USB Harde schijf wordt plotseling niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:
  • 7.586 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 184995

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleempje met m'n externe USB Harde schijf; hij wordt namelijk niet meer herkend door windows. Althans, hij ziet wel dat er een mass-storage-device aan hangt, maar hij hangt er geen E:\ labeltje aan, dus ik kan er niets mee.
Tot gisteren deed hij het prima.

Aan andere computers doet hij het prima. (hij is dus gewoon geformatteerd en gepartitioneerd)

Ik heb hem al geprobeerd aan andere USBpoorten te hangen, maar geen van allen heeft succes.

Bij "apparaatbeheer" -> "schijfstations" staat de harde schijf gewoon
Bij "apparaatbeheer" -> "USB-controllers" staat USB-apparaat voor massaopslag gewoon
Hij staat niet meer bij de "logische stations"
Hij staat niet meer bij "Schijfbeheer"

ik heb al geprobeerd andere drivers te installeren, maar dat had geen succes
Drivers de-installen en vervolgens de schijf eraanhangen heeft wel tot gevolg dat 'ie ziet dat er iets aan hangt, wat vervolgens geinstalleerd wordt, maar er komt nogsteeds geen E:\ (oid) aan te hangen, dus ik kan de schijf niet benaderen.

Bijgeleverder drivers van de externe harde schijf zijn voor win98/me, dus leveren niet het gewensde resultaat (wel geprobeerd). onder win2k zou het gewoon herkend moeten worden (à la plug-and-play), want dat deed 'ie vroeger ook

USBpoort opnieuw installeren mag niet van de drivers die geleverd zijn bij het moederbord, als ik dat wil doen wordt ik doorverwezen naar een tekstbestandje met "installeer SP4, daar zitten USB2.0 drivers in", maar die heb ik dus al :(

Andere apparaten werken nog wel aan de USB-poort (USB-sticks, toetsenbord/muis, camera enz)

Het gaat om het volgende systeem:
Windows 2000, SP4 (NL)
USB2.0 behuizing van E-Tech
Harde schijf is 250GB Western Digital

Wat nog vreemder is, is als ik er een USB-hub tussen hang (gewoon zo'n ding van 2 euro die van 1 USB poort er 4 maakt) dan wil m'n computer er wel een schijf van maken, maar alleen is 'ie dan niet geformatteerd/ gepartitioneerd. Het lijkt me natuurlijk niet de bedoeling om een goede schijf, die bij andere pc's wel werkt, te formatteren en zo alle data kwijt te zijn... en het is een beetje een brakke oplossing om via een externe USB-hub de harde schijf weer te zien...

Dus: heeft iemand een oplossing voor me? Ik heb nergens (niet op GoT, en niet via google) iets kunnen vinden waar ik wat aan had.

Alvast bedankt!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Is er geen mogelijkheid om handmatig een andere driveletter toe te wijzen aan die drive? Misschien dat daar problemen mee zijn?

Voor de rest zijn al mijn ideeën al voorbijgekomen in de nieuwsgroepen :) (Niet door mij gepost trouwens)

Succes

• bokko!
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02 10:38
Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad.
Het enige wat ik hoefde te doen was in schijfbeheer opnieuw een schijfletter toewijzen.

Suc6

Topicstarter
Maar da's dus een van de problemen; ik zie geen externe harde schijf bij schijfbeheer staan, dus kan ik er ook geen schijfletter aan toekennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vulliw
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hallo probeer dit maar werkt heel zeker!!!!!!!

Ik heb even rondgevraagd hier over dat usb probleem. Er zijn maar een beperkt aantal mogelijke oplossingen, die je volgens mij zelf al uitgevoerd had.

1. Het kan zijn, ook omdat je een cardreader hebt, dat er te vaak een usb apparaat toegevoegd is in Windows,

waardoor dat usb toevoegen/verwijderd niet meer helemaal goed gaat.

Oplossing:

in systeemeigenschappen, tabblad geavanceerd, klik je op Omgevingsvariabelen, vervolgens bij Systeemvariabelen klik
je op nieuw, en als nieuwe systeemvariabelen geef je op: "devmgr_show_nonpresent_devices" (zonder quotes) en die
geef je de waarde 1.

Vervolgens laat je de pc herstarten.

Vervolgens ga je naar apparaatbeheer, en laat je onder "Beeld" een vinkje plaatsen bij "Verborgen apparaten
weergeven"

Nu zijn in apparaatbeheer alle ooit geinstalleerde apparaten (half transparant) zichtbaar, (juist) ook wanneer die
op dat moment niet aangesloten zijn.

Verwijder deze uit apparaatbeheer half transparente uit apparaatbeheer.

2. In Computer Management een vast driveletter toewijzen aan de usb sticks. (is niet nodig, kan wel)

Vulliw

Vulliw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik heb ooit in een ver verleden met WinXP home ruzie gehad ivm een usb scanner. Deze werd niet meer herkend, en we hebben de reden nooit kunnen achterhalen.

De oplossing voor het volkomen onlogische probleem was het volgende: bij apparaatbeheer de usb-hubs en andere usb dingen deinstalleren. Bij een herstart zal Windows dan de gedeinstalleerde delen weer detecteren.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@vulliw:
dit heeft helaas niet geholpen

@Motrax:
dit heeft helaas niet geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik hoop dat het zometeen opgelost is...
ik had de externe schijf maar even gewoon in de kast gehangen, om de data er af te halen en op m'n C schijf te zetten, om hem vervolgens te formatteren (kijken of het dan beter zou gaan)
zegt windows halverwege dattie C: niet meer kan vinden, en doet vervolgens niets meer (ook niet opstarten)..
Dus dat wordt gezellig C: formatteren en daarna windows opnieuw installeren. Ik neem aan dat daarmee het probleem sowieso opgelost is :)
Zo niet, dan horen jullie het wel. En anders: Bedankt voor alle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149210

Ik had dit pas geleden ook en toen had ik windows opnieuw geinstaleerd en toen werkte alles weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zoals beloofd; ik zou jullie op de hoogte houden als m'n USB-schijf het _niet_ deed ná een nieuwe windows install, dus daar ben ik weer :'(
Ik zie nog altijd geen externe harde schijf aan m'n pc, terwijl hij wel in de bios herkend wordt, wel als USB apparaat, en als ik de schijf gewoon in m'n pc hang doet de schijf het ook zonder problemen.
Aan windows kan het dus haast niet meer liggen, aangezien ik een volledig nieuwe install op een schoon geformatteerde harde schijf gedaan heb.
Op andere computers (zowel XP als 2K) blijft hij het gewoon wél doen... alleen op het systeem waar ik hem op wíl hebben niet...

ik snap er nu echt niets meer van :|

Wie oh wie heeft voor mij het verlossende antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149210

Weet je wel zeker dat de USB poorten goed werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSM-IT
  • Laatst online: 28-02-2019
Oplossing:
Haal de harde schijf uit het USB kastje en hang hem als slave direct aan de IDE kabel.
Draai dan een schijfcontrole met autofix, of chkdsk /F, of chkdsk /R.
Monteer de drive weer in het USB kastje (jumpers controleren).
De schijf wordt hoogst waarschijnlijk dan weer herkend.

Groet,
GSM

Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 17:24

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Chkdsk heeft soms neiging om hele hd naar soep te werken. Met andere woorden: teveel naar DIRxx en FILxxxxx omzetten en zo wordt het enorm moeilijke zaak. Alle filenamen zijn foetsie. Chkdsk is dus niet veilige oplossing als je erg veel bestanden hebt. Dan is recoveren niet meer mogelijk omdat alles herschreven / hernoemd is. Dat is veel te erg. Een afrader.

Aanbevolen EasyRecovery Pro uitvoeren om alles over te zetten naar andere hd (je behoudt dan filenamen), en dan slecht werkende hd/usb drive proberen fixen, dus chkdsk uitvoeren zoals boven. Gaat het inderdaad mis met DIRxxxxx en FILxxxxx rotzooi, dan heb je gelukkig file recovery gedaan op andere hd. Formatteer de hd want inhoud is nu nutteloos. Daarna testschrijven en voordat je files op andere hd wegwist, eerst kijken of alle files normaal te benaderen zijn, geen schrijffouten, en zelfs safe in/uit pluggen van usb hd geen verlies oplevert.

Als alles goed gaat, mag je files op andere hd wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 22:21
ik heb de ervaring dat doedkopere ide-->hd kastjes wel eens kapot gaan...
test gewoon de hd in de pckast, werkt ze, dan ligt het misschien gewoon aan het externe kastje

ik zie wel dat je windows2000 gebruikt, daar kan ook het probleem liggen aangezien sommige usb apparaten enkel goed werken in windowsXP
maar aangezien het vroeger wel goed werkte zal het eerder de eerste optie zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSM-IT
catfish schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 10:25:
ik heb de ervaring dat doedkopere ide-->hd kastjes wel eens kapot gaan...
test gewoon de hd in de pckast, werkt ze, dan ligt het misschien gewoon aan het externe kastje
Nogmaals: Het kastje lijkt vaak kapot te zijn, terwijl alleen maar het filesysteem op de schijf in de war is. Onder XP en WIndows 2000 gewoon even chkdsk /F draaien (harde schijf tijdelijk op IDE kabel) en klaar is het weer. Het "kapotte" kastje is weer gerepareerd.

Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 22:21
GSM-IT schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 10:41:
[...]

Nogmaals: Het kastje lijkt vaak kapot te zijn, terwijl alleen maar het filesysteem op de schijf in de war is. Onder XP en WIndows 2000 gewoon even chkdsk /F draaien (harde schijf tijdelijk op IDE kabel) en klaar is het weer. Het "kapotte" kastje is weer gerepareerd.
dat kan jij wel weggen, maar als de hd het perfect doet in de computer is er echt niks met de schijf hoor, ik heb wel al dikwijls gezien dat de ene keer de schijf in een kastje wel goed werkt en de volgende keer niet, kwestie van de usb-kabel een paar keer in en uit te doen, goedkope rommel maw, maar dit ligt echt aan het kastje, niet aan de schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSM-IT
Misschien wat experimenteren met de jumpers voor de verschillende instellingen (M, S of CS).
Dat wil soms nogwel eens helpen.

Situatie voor mijn USB schijf:
In het digiconnect kastje staat de jumper op de WD2500 op de pinnen 4 en 6. Dit is de "bewaar positie" voor de jumper, d.w.z. dat er geen selectie ingesteld is.
Instellen op Master werkt om één of andere reden niet goed.

Gerrit

Pagina: 1