Toon posts:

[Excel] Voorkomen dubbele waarden*

Pagina: 1
Acties:
  • 366 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi

Ik ben bezig met een sheet in Excel, waarbij ik veel data moet invullen (bijv. namen, scores, waardes e.d.). Sommige sheets worden zo groot, dat het lastig wordt om bij te houden wat ik wel en wat ik nog niet heb ingevuld. Elke naam mag bijvoorbeeld maar één keer voorkomen. Ik zat als een oplossing voor deze onoverzichtelijkheid te denken aan een dergelijke set-up:
Excel Werkblad 1:
[Naam]
Pietje
Klaas
Jantje
Teun

Excel Werkblad 2:
[Naam] [Score] [Waarde]

Als ik nu bij naam "Pietje" invul, terwijl deze al eens bij "naam" staat (allemaal in werkblad 2), dan zou ik nu een popupje of iets dergelijks moeten krijgen, waarin staat: "Deze persoon is al ingevuld". Het probleem is dat ik niet weet hoe, dus ik dacht ik zoek het even op via Google, maar ik weet niet hoe ik dit zou moeten 'noemen', dus ik dacht vraag het hier even :)

Iemand die weet waar ik hier info over kan vinden? :)

groeten,

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 19:19:
maar ik weet niet hoe ik dit zou moeten 'noemen', dus ik dacht vraag het hier even :)
Geef dan even je zoektermen; eventueel kunnen we je dan daarbij mee helpen. ;)
Iemand die weet waar ik hier info over kan vinden? :)
Op Got natuurlijk. ;)
[Excel][Acces]Invoer dubbel record --> foutmelding weergeven

Met een simpel excel + dubbel had je dit gevonden via de search. Let ook even op -Nme-'s opmerkingen over zoeken. ;)

offtopic:
Je topictitel zegt niets over je probleem, dus die heb ik even aangepast

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:12
Het kan misschien netter, zonder macro's, maar met datavalidatie.
Stel dat je in kolom A dubbele waardes wilt vermijden:
selecteer cel A2, kies data-validatie,
Eerste tabblad, criteria: kies "custom" en voer als formule in:
=IF(ISERROR(VLOOKUP(A2,A$1:A1,1,0)),1,0)
(let op dat dollarteken).
zet je waarschuwingen zo rigide als je ze wilt en druk OK.
Vervolgens kopieer je A2 en selecteer je de rest van kolom A voor zover die nodig is -behalve A1!- enplakken speciaal-opmaak.