1 Modem, 1 Switch, 2 PC's en een IPconflict

Pagina: 1
Acties:

• Narc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-04 17:32
Tweakers help mij uit de brand!

Ik heb twee pc's in huis staan. Deze heb ik een tijd verbonden met twee wifi-kaarten in een ad-hoc opstelling (zonder WIFI-router ertussen). Dit was ik echter zo beu dat ik vandaag maar de stoute schoenen aangetrokken heb en een 'ouderwets' netwerkje met utpkabels heb aangelegd.

De setup is:
-ADSL-modem -> Hub/Switch (dacht switch)
-PC -> Hub/Switch
-PC -> Hub/Switch

De switch heeft geen aparte WAN-poort, dus de kabels zitten er via willekeurige volgorde in. De switch geeft verder bij alle drie de verbindingen aan dat ze werken (geen kabelbreukje dus).

Mij probleem is nu dat wanneer ik XP instel voor een thuisnetwerk ik een IPconflict krijg. Alleen de computer die ik als eerste aanzet heeft internet en beide pc kunnen elkaar niet benaderen.

Kan het zijn dat deze opstelling niet werkt omdat ik een verouderde modem (quicknet: Allied Data HLF-810NL87-03)) heb?

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 14:07

TheZoo

Animals Behind Bars

Narc schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 16:08:
Mij probleem is nu dat wanneer ik XP instel voor een thuisnetwerk ik een IPconflict krijg.
Hoe doe je dit? Want het lijkt me dat je hier ergens een fout maakt.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:32

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Kan jouw modem routeren? Oftewel, krijgen je pc's wel ieder zijn eigen IP-adres? Of stel je deze handmatig in?

[ Voor 4% gewijzigd door Lolhozer op 10-08-2006 16:17 ]

Waarom? Omdat het kan!!

• Narc
TheZoo schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 16:10:
[...]

Hoe doe je dit? Want het lijkt me dat je hier ergens een fout maakt.
Beide pc's krijgen hetzelfde (externe) ip-adres. Ik volg gewoon de wizzard en kies de optie: This computer connects to the internet directly or through a network hub. Other computers on my network also connect to the Internet directly or through a hub.

• Narc
Lolhozer schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 16:16:
Kan jouw modem routeren? Oftewel, krijgen je pc's wel ieder zijn eigen IP-adres? Of stel je deze handmatig in?
Volgens mij is de modem helemaal niet in te stellen. Het is alleen een modem, geen router.

Maar ik heb het voorlopig anders opgelost door de computers direct op elkaar aan te sluiten (extra netwerkkaartje).

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Narc schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 17:23:
[...]

Volgens mij is de modem helemaal niet in te stellen. Het is alleen een modem, geen router.

Maar ik heb het voorlopig anders opgelost door de computers direct op elkaar aan te sluiten (extra netwerkkaartje).
Zoek alle ipadressen ff bij elkaar en check welke 2 toevallig hetzelfde zijn, want dat dat het geval is lijkt me wel duidelijk.

En kijk wanneer het conflict er is, gooi 1 pc dus uit en kijk of het er nog steeds is, gooi de hub/switch er tussen uit en sluit de pc's 1 voor 1 aan.

Maw uitsluiten is het devies. ;)

Offtopic:

Zeg the Zoo ga eens werken en niet zoveel internetten. :-)

[ Voor 14% gewijzigd door Flagg op 10-08-2006 17:56 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 14:07

TheZoo

Animals Behind Bars

Narc schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 17:23:
[...]
Volgens mij is de modem helemaal niet in te stellen
Ook volgens de handleiding? Kijk ook hier eens.

[offtopic]
@Flagg: jij was zeker aan het overwerken? :P

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:39

pistole

Frutter

Narc schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 17:21:
[...]

Beide pc's krijgen hetzelfde (externe) ip-adres. Ik volg gewoon de wizzard en kies de optie: This computer connects to the internet directly or through a network hub. Other computers on my network also connect to the Internet directly or through a hub.
Als je modem inderdaad alleen een modem is en geen router (of wel kan routeren maar is ingesteld in bridge mode) dan kan de dit wel vergeten - je hebt een router nodig.

Ik frut, dus ik epibreer

• Narc
pistole schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 09:47:
[...]

Als je modem inderdaad alleen een modem is en geen router (of wel kan routeren maar is ingesteld in bridge mode) dan kan de dit wel vergeten - je hebt een router nodig.
Ja, daar was ik al bang voor. Voor de toepassing waar ik het voor gebruik is een directe verbinding tussen beide pc's eigenlijk ook prima, maar voor de netheid wilde ik het liever via de switch doen. :)
Pagina: 1