Toon posts:

[Nieuw systeem] AMD Athlon 64 X2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn eerste topic; :+ 8)7 here goes ..

Informatie
Ik ben sinds een tijdje bezig om te kijken naar een nieuw systeem. Heb ongeveer 4 jaar geleden ook via verschillende leverenciers zelf een systeem samengesteld (met behulp van Pricewatch :)). Dit systeem (een AMD Athlon 1,4Ghz, 768Mb SD Ram, 40Gb HDD, GF 2 Ti 64Mb) verdient mijns inziens inmiddels wat rust en wordt dus vervangen. Gekeken op site's van bijvoorbeeld Dell maar niks interessants gevonden.

Ik zoek een PC voor alle han-en-spandiensten, dus een spelletje op zijn tijd (nieuw en oud), internetten, webdesign, filmpje kijken, muziek luisteren en binnenkort wellicht wat videobewerken (vakantievideo's je kent het wel).

Een eis is wel dat het systeem ongeveer 4 jaar vooruit kan. Natuurlijk is een minimale upgrade tussentijds noodzakelijk maar ik wil dit het liefst tot een minimum behouden.
Ik zou graag zien dat het systeem rustig is. Graag een systeem wat je aan zou kunnen zetten en waarbij je bijna vergeet dat het aanstaat. Het hoeft ook weer niet super stil, maar je begrijpt wat ik bedoel.

Eigen idee
Mijn budget is volgens mij redelijk te noemen € 1100 - 1200,-.

Ik ben zelf tot het volgende gekomen:
TypeAantalPrijs
ProcessorAMD Athlon 64 X2, 4200+, Socket AM2, Boxed1€ 186,48
MoederbordMSI K9N SLI Platinum // Asus M2N-SLI Deluxe1€ 130,00
Koelerboxed CPU
GeheugenOCZ, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x 10241€ 196,17
VideokaartAsus 7600GS TOP SILENT/HTD, 512 MB, DDR2, PCI-e x161€ 136,59
Geluidskaartop moederbord aanwezig
Harde schijf160GB 7200 Maxtor 6V160E0 8MB SAII2€ 56,56
DVD-branderNEC ND-4571, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM1€ 35,71
DVD-spelerNEC DV-5800D, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM1€ 17,93
BehuizingArctic Silentium T4, Zwart/Zilver, incl. 350 Watt1€ 79,31
MonitorSamsung TFT 19" 940BF1€ 281,96
ToetsenbordLogitech Cordless Desktop MX 3000 Laser1€ 75,87
MuisZie toetsenbord
Totaal € 1.253,14

Afhankelijk had ik verschillende leveranciers maar ben inmiddels tot 1 leverancier gekomen: Azerty Hardware.
Heb de reviews gelezen en zag veel positieve berichten en er werd dikwijls vermeld dat er een goede service was. Omdat ik zelf ook uit het oosten des lands kan ik er een keer langsrijden om alle onderdelen in een keer op te halen.

Onderbouwing en vragen
Mijn grote vraag nu, wat mankeert er nog aan dit systeem? Wat zou ik nog kunnen vervangen? Wat is wellicht overkill of wat presteerd onder de maat met de rest?

:? Moederbord : Ja dit is nog de vraag, welke? Het MSI bord heeft een PCI slot meer voor de rest bespeur ik weinig verschillen of helemaal niet. De ASUS wordt echter wel genoemd in de Best Buy Guide. Prijzen zijn nagenoeg gelijk. Allebei hebben ze 2 x PCI Express x16 wellicht handig als je later 2 monitoren wilt? Dus wat is verstandig?

:? CPU Koeler : Tja, me processor is boxed dus komt met een koeler, is dat voldoende? Presteerd zo'n dergelijke koeler goed? Is het rustig of maakt het weer juist veel lawaai? Kan ik met de behuizing nog wat van die 'lawaai' ondervangen?

:? Videokaart : Lijkt mijzelf een prima videokaart. Gekozen voor de GS Silent omdat deze slechts een paar euro duurder is. Voor de rest volgens mij een videokaart die een tijdje mee kan?

:? Geluidskaart : Onboard geeft goede kwaliteit? Ik neem aan dat een 7.1 onboard kaart toch tot aardige prestaties kan komen om eens een film te kijken of een paar cd'tjes af te spelen?

Overige vragen

:? Processor : Het is een eis dat het systeem wordt uitgerust met een AMD processor. Waarom? Ik ben nou eenmaal AMD-fan.
De X2 is duidelijk toekomst gericht ten opzichte van de single core processors. Ik had zelf afhankelijk de 4400+ uitgekozen maar die kan ik inmiddels niet meer vinden bij Azerty. Neem aan dat de 4200+ ook prima presteert?

:? Geheugen : Teveel?

:? Harde schijf : Twee simpelweg omdat ik er ook 2 processoren zijn, 2 geheugenmodule's dus dan ook maar 2 harde schijven anders heeft het hele Dual Core toch ook geen zin als je tegelijk video wil bewerken en een DVD branden.

:? Behuizing : Design en toch geruisloos. Ik vind zelf de T2 ook erg mooi maar daar zit helaas maar 1 HDD Muffler bij. Verder vond ik die ThermaTalk Soprano ook mooi maar dan moet ik weer een aparte voeding bij kopen.

:? Monitor : Een monitor waarvan de reviews positief zijn. Responsetijd van 2ms. Prima?

Rest spreekt wel voor zich.

Ik heb nog een 4.1 Creative-set van me huidige systeem die ik voorlopig houdt, die zal ik t.z.t. vervangen maar vind ik nu geen prio. Weet nu niet waar ik 8 luidsprekers kwijt moet ;)

Als er bepaalde toekomstbeelden zijn waarom een aanschaf van een onderdeel beter uitgesteld kan worden hoor ik dat ook graag.
Indien jullie nog overige aan- of opmerkingen hebben; brand los. :)

Edit: Voeding zit er inderdaad standaard bij. 350Watt

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
-Je moederbord kan veel goedkoper, zo rond de 80 euro.
-Je videokaart is geen super kaart, maar dat heb je ook niet nodig.
-Meer dan 1GB heb je niet nodig, behalve als je serieus wil videobewerken. Later kun je eventueel een extra GB kopen.
-Je harde schijven zou ik opnieuw uitkiezen. Zoek even een review van wat nieuwe schijfjes, bedenk of je raid 0 wil en kies opnieuw.
-Een dvd lezer heb je niet nodig, alleen een schrijver met ingebouwde lezer.
-Kijk even na of er in je kast een voeding zit (edit: dit staat er inmiddels bij).
-Ik zou een goedkoper toetsenbord + muis kiezen.
-Onboard geluid zuigt per definitie.

[ Voor 3% gewijzigd door dr snuggles op 10-08-2006 13:26 ]

Verwijderd

gewoon een standaard moederbord zonder sli of iets dergelijks nemen, als het goed is zitten er 2 DVI aansluitingen op de GS dus kan je zoiezo dual screen.
misschien een GT versie want eerlijk gezegd lijkkt de GS me iets te zwak voor jou

geheugen 2 GB is wel must met wat je met je pc wilt doen.

harde schijven, tjah ik vind je redenering een beetje vreemd, tenzij je RAID 0 gaat draaien(striping, data wordt in stukjes over beide schijven verdeeld dus theoretische doorvoersnelheid wordt verdubbeld) heeft het geen enkel nut. voor deze pc lijkt me 1 schijf meer dan voldoende.
daarbij is maxtor vrij slecht merk, een seagate 7200.10 lijkt me een betere keuze. dit zijn de snelste 7.2k schijven van dit moment.

boxed is prima, voor AM2 is behalve een veel te dure zalman nog geen goede koeler beschikbaar. je zou er evt later een andere op kunnen zetten.

kaart is zoals ik al zei de zwakste kaart waar je mee kan gamen(er zijn zwakkere maar daarmee kan je niet gamen) een 7600GT is beter.

als je geen audiofiel bent is geluidskaart ook goed genoeg,.

behuizing is goed

scherm is prima, je zou voor CRT kunnen gaan, nog altijd beste prijs-kwaliteit. bedenk ook datd it scherm "slechts" 1024x1280 aankan, als je voorheen CRT gewend was kan het zijn dat je qua resolutie achteruit ga
(mensen ga over de CRT nou niet bashen dat je met de tijd mee moet gaan, CRT is gewoon simpelweg beter en sneller)

@willem hierboven:
geheugen 2 GB wordt al door veel applicaties benut, zeker in multitasken
kast staat achter dat het 350 watt is, dat is meer dan genoeg.
tobo/muis, hij wilt waarschijnlijk laser-muis. wat ook prettig is.
onboard is genoeg voor iedere niet audiofiel.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2006 12:38 ]

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07-2025
- Je moederbord kan ind goedkoper hangt er beetje vanaf welke functies je allemaal wilt.
- Het verschil met een 4400 tov een 4200 is te verwaarlozen misschien enkele % maar meer ook niet.De boxed koeler is zeker stil genoeg, enkel op max fan speed is die luidruchtig.
- Het geheugen kan je nu 1 gig nemen en een extra Gig bijsteken indien nodig. 2 gig wordt nog niet al te vaak gebruikt.
- 2 harde schijven zijn ind makkelijk als je dvd's wilt branden en nog eens bezig bent met videobewerking. Misschien kan je dan ook eens kijken naar een raid 0 setup.
- De vga kaart is vrij nipt als je 4 jaar vooruit wilt. Ik kon met mijn 9700pro maar net 3 jaar halen en dan stond alles al op laagste instelling. Je kan beter een 7900gt nemen is iets duurder maar zal zeker langer meegaan om games te kunnen draaien.
- Onboard geluid voldoet meestal wel voor cd's en films te beluisteren. Verwacht er wel geen super kwaliteit van.

Voeding zou zeker moeten volstaan om dit zonder problemen te laten werken

Edit: http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-amd-k9.php daarop staat wel een am2 4400x2 en zou een windsor core moeten zijn

[ Voor 5% gewijzigd door 601jean op 10-08-2006 13:12 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:58
Die boxed, ik heb 'm hier draaien in m'n 4200, maakt een verschrikkelijke takkeherrie vind ik. Eerdere AMD coolers waren stiller. Maar goed.

Zelf heb ik gekozen voor een M2n-e asus mobotje, simpel, maar werkt gewoon goed (imho), spinpoint hddtje van samsung, die zijn namelijk enorm stil.

Waarom neem je én een DVD brander, én een DVD speler?

En wwillem, goed lezen, zit al voeding in kast, verder, onboard audio werkt hier met spdif goed, geen gezeur mee. En inderdaad, keyboard/muis combo is wat duur.

Dus er kan aardig wat van je prijs af waar je andere leuke dingen (grotere en beter HDD) voor kan kopen.

Verder kun je ook nog de Intel Core 2 Duo afwachten, maar goed, wat jij wil :P

601jean, volgens mij is de 4400 am2 niet eens te krijgen

[ Voor 4% gewijzigd door simon op 10-08-2006 12:43 ]

|>

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-02 22:03
Simon schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 12:42:
Die boxed, ik heb 'm hier draaien in m'n 4200, maakt een verschrikkelijke takkeherrie vind ik. Eerdere AMD coolers waren stiller. Maar goed.

Zelf heb ik gekozen voor een M2n-e asus mobotje, simpel, maar werkt gewoon goed (imho), spinpoint hddtje van samsung, die zijn namelijk enorm stil.

Waarom neem je én een DVD brander, én een DVD speler?

En wwillem, goed lezen, zit al voeding in kast, verder, onboard audio werkt hier met spdif goed, geen gezeur mee. En inderdaad, keyboard/muis combo is wat duur.

Dus er kan aardig wat van je prijs af waar je andere leuke dingen (grotere en beter HDD) voor kan kopen.

Verder kun je ook nog de Intel Core 2 Duo afwachten, maar goed, wat jij wil :P

601jean, volgens mij is de 4400 am2 niet eens te krijgen
De Core 2 Duo is nog lang niet te krijgen en je mag denk ik met geluk spreken als je voor het einde van het jaar er eentje in handen hebt... Daarentegen zijn de laatste prijsdalingen van AMD wel interessant, ze mogen dan wel niet zo goed zijn... Maar je kan ze wel overal vinden!

• simon
Ok, daar heb je wel gelijk in, en azerty is qua AM2's erg goedkoop

|>

Verwijderd

Ziet er mooi uit. Maar als je ook de hedendaagse games wil spelen heb je niet genoeg aan die 7600GS lijkt mij.. O-) Ik denk dat je beter een 7600GT daar voor in de plaats kan nemen. Of als je het budget iets verhoogt, een 7900GT nemen zoals iemand anders al zei...

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04-2025
Ik weet dat je het graag stil hebt, maar ik zou er nog een Zalman of stil ander merk intake fannetje van 8 euro bij zetten. De boxed koeler van de AMD is prima.

"That was left handed..." - JJH

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 12:36:
@willem hierboven:
geheugen 2 GB wordt al door veel applicaties benut, zeker in multitasken
kast staat achter dat het 350 watt is, dat is meer dan genoeg.
tobo/muis, hij wilt waarschijnlijk laser-muis. wat ook prettig is.
onboard is genoeg voor iedere niet audiofiel.
2 GB wordt al door veel applicaties benut? Applicaties gebruiken gewoon wat ze nodig hebben. Hoe zwaarder het programma, hoe meer je nodig hebt. Met 1GB kun je prima doen wat de TS verlangt van zijn pc.
De TS heeft er later netjes bij gezet wat voor voeding er in de kast komt :). Ik zie dat jij een stelling hebt over onboard geluid. Mijn stelling is als volgt: Onboard is prima, totdat je iets beters hebt gehoord.

Overigens zijn er al een heleboel koelers die op een AM2 passen. Zelfs heel veel oude AMD koelers passen op een AM2. Niet dat de TS die nodig heeft omdat de standaard koeler prima is, maar met wat zoekwerk op Google is een mooie tabel te vinden van welke koeler wel of niet past.
Simon schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 12:42:
En wwillem, goed lezen, zit al voeding in kast,
Ja schat, lees de edit van de TS eens :>.

Verwijderd

wwillem schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 13:25:
[...]

2 GB wordt al door veel applicaties benut? Applicaties gebruiken gewoon wat ze nodig hebben. Hoe zwaarder het programma, hoe meer je nodig hebt. Met 1GB kun je prima doen wat de TS verlangt van zijn pc.
De TS heeft er later netjes bij gezet wat voor voeding er in de kast komt :). Ik zie dat jij een stelling hebt over onboard geluid. Mijn stelling is als volgt: Onboard is prima, totdat je iets beters hebt gehoord.

Overigens zijn er al een heleboel koelers die op een AM2 passen. Zelfs heel veel oude AMD koelers passen op een AM2. Niet dat de TS die nodig heeft omdat de standaard koeler prima is, maar met wat zoekwerk op Google is een mooie tabel te vinden van welke koeler wel of niet past.

[...]

Ja schat, lees de edit van de TS eens :>.
dat is niet waar, ik typ dit op een oude pc met 128 mb(zie sig) en als ik msn, internet en muziek luister gebruikt WMP minder geheugen dan als msn niet aanslaat.

daarbij kan hij gaan multitasken en BF gebruikt 2 GB maar draait ook op 1 GB weer een voorbeeld van het benutten en dus soepeler lopen :).

daarbij lees jij de TS eens, achter de kast staat met 350 watt voeding en dat stond er ook al toen ik mijn eerste bericht typte en hij nog niet had ge-edit.
en zelfs als het niet zo was had je kunnen weten dat de silentium voeding heeft, stilte door stille voeding anders is elke kast stil

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2006 13:34 ]

Verwijderd

ExcuTator schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 12:48:

De Core 2 Duo is nog lang niet te krijgen en je mag denk ik met geluk spreken als je voor het einde van het jaar er eentje in handen hebt... Daarentegen zijn de laatste prijsdalingen van AMD wel interessant, ze mogen dan wel niet zo goed zijn... Maar je kan ze wel overal vinden!
Zever, een Core2Duo vind je nu ook zonder problemen. Gaan en kopen!

http://www.codima.be/nl/category/CP7/brand/INT.aspx

Behalve de 6700 zijn ze allemaal ruim in stock, bij hen wil dat zeggen meer dan 10 exemplaren.

Verwijderd

Topicstarter
Eerst: Geweldig al deze reacties echt opbouwende kritiek zodat ik nog eens kritisch naar me systeem kan kijken. Super jongens _/-\o_

Na reacties:
TypeAantalPrijs
ProcessorAMD Athlon 64 X2, 4200+, Socket AM2, Boxed1€ 186,48
MoederbordAsus M2N-E1€ 80,80
Koelerboxed CPU
GeheugenOCZ, 1024 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x 512Mb
1€ 99,46
VideokaartAsus EN7900GT /2DHT, 256 MB, DDR3, PCI Express x161€ 250,53
Geluidskaartop moederbord aanwezig
Harde schijfSeagate Bar 7200.10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, S-ATA3001€ 83,56
DVD-branderNEC ND-4571, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM1€ 35,71
BehuizingArctic Silentium T4, Zwart/Zilver, incl. 350 Watt1€ 79,31
MonitorSamsung TFT 19" 940BF1€ 281,96
ToetsenbordLogitech Cordless Desktop MX 3000 Laser1€ 75,87
MuisZie toetsenbord
Totaal € 1.181,68

Als geluidkaart heb ik in me huidige systeem nog een Creative SB Live!. Die zou ik nog kunnen bewaren (in geval het niet bevalt) omdat me huidige systeem ook Onboard heeft en toch niet meer dienst zal doen als hoofdsysteem.

Veranderingen
  • Moederbord
  • Geheugen
  • Videokaart
  • Harde schijf
  • DVD-speler
:? Geheugen : 2*512Mb of 1*1024Mb? Prijzen zijn gelijk maar kan het verstandiger zijn bij Dual Core om ook 2 geheugenmodule's te hebben?

:? Behuizing : Silentium T4 of T2? Naast uiterlijk nog redenen waarom het een boven het ander gaat? Nu ik 1 harde schijf kies is wellicht de T2 een betere keuze vanwege de Muffler? Of is de T2 later niet meer uit te breidden met een 2e harde schijf?

Mogelijkheden

GeluidskaartCreative Audigy SE 7.1, OEM€ 21,73
HDD UpgradeSeagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB€ 10,92
BehuizingArctic Silentium T2, Zilver€ 3,20

• dr snuggles
  • Niet online
:? Geheugen : 2*512Mb of 1*1024Mb? Prijzen zijn gelijk maar kan het verstandiger zijn bij Dual Core om ook 2 geheugenmodule's te hebben?
Liever twee reepjes zodat je dual channel kunt draaien :). Ik zie dat je van een langzame videokaart naar een hele snelle bent gegaan. Als je zelden een spel speelt, zou ik een 7600 GS aanraden, speel je af en toe: een 7600GT, speel je vaak: een 7900GT.
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 13:32:
dat is niet waar, ik typ dit op een oude pc met 128 mb(zie sig) en als ik msn, internet en muziek luister gebruikt WMP minder geheugen dan als msn niet aanslaat.
Je bedoelt dat op je oude pc je virtuele geheugen meer gebruikt wordt, maar dat je dat niet gemeten hebt. Als je in je taskmanager VM size aanzet, dan krijg je al een betere indruk van het geheugen gebruik.
daarbij kan hij gaan multitasken en BF gebruikt 2 GB maar draait ook op 1 GB weer een voorbeeld van het benutten en dus soepeler lopen :).
Zeker, en met 4GB kun je al je programma's tergelijkertijd openen. Met 8GB kun je zelfs enkele spellen tegelijkertijd draaien.

[ Voor 21% gewijzigd door dr snuggles op 10-08-2006 14:44 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:55
wwillem schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 14:39:
[...]

Zeker, en met 4GB kun je al je programma's tergelijkertijd openen. Met 8GB kun je zelfs enkele spellen tegelijkertijd draaien.
Lolbroek... 2GB is echt niet zo overdreven als jij denkt. Ik doe niks geks en toch wil het redelijk vaak voorkomen dat ik meer dan 1GB geheugen gebruiken. Het is tegenwoordig echt geen overbodige luxe meer, wel een luxe, alleen niet overbodig.

The devil is in the details.

• dr snuggles
  • Niet online
Hahn schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 14:42:
[...]
Lolbroek... 2GB is echt niet zo overdreven als jij denkt. Ik doe niks geks en toch wil het redelijk vaak voorkomen dat ik meer dan 1GB geheugen gebruiken. Het is tegenwoordig echt geen overbodige luxe meer, wel een luxe, alleen niet overbodig.
Ik zeg ook niet dat het overbodig is, ik draai immers zelf ook met 2GB. Mijn stelling is dat de TS het niet nodig heeft.

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-02 22:03
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 13:37:
[...]

Zever, een Core2Duo vind je nu ook zonder problemen. Gaan en kopen!

http://www.codima.be/nl/category/CP7/brand/INT.aspx

Behalve de 6700 zijn ze allemaal ruim in stock, bij hen wil dat zeggen meer dan 10 exemplaren.
De prijzen bij dit bedrijf zijn relatief duur... De twee goedkopere modellen zijn 30 euro duurder dan het goedkoopste bedrijf in de pricewatch en de E6700 is 70 euro duurder!

Daarentegen komt erbij dat een fatsoenlijk moederbord voor de Conroe ook al gelijk duur is! Daarom denk ik dat het ook nog eens buiten het budget van de TS valt

Het lijkt me trouwens ook sterk dat ze daar er meer dan 10 op voorraad hebben terwijl bij de pricewatch de meeste bedrijven hem niet op voorraad hebben en een levertijd van meer dan 10 dagen hebben!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Liever twee reepjes zodat je dual channel kunt draaien :). Ik zie dat je van een langzame videokaart naar een hele snelle bent gegaan. Als je zelden een spel speelt, zou ik een 7600 GS aanraden, speel je af en toe: een 7600GT, speel je vaak: een 7900GT.
Als het dan de 7600GT wordt bespaar ik opnieuw € 100,-

Maar daarbij een dilemma:

Asus EN7600GT /2DHT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 (€ 150,00)
* Engine kloksnelheid : 560 MHz // Geheugen kloksnelheid : 1400 MHz // RAMDAC : 400 MHz
* Koeling type : Actief
* Aantal D-sub uitgangen : 0
* Aantal DVI-I uitgangen : 2
* Aantal DVI naar D-sub Converters : 2
* S-Video & HTDV uitgang

Asus EN7600GT SILENT /2DHT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 (€ 170,00)
* Engine kloksnelheid : 560 MHz // Geheugen kloksnelheid : 1400 MHz // RAMDAC : 400 MHz
* Koeling type : Passief
* Aantal DVI naar D-sub Converters : 1
* HTDV uitgang

Club3D GeForce 7600 GT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 (€ 170,00)
* TV-out

Leadtek WinFast PX7600 GT TDH Extreme, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 (€ 170,00)
* Engine kloksnelheid : 590 MHz // Geheugen kloksnelheid : 1600 MHz // RAMDAC : 400 MHz
* TV-out
* HTDV uitgang

De Leadtek draait op een hogere kloksnelheid en de Asus SILENT onderscheid zich door een passieve koeling. Prijzen allemaal gelijk, wat lijkt de beste keus 7600 GT?

Vanwege de kostenwinst zal ik ook de HDD upgrade doen.

:? Behuizing T2 of T4? Enige reacties ..

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
[...]

^^With stupid :P.
Maar als je binnen korte tijd geheugen wil uitbreiden naar 2GB, kan je beter voor eerst 1x 1GB gaan, omdat je dan later meer uitbreidingsmogelijkheden qua geheugen overhoudt.
Of natuurlijk gelijk 2x 1GB ;)

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 15:07:
Als het dan de 7600GT wordt bespaar ik opnieuw € 100,-

Maar daarbij een dilemma:
[dilemma]
Je hoeft alleen te kiezen tussen de goedkoopste of de stilste. De hogere kloksnelheid van de duurdere 'extreme' kaarten is niet merkbaar. Kies wat je zelf wil.

Kun je trouwens eens wat linkjes posten van de twee kasten waar je uit wil kiezen? Dan is de drempel om ernaar te kijken kleiner.

[ Voor 26% gewijzigd door dr snuggles op 10-08-2006 15:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan is de keus voor de grafische kaart gevallen op de Asus EN7600GT SILENT /2DHT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16.

Meer informatie over de behuizingen:

De Silentium T4
Afbeeldingslocatie: http://www.azerty.nl/_azerty/data/producten/PR_1128_G.jpg
Meer info: klik hier

De Silentium T2
Afbeeldingslocatie: http://www.azerty.nl/_azerty/data/producten/PR_1121_G.jpg
Meer info: klik hier

Volgens mij heeft de T2 slechts 1 slot voor een HDD daarom zou er niet kunnen worden uitgebreid. Maar de T2 heeft wel weer een HDD-Muffler die helpt het geluid nog verder te reduceren. In design is hij ook iets mooier vind ik zelf.

De T4 heeft meer uitbreidingsmogelijkheden maar ook voldoende rust/stilte?

Beide beschikken over standaard 4 * 80mm casefans voor goede doorluchting.

Benchmark: Test 1

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2006 16:51 ]

• dr snuggles
  • Niet online
De kasten lijken bijzonder veel op elkaar. Je kunt in beide meer dan één harde schijf kwijt, alhoewel er maar eentje in de muffler kan. Beetje jammer als je raid 0 wil draaien.

Ik dacht trouwens dat 80mm fans uit waren, sinds er kasten zijn met 120mm fans. Deze kunnen langzamer draaien om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen en zijn dus stiller. Maar Arctic kennende zal de kast ondanks de 80mm fans wel stil zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Het idee van de kast is gekomen uit de Best Buy Guide.
Maar ik sta zeker open voor nieuwe ideeen. Zolang de kast een leuk design heeft (geen schreeuwerige kast) en zorgt dat me systeem betrekkelijk stil is.

Verwijderd

Een systeem waar jij 4 jaar mee vooruit wil, moet je uitrusten met 2GB aan ram. Zeker niet minder.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja, zoals het er nu staat zal ik het wel bestellen. De behuizing denk ik een T2 :)

Ik verwacht dan dat ik na een jaar of misschien 2 jaar een keer geheugen, HDD moet upgraden.
Maar dat zijn nog upgrade's die te overzien zijn.
Ik wil niet dat over een jaar de helft van me systeem weer flink verjaard is.

Ik wacht nog even wat reacties af ..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2006 17:28 ]

Verwijderd

qua geheugen idd gewoon echt 2 GB
en als je 1 gig neemt gewoon 1 reepje, staar je niet blind het is een dual-core, 6.4 GB/s is meer dan genoeg. als je dan later een 2e reepje erbij doet verhoog je de snelheid naar een theoretische 12.8GB/s maar dat verschil merk je amper want dual channel trekt ie nooit vol.
met 1 reepje heb je dezelfde geheugenprestatie als een s939 dual channel.

het is wel veel goedkoper als je niet allebei je reepjes hoeft te vervangen.

daarbij vind ik de coolermaster centurion 5 errug mooi, heb je ook veel ruimte. moet je wel ff voeding erbij zoeken maar als je sweex en qtec mijdt gaat het goed.

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Check vooral of je geheugen geschikt is voor de M2N-E, daar zijn namelijk nogal wat problemen mee. (waarschijnlijk wel opgelost in een nieuwe bios die binnenkort uit moet komen)
Je kan de QVL doornemen die op de ASUS bij dit productspecificatie van dit moederbord staat.

• simon
Ik heb corsair (2 x 512), dat werkt op m'n m2n-e

|>

Verwijderd

KoHa schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 14:49:
[...]

De prijzen bij dit bedrijf zijn relatief duur... De twee goedkopere modellen zijn 30 euro duurder dan het goedkoopste bedrijf in de pricewatch en de E6700 is 70 euro duurder!

Daarentegen komt erbij dat een fatsoenlijk moederbord voor de Conroe ook al gelijk duur is! Daarom denk ik dat het ook nog eens buiten het budget van de TS valt

Het lijkt me trouwens ook sterk dat ze daar er meer dan 10 op voorraad hebben terwijl bij de pricewatch de meeste bedrijven hem niet op voorraad hebben en een levertijd van meer dan 10 dagen hebben!

Als het daar op ruime voorraad staat zijn dat er meer dan 10; telefonische navraag heeft me vandaag zelfs bevestigd dat ook IST (1 straat verder) binnen de 3 dagen deze cpu's kan leveren, evenals forcom.

En duur, dat is zowat het goedkoopste wat je nietwebshop vindt in de omgeving van Gent. Waar ik normaal mijn hardware haal is het nog wat duurder, alleen daar krijg je wel een enorme service (zijnde vervangonderdelen als iets in garantie moet). Je betaalt altijd wat je krijgt...

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-01 12:34
De Samsung 740BF (17inch) en de Samsung 940BF(19 inch) hebben beiden dezelfde native resolutie (1280x1024).

Ik weet niet in hoeverre je aan grootte en kwaliteit hecht, maar in principe is de 17 inch versie wat scherper omdat daar evenveel pixels opzitten als op de 19 inch versie, maar dan op een kleiner oppervlak. Daar komt bij dat de 17inch versie niet bepaald klein is hoor, je kunt het vergelijken met een 18/19 inch CRT. Wellicht een overweging waard, alhoewel het prijsverschil te verwaarlozen is (€265 versus €285), dus op basis daarvan hoef je je keuze niet te maken.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Verwijderd

Topicstarter
O-) O+ Geweldig bedankt voor de reacties!

19" wil ik gewoon graag hebben voor de heb. Gezien het prijsverschil en dat ik een dergelijke TFT langer wil gebruiken lijkt een 19" me wat meer op de toekomst gericht.

Het interne geheugen wederom uitbreiden naar 2Gb zal ik nog eens bekijken. Kosten worden uiteraard hoger maar het scheeld natuurlijk straks weer een uitbreiding.

Denk dat de behuizing toch een T2 wordt, gewoon vanwege het uiterlijk. Mocht er nog een 2e harddisk bij komen zal ik tegen die tijd kijken naar mogelijkheden om hiervoor een muffler te kopen.

Reuze bedankt allemaal. _/-\o_
Reacties staan open, maar ik denk dat alles gezegd is.

• PsYkOfOoL
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-03-2025
Ik zou voor de 7600 GT actieve koeling gaan aangezien passief nogal heet kan worden. (ben ook van plan die aan te schaffen) En 2 gb is wel fijn als je zware prog en games gaat doen. (ik doe er 1,5 gb in dus 2 gb moet ook kunnen) Behuizing zou ik als ik jou was goed uitzoeken d.m.v. reviews wat je al had gedaan. Ik zou persoonlijk een grotere kast pakken maar dan is mijn mening. Dan het beeld 19" is uiteraard leuker als 17" maar als je niet meer gewend bent is 17" meer dan genoeg lijkt me. Over die cpu koeler, als je niet gaan OC'en is die goed zat als je dit wel doet zou ik naar een zalmannetje toegaan voor CPU en VGA.

[ Voor 37% gewijzigd door PsYkOfOoL op 14-08-2006 02:26 ]

Pagina: 1