Nieuwe budget pc - Aan-/opmerking?

Pagina: 1
Acties:

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Mijn tante is een van de weinige 'oudere' mensen, die veel vrije tijd achter de computer doorbrengt. Ze heeft een paar jaar geleden een oude p3 van een kennis overkocht. In de tussen tijd heeft ze alle randapperatuur vervangen. Ze beschikt inmiddels over een mx1000, aardige speakers, en mooie 17" tft. Toch heeft ze nog altijd de zelfde pc er aan hangen. Een p3 is eigelijk nog net genoeg voor wat ze van haar pc vraagt. Maar omdat het afgelopen half jaar het ene onderdeel na het andere gestorven is, is ze het inmiddels redelijk beu, en wil ze nu graag eens een goede snellere pc.

Ze wil echter niet al te veel aan een nieuwe pc uitgeven, en haar budget ligt dan ook rond de €500/550. Omdat ik een beetje de computerman binnen de familie, en degene die hun pc gewoon fixt, heeft ze mij om hulp gevraagd om haar pc uit te zoeken.

Ze eist niet echt veel van haar pc. Het meeste tijd besteed ze toch wel aan het spelen van spelletjes :P. Nee, geen games, maar spelletjes. Denk hierbij aan die gratis online games, die ze van de site van @home afplukt (alles 2d dus). Daarnaast doet ze ook nog 'ns een beetje aan msn. En ze gebruikt haar pc natuurlijk ook voor haar mail, en om te 'surfen op het web' :P.

Ik ben iemand, die nooit een kant een klaar pc zou kopen, toch keek heb ik rondgekeken voor een kant-en-klaar pc, maar vond al snel uit, dat het toch goedkoper is om de boel gewoon zelf te configureren.

Ik ben in eerste instantie uit gegaan van de prijzen van Azerty, zodat ik daar de complete pc kan bestellen. Daarnaast doen ze voor €35 het assamblage werk nog, en wordt ie volledig voorgeïstalleerd, wat mij weer een hoop werk bespaard. Ook kan de pc nu direct bij hen aan de deur worden afgeleverd, en kunnen ze 'm direct gebruiken. Daarnaast heb ik de ervaring, dat, waneer je een complete pc in losse onderdelen besteld, minstens 1 tot de helft van de onderdelen defect wordt geleverd. Dit wou ik m'n oom en tante graag besparen.

Oké, nu heb ik ondertussen wel genoeg geluld over het complete achtergrond verhaal, dus hieronder volgt nog een heel verhaal (groot verhaal :P) over de specs:

Processor:
AMD Athlon 64, 3800+, Socket AM2, Boxed € 110,86
Een van de snelste cpu's in de budgetklasse. Hoewel het geen dc cpu is, vraag ik me nog af of dat de moeite waard is om te investeren. Het gaat hier namelijk om een budget pc, en de goedkoopste AM2 dualcore (3800+ X2) is toch al snel €40 duurder.

Moederbord:
Asus M2NPV-VM € 78,49 (klik)
Het moederbord moet niet te duur worden. Toch biedt dit niet al te duur geprijsd moederbord alles wat nodig is. (Onboard lan, graka, sound)

Koeler:
Boxed

Geheugen:
Kingston KVR533D2N4K2/1G, 1024 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2 x € 85,01
(2x512MB, cl4) 1GB is tegenwoordig toch wel het minimum. Daarnaast iets duurder PC4200 ipv PC3200 geheugen, maar dit zal zich waarschijnlijk wel terugbetalen door de prestatie verbetering, die PC4200 zal bieden.

Videokaart:
Onboard dus (GeForce 6100). Misschien is er nog iemand, die me kan overtuigen om een een losse graka te nemen, maar een onboard is gewoon stukken goedkoper. Eventueel zou ik nog voor een heel goedkoop moederbord kunnen gaan icm met een 7300 GS (~€55), dan ben ik net een paar eurootjes duurder uit.

Netwerkkaartje:
Onboard kaartje

Harde schijf:
Maxtor DiamondMax 10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 € 71,38
Ik heb zelf goede ervaringen met de DM10 serie. Daarnaast biedt deze hdd een goede GB/prijs verhouding.

DVD drive:
LG Electronics GDR-8163RBB, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 16,91
Standaard DVD-Rom speler.

Brandertje:
NEC ND-4571, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 35,71
Goede brander met als extra nog labelflash ondersteuning. Je zou hier op kunnen besparen, maar een goedkopere brander scheelt slechts een euro of 5.

Diskettestation:
OEM 3,5 diskettestation, Zwart € 9,64
Tja, soms heb je ze toch nog steeds nodig. En omdat ze haast niets kosten, is het haast zonde om het zonder te doen.

Behuizing:
Antec NSK3300, Zilver, zwart € 82,54 (klik)
Deze kast komt met een 300W Antec voeding. Er zijn erg veel goedkopere kasten te vinden, en bijna geen reviews. Antec heeft echter al een paar van de beste behuizingen en voedingen op de markt. Ik ben voor dit kastje gegaan vanwege het uiterlijk en de merknaam. Ik denk dat deze voeding het net zal trekken, maar moet dit eigelijk nog even nakijken. Azerty heeft de grotere broer van deze kast voor net wat minder, en die wordt ook nog eens geleverd met een zwaardere voeding (380W), welke in ieder geval genoeg zou moeten zijn. Toch vindt ik kleine behuizingen altijd wel wat hebben, en omdat er gebruik wordt gemaakt van een mATX mobo gaat mijn voorkeur ook uit naar een compacte behuizing.

Totaal: €490,54 + €35 = 525,54 + nog wat verzendkosten, wat dus mooi binnen het budget valt.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
ziet er hartstikke goed uit! Echt een prima pc voor een studente. Je kan een soortgelijke pc maken met de Core2Duo dus het is maar net naar welk merk je persoonlijke voorkeur uitgaat.

• DEVoTi0N
p43000 schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 23:05:
ziet er hartstikke goed uit! Echt een prima pc voor een studente. Je kan een soortgelijke pc maken met de Core2Duo dus het is maar net naar welk merk je persoonlijke voorkeur uitgaat.
Ja, alleen het probleem is, dat de goedkoopste C2D (E6300) zo'n €200 kost. Ver boven budget dus, want dan bestaat de helft van het budget uit een CPU :P.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:51

Theo

moederbord

DEVoTi0N schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 23:00:

Ze wil echter niet al te veel aan een nieuwe pc uitgeven

Ze eist niet echt veel van haar pc. Het meeste tijd besteed ze toch wel aan het spelen van spelletjes :P. Nee, geen games, maar spelletjes. Denk hierbij aan die gratis online games, die ze van de site van @home afplukt (alles 2d dus). Daarnaast doet ze ook nog 'ns een beetje aan msn. En ze gebruikt haar pc natuurlijk ook voor haar mail, en om te 'surfen op het web' :p
Waarom wilt ze een nieuwe pc?? Een pentium 3 is goed genoeg voor de dingen die zij ermee doet. Wat heeft ze de brute rekenkracht van een athlon 3800+, of één GB geheugen, het geheugen dat je in een budged gamesysteem zet?

Ik denk dat je veel goedkoper uitben als je haar pc opknap, dus misschien een reepje geheugen erbij (15 euro), andere HD (50 euro) en/of een beetje videokaat (ati 9600) (40 euro). Ben je voor +-100 euro klaar.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Waarom AM2? Nu moet je eigelijk minimaal PC6400 memory kopen om prestatiewinst te halen tegenover socket 939. Waarom zowel brander an losse lezer?

De keus voor een "betrouwbaar" moederboard kan ik best begrijpen hoor. Maar verder..

3000+ @ 70 euro max (2ehand nog goedkoper) -40 euro
Asus A8V-VM @ 50 euro max (on-board alles + PCI-e) -30 euro
512MB PC3200 DDR, CL2.5 G.Skill @ 2x 46 euro (ik dacht laat ik eens wild doen, je kan natuurlijk ook CL3 twinmos nemen) +7 euro
Verder lijkt me een 250GB schijf ook wat overdreven. GB/euro verhouding mag dan mooi zijn maar als ze met een 80GB spinpoint ook uit de voeten kan bespaart dat ook weer. -25 euro
Ik doe ook -15 voor die dvd speler trouwens.

103 euro bespaard en we hebben wat rauw processorvermogen + schijfruimte ingeleverd voor memory bandwith/reactietijd. Voor dat geld kan je bijna dual coren! (X2 3800+ @ 178 euro, dus 110 euro duurder)

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik ben het met Cio eens.... Waarom zo veel processorkracht als ze alleen maar wat online spelletjes doet?

Laat ze €100 besparen voor andere dingen.

Verwijderd

jullie moeten ook aan de toekomst denken :) Alle programma's worden steeds zwaarder, dus als je dan tog een nieuwe pc koopt, neem er dan eentje die een beetje toekomst gericht is ;)

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 10:28

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Heb je hier al eens gekeken: http://tweakers.net/aanbod/list_ads/cat/75

Voor een 200 euro heb je al een AMD XP1800+ systeem.

bv:
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/27992
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/42692

edit:
@sjaak112: togch :/

[ Voor 9% gewijzigd door Tukk op 11-08-2006 13:55 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
p43000 schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 23:05:
Het is alleen geen studente. :P

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:24

pistole

Frutter

Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 13:49:
jullie moeten ook aan de toekomst denken :) Alle programma's worden steeds zwaarder, dus als je dan tog een nieuwe pc koopt, neem er dan eentje die een beetje toekomst gericht is ;)
als je dan toch een nieuwe pc koopt, neem dan de goedkoopste Dell... (of packard bell desnoods 8)7 )

Ik frut, dus ik epibreer

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:46
Heb je een legale windows licentie? Anders kun je meteen een mooie XP home OEM erbij kopen :)
't wordt in de toekomst alleen maar lastiger om alle updates te krijgen en van de "illegale versie" meldingen af te komen ;)
Als je bijvoorbeeld voor een mooie DELL gaat heb je meteen een legale XP versie in huis :)

[ Voor 17% gewijzigd door holoX op 11-08-2006 14:02 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-02 21:56
Je zou ook al een iets duurdere kunnen kopen en dan meteen een Vista-Ready PC kopen, dan kun je als die uitkomt, bij hun mooi Vista installeren, want dat wordt toch de 'toekomst'.. ;)

• b..RAM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:30
Misschien is dit iets voor je tante?
Afbeeldingslocatie: http://www.fileshack.us//files/101/naamloos.jpg
processor is alleen wat slecht leverbaar... de boxed versie is wel leverbaar maar die is 30 euro duurder en er zit een koeler bij die je niet nodig hebt omdat die al bij de pundit zit. Verder garandeert asus niet dat een ander merks dvd brander past omdat ander het klepje niet goed open gaat dus vandaar de asus brander :)

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik weet niet of dit ook voor amd geldt, maar daar krijg je op een boxed versie van de processor 3 jaar garantie ipv. de 1 jaar die je krijgt bij de OEM.

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

• b..RAM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:30
Pin0 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:51:
Ik weet niet of dit ook voor amd geldt, maar daar krijg je op een boxed versie van de processor 3 jaar garantie ipv. de 1 jaar die je krijgt bij de OEM.
Klopt, maar omdat je de koeler moet gebruiken die bij de pundit zit ben je je garantie toch al kwijt :)

• DEVoTi0N
b..RAM schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:54:
[...]

Klopt, maar omdat je de koeler moet gebruiken die bij de pundit zit ben je je garantie toch al kwijt :)
Pundit??? (klik 1, klik2)

Ik heb nogmaals gekeken, en ben nu bij het volgende winkelwagetje aanbeland:

Antec NSK3300, Zilver, zwart € 82,54
Nog steeds hetzelfde kastje. Ik heb inmiddels een mooie review gelezen op bjorn3d (puur toeval), waar ze heel erg positief waren over z'n grotere broertje.

AMD Athlon 64 Venice, 3800+, Socket 939, Boxed € 114,13
Toch de overstap naar S939. In eerste instantie koos ik voor AM2, omdat dit meer toekomst gericht zou zijn. Maar ik verwacht niet dat ze ooit zullen gaan upgraden, dus met een gelijke S939 CPU ben ik nu goedkoper uit.

Asus A8V-VM € 46,29
Dit S939 bordje komt ongeveer overeen met het eerder gekozen AM2 bord, maar is wel een stuk goedkoper.

Kingston KVR400D2N3K2/1G, 1024 MB, DDR2, PC3200, 400 MHz, 2 x € 84,32
Helemaal geen 512MB dus. 512MB vindt ik tegenwoordig toch aan de krappe kant. Vooral als je toch zo'n processor hebt, dan neem je ook wel minimaal 1GB daarbij.

BenQ DW1655, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 37,82
Overstap van de Nec. In principe voldoen bijna al branders wel. De Nec had ondersteuning voor labelflash, wat me eigelijk wel wat leek voor m'n tante. Deze BenQ is uitgerust met z'n tegenhanger (LightScribe) waarvoor een groter aanbod met schijfjes is (lees: goedkoper). Hierin kan ze uiteraard altijd zelf nog makkelijk een keuze maken, en er hoeft ook nergens rekening mee te worden gehouden, wanneer er voor een andere brander gekozen wordt.

Maxtor DiamondMax 10, 80 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300 € 42,69
Toch maar bespaard op de hdd. In het begin vond ik het zonde om te besparen op de hdd, omdat wanneer je al een paar euro minder gaat betalen, de ruimte van de hdd meteen wel heel erg slinkt. Ik denk echter niet dat ze dit zo snel vol kan krijgen, en anders kan er altijd nog een 2de hdd bij gezet worden.

Daarnaast ben ik opnieuw naar dell gegaan om nu eens dit systeem te vergelijken met een dell systeem:

AzertyDell
CPUAthlon 64 3800+Pentium 4 531
RAM1024MB (2x 512MB)512MB (2x 256MB)
HDD80GB250GB
Prijs€ 407,79 + € 35,-€ 399,-

Daarnaast beschikken ze beide over een DVD brander, leuke kast, en ze zijn compleet voorgeïstalleerd. Wel moet ik erbij zeggen dat dell er nu (gisteren nog niet) een gratis printer bijleverd twv €65. Voor de rest hebben ze ook bijna alles onboard (graka, geluid). Wel zijn de onboard spullen van het Asus bord beter dan die van Dell (GeForce 6100 vs Intel Graphics Media Accelerator 900, 5.1 vs 2.0)

Hoewel de Dell net een stukje goedkoper is, zit er ook een groot gat tussen de prestaties. Een 531 kan een 3800+ met geen mogelijkheid bijbenen. M'n voorkeur gaat dan in eerste instantie ook uit naar het systeem van Azerty, maar de printer die Dell er momenteel bijleverd is ook wel interessant.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik zie het voordeel niet echt van die 939 configuratie, het geld dat je bespaart op het mobo moet je weer uitgeven aan de processor. Bovendien is een VIA onboard graka veel slechter als een nvidia, altijd handig om een klein beetje grafische power te hebben, wil ze ooit een spel spelen met 3d graphics, en ja die hebben sommige bordspelletjes al nodig!

dat over het geheugen gaat je echt wel meevallen het verlies dat je lijdt met trager geheugen, daar zal ze niets van merken.
Bovendien is bij de s939 configuratie het maar een simpel Via board en de AM2 een nieuwer Nforce boardje, dat het waarschijnlijk weer helemaal rechttrekt. Ik zou voor het nieuwere systeem gaan!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Zo je tante heeft een dikkere pc dan ik :P
Je kunt veel op de cpu bezuinigen, neem de goedkoopste AMD dat zou al goed genoeg zijn. Geheugen op 512 mb laten.
De behuizing kan ook goedkoper, hou er rekening mee dat je tante geen tweakers is :+
Een Aopen Q50 kasten, zijn +- 50 euro, en zit een geloof ik 250/300 watt voeding bij (is voldoende).
En voor de rest wat de rest al gezegd heeft, Dvdspeler en grote HD is onnodig.

edit: ik heb zelf net bij een bekende onlineshop een budgetsysteem inelkaar gezet. Met een bedrag van 300-350, alles daar boven is onnodig in mijn ogen.

[ Voor 15% gewijzigd door O.D.Smolik op 11-08-2006 21:49 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

@DEVoTi0N
Asus Pundit S939 dat is een barebone dus kast met mobo. er leuk kastje en lekker klein. ;) Hoe alleen CPU, geheugen, DVD en HDD in.

[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 11-08-2006 21:59 ]

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Erg leuk systeem, maar ik zou toch een aantal dingen veranderen:

- AMD Athlon 64 3500+ €92 (scheelt toch weer een paar euro's en weinig prestatieverlies)
- Asus A8N-VM CSM moederbord €72 (Geforce 6100 onboard + nForce chipset - is een erg leuk bord)
- Seagate Barracuda 7200.10 16 MB 250GB €84 (sneller, betrouwbaarder, stiller en 5 jaar garantie)

Edit:
Ik zie net dat je wilt bezuinigen op de hardeschijf. In dat geval zou ik de Seagate Barracuda 7200.9 120 GB SATA-schijf kiezen voor €58. Voor deze schijf geldt precies hetzelfde als die 7200.10 ;).

[ Voor 23% gewijzigd door AntonH op 11-08-2006 22:01 ]

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:49
@devotion..

laat je niet in de maling nemen wat jehebt is goed ... en zal ze nog 10 jaar mee door kunnen van wijze van spreken..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

anton121 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 21:57:
Erg leuk systeem, maar ik zou toch een aantal dingen veranderen:

- AMD Athlon 64 3500+ €92 (scheelt toch weer een paar euro's en weinig prestatieverlies)
- Asus A8N-VM CSM moederbord €72 (Geforce 6100 onboard + nForce chipset - is een erg leuk bord)
- Seagate Barracuda 7200.10 16 MB 250GB €84 (sneller, betrouwbaarder, stiller en 5 jaar garantie)
Jij ook, totaal geen verstand van Pc samenstellen naar gebruiker. Hij geeft aan dat ze niks bijzonders doet met haar pc.
Dat betekent pak de meest goedkoopste onderdelen :P Of pak anders een Dell :)

Uitspraken zoals:
- 1GB is tegenwoordig wel het minium (niet voor tante hoor :P)
- AMD Athlon 64 3500+ €92 (scheelt toch weer een paar euro's en weinig prestatieverlies) (prestatie verlies op een potje patience?)

Komt gewoon weg niet serieus over in zo'n topic 8)7

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-01 15:24

yGiDoRp

Sawasdee

Ik zou bij zelf naar de Mediamarkt gaan en een kant en klare doos halen.

Ik zie nu bijvoorbeeld een Fujitsu Siemens doos staan.

Celeron 2.93 Ghz.
512 MB RAM
80 GB harddisk
DVD brander
video en audio onboard
Windows XP Home

299 euro

oja er zit ook nog een cardreader ingebouwd. Nice toch.

[ Voor 10% gewijzigd door yGiDoRp op 11-08-2006 22:15 ]

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
O.D.Smolik schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 22:05:
[...]

Jij ook, totaal geen verstand van Pc samenstellen naar gebruiker. Hij geeft aan dat ze niks bijzonders doet met haar pc.
Dat betekent pak de meest goedkoopste onderdelen :P Of pak anders een Dell :)

Uitspraken zoals:
- 1GB is tegenwoordig wel het minium (niet voor tante hoor :P)
- AMD Athlon 64 3500+ €92 (scheelt toch weer een paar euro's en weinig prestatieverlies) (prestatie verlies op een potje patience?)

Komt gewoon weg niet serieus over in zo'n topic 8)7
Je wilt toch wel een beetje kwaliteit of niet soms? Bovendien moet je natuurlijk niet het allergoedkoopste nemen, want je wil natuurlijk niet je pc over een jaar weer upgraden of vervangen. Verder kijk ik natuurlijk ook altijd naar het budget en in dit geval blijf je er dan zelfs ruim onder. Maar goed, laatst heb ik nog voor iemand een pc samengesteld voor dezelfde doeleinden. Ik zal het systeem hier even neerpoten. Voor €500 had je een compleet systeem mét een mooie TFT-monitor.

AOpen Midi Tower QF50B ATX 300W (wit) €49,50
Asus K8N-VM GeForce 6100 S754 €52
AMD Sempron 64 2800+ 1.6GHz S754 Box €48,50
TwinMOS 512MB DDR SDRAM PC3200 CL2.5 €50,50
Seagate Barracuda 7200.9 80GB SATA300 8MB €48
NEC DVD-/+RW ND-3550A (wit) €34,50
NEC Floppydrive 1,44MB 3,5" (wit) €7,90

Totaal: €290,90 @ 4Launch.

Eventueel doe je er nog 512 MB DDR bij en ben je helemaal klaar voor Windows Vista + Aero.

Verwijderd

Ik doe ongeveer alles wat je tante doet, en het gaat prima op een 1,4 GHz Celeron M (~ AMD 2000+ ?), met 512MB werkgeheugen en een 60 GB harde schijf. De grafische kaart is in het moederbord geintegreerd.

Het moet niet veel krapper worden, maar alles draait prima, en ik hoef nooit te wachten. Meer heeft zij dus ook niet nodig, denk ik zo.

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-02 15:05
Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 12:57:
Ik doe ongeveer alles wat je tante doet, en het gaat prima op een 1,4 GHz Celeron M (~ AMD 2000+ ?), met 512MB werkgeheugen en een 60 GB harde schijf. De grafische kaart is in het moederbord geintegreerd.

Het moet niet veel krapper worden, maar alles draait prima, en ik hoef nooit te wachten. Meer heeft zij dus ook niet nodig, denk ik zo.
Hij vraagt hier niet of dat het verstandig is om een nieuwe pc te kopen maar om adviezen voor een budget pc. Dus ga AUB niet zitten zeggen dat ze het helemaal niet nodig heeft, want hij heeft als reden al gegeven dat alles 1 voor 1 kapot aan het gaan is.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Verwijderd

Sorry voor de onduidelijkheid. Dat bedoelde ik ook niet te zeggen. Het is inderdaad vervelend als het ene na het andere onderdeel in je oude pc het begeeft.
Wat ik eigenlijk kwijt wilde: het niet zo belangrijk is hoe snel de nieuwe pc is, zolang hij maar niet langzamer is dan het systeem dat ik heb.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2006 15:49 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb onlangs na uitvoerige vergelijking voor onderstaande configuratie gekozen als thuis PC voor iemand. Deze wordt echter af en toe ook gebruikt voor Photoshop/Indesign. Er moet wel bij gezegd worden dat legale software in dit geval niet van belang was. Is dit wel van belang dan is een kant en klaar systeem al gauw een betere optie. Het enige wat ik bij dit systeem misschien vergeten ben is een stille koeler maar dat merk je vanzelf in de praktijk.

Of Dell een goede optie is hangt erg af van de aanbieding die ze hebben. Vorige week, toen ik dit systeem bestelde, hadden ze een P4 2800 met 512MB (met giga meerprijs voor 512 extra), welke ik net wat te licht vond en een Pentium D 3200 met 1024MB welke weer schreeuwend duur was. Hier zat niks tussen, ik heb ze nog gebeld of hier een oplossing voor was te vinden maar ze konden me hier niet verder mee helpen (Ik wilde het Pentium D systeem met een gewone P4 3200 maar dit was volgens hen 'downgrading' en hier gingen ze niet aan beginnen. Ik zeg dat is prima dan verkoop je mij geen PC, wat jij wil) Bovendien kon je bij deze systemen slechts monitoren selecteren tot en met 17". Het is natuurlijk algemeen bekend dat Dell ondoorzichtig en wazig is maar goed ik liep er dus nu weer tegenaan. Ze doen het voorkomen alsof je naar eigen wens je systeem kunt configureren maar in de praktijk is het allemaal niet zo soepel. Deze week hebben ze een P4 3000 met 1024MB voor een goede prijs, dat had misschien wel weer een optie geweest maarja zo blijf je bezig.
1 4Launch Hardware installatie (assemblage) € 29,00 € 29,00
1 AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz HT 512kB AM2 Box € 92,00 € 92,00
(dual core nergens voor nodig, verbruikt niet overdreven veel stroom)

1 AOpen Midi Tower H600B ATX 350W, 24 Pins (zwart) € 88,50 € 88,50
(zit kwaliteitsvoeding in, gewoon goede basic kast)

1 Asus M2NPV-VM GeForce 6150, SATA2 RAID, VGA € 84,00 € 84,00
(Mooie all-in-one oplossing voor niet teveel geld, ik heb slechte ervaringen
met budget merken. Zit goed geluid op en goede video met o.a. DVI. AM2
omdat dit niet veel duurder was dan de 939 variant van dit bordje en dan
heb ik toch liever het modernste platform)

1 BenQ TFT Monitor FP91G+ 19" (zilver) € 210,50 € 210,50
(Eén van de goedkoopste monitoren met DVI aansluiting,
ziet er strak uit bovendien)

2 Kingston 512MB DDR2 SDRAM PC4200 CL4.0 € 45,00 € 90,00
(Staat op de tested lijst van het mobo)

1 LG DVD-ROM GDR-8164B 16x/52x Bulk (zwart) € 19,50 € 19,50
(Goede ervaring mee, gewoon goeie optical, gaat weinig stuk)

1 M-Audio Speakerset Studio Pro 3 2.0 € 74,50 € 74,50
(Beetje normaal geluid kan geen kwaad)

1 NEC DVD-/+/RAM ND-4571A 16x/16x/8x DL Bulk (zwart) € 38,00 € 38,00
(Had eigenlijk de BenQ 1655 Lightscribe gewild maar was niet leverbaar,
deze zal ook niet slecht zijn)

1 Samsung 250GB SATA300 8MB FDB, SP2504C € 79,50 € 79,50
(Stil en hopelijk betrouwbaar, tevens hopelijk geen nForce gezeik)

1 Samsung 80GB ATA133 2MB FDB, SP0822N € 47,00 € 47,00 (Is voor ander systeem)
1 Verzendkosten voor verzending na vooraf betalen (Overboeking) € 14,50 € 14,50

Totaal inclusief BTW € 867,00
Edit: Ik heb dit systeem binnen en het draait heel fijn. Alhoewel het niet relevant is voor deze gebruiker ben ik blij verrast over de 3D performance van deze integrated chipset. Heb om hem te stresstesten even 3DMark 2003 gedraaid en dit draaide verrassend soepel.

Verder: Een AMD boxed cooler maakt best herrie, evenals een Samsung schijf die aan het werk is. Deze schijf wordt bovendien ook best warm.

[ Voor 30% gewijzigd door smvs op 15-08-2006 20:07 ]

Pagina: 1