Win2K vs. WinXP: Schijfcontrole?

Pagina: 1
Acties:

• MrBucket
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-10-2022
Ik heb een windows 2000 SP4 systeem dat naar volle tevredenheid draait. Deze is uitgerust met 2 harde schijven:
a) een van 20GB, gepartitioneerd in 3 delen (C:, 5GB, D: 5GB, en E: 10GB), en
b) een van 250GB, gepartitioneerd in 2 delen (F:, G: elk 125 GB).
Alle partities zijn als NTFS geformatteerd.

Echter, sinds een tijdje heb ik naast mijn Win2K installatie (op de 'C') ook WinXP (zonder service packs) geinstalleerd op de 'D').

Het vreemde is dat WinXP bij het opstarten elke keer een schijfcontrole wil uitvoeren op de 'G' schijf, omdat deze niet in orde zou zijn. Dit heb ik elke keer nog geannuleerd, omdat ik niet weet wat WinXP anders met de data op die schijf doet. Als ik vervolgens binnen WinXP de 'G'-schijf probeer te benaderen, geeft hij aan dat er een fout op het station zit.

Echter, volgens mijn Win2K-installatie is de G-schijf perfect in orde en is deze ook gewoon te benaderen?

Wie weet in welke hoek ik het probleem zou moeten zoeken?

N.B. Ik heb lopen twijfelen in welk subforum ik dit topic nu zou zetten - mocht het verkeerd staan, verplaats 'm gerust

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit heb ik elke keer nog geannuleerd
Doe dat eens niet, dan zal het niet elke keer weer gebeuren :)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:34
En wellicht voor de zekerheid (als je ruimte hebt) eerst een backupje maken van de G:-partitie onder w2k naar een andere partitie. Mocht winXP je partitie om zeep helpen, ben je tenminste nix kwijt :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• MrBucket
BalusC schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 10:29:
[...]
Doe dat eens niet, dan zal het niet elke keer weer gebeuren :)
Nee, dat geloof ik graag. Maar ik voorzie dan ook de mogelijkheid dat al mijn data op die schijf dan pleite is.

Immers, iets willen repareren wat in de eerste plaats niet stuk is? Daar kan het alleen maar stuk van gaan... bovendien heb ik al wel eens verhalen gehoord van schijfcontrole die het nodig vond een hele schijf overhoop te halen terwijl er niets mis mee was (alhoewel dat geloof ik te maken had met een NTFS-schijf en een schijfcontrole die geen NTFS herkende)

Verwijderd

Zal WinXp wel een 'fout' hebben geconstateert op je schijf, misschien iets met system volume en schrijfbewerking oid. Ik heb met win2k en XP nog nooit problemen gehad met automatische schijfcontrole.

Backup je belangrijkste gegevens anders onder win2k en laat winXP die schijf controleren/repareren, anders moet je ff googlen of op microsoft.com zoeken om de berichtgeving hiervan uit te zetten (is mogelijk maar weet het zo niet uit mijn hoofd waar dat kan), winXP heeft die fout geconstateert dus 'genoteert' dat er een controle moet plaatsvinden, win2k heeft dat blijkelijk (nog) niet geconstateert.

Maar zou het gewoon laten controleren door winXP, wieweet wat voor andere consequenties deze kleine dingen kunnen hebben.

• MrBucket
Dank jullie voor jullie advies. Ik zal zoveel mogelijk belangrijke data van die schijf backuppen, en dan eens kijken wat de schijfcontrole er van laat staan :)

Ik wilde d.m.v. dit topic gewoon even zeker weten dat dit geen bekend issue was tussen de schijfcontroles van Win2K / WinXP :)

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:11
Heeft vermoedelijk te maken met de NTFS versie. XP heeft dacht ik 3.1, en 2000 heeft dacht ik 3.0

Check op beide eens je versie mbv "fsutil fsinfo ntfsinfo G:"

Geen idee of je de NTFS versie van 2000 kan "upgraden" naar 3.1

Whatever

Pagina: 1