Voeding probleem of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• Dinh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05-2025
Voeding: CoolerMaster Realpower 450W

Eerst had ik een MSI K8N Neo2 met een AMD64 3500+ New Castle, 6600GT, 2x512 RAM.
Nadat me moederbord kapot ging (door ontplofte elco? of kortsluiting), zag ik dat de ledjes van de voeding het niet meer deden. Met een multimeter heb ik de lijnen nagecheckt, en deze zijn goed.

Daarna heb ik een Asus A8N32-Sli Deluxe gehaald met een 7600GT XXX Edition. Alles ging prima.

Sinds 1 week heb ik een AMD64 X2 4400+ Toledo. Sinds het begin werd het al vaag. Startte me computer op, windows wordt gestart, dan loopt het even voor 1 seconde vast (muis beweegt niet). Komen lijntjes in het scherm en dan wordt het weer gerefresh en alles is normaal.
Wat er nu gebeurt is dat mijn pc vanzelf restart zodra hij in windows komt. Ook is het een paar keer voor gekomen dat het gewoon vastloopt terwijl ik met notepad zit te werken. Ik heb ook windows helemaal opnieuw geinstalleerd, maar dat mocht niet baten. Probleem blijft.

Komt die nou door mijn voeding, die ook niet meer gezond is sinds het ongeluk van me moederbord, of ligt het aan wat anders? Of heb ik een sterkere voeding nodig, omdat hij het gewoon niet meer trekt met de nieuwe componenten?

Overigens zitten er in me computer het volgende:
DVD-Rom, DVD-Brander, WD Raptor, 2x S-ATA harddisk, TV-Tuner, 3 case fans, floppy. En zo'n 6 tal USB apperaten: muis, webcam, muismat met led, card reader, ipaq dockingstation.

PS: Ik weet nou niet of deze topic hier hoort, of bij "Overige hardware"...

Verwijderd

hoeveel watt voeding heb je op dit moment ?

Verwijderd

450W, staat bovenaan zn post. Moet genoeg zijn voor deze setup. Het zou me niets verbazen als er iets met de voeding niet goed is. Welke waardes geeft speedfan aan?

• Dinh
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 00:20:
450W, staat bovenaan zn post. Moet genoeg zijn voor deze setup. Het zou me niets verbazen als er iets met de voeding niet goed is. Welke waardes geeft speedfan aan?
SpeedFan:

Vcore1: 1.17V
Vcore2: 0.00V
+3.3V: 3.31V
+5V: 4.95V
+12V: 12.22V
-12V: -1.58V
-5V: -8.78V
+5V: 5.03V
Vbat: 3.12V

Ik vond het ook al zo raar dat me mobo kapot ging en dat de ledjes van de voeding ook kapot waren. Maar ik weet niet wanneer de ledjes kapot gingen, het viel me pas op toen ik die moederbord ging vervangen...

• Dinh
Vannacht nog ongeveer 8 uurtjes dual prime95 gedraaid op stock snelheid. Daarna nog eens 6 uurtjes dual prime95 op 11x218 gedraaid.

Maar toch blijft hij af en toe hangen, vooral bij het opstarten. Iemand nog een idee?

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-04 11:13
Ik zou eens proberen met een andere voeding en daarmee paar dagen testen dan weet je direct of je de voeding kan uitsluiten of niet. Het geheugen zou je ook een keer kunnen testen op fouten met memtest.

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Je lijnen van je voltages zien er goed uit, maar wat heb je een lage Vcore! Mijn 3000+ draait op 1,36 stock Misschien dat het daaraan ligt?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bas Odenhoven schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 13:10:
Je lijnen van je voltages zien er goed uit, maar wat heb je een lage Vcore! Mijn 3000+ draait op 1,36 stock Misschien dat het daaraan ligt?
Met Cool&Quiet schakelen VCore en snelheid zich terug, dat is dus op zich normaal (daarom dat je beter niet met speedfan maar met BIOS moet uitlezen om stock te bepalen :z )

Oslik blyat! Oslik!

• Dinh
Volgens de bios:

VCore: 1.392V
3.3V: 3.296V
5V: 4.972V
12V: 12.096V

Zien er goed uit toch? Helaas heb ik geen andere voeding om het te testen. Andere ram, tja, die komt pas eind volgende week binnen. Ik wacht nog even af, maar als iemand nog een suggestie heeft, altijd welkom :)

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 03:50
Lijkt mij toch een videokaart probleem hoor. Heb je 6pins stekker wel op je videokaart gedaan? Ik ben dat namelijk ook een keer vergeten, en de PC liep prima, maar zodra de PC ook maar iets gedaan wilde krijgen van de videokaart, ging het mis.

• Dinh
Aan de videokaart heb ik ook aan gedacht, maar stel dat videokaart niet gezond meer is:

- Hoe kan ik dan een paar uur achter elkaar zonder problemen CS:Source spelen
- 3DMark06 paar keer achter elkaar gedraaid zonder problemen

Ik heb een XFX GeForce 7600GT XXX Edition, en als ik goed kijk, zie ik geen 6 pins aansluiting. Alleen me moederbord heeft zo'n EZ-Plug, maar volgens de manual hoeft ik alleen deze aan te sluiten als ik SLI gebruikt. Maar ik heb het evengoed nog aangesloten.

Nog meer suggesties?

Verwijderd

Ik zou toch gaan proberen te testen met vervangende onderdelen zodat je steeds verder uit kunt sluiten waar het probleem ligt.

Probeer dus eerst even met een andere voeding.
Ander geheugen, of als het twee niet gelijke bankjes zijn misschien ff 1 voor 1 testen.

De video-kaart lijkt mij ook een beetje sterk als je 3Dmark eroverheen krijgt.

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 03:50
Dinh schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 10:02:
Aan de videokaart heb ik ook aan gedacht, maar stel dat videokaart niet gezond meer is:

- Hoe kan ik dan een paar uur achter elkaar zonder problemen CS:Source spelen
- 3DMark06 paar keer achter elkaar gedraaid zonder problemen

Ik heb een XFX GeForce 7600GT XXX Edition, en als ik goed kijk, zie ik geen 6 pins aansluiting. Alleen me moederbord heeft zo'n EZ-Plug, maar volgens de manual hoeft ik alleen deze aan te sluiten als ik SLI gebruikt. Maar ik heb het evengoed nog aangesloten.

Nog meer suggesties?
http://www.xfxforce.com/m...26/7900GT%20Cardshot1.jpg
Dat rechtsboven is toch echt een 6pins aansluiting.

• Dinh
Jammer genoeg heb ik die kaart niet (7900). Ik heb een 7600GT.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:39
7600GT's hebben geen aparte voedingsconnector nodig. Alle stroom kan makkelijk uit een PCI-E slot.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Dinh
6 uur dual primestable op 11x234 = 2574Mhz, 51/52 graden max met stock koeling. Geheugen op 333, effectief op 374.

3x Loop met 3dmark06, met alle testen. Geen vastlopers...

Heb nog mijn oude 3500+ erin gedaan, zelfde probleem, dus neem aan dat het niet aan mijn CPU ligt.

Van de week kan ik het volgende testen: voeding, geheugen, videokaart, moederbord.

Welke van de 4 heeft het grootst kans denken jullie? Mijn gok is op de voeding. Zelf heb ik dan in gedacht voor:

- Thermaltake Toughpower 750 Watt (niet-modular: 136 euro)
- OCZ GameXStream OCZ700GXSSLI, 700 Watt (150 euro)

Iemand ervaringen met deze twee? Suggesties? (Of moet ik dit vragen in de "Voeding" topic?)
Pagina: 1