Toon posts:

Wat is nou de exacte snelheid van een Turion 64 X2?

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 2 weken een asus laptop met een AMD Turion 64 X2 CPU.
In de specs staat dat de CPU 1,7 GHz is...
Betekent dit dat beide cores op 850 MHz draaien of dat beiden cores op 1,7 GHz draaien?

Als iemand een mooi antwoord klaar heeft liggen zou dit erg gewaardeerd worden :)

Greetz

Verwijderd

zo ver ik weet draaien bijde core's op 1.7 GHz

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 01:43:
zo ver ik weet draaien bijde core's op 1.7 GHz
Dus dan heb ik eigenlijk 3,4 GHz tot mijn beschikking?!?!

Dat dat verklaard waarom hij sneller is dan mijn desktop met een AMD Sempron die draait op 2,4 GHz

Ik wacht eventjes af of er nog andere mensen zijn die iets weten hierover, maar alvast bedankt :)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:32
Beide cores draaien op 1.7 Ghz, maar je kan dat niet zomaar bij elkaar optellen. Net zoals een echte dual CPU machine niet letterlijk 2x zo snel is als een enkele CPU machine.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 01:48:
Beide cores draaien op 1.7 Ghz, maar je kan dat niet zomaar bij elkaar optellen. Net zoals een echte dual CPU machine niet letterlijk 2x zo snel is als een enkele CPU machine.
Maar heeft hij dan bijvoorbeeld 3 GHz is dat dan wel redelijk om te zeggen van deze Turion?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 01:47:
[...]

Dat dat verklaard waarom hij sneller is dan mijn desktop met een AMD Sempron die draait op 2,4 GHz

Ik wacht eventjes af of er nog andere mensen zijn die iets weten hierover, maar alvast bedankt :)
nee, je hebt 2x 1,7GHz. Je kunt de snelheden niet simpelweg optellen omdat er altijd iets van overhead is.
voor een heel erg uitgebreide uitleg hiervan, check de SMP FAQ
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 01:49:
[...]

Maar heeft hij dan bijvoorbeeld 3 GHz is dat dan wel redelijk om te zeggen van deze Turion?
nee, dat kun je niet zeggen.
Je hebt 2x 1,7GHz. Een singlethreaded app zal namelijk niet sneller draaien op deze cpu dan dat hij op een single 1,7GHz zal doen.

[ Voor 24% gewijzigd door TERW_DAN op 11-08-2006 01:53 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 01:47:
[...]
Nee, je hebt 1,7GHz tot je beschikking. Het verschil zit hem in het feit dat de processor twee cores bevat die elk hun werk afzonderlijk van elkaar kunnen doen, mits de software hievoor is geoptimaliseerd. Als je dezelfde twee threads op een singlecore 3,4GHz processor zou draaien zou deze langzamer zijn dankzij de enkele core, terwijl hij met één thread sneller is.
Nee bovenstaand verhaal verklaart dat, net als de SMP FAQ.
Bovendien heeft een Sempron veel minder L2 cache dan een X2 processor, dus dat valt sowieso niet te vergelijken.

[ Voor 14% gewijzigd door Rone op 11-08-2006 01:57 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Hahn
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 01:49:
[...]

Nee, hij heeft gewoon een 1.7 GHz Dual Core CPU :P Je moet niks bij elkaar gaan optellen of wat dan ook, omdat één proces maar op één core tegelijk behandeld kan worden. Met dual core kan je dus wel meerdere processen tegelijk hebben zonder prestatieverlies, maar als je één proces draait dan zal een 3.4 GHz (single core) CPU sneller zijn dan een 1.7 GHz (dual core) CPU.

[ Voor 22% gewijzigd door Hahn op 11-08-2006 01:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 01:53:
[...]

Nee, hij heeft gewoon een 1.7 GHz Dual Core CPU :P Je moet niks bij elkaar gaan optellen of wat dan ook, omdat één proces maar op één core tegelijk behandeld kan worden. Met dual core kan je dus wel meerdere processen tegelijk hebben zonder prestatieverlies, maar als je één proces draait dan zal een 3.4 GHz (single core) CPU sneller zijn dan een 1.7 GHz (dual core) CPU.
Ok dat is me nu helemaal duidelijk :)

Dus het betekent dat ik als ik 4 proggies open heb staan, ik minder snelheidsverlies merk op een dualcore als op een singlecore?

Als ik dat goed heb begrepen heb ik een duidelijk antwoord op mijn vraag gekregen ;)

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 01:56:
[...]

Dus het betekent dat ik als ik 4 proggies open heb staan, ik minder snelheidsverlies merk op een dualcore als op een singlecore?
Ja, mits de betreffende software gebruik kan maken van de tweede core.

• Hahn
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 01:56:
[...]

Als ik dat goed heb begrepen heb ik een duidelijk antwoord op mijn vraag gekregen ;)
Yup. CPU's doen alles op volgorde. Een single core CPU voert dus eerst een taak uit voor programma #1, dan #2, dan #3, dan #4. Als je 2 cores hebt dan hoeven de programma's dus minder lang in de rij te staan, bij wijze van spreken, en heb je dus minder last van prestatieverlies, ondanks de wat lagere clocksnelheid.

Verwijderd

Topicstarter
r00n schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 01:58:
[...]

Ja, mits de betreffende software gebruik kan maken van de tweede core.
Ok dus mijn CPU, windows of iets dergelijks verdeeld de apps niet WEL over de cores dus 2 op de ene en 2 op de andere!

een Multithreaded app zal zich over de cores splitsen dat snap ik inmiddels alleen niet het multiTASKING verhaal... Inmiddels snap ik het wel...

Thanks mensen...

Nu snap ik het nut van mijn Turion 64 X2 1,7GHz ;)

Bedankt voor jullie replies _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2006 02:08 ]

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Simpel gezegd:

Multitasking is de mogelijkheid van een OS om meerdere processen tegelijk te draaien, wat in realiteit juist onmogelijk is. De processor schakelt dusdanig snel tussen twee processen zodat het lijkt alsof ze tegelijk draaien.

Multithreading is de mogelijkheid van een OS om meerdere onderdelen van één proces/programma, genaamd threads, daadwerkelijk tegelijk te draaien. Voordeel hiervan is onder andere dat alle threads dezelfde geheugendata delen en daardoor snel kunnen communiceren. De software moet hiervoor wel zijn geoptimaliseerd, terwijl multitasking alleen OS-afhankelijk is.

Dit had je ook zelf kunnen vinden met behulp van bijvoorbeeld Google ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Rone op 11-08-2006 02:27 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit is allemaal echt wel te vinden via de FAQ van dit subforum. Ik verzoek jou dan ook om de volgende keer wat meer inzet te tonen en o.a. de FAQ van het probleem-gerelateerde subforum raadpleegt eer je een topic start.

Zie ook de Algemene gedragsregels (Netiquette) voor een uitleg over de werking van GoT :)

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 11-08-2006 06:55 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.