Mijn eerste topic;
here goes ..
Informatie
Ik ben sinds een tijdje bezig om te kijken naar een nieuw systeem. Heb ongeveer 4 jaar geleden ook via verschillende leverenciers zelf een systeem samengesteld (met behulp van Pricewatch
). Dit systeem (een AMD Athlon 1,4Ghz, 768Mb SD Ram, 40Gb HDD, GF 2 Ti 64Mb) verdient mijns inziens inmiddels wat rust en wordt dus vervangen. Gekeken op site's van bijvoorbeeld Dell maar niks interessants gevonden.
Ik zoek een PC voor alle han-en-spandiensten, dus een spelletje op zijn tijd (nieuw en oud), internetten, webdesign, filmpje kijken, muziek luisteren en binnenkort wellicht wat videobewerken (vakantievideo's je kent het wel).
Een eis is wel dat het systeem ongeveer 4 jaar vooruit kan. Natuurlijk is een minimale upgrade tussentijds noodzakelijk maar ik wil dit het liefst tot een minimum behouden.
Ik zou graag zien dat het systeem rustig is. Graag een systeem wat je aan zou kunnen zetten en waarbij je bijna vergeet dat het aanstaat. Het hoeft ook weer niet super stil, maar je begrijpt wat ik bedoel.
Eigen idee
Mijn budget is volgens mij redelijk te noemen € 1100 - 1200,-.
Ik ben zelf tot het volgende gekomen:
Afhankelijk had ik verschillende leveranciers maar ben inmiddels tot 1 leverancier gekomen: Azerty Hardware.
Heb de reviews gelezen en zag veel positieve berichten en er werd dikwijls vermeld dat er een goede service was. Omdat ik zelf ook uit het oosten des lands kan ik er een keer langsrijden om alle onderdelen in een keer op te halen.
Onderbouwing en vragen
Mijn grote vraag nu, wat mankeert er nog aan dit systeem? Wat zou ik nog kunnen vervangen? Wat is wellicht overkill of wat presteerd onder de maat met de rest?
Moederbord : Ja dit is nog de vraag, welke? Het MSI bord heeft een PCI slot meer voor de rest bespeur ik weinig verschillen of helemaal niet. De ASUS wordt echter wel genoemd in de Best Buy Guide. Prijzen zijn nagenoeg gelijk. Allebei hebben ze 2 x PCI Express x16 wellicht handig als je later 2 monitoren wilt? Dus wat is verstandig?
CPU Koeler : Tja, me processor is boxed dus komt met een koeler, is dat voldoende? Presteerd zo'n dergelijke koeler goed? Is het rustig of maakt het weer juist veel lawaai? Kan ik met de behuizing nog wat van die 'lawaai' ondervangen?
Videokaart : Lijkt mijzelf een prima videokaart. Gekozen voor de GS Silent omdat deze slechts een paar euro duurder is. Voor de rest volgens mij een videokaart die een tijdje mee kan?
Geluidskaart : Onboard geeft goede kwaliteit? Ik neem aan dat een 7.1 onboard kaart toch tot aardige prestaties kan komen om eens een film te kijken of een paar cd'tjes af te spelen?
Overige vragen
Processor : Het is een eis dat het systeem wordt uitgerust met een AMD processor. Waarom? Ik ben nou eenmaal AMD-fan.
De X2 is duidelijk toekomst gericht ten opzichte van de single core processors. Ik had zelf afhankelijk de 4400+ uitgekozen maar die kan ik inmiddels niet meer vinden bij Azerty. Neem aan dat de 4200+ ook prima presteert?
Geheugen : Teveel?
Harde schijf : Twee simpelweg omdat ik er ook 2 processoren zijn, 2 geheugenmodule's dus dan ook maar 2 harde schijven anders heeft het hele Dual Core toch ook geen zin als je tegelijk video wil bewerken en een DVD branden.
Behuizing : Design en toch geruisloos. Ik vind zelf de T2 ook erg mooi maar daar zit helaas maar 1 HDD Muffler bij. Verder vond ik die ThermaTalk Soprano ook mooi maar dan moet ik weer een aparte voeding bij kopen.
Monitor : Een monitor waarvan de reviews positief zijn. Responsetijd van 2ms. Prima?
Rest spreekt wel voor zich.
Ik heb nog een 4.1 Creative-set van me huidige systeem die ik voorlopig houdt, die zal ik t.z.t. vervangen maar vind ik nu geen prio. Weet nu niet waar ik 8 luidsprekers kwijt moet
Als er bepaalde toekomstbeelden zijn waarom een aanschaf van een onderdeel beter uitgesteld kan worden hoor ik dat ook graag.
Indien jullie nog overige aan- of opmerkingen hebben; brand los.
Edit: Voeding zit er inderdaad standaard bij. 350Watt
Informatie
Ik ben sinds een tijdje bezig om te kijken naar een nieuw systeem. Heb ongeveer 4 jaar geleden ook via verschillende leverenciers zelf een systeem samengesteld (met behulp van Pricewatch
Ik zoek een PC voor alle han-en-spandiensten, dus een spelletje op zijn tijd (nieuw en oud), internetten, webdesign, filmpje kijken, muziek luisteren en binnenkort wellicht wat videobewerken (vakantievideo's je kent het wel).
Een eis is wel dat het systeem ongeveer 4 jaar vooruit kan. Natuurlijk is een minimale upgrade tussentijds noodzakelijk maar ik wil dit het liefst tot een minimum behouden.
Ik zou graag zien dat het systeem rustig is. Graag een systeem wat je aan zou kunnen zetten en waarbij je bijna vergeet dat het aanstaat. Het hoeft ook weer niet super stil, maar je begrijpt wat ik bedoel.
Eigen idee
Mijn budget is volgens mij redelijk te noemen € 1100 - 1200,-.
Ik ben zelf tot het volgende gekomen:
| Type | Aantal | Prijs | |
| Processor | AMD Athlon 64 X2, 4200+, Socket AM2, Boxed | 1 | € 186,48 |
| Moederbord | MSI K9N SLI Platinum // Asus M2N-SLI Deluxe | 1 | € 130,00 |
| Koeler | boxed CPU | ||
| Geheugen | OCZ, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x 1024 | 1 | € 196,17 |
| Videokaart | Asus 7600GS TOP SILENT/HTD, 512 MB, DDR2, PCI-e x16 | 1 | € 136,59 |
| Geluidskaart | op moederbord aanwezig | ||
| Harde schijf | 160GB 7200 Maxtor 6V160E0 8MB SAII | 2 | € 56,56 |
| DVD-brander | NEC ND-4571, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM | 1 | € 35,71 |
| DVD-speler | NEC DV-5800D, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM | 1 | € 17,93 |
| Behuizing | Arctic Silentium T4, Zwart/Zilver, incl. 350 Watt | 1 | € 79,31 |
| Monitor | Samsung TFT 19" 940BF | 1 | € 281,96 |
| Toetsenbord | Logitech Cordless Desktop MX 3000 Laser | 1 | € 75,87 |
| Muis | Zie toetsenbord | ||
| Totaal | € 1.253,14 |
Afhankelijk had ik verschillende leveranciers maar ben inmiddels tot 1 leverancier gekomen: Azerty Hardware.
Heb de reviews gelezen en zag veel positieve berichten en er werd dikwijls vermeld dat er een goede service was. Omdat ik zelf ook uit het oosten des lands kan ik er een keer langsrijden om alle onderdelen in een keer op te halen.
Onderbouwing en vragen
Mijn grote vraag nu, wat mankeert er nog aan dit systeem? Wat zou ik nog kunnen vervangen? Wat is wellicht overkill of wat presteerd onder de maat met de rest?
Overige vragen
De X2 is duidelijk toekomst gericht ten opzichte van de single core processors. Ik had zelf afhankelijk de 4400+ uitgekozen maar die kan ik inmiddels niet meer vinden bij Azerty. Neem aan dat de 4200+ ook prima presteert?
Rest spreekt wel voor zich.
Ik heb nog een 4.1 Creative-set van me huidige systeem die ik voorlopig houdt, die zal ik t.z.t. vervangen maar vind ik nu geen prio. Weet nu niet waar ik 8 luidsprekers kwijt moet
Als er bepaalde toekomstbeelden zijn waarom een aanschaf van een onderdeel beter uitgesteld kan worden hoor ik dat ook graag.
Indien jullie nog overige aan- of opmerkingen hebben; brand los.
Edit: Voeding zit er inderdaad standaard bij. 350Watt