Toon posts:

RAM Geheugen vrijmaken

Pagina: 1
Acties:
  • 772 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

we zitten hier op het werk met enkele G5's. Nu is er eentje dat plots ontzettend traag is geworden. Na een beetje onderzoek zijn we erachter gekomen dat het ram geheugen (512) zo goed als vol zit. (nog maar 6MB over) Dit terwijl er maar één of twee (lichte) applicaties openstaan.
Daarnaast, als ik in het venter van het geheugengebruik kijk en ik tel alle waardes op zou dit niet zo veel mogen zijn.

Welke "geheime" processen gebruiken mijn ram geheugen of hoe kan ik er weer wat vrijmaken?

Ik heb alle soorten activiteiten nagekeken en geen enkele gebruikt er overdadig veel geheugen. Het beschikbare geheugen zakt echter soms toch nog tot een schamele 10MB of minder en dat maakt werken bijna ondoenbaar.

Ik heb ook met andere tools gechecked en ze geven allemaal hetzelfde resultaat.

Ik weet stilaan niet meer wat te doen.

Hierbij een screenshot van het probleem: http://gbmaes.be/images/mac_prob_jpg.jpg

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-02 20:27

chem

Reist de wereld rond

512 is ook echt veel te weinig.

Ik zie dat je enorm veel page-outs hebt, je moet er echt eens wat RAM insmijten. Een richtlijn is een ~ 1-1.5gb, afhankelijk van hoeveel je tegelijk gebruikt.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Wat kan je afleiden van die page-outs? Of hoe kan ik die verlagen? Misschien moet ik mijn virtueel geheugen vergroten?
(Als iemand mij kan vertellen hoe dat moet :) )

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2006 10:08 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:27
Page outs zijn de geheugen pagina's (in dit geval 4k groot) die uit het geheugen worden gegooid richting HDD omdat er te weinig vrije ruimte is in het geheugen. De enige manier om page outs te verlagen is om er meer geheugen bij te prikken :) (of niks meer doen met je Mac, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling). Nu is een page out niet per definitie verkeerd, maar een teveel hiervan duidt duidelijk op een fysiek geheugentekort.

512MB is tegenwoordig inderdaad helemaal niks meer, zeker niet met een modern OS als OS X. Maak er minimaal 1GB van.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-02 18:03
En je moet ook kijken naar inactief geheugen. Dat is, als ik het nog goed heb, geheugen dat nu wel gevuld is, maar kan worden gebruikt wanneer het nodig is. Dus het vrije geheugen kan laag uitvallen, zonder dat dit direct een probleem hoeft te zijn.
Nu je aangeeft dat je Mac de laatste tijd traag is moet er wat zijn (mogelijk de page-outs), maar dat weet ik niet zeker.

Oh oh Mr. B, oh oh!

• bizkit29
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-01 10:47
Probeer anders eens het programma Clean My Mac. Heb op mijn mac een gecrackte versie draaien en heb ondertussen al meer dan 12GB aan hardeschijf, cache, universal binaires en language files weggegooid die ik dus nog nooit gebruikt heb. En hij is wel sneller geworden.

En anders is het misschien toch handiger - net wat iedereen hierboven al zeg - extra ram geheugen bij te prikken. Als ik je dat aan mag raden om het te verhogen naar 2GB. Werkt namelijk een stukje fijner

Succes ;)

|- Apple Macbook 13,1" 2008 - Core 2 Duo, 4GB ram, 160GB HDD -|- iPhone 4 16GB -|- iMac 21,5" 2011 - Intel Core i5, 8GB ram, AMD Radeon 6750m, 500GB HDD -|

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 09:12
bizkit29 schreef op maandag 05 april 2010 @ 00:31:
Probeer anders eens het programma Clean My Mac. Heb op mijn mac een gecrackte versie draaien en heb ondertussen al meer dan 12GB aan hardeschijf, cache, universal binaires en language files weggegooid die ik dus nog nooit gebruikt heb. En hij is wel sneller geworden.

En anders is het misschien toch handiger - net wat iedereen hierboven al zeg - extra ram geheugen bij te prikken. Als ik je dat aan mag raden om het te verhogen naar 2GB. Werkt namelijk een stukje fijner

Succes ;)
je kicked een topic van 4 jaar oud, ik denk dat het probleem zich of totaal niet meer voordoet, of wel eens opgelost is.
Pagina: 1