maar werkt ook als standaart-ps2 muis-met-wiel.
Moet ik dan ergens iets invoeren van generic ps2 mouse oid?
Je zou eens in /root/xorg.conf.new kunnen kijken. Darin zou iets moeten staan van:
code:
1
2
3
Section "InputDevice"
...
EndSection

Met op de plaats van de puntjes de instellingen van de muis.
Normaal gesproken werken de volgende instellingen:
code:
1
2
3
4
5
6
Section "InputDevice"
  Identifier "Iets"  # Vervang Iets door de huidige naam
  Driver "mouse"  # Dit is een generieke mousedriver
  Option "Protocol" "Auto" # Automatisch detecteren welk protocol je wilt gebruiken.
  Option "Device" "/dev/input/mice" # Zie hieronder
EndSection

Wat betreft het /dev/input/mice, dit is een redelijke standaard plaats om je muis te dumpen, maar of Ark dat ook doet, weet ik niet (draai zelf Gentoo). Je kunt dit even uit testen door voor je xorg.conf.new aanpast, /dev/input/mice te 'catten':
code:
1
$ cat /dev/input/mice

Als je nu met je muis beweegt, zou je willekeurige tekens moeten krijgen. Als dit werkt, heb je prijs, kun je op Ctrl+C duwen en het bovenstaande in de xorg.conf.new zetten.
Een eventuele andere locatie van je muis is /dev/input/mouse0, mocht /dev/input/mice niet werken.

Hierna moet je nog even controleren of je muis ook gebruikt wordt. Er hoort ergens in de xorg.conf.new een "Section "ServerLayout" te zijn, met als Identifier: "Simple Layout" deze moet achter Input Device de identifier van de muis-sectie van je config moeten hebben.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.
...
wil ik sluiten met ^x (wat bedoelen ze met ^ trouwens? ctrl werkt niet met ctrl-x krijg ik "hulpmodus uitgeschakeld" tewijl hulp ^g is. maar met ctrl-g sluit ie ook niet af, dan vraagt 'ie om een regelnummer. 0 ingevoerd om er uit te komen, zegt 'ie "kom zeg, wees redelijk" LOL. nouja, afsluiten kan met F2 gelukkig, maar ik vond dat "kom zeg, wees redelijk" toch wel grappig :))
^ zou inderdaad Ctrl moeten zijn, raar dat dat niet helemaal correct werkt...
maargoed. moet ik nu /root/xorg.new aanpassen dat 'ie mijn muis slikt(en mijn videokaart), en 'm dan "opslaan als..." naar /etc/X11/xorg.conf? Of moet ik gewoon nu de X-server proberen te starten en pakt ie dan zelf die nieuwe file?
Zoals X -configure al aangaf, kun je het testen door X -config /root/xorg.conf.new uit te voeren. Met -config geef je aan waar X de configuratie vandaan moet halen, in plaats van uit de standaard locatie.

• Lucky Luke 008
Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 13:14:
[...]

Je zou eens in /root/xorg.conf.new kunnen kijken. Darin zou iets moeten staan van:
code:
1
2
3
Section "InputDevice"
...
EndSection

Met op de plaats van de puntjes de instellingen van de muis.
Normaal gesproken werken de volgende instellingen:
code:
1
2
3
4
5
6
Section "InputDevice"
  Identifier "Iets"  # Vervang Iets door de huidige naam
  Driver "mouse"  # Dit is een generieke mousedriver
  Option "Protocol" "Auto" # Automatisch detecteren welk protocol je wilt gebruiken.
  Option "Device" "/dev/input/mice" # Zie hieronder
EndSection

Wat betreft het /dev/input/mice, dit is een redelijke standaard plaats om je muis te dumpen, maar of Ark dat ook doet, weet ik niet (draai zelf Gentoo). Je kunt dit even uit testen door voor je xorg.conf.new aanpast, /dev/input/mice te 'catten':
code:
1
$ cat /dev/input/mice

Als je nu met je muis beweegt, zou je willekeurige tekens moeten krijgen. Als dit werkt, heb je prijs, kun je op Ctrl+C duwen en het bovenstaande in de xorg.conf.new zetten.
Een eventuele andere locatie van je muis is /dev/input/mouse0, mocht /dev/input/mice niet werken.
dat "catten" vat ik niet. waar moet ik dat cat /dev/input/mice neerzetten? regel 1van xorg.conf.new en de rest van dat bestand leeglaten? of in die sectie van de muis?
Hierna moet je nog even controleren of je muis ook gebruikt wordt. Er hoort ergens in de xorg.conf.new een "Section "ServerLayout" te zijn, met als Identifier: "Simple Layout" deze moet achter Input Device de identifier van de muis-sectie van je config moeten hebben.
oke. dus als ik die nama v.d. muis heb ingevuld, de file heb opgeslagen en getest met X -config /root/xorg.conf.new, dan zou daar waar jij aangeeft (section serverlayout, simple layout input device) dus diezelfde muisnaam moeten staan?
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.
vragen staan onder de quotes. het is een beetje duidelijk :), maar ik heb nog wel die paar vraagjes.
[...]

^ zou inderdaad Ctrl moeten zijn, raar dat dat niet helemaal correct werkt...
tsja. misschien zit mijn ctrl ook ergens anders?
[...]

Zoals X -configure al aangaf, kun je het testen door X -config /root/xorg.conf.new uit te voeren. Met -config geef je aan waar X de configuratie vandaan moet halen, in plaats van uit de standaard locatie.
al paar keer gedaan.

• Lucky Luke 008
Oké, heb het dat cat /dev/input/mice gewoon ingetyped (niet in /root/xorg.conf.new maar in de comandolijn) geeft idd rare tekens! xorg.conf.new aangepast.

alleen zit er nog een lijn onder option "device". kan die nu niet lezen want ctr C werkt ook niet om uit dat "kat-muis spelletje" te komen...

hoe stop ik dat cat?
oke, met alt-ctr-del lukt het wel :) alleen reboot dan de hele boel... (zoal het hoort, maar goed)

doed, die muis is aangepast. blijft nog over dat ie Generic VESA SVGA niet slikt. card0 wel. ergens anders staat card0 met daaronder iets van spec's. mischien kan ik daar wat standaartddingen opgeven dat het werkt?

dan nog iets. kan ik in Xorg.conf niet ook gelijk mijn tobo goed instellen? het is nogal lastig om elke keer de juiste toets te zoeken en misscheins topt het ook dat rare ctr+letter probleem...

[ Voor 44% gewijzigd door Lucky Luke 008 op 12-08-2006 14:28 ]

Verwijderd

Sorry voor de vertraging, heb het druk gehad vandaag.
Lucky Luke 008 schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 14:07:
Oké, heb het dat cat /dev/input/mice gewoon ingetyped (niet in /root/xorg.conf.new maar in de comandolijn) ...
Dat was inderdaad de bedoeling. Heel even wat uitleg:
Als ik
code:
1
$ commando

Intyp bedoel ik dat je als normale gebruiker (herkenbaar aan het dollarteken, $) commando op je command line moet intikken, gevolgd door een enter/return.
Als ik
code:
1
# commando

Intyp bedoel ik dat je als root (herkenbaar aan het hekje, #) commando op je command line moet intikken, gevolgd door een enter/return. Dit komt vaker terug in Linux documentatie, heowel er soms nog "loginnaam@systeemnaam directory" voor de tekens staat.
hoe stop ik dat cat?
oke, met alt-ctr-del lukt het wel :) alleen reboot dan de hele boel... (zoal het hoort, maar goed)
Normaal dus met ^C. Eventueel kun je Ctrl+Alt+F2...6 gebruiken om een tweede console te komen, hierop in te loggen (je kunt vaker dan een keer met een gebruiker inloggen) en vervolgens
code:
1
$ killall cat

In te typen. Hierna kun je met Ctrl+Alt+F1 terug naar je eerste console. Ik hoop hierbij alleen dat bijvoorbeeld Ctrl en Alt omgewisseld zijn, en je dus nog wel van console kunt wisselen.
Killall is een van de programma's waarmee je andere programma's kunt afschieten in Linux (kill is een andere, maar die is wat omslachtiger in zijn gebruik)
doed, die muis is aangepast. blijft nog over dat ie Generic VESA SVGA niet slikt. card0 wel. ergens anders staat card0 met daaronder iets van spec's. mischien kan ik daar wat standaartddingen opgeven dat het werkt?
Waarschijnlijk heeft X -configure een andere naamgeving dan Ark aangehouden in xorg.conf, en daarom werkt Generic VESA SVGA niet. Wat je kunt proberen is om in de "Simple Server Layout" te kijken welk "Screen" wordt gebruikt. Ergens anders in de file zou deze Screen in zijn eigen section moeten staan. Je hebt bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
...
Section "ServerLayout"
  ...
  Screen "Screen0"
  ...
EndSection
...
Section "Screen"
  Identifier "Screen0"
  Device "Device0"
  Monitor "Monitor0"
  #Wat informatie over je resoluties en scherptediepte, mogelijkerwijs
EndSection

De screen sectie beschrijft hoe je een combinatie van videokaart met monitor eruit ziet, heel simpel gezegd. Het Device uit deze sectie is de videokaart die gebruikt wordt door dit scherm. Bij de instellingen van deze kaart moet je zijn. In jouw geval is dit waarschijnlijk card0, maar zeker weten doe ik het niet, daarom dus nog maar even Device0

Om (hopelijk) een grafische omgeving te krijgen, die er waarschijnlijk heel bagger uit gaat zien, maar dat terzijde, kun je alles wat bij de sectie van Device0 staat verwijderen, en dit vervangen voor het volgende stukje tekst:

code:
1
2
3
4
Section "Device"
  Identifier "Device0"
  Driver "vga"
EndSection

Na opslaan van xorg.conf.new, start je X maar weer eens met deze config. Keep fingers crossed.
dan nog iets. kan ik in Xorg.conf niet ook gelijk mijn tobo goed instellen? het is nogal lastig om elke keer de juiste toets te zoeken en misscheins topt het ook dat rare ctr+letter probleem...
Dat kan helaas niet, je kunt wel aangeven wat voor layout je tobo heeft in xorg.conf, maar dit geldt dan alleen onder X, en niet in je console. Je kunt de layout van de console ook wel wijzigen, maar volgens mij is dat distro-specifiek. Bij Gentoo staat deze in /etc/conf.d/keymaps, als je geluk hebt heeft Ark hem ook op deze plaats staan, anders moet je even zoeken, via locate:
code:
1
$locate keymaps | less

Hiermee "pipe" je de output van locate keymaps naar less, zodat je er makkelijk doorheen kan scrollen.
Als je keymaps gevonden hebt, kun je die editen, hij hoort becommentarieerd te zijn, om de juiste keymap in te laden.

• Lucky Luke 008
Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 00:41:
Sorry voor de vertraging, heb het druk gehad vandaag.

[...]

Dat was inderdaad de bedoeling. Heel even wat uitleg:
Als ik
code:
1
$ commando

Intyp bedoel ik dat je als normale gebruiker (herkenbaar aan het dollarteken, $) commando op je command line moet intikken, gevolgd door een enter/return.
Als ik
code:
1
# commando

Intyp bedoel ik dat je als root (herkenbaar aan het hekje, #) commando op je command line moet intikken, gevolgd door een enter/return. Dit komt vaker terug in Linux documentatie, heowel er soms nog "loginnaam@systeemnaam directory" voor de tekens staat.
oke, duidelijk. bedankt!
[...]

Normaal dus met ^C. Eventueel kun je Ctrl+Alt+F2...6 gebruiken om een tweede console te komen, hierop in te loggen (je kunt vaker dan een keer met een gebruiker inloggen) en vervolgens
code:
1
$ killall cat

In te typen. Hierna kun je met Ctrl+Alt+F1 terug naar je eerste console. Ik hoop hierbij alleen dat bijvoorbeeld Ctrl en Alt omgewisseld zijn, en je dus nog wel van console kunt wisselen.
Killall is een van de programma's waarmee je andere programma's kunt afschieten in Linux (kill is een andere, maar die is wat omslachtiger in zijn gebruik)
tsja. ik vrees van niet. want alt+C zou dan moeten werken ipv ctrl+C. En het werkt allebij niet...
[...]

Waarschijnlijk heeft X -configure een andere naamgeving dan Ark aangehouden in xorg.conf, en daarom werkt Generic VESA SVGA niet. Wat je kunt proberen is om in de "Simple Server Layout" te kijken welk "Screen" wordt gebruikt. Ergens anders in de file zou deze Screen in zijn eigen section moeten staan. Je hebt bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
...
Section "ServerLayout"
  ...
  Screen "Screen0"
  ...
EndSection
...
Section "Screen"
  Identifier "Screen0"
  Device "Device0"
  Monitor "Monitor0"
  #Wat informatie over je resoluties en scherptediepte, mogelijkerwijs
EndSection

De screen sectie beschrijft hoe je een combinatie van videokaart met monitor eruit ziet, heel simpel gezegd. Het Device uit deze sectie is de videokaart die gebruikt wordt door dit scherm. Bij de instellingen van deze kaart moet je zijn. In jouw geval is dit waarschijnlijk card0, maar zeker weten doe ik het niet, daarom dus nog maar even Device0
standaart stond er card0
Om (hopelijk) een grafische omgeving te krijgen, die er waarschijnlijk heel bagger uit gaat zien, maar dat terzijde, kun je alles wat bij de sectie van Device0 staat verwijderen, en dit vervangen voor het volgende stukje tekst:

code:
1
2
3
4
Section "Device"
  Identifier "Device0"
  Driver "vga"
EndSection

Na opslaan van xorg.conf.new, start je X maar weer eens met deze config. Keep fingers crossed.
zal het zo even proberen. Hoop dat dat wel werkt :)

wijziging:
neen, werkt helaas niet.
driver staat al aangegeven onder identifer card0. staat op SiS. nou heb ik een SiS kaart volgens mij, maar goed. Toch op "vga" gezet, want als ik vga in section screen zette gaf íe aan dat er maar 1 keer driver mocht staan.

het leverd gewoon og steeds zwart schem op. enige verandering is dat het te killen valt met ctrl+alt+backspace, wat eerst niet lukte...

nog een idee?
[...]

Dat kan helaas niet, je kunt wel aangeven wat voor layout je tobo heeft in xorg.conf, maar dit geldt dan alleen onder X, en niet in je console. Je kunt de layout van de console ook wel wijzigen, maar volgens mij is dat distro-specifiek. Bij Gentoo staat deze in /etc/conf.d/keymaps, als je geluk hebt heeft Ark hem ook op deze plaats staan, anders moet je even zoeken, via locate:
code:
1
$locate keymaps | less

Hiermee "pipe" je de output van locate keymaps naar less, zodat je er makkelijk doorheen kan scrollen.
Als je keymaps gevonden hebt, kun je die editen, hij hoort becommentarieerd te zijn, om de juiste keymap in te laden.
dan laat ik dat nog maar even. waarschijnlijk is het in die (al dan niet brakke) grafische omgeving in enkele muisklikken gebeurt.

[ Voor 5% gewijzigd door Lucky Luke 008 op 13-08-2006 16:56 ]

• Lucky Luke 008
misschien moet ik het in een losse post zetten meer het lukt dus niet met "vga" als driver in te stellen...

over een maand oid. heb ik sneller internet zonder datalimiet, dan kan ik ubuntu,xubuntu, kubuntu (of wat jullie me ook mogen aanraden wat simpel is en <bijna> meteen draait) downloaden

Verwijderd

Lucky Luke 008 schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 13:58:
misschien moet ik het in een losse post zetten meer het lukt dus niet met "vga" als driver in te stellen...
Ik zou zo niet kunnen zeggen waar het door komt. De documentatie van ARK is ook verre van uitgebreid, want er zijn vast anderen geweest met dezelfde problemen. Misschien dat iemand ander nog ideeen heeft; de mijne zijn een beejte op.
over een maand oid. heb ik sneller internet zonder datalimiet, dan kan ik ubuntu,xubuntu, kubuntu (of wat jullie me ook mogen aanraden wat simpel is en <bijna> meteen draait) downloaden
Dat lijkt me een beter idee dan blijven aanklooien met een distro die niet doet wat jij er van verwacht (makkelijk installeerbaar zijn en bijna 'out-of-the-internet' werken).

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mja, ik zou liever de vesa driver proberen ipv de vga driver, want vga is wel erg beperkt (640x480x4), maar aangezien het beeld zwart wordt ipv dat de monitor uitgaat of je gewoon een error krijgt weet ik niet of dat wel gaat helpen.

• Lucky Luke 008
Ik weet niet of 'ie eventueel een andere videokaart kan detecteren als ik x -configure opnieuw uitvoer?
Want dan zet ik er even een of ander standaartkaartje in. Beetje onzinning natuurlijk om een softwareprobleem op te lossen in hardware...

vertel me maar wat meer over Ubuntu Xubuntu Kubuntu en de verschillen tussen die 3, wat het kleinst is, het handigst werkt (ervaringen?) etc. Links naar meer info is ook goed.

tsja, anders moet ik op windows blijven draaien. wel zo compitable met anderen maar het gaat zo vaak fout! (hele rare fouten, opeens al mijn programma's weer als "pas geinstaleerd" aangemerkt e.d.)

(mischien weer eens tijd voor een compleet van de grond af instalaltie?)

• Lucky Luke 008
ik draai weer windows nu... en dat zal ik ook nog wel blijven draaien (makkelijker als er even snel iets moet, ik ben er meer in thuis namelijk ; compitabler met andere windowsgebruikers (toch het merendeel))

maar een beetje (serieus) wat met linux doen lijkt me nog steeds leuk. Ik ben eindelijk van mijn internetdatalimiet af (nu een FUP. eens zien wat ze onder Fair use vinden vallen >:))

dus ik heb weer wat vragen:
1) welke distributie (lijkt me ubuntu omdat die het popolairst is)?

2) linux was veiliger omdat het onbekender is. is het nog nodig om dingen als Hitmanpro oid (is een linuxversie van dacht ik) te gebruiken?

3) hoe draai ik proton+ en msn onder linux?

4) hoe kan ik mijn bestanden ook onmder linux gebruiken op een zodanige manier dat windows er nog mee overweg kan?

5) wat moet ik absoluut niet doen? (scheelt een hoop gedoe als ik dat tevoren weet. ja ik maak wel een backup voor ik weer ga klooien)

ik heb het wel vrij druk (school :)) op het moment, maar ik vind wel een verloren uurtje (weekje, maandje) waarin ik linux kan leren kennen.

6) wat eet een pingiun? :+

• Lucky Luke 008
Ik heb nu Ubuntu gedownload (download is nog bezig).

Het is wel de Live cd, niet de instalatie. Zo kan ik het alvast even uitproberen. Wat ik aan screenshots gezien heb lijkt erg op windows, dus het lijkt me vrij makkelijk er mijn weg te vinden (ik ben nu eenmaal windows gewend).

Ik zit alleen een beetje met het volgende probleem: welke iso moet ik downloaden als ik de voledige instalatie wil (dus niet van cd draaien), liefst als dualboot met windows?

In ieder geval niet de server, die instaleert wel, maar heeft geen GUI.

Die andere is weer een met "expert instalation options"
heel leuk, maar ik ben geen expert. toch vermoed ik dat het deze is. klopt dat?

de vragen van mijn vorige post heb ik ook nog niks op gevonden.
maar van expirimenteren leer ik wel het meest. ik wil alleen liever wel mijn windows-instalatie en eigen bestanden heel houden. (ja ik maak een backup, nee dat heb ik nu nog niet gedaan (laatste is enkele weken oud, daarna heb ik weer dingen veranderd dus..)

mischien kan een van jullie me dus alvast vertellen wat in ieder geval superstom is om te doen? (zodat ik dat niet doe)

• makreel
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
De live cd was tegenwoordig toch ook de install cd?
Er staat een icon op de desktop.

• makreel
  • Niet online
o.a. msn onder linux:
zoek automatix op google en u zult de waarheid kennen.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
makreel schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 15:45:
o.a. msn onder linux:
zoek automatix op google en u zult de waarheid kennen.
Automatix staat volgens mij vrij slecht te boek... Easy ubuntu zou iets beter zijn. Je moet eigenlijk dat soort dingen alleen gebruiken als je erg lui bent. aMSN of GAIM zijn prima voor MSN onder Linux, daar hoef je niet iets als Automatix voor te gebruiken.

• makreel
  • Niet online
Automatix is slechts een script wat veel typewerk uit handen neemt hoor.

• Lucky Luke 008
hmmm. wil 'm nu gaan branden maar hij geeft een foutmelding dat de blokgroote niet overeenkomt met de lengte van de image...

[ Voor 12% gewijzigd door Lucky Luke 008 op 09-09-2006 17:04 ]

• makreel
  • Niet online
Je kan ook op de site van ubuntu een cd'tje bestellen, kost verdacht weinig.

• Lucky Luke 008
weet ik. nouja, ik brand 'm maar denk ik. als het mislukt bestel ik zel zo'n cdtje...

• Lucky Luke 008
ik denk dat het is gelukt. hij boot.
dan kan ik kiezen wat ik wil doen. bij CD test (of cd-cheker dat weet ik niet meer zo) test hij de cd, dit gaat de hele tijd goed maar bij een paar dingen fout.

de Live CD starten werkt. het ziet er leuk uit allemaal. FIreFox en OpenOfice draai ik ook al onder windows, dus dat gaat gewoon goed. Het e-mailprogramma moet ik nog leren kennen, evenals GAIM etc, maar de hele boel ziet er niet te lastig uit.

eerlijk gezegd, je krijgt overal ZO VEEL uitleg bij, als je het instelt zelfs in het nederlands (heb ik nog niet gedaan engels leest ongeveer even makkelijk voor me :)), dat ik eigenlijk niet snap waarom er zo weinig mensen het draaien.

ach, ik zal wel weer een of ander probleem tegenkomen, waardoor ik weer kan zeggen "ja, windows heeft ook wel wat" maar tot nu toe nog niks tegengekomen (halfuurtje live-cden kun je alleen niet echt een uitgebreide test noemen...)

* Lucky Luke 008 is happy :)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
makreel schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 16:21:
Automatix is slechts een script wat veel typewerk uit handen neemt hoor.
Ja, dat en de kans is aanwezig dat je je installatie vergalt. Zoek er maar eens op, er zijn genoeg mensen die Automatix vervloeken. Ook Easy ubuntu schijnt geen heel goed idee te zijn en ik heb het zelf ook gebruikt en ik moet eerlijk bekennen dat ik er ook m'n vraagtekens bij zet (vanwege toch wel gek gedrag van m'n installatie, misschien wel te wijten aan Easy ubuntu) maar zoveel kritiek als Automatix heeft het niet gekregen.
makreel schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 17:03:
Je kan ook op de site van ubuntu een cd'tje bestellen, kost verdacht weinig.
Klopt, ik heb alle versies van Ubuntu besteld, alleen duurt het maanden voordat je 't binnen hebt. :P
Tot die tijd zou ik toch die ISO downloaden.
Lucky Luke 008 schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 18:06:
Het e-mailprogramma moet ik nog leren kennen, evenals GAIM etc, maar de hele boel ziet er niet te lastig uit.
Als je bent gewend aan bijvoorbeeld Thunderbird kun je die ook gewoon installeren natuurlijk. Maar als je went aan Evolution dan is het wel een hele mooie client. Ik heb ook de moeite genomen eraan te wennen en filters enzo uit te vogelen maar het loont wel vind ik.
dat ik eigenlijk niet snap waarom er zo weinig mensen het draaien.
Dan zou ik zeggen: promoot het. :)
Dat is namelijk een van de hoofdredenen dat mensen het niet draaien: bij hun PC zit standaard Windows, einde verhaal.
ach, ik zal wel weer een of ander probleem tegenkomen, waardoor ik weer kan zeggen "ja, windows heeft ook wel wat" maar tot nu toe nog niks tegengekomen (halfuurtje live-cden kun je alleen niet echt een uitgebreide test noemen...)
Tuurlijk ga je dingen tegenkomen. Ubuntu is best goed maar verre van perfect. Er zijn heel veel kanttekeningetjes bij te plaatsen, maar die zijn er ook bij Windows, dus de keuze is uiteindelijk gewoon de jouwe. :)

• Lucky Luke 008
Cyphax schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 18:13:
[...]

Ja, dat en de kans is aanwezig dat je je installatie vergalt. Zoek er maar eens op, er zijn genoeg mensen die Automatix vervloeken. Ook Easy ubuntu schijnt geen heel goed idee te zijn en ik heb het zelf ook gebruikt en ik moet eerlijk bekennen dat ik er ook m'n vraagtekens bij zet (vanwege toch wel gek gedrag van m'n installatie, misschien wel te wijten aan Easy ubuntu) maar zoveel kritiek als Automatix heeft het niet gekregen.
ik gebruik het niet (bij mijn weten :P) dus dat gaat goed :)
[...]

Klopt, ik heb alle versies van Ubuntu besteld, alleen duurt het maanden voordat je 't binnen hebt. :P
Tot die tijd zou ik toch die ISO downloaden.
ik gebruik nu (terwijl ik dit bericht type) die iso. als live cd. instaleren kan inderdaad ook.
[...]

Als je bent gewend aan bijvoorbeeld Thunderbird kun je die ook gewoon installeren natuurlijk. Maar als je went aan Evolution dan is het wel een hele mooie client. Ik heb ook de moeite genomen eraan te wennen en filters enzo uit te vogelen maar het loont wel vind ik.
ik ben gewend aan outlook expres 6.0 :P, dus dan moet ik deze nog ff uitvogelen denk ik :)
[...]

Dan zou ik zeggen: promoot het. :)
Dat is namelijk een van de hoofdredenen dat mensen het niet draaien: bij hun PC zit standaard Windows, einde verhaal.
o bij mij niet hoor. mijn PC is een 2ehands samenraapsel (zelf samengesteld)
voeding uit de ene PC, moederplank en kast uit de andere, geheugen uit en volgende en een hard schijfje uit weer een volgende. de voeding past niet onder de cover dus liggen er een paar plankjes op, de cdromdrive's zitten wel netjes ingebouwd, de floppydrive mist een schroefje (schroefjes zat maar te lui er in te draaien).
ja wel windows er eerst op geinstaleerd anders heb ik totaal niks. maar in de race naar een zo goedkoop mogelijke scrapheap PC met de best mogelijke prestaties -> linux.
[...]

Tuurlijk ga je dingen tegenkomen. Ubuntu is best goed maar verre van perfect. Er zijn heel veel kanttekeningetjes bij te plaatsen, maar die zijn er ook bij Windows, dus de keuze is uiteindelijk gewoon de jouwe. :)
het is minder gebruikt dus veiliger. zegt men.
denk dat ik binnekort een goeie backup ga draaien en het echt ga instaleren...
het werkt wel fijn vind ik :)
alleen even uitvogelen (als ik het echt heb ge-instaleerd) hoe ik dingen doe als foto's opslaan en printen enzo (vrees dat de windows-programma's daarvan niet zonder meer onder linux draaien. dus dan moet ik uit gaan vogelen hoe en wat met Wine)

[ Voor 7% gewijzigd door Lucky Luke 008 op 09-09-2006 20:20 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Lucky Luke 008 schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 20:17:

ik gebruik nu (terwijl ik dit bericht type) die iso. als live cd. instaleren kan inderdaad ook.
Ja als je een CD bestelt krijg je dezelfde, maar dan geperst en met een kartonnen hoesje. Het kost niets dus het is wel leuk voor erbij op zich maar je mist er niets aan verder.
ik ben gewend aan outlook expres 6.0 :P, dus dan moet ik deze nog ff uitvogelen denk ik :)
Evolution lijkt meer op Outlook, OE is een stuk simpeler. OE heeft ook geen spamfilter enzo, evolution wel. Evenwel lijkt Thunderbird denk ik een tikkie meer op OE, dus als je niet kan wennen aan Evolution, hou die in je achterhoofd
o bij mij niet hoor. mijn PC is een 2ehands samenraapsel (zelf samengesteld)
voeding uit de ene PC, moederplank en kast uit de andere, geheugen uit en volgende en een hard schijfje uit weer een volgende. de voeding past niet onder de cover dus liggen er een paar plankjes op, de cdromdrive's zitten wel netjes ingebouwd, de floppydrive mist een schroefje (schroefjes zat maar te lui er in te draaien).
Voor jou en voor mij geldt dat inderdaad, maar voor mensen als mijn ouders weer niet, de buurman idem.
ja wel windows er eerst op geinstaleerd anders heb ik totaal niks. maar in de race naar een zo goedkoop mogelijke scrapheap PC met de best mogelijke prestaties -> linux.
Linux is niet per definitie sneller dan Windows.. zeker iets als Ubuntu niet, daar zou ik het dan ook niet voor doen.
het is minder gebruikt dus veiliger. zegt men.
Ja "men" zegt wel meer, 't is goed met "men". Het model is simpelweg veiliger dan dat van Windows, of "men" dat nou leuk vindt of niet.
denk dat ik binnekort een goeie backup ga draaien en het echt ga instaleren...
het werkt wel fijn vind ik :)
Dat is echt het allerbelangrijkst. Als je het niet fijn vindt werken en je hebt geen zin om eraan te wennen, dan heeft het ook geen nut om ermee verder te werken. Ik vind het ook veel leuker om mee te werken dan Windows. En het is kosteloos legaal, dat vind ik ook wel fijn.
alleen even uitvogelen (als ik het echt heb ge-instaleerd) hoe ik dingen doe als foto's opslaan en printen enzo (vrees dat de windows-programma's daarvan niet zonder meer onder linux draaien. dus dan moet ik uit gaan vogelen hoe en wat met Wine)
Foto's opslaan? Vanaf je digitale camera bedoel je? Oe daar kan Ubuntu nou toevallig goed mee overweg. De meeste camera's gebruiken een bepaald protocol, OF worden herkend als mass storage device. In beide gevallen gaat het werken. De camera van mijn ouders is mass storage device, die van mij dus niet, maar ik kan de foto's er prima afhalen. Picasa kun je fijn draaien in Linux (onder de motorkap draait het via Wine maar daar merk je niets van).
De printer zul je waarschijnlijk ook wel geinstalleerd hebben, of je moet echt wel pech hebben dat er helemaal geen driver is die ermee overweg kan. Als je wilt weten of dat wel of niet gaat lukken, dan is het meestal al genoeg om op Google te zoeken naar de modelnaam van 't ding icm "linux".

• makreel
  • Niet online
Een dual boot is ook een idee. Install eerst windows op een deel van de schijf en daarna Ubuntu.
In de praktijk kom je er dan vanzelf achter welk OS je het meest opstart.

Verwijderd

Wellicht een nuttige tip, test diverse lnux distributies uit mbv VMware en/of een livecd(indien mogelijk). Op deze manier kun je relatief makkelijk inschatten welke distributie je ligt. Een anders voordeel is dat de virtuele hardware binnen VMware vrijwel altijd ondersteund wordt. Arklinux draait bijvoorbeeld probleemloos binnen VMware. Over Ubuntu, persoonlijk zou ik eerder Kubuntu aanraden maar dat is een discussie zonder eind.

• Lucky Luke 008
ach, ik heb nu ubuntu en het bevalt me goed, dus.
werk op het moment overigends wel onder windows. de echte overstap komt binnenkort. (nadat ik goede backups heb gemaakt. heb nu wel recente backups maar erg overzichtelijk zijn ze niet. het origineel ook niet overigends :))

even een vraagje: Linux werkt met een ander soort partitie dan windows. Hoe kan ik bestanden van linux gebruiken onder windows?
(eigenlijk: hoe maak ik onder linux kopien van bestanden en sla ik die zodaing op, dat deze ook door windows leesbaar zijn)

of kan linux ook gewoon met FAT, FAT32 en NTFS overweg? ik dacht van wel eigenlijk...

en even een ander vraagje:
wat is "mounten"?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Even vooraf: je kunt op het internet enorme hoeveelheden informatie vinden over de dingetjes waar jij nieuwsgierig naar bent: pak een zoekmachine en ga op zoek, dat is veel sneller dan hier je vraag dumpen en wachten op antwoord. :)
Lucky Luke 008 schreef op woensdag 13 september 2006 @ 17:16:
even een vraagje: Linux werkt met een ander soort partitie dan windows. Hoe kan ik bestanden van linux gebruiken onder windows?
Kan op een paar verschillende manieren maar het makkelijkst is die bestanden op een Fat32-partitie zetten, die kunnen beide OS'en feilloos lezen. NTFS onder Linux is nog iets minder feilloos geloof ik, maar het schijnt de laatste tijd wel een flink sprong voorwaards te hebben gemaakt.
(eigenlijk: hoe maak ik onder linux kopien van bestanden en sla ik die zodaing op, dat deze ook door windows leesbaar zijn)
Zet ze even op een CDRW of op een USB-stick als het niet heel grote bestanden zijn.
en even een ander vraagje:
wat is "mounten"?
Media mounten wil zeggen ze een plaatje in je filesystem geven op een bepaald mountpoint. Zie je filesystem als een boomstructuur, dan is het mounten van een schijf niets meer dan het plaatsen van die schijf in die boomstructuur.

• Lucky Luke 008
Cyphax schreef op woensdag 13 september 2006 @ 17:45:
Even vooraf: je kunt op het internet enorme hoeveelheden informatie vinden over de dingetjes waar jij nieuwsgierig naar bent: pak een zoekmachine en ga op zoek, dat is veel sneller dan hier je vraag dumpen en wachten op antwoord. :)
ok, dat zal ik doen.
[...]

Kan op een paar verschillende manieren maar het makkelijkst is die bestanden op een Fat32-partitie zetten, die kunnen beide OS'en feilloos lezen. NTFS onder Linux is nog iets minder feilloos geloof ik, maar het schijnt de laatste tijd wel een flink sprong voorwaards te hebben gemaakt.
dus als ik een losse FAT32 partitie maak kan ik bestanden uitwisselen tussen beide besturingssystemen... ja logisch als ze dat allebij kunnen lezen, maar ik wist niet dat linux ook fat32 kon lezen...
[...]

Zet ze even op een CDRW of op een USB-stick als het niet heel grote bestanden zijn.
dat is hopelijk alleen nodig als het ook naar een heel andere plek moet?
anders is het erg omslachtig. maar gezien uit je antwoord is op te maken dat linux prima fat 32 kan lezen denk ik dat een usbstic niet nodig is voor het overzetten van bestanden van besturingssysteem naar besturingssysteem op 1 PC.
[...]

Media mounten wil zeggen ze een plaatje in je filesystem geven op een bepaald mountpoint. Zie je filesystem als een boomstructuur, dan is het mounten van een schijf niets meer dan het plaatsen van die schijf in die boomstructuur.
dus er word niks veranderd aan de data op die schijf (zolang ik er niks op opla natuurlijk)?
ik dacht van wel... weer wat geleerd.

en ja, ik weet dat ik in een oud topic post, maar het leek me wel zo netjes jullie ook te antwoorden en op de hoogte te houden van eventuele vorderingen.

vorderingen zijn er nog niet echt omdat ik het vrij druk heb. ik heb geprobeert het te instaleren op een oude PC die in de verkoop staat maar waar totnogtoe geen liefhebbers voor zijn (te kleine harddrive)
daarbij cracte de installer (te kleine harddrive)
toen heb ik de voeding uit de harddrive getrokken. krutssssssssssssssss 2gb data weggeschuurd...
ach 't was een oude schijf.
mocht nog iemand een 366mhz p2tje zonder harddisk nodig hebben dan mailt 'ie maar.

verder heb ik mijn eigen PC wat opgeruimd opdat ik ook een overzichtelijke backup kan maken.

wat ik nog moet doen:
Ubuntu vast instaleren
Fat32 partitie maken om bestanden te kunnen wisselen tussen 2 besturingssystemen
duimen dat het nu wel goed gaat met dualbooten (nog nooit goed gegaan. ja een keer met powerquest bootmagic, maar nog nooit met LILO (tijden een SuSe expiriment van me waar ik niks van geleerd heb, behalve dat linux bestaat en dat Kbounce een leuk spel is) of GRUB (tijdens ARK)

verder heb ik nog 1 vraagje wat ongetwijfeld jullie ongeloofelijk stom in de oren klinkt:
waarom zie ik bij het afsluiten van ubuntu in de lijst met programma's dat ie Bittorentz sluit (of iets dergelijks)? Ik gebruik geen torrentz namlijk. altans niet bij mijn weten. mischien kan iemand van jullie me (mischien enigzinds offtopic, dus mischien per mail als dat moet) even simpel uitleggen wat torrents zijn. Wikipedia geeft wel het een en ander, maar daar staat niet tussen WAT er nou specifiek word geupload. ik heb liever niet dat alles wat op mijn schijf staat word geupload natuulijk. of dat ik per ongeluk zelf mijn hele schijf upload...

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:16
Cyphax schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 16:13:
aMSN of GAIM zijn prima voor MSN onder Linux, daar hoef je niet iets als Automatix voor te gebruiken.
Als je KDE draait (vanuit kubuntu, of anders) heb je ook waarschijnlijk al Kopete geïnstalleerd, wat ook een erg fijne multi-protocol chat client is.

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 18:54
Lucky Luke 008 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 16:08:
1) welke distributie (lijkt me ubuntu omdat die het popolairst is)?
Ubuntu is best aardig, maar vind zelf dat opensuse een van de betere distributie is voor beginners. Kost je wel 5 cd's of 1 dvd.
Super-opensuse kost je 1 cd en is best aardig, maar weet zo niet of superopensuse ook een goede hardwareherkenning heeft.
2) linux was veiliger omdat het onbekender is. is het nog nodig om dingen als Hitmanpro oid (is een linuxversie van dacht ik) te gebruiken?
Spyware/adware, virussen, wat zijn dat?? ;)
(voor linux zijn de virussen op twee handen te tellen, maar die viri's zijn al jaren oud)
Wel is verstandig om ff een firewall op te zetten.
Met suse kan je heel snel en makkelijk (via yast) een firewall opzetten.
3) hoe draai ik proton+ en msn onder linux?
Je kan ze proberen te draaien via een emulator (wine).
Maar ik raad je aan om naar alternatieven te zoeken.
Gaim raad ik je zeker aan.
helaas, kon ik zo snel ff geen proton compiler vinden, maar had wel een aantal hits met google.
4) hoe kan ik mijn bestanden ook onmder linux gebruiken op een zodanige manier dat windows er nog mee overweg kan?
Kan je op verschillende manieren doen:
Via een extra fat32 partitie, usbstickje, samba (als je een windows thuisnetwerkje hebt draaien).
Ook bestaan er verschillende programma's waarmee je verschillende linuxpartitie kan openen in linux.
Voor een reiserfs partitie, kan je bijvoorbeeld yareg gebruiken.
5) wat moet ik absoluut niet doen? (scheelt een hoop gedoe als ik dat tevoren weet. ja ik maak wel een backup voor ik weer ga klooien)

• Lucky Luke 008
ik heb met die live-cd GAIM al uitgerprobeert dat werkt wel goed. blijft dus alleen proton+ over. (en ik moet even leren met xwisp om te gaan)
hmmm. wine ff uitproberen (onder windows) is vrij zinloos...

ik denk dat ik een fat32 ga gebruiken als "schakelpartitie" tussen windows en linux (of eigenlijk, sowiso als opslag een fat32. op die manier is het flexibel genoeg mocht ik weer naar windows terug gaan ofzo ooit) (even voor de duidelijkheid ik draai nu (nog) windows)

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:16
Je kunt net zo goed EXT2/3 gebruiken voor opslag, daar is een prima driver voor Windows voor, en dan heb je geen gedoe met bestanden groter dan 4GB en dat soort ellende.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Die driver heeft mijn Windows instalatie tot 3 keer toe vergald :(

Nou moet ik wel zeggen dat ik een redelijk exotische harddisk controller heb.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Lucky Luke 008
ik heb geen bestanden groter dan 4 gb :) maar bedankt voor de tip.
goed, dan kan ik dus een fat 32 gebruiken voor de uitwisseling tussen windows en Ubuntu. ik heb uitgezocht wat dat torrentz is, jullie zullen het ook wel weten, maar ik type het toch even neer zodat een niet-wetende nog wat aan dit topic heeft:
Torrentz is een vorm van P2P, je kunt bestanden downloaden van een torentsite, die site (tracker) kijkt dan wie het bestand heeft (seeder) en begint het bestand naar jou te sturen. zodara je het eerste "Deeltje" (pakketje) van het bestand hebt ga jij dit weer versturen (uploaden) naar de volgende(n) die dit willen hebben (je word een leecher). doordat je dus van meerdere locaties teglijk download, gaat het heel snel. en doordat het per bestand gaat, en niet per map, heb je niet het risico om per ongeluk prive-bestanden te delen. het torrentz systeem is bedacht om snel en gemakkelijk linux-distibuties te distrubueren, maar word tegenwoordig voor allerlij grote bestanden gebruikt.
via torrentz kun je ook illegale muziek downloaden (muziek waar de artiest niks aan verdiend, terwijl hij/zij dat wel graag zou willen) op zich is het downloaden hiervan niet strafbaar, maar het uploaden wel. omdat je bij torrentz door te downloaden ook upload raad ik het downloaden van die muziek dus ook af ( O-) )

• Lucky Luke 008
ik heb nu goede backups en van het weekeinde tijd genoeg om mijn PC te voorzien van ubuntu.
Ik heb het inmiddels al draaien op een andere PC (ter expiriment, om te kijken hoe snel het start enzo)

results:
opstarten:
win xp op 1400mhz pc, 368 mb ram : +/- 35 sec.
Ubuntu 6.06 LTS op 350 mhz PC, 256 mB ram: +/- 30 sec.

ik heb niet erg nauwkeurig gemeten maar ubuntu was wel sneller :D
aflsuiten gaat trouwens ook sneller.

moet ik nu alleen nog leren met Wine om te gaan. Ik houd jullie op de hoogte :)

(ik zit te denken aan een multiboot systeempje (met GRUB) van Win 3.11 (nostalgie :)), Ubuntu, en nog tijdelijk win XP)

• Lucky Luke 008
Ik heb geprobeerd onder wine Proton+ te instaleren. Dit lukt niet.
Ik krijg 2 meldingen:
1: Wine geeft aan dat het probeert het programma te starten, en geeft als reden voor die melding dat het nog wel eens stilletjes fout kan gaan, en ze daarom maar vast melden dat ze het in ieder geval proberen (vrij vertaald uit de mooie groene engelse lettertjes)
2: wine geeft aan dat het wine niet gelukt is en geeft als reden op dat wine nog volop in ontwikkeling is.

wat moet ik nu doen? kan ik zelf proton+ onder wine werkend zien te krijgen?
heb ik mischien al een stap overgeslagen (heb gewoon op: Open with Wine launcher geklikt)?
of is het allemaal hopeloos en moet ik maar windows blijven draaien?

btw: zou het werken onder windows 3.1?

• Lucky Luke 008
Oke, ik heb nu Ubuntu op mijn PC, (nog) in dualboot met Windows XP, dat moet er later nog af als ik alles wat ik onder Windows Xp doe ook onder Ubuntu 6.06 kan.
in ieder geval heel erg bedankt voor jullie hulp, ik heb nog wel een paar probleempjes maar daar ga ik even voor google'n en anders open ik een nieuw topic erover.
Pagina: 1