Modem > Router > rest

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:37
Het blijft lastig...

Op dit moment is het als volgt ingesteld:

Modem Linksys ADSL2MUE
Ingesteld op PFC2364 PPPoA
Instellingen Planet
IP 10.0.0.138 / 255.255.255.0
Geen DHCP server

Router Linksys WRT54G
Internet Configuration Type: Automatic Configuration - DHCP
IP 10.0.0.139 / 255.255.255.0
Geen DHCP server
Operating mode: Gateway

PC's
IP 10.0.0.x / 255.255.255.0
Gateway en DSN zoeken ze op 10.0.0.138

Geen probleem tot zover. Netwerk draait goed, alle PC's hebben verbinding.

MAAR... :)

10.0.0.170 is mijn download PC waar ook een web- en FTP-server op draaien. De server kan nu niet van buitenaf benaderd worden en ook bij downloaden via DC++ en uTorrent geven die programma's aan dat e.e.a. niet goed ingesteld is. De diverse benodigde poorten staan in de router geforward naar 10.0.0.170

Ik denk dat de oplossing is dat ik het modem puur als modem moet gebruiken en de router het verdere werk moet laten doen als router. Wat normaal gesproken ook de bedoeling is lijkt me :)

Volgens mij moet het dan zó worden:

Modem
Instellen als Bridged Mode Only
IP blijft vast op 10.0.0.138

Router
Instellen op PPPoE met de gegevens van Planet
IP blijft hier 10.0.0.139
Instellen als Gateway

Als ik dat doe, dan krijg ik de melding dat de router geen IP kan krijgen van de PPPoE server. Ook al schakel ik de DHCP-server in op het modem.

Wat doe ik fout?

Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Hmm..

Is het niet zo dat je een PPTP verbinding moet maken ipv. PPPoE?

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• GeeBee
PPTP proberen...

dan wordt er naast de inloggegevens van Planet gevraagd om:

Internet IP address
Subnetmask
Gateway

Moet ik daar:

Internet IP address = mijn Planet IP
Subnetmask = 255.255.255.0
Gateway = 10.0.0.138

intypen?

Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ

• Romke

Romke

Dieselhead

tik daar eens de 10.0.0.150 in ofzo, bij internet ip...

Ik denk nl. dat je WRT een ip moet hebben zodat 'ie verbinding kan maken met de pptp server.
Kun je dat overigens ook op DHCP instellen?

[ Voor 56% gewijzigd door Romke op 10-08-2006 13:05 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• GeeBee
De router hééft een IP: 10.0.0.139 bij Local IP Address.

Het gekke is overigens wel dat er een kabeltje loopt van het modem naar poort 4 van de router. Zodra ik dat kabeltje in de Internet-poort van de router stop, heb ik geen verbinding meer, terwijl dat wel de poort is waar volgens de handleiding het kabeltje in zou moeten...
Zou dat kunnen verklaren dat de port-forwarding niet werkt, omdat (met het kabeltje in poort 4) de router als gewone switch werkt?

Maar dan nog... het werkt met het kabeltje in de Internet poort toch ook niet...

[ Voor 8% gewijzigd door GeeBee op 10-08-2006 13:21 ]

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:13

pistole

Frutter

GeeBee schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 13:20:
De router hééft een IP: 10.0.0.139 bij Local IP Address.

Zou dat kunnen verklaren dat de port-forwarding niet werkt, omdat (met het kabeltje in poort 4) de router als gewone switch werkt?
inderdaad
Maar dan nog... het werkt met het kabeltje in de Internet poort toch ook niet...
dat klopt, want op je pc heb je de verkeerde gateway (moet namelijk het ip adres van de router zijn, niet van het modem, 10.0.0.139 dus)

Sowieso maak je het jezelf moeilijk doordat
-je die router niet nodig hebt maar een switch (of gebruik je wireless op die router?)
-je dezelfde netwerk adressen aan de WAN en LAN kant van je router gebruikt

[ Voor 16% gewijzigd door pistole op 10-08-2006 13:25 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• Romke

Romke

Dieselhead

Nee, de ADSL2MUE is slechts een modem, met ZEER simpele NAT functies.
Je kunt bijvoorbeeld niet portforwarden afaik.
Hij voorziet slechts meerdere computers tegelijk van een verbinding.

Je moet bij internet ip 10.0.0.150 invullen, en dan daarmee een PPTP verbinding proberen op te zetten naar 10.0.0.138

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:13

pistole

Frutter

Anti-XP schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 13:27:
Nee, de ADSL2MUE is slechts een modem, met ZEER simpele NAT functies.
Je kunt bijvoorbeeld niet portforwarden afaik.
Hij voorziet slechts meerdere computers tegelijk van een verbinding.

Je moet bij internet ip 10.0.0.150 invullen, en dan daarmee een PPTP verbinding proberen op te zetten naar 10.0.0.138
Z'n internet werkt, dus aan z'n modem hoeft hij niets te doen...

Ik frut, dus ik epibreer

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-04 18:13
Planet is toch echt PPPoA

PSN: djmurcielago

• Romke

Romke

Dieselhead

Als je een router met ingebouwd modem hebt werkt wel ja, dan moet je PPP over ATM gebruiken..

Maar als je vanuit je router met UTP ingang een verbinding wil leggen met een ADSL Modem dat een UTP uitgang heeft moet je vaak PPP over Ethernet gebruiken of PPTP.

In dit geval moet de TS waarschijnlijk PPTP gebruiken.

En dat internet werkt, maar de TS moet portforwarden, en dat kan de ADSL2MUE niet.

Misschien is het voor de TS handig om dat ding om te ruilen voor een AG241 (ADSL Gateway) met een WAP54G eraan....

• vanpeltje
  • Laatst online: 04-10-2022
ik heb ook bijna zo'n netwerk.

Zyxel modem -> Linksys 4 ports router -> 4 pc's

Zyxel heeft DHCP aan
UPnP aan

Linksys heeft ook dhcp aan en upnp.

Om mijn utorrent en limewire goed werkend te krijgen heb ik de poorten van de firewall van de zyxel aangepast en deze werken nu prima.

vanpeltje

• Romke

Romke

Dieselhead

vanpeltje schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 17:19:
ik heb ook bijna zo'n netwerk.

Zyxel modem -> Linksys 4 ports router -> 4 pc's

Zyxel heeft DHCP aan
UPnP aan

Linksys heeft ook dhcp aan en upnp.

Om mijn utorrent en limewire goed werkend te krijgen heb ik de poorten van de firewall van de zyxel aangepast en deze werken nu prima.
Echter is jouw Zyxel modem ook meteen een 'volwaardige' router. (voor home gebruik dan)
De ADSL2MUE is maar een zeer eenvoudige router die slechts internet kan verdelen...

UPnP is af te raden om veiligheidsredenen.
Niet alleen lieve programma's zetten poorten open ;)

Hmm..
Ff vergeten: De TS moet zijn modem even een ander IP geven, in een ander subnet dan zijn LAN (bijv. 1726.98.1), en dan het internet ip van de router instellen op 172.16.98.2, PPTP verbinding laten maken met 172.16.98.1, dan zou het moeten werken lijkt me.

Ik heb zelf een vergelijkbare opstelling gehad met een speedtouch modem dat in pptp modus stond.

[ Voor 28% gewijzigd door Romke op 10-08-2006 17:36 ]

• GeeBee
Dus zo zou het moeten werken?

Modem:

ADSL-kant
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~gjborger/tweakers/modembasic.gif

en
Netwerkkant richting de router
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~gjborger/tweakers/modemnetwerk.gif

Kabeltje in de internet-poort van de router en niet meer in poort 4 neem ik aan? ;)

Router
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~gjborger/tweakers/instellingenrouter.gif

[ Voor 25% gewijzigd door GeeBee op 11-08-2006 15:49 ]

• Romke

Romke

Dieselhead

verander dat internet IP address op de router eens naar 10.0.1.139 ?

En je eerste plaatje bevat fouten volgens firefox, even corrigeren aub.

[ Voor 35% gewijzigd door Romke op 11-08-2006 15:30 ]

• GeeBee
Instellingen gewijzigd en plaatjes aangepast. Zo zou het moeten werken?

[ Voor 139% gewijzigd door GeeBee op 11-08-2006 15:50 ]

• Romke

Romke

Dieselhead

Probeer eens zou ik zeggen...
Lijkt me wel

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Internet Connection Type moet geen PPTP zijn als je geen speedtouch home gebruikt. Gewoon ethernet met DHCP.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Romke

Romke

Dieselhead

Nope, PPTP is ook nog beschikbaar met de ST510 en de ST5x6 serie...
Ik kan alleen in de handleiding van de ADSL2MUE niet vinden hoe je in het geval van een ethernet verbinding met het ding verbinding moet maken...

Misschien kan de TS de ADSL2MUE nog omruilen voor een AG241 met een WAP54G erbij?
Dat is (met een aardig eindje kabel en een 24 poorts switch ertussen) de combinatie waarmee ik nu lig te internetten, werkt echt heerlijk dat spul

[ Voor 35% gewijzigd door Romke op 12-08-2006 00:56 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Oh wacht, 't is PPPoA. Afaik valt daar niets aan te bridgen en zul je 't op een andere manier moeten doen. Maar PPTP was iig specifiek aan instellingen voor KPN adsl een tijdje geleden, toen ze nog Speedtouch Homes meeleverden. Daarbij maakte je een PPTP-verbinding met het modem, en die had dan een PPPoA-verbinding met het adsl-netwerk. Toen die 'hack' om er een pro van te maken bekend werd zijn ze daarmee gestopt en begonnen met het leveren van andere modellen modems.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Romke

Romke

Dieselhead

Precies, maar de modems die ze nu meeleveren kun je ook nog in PPTP modus zetten, voor als je een PC/Mac router wil gebruiken....
Of als je de speedtouch gewoon waardeloos vindt. (Zoals ik, 1 maand gedraaid, toen Linksys AG241 gekocht)

• GeeBee
Laten we de zaak niet lastiger maken dan het is ;)
Ik heb geen speedtouch (bekende probleem... eerst piepje > daarna stuk) maar en Linksys ADSL2MUE. Die kan ik gewoon in Bridged Mode Only zetten en de router op PPTP.

Omruilen is niet mogelijk, daarvoor draait het modem hier al te lang en een nieuwe kopen als deze het nog gewoon doet... nou nee, da's jammer geld :)
Tenzij je hét grote voordeel van die AG241 kunt vertellen...

Blijft nog deze vraag over voor ik weer eens tussen de kastjes en de draden kruip:
Hoe kan ik het modem later eventueel anders instellen c.q. gewoon benaderen vanaf de PC's als het in een netwerk zit met een ander subnet mask?

• Romke

Romke

Dieselhead

Laten we vooropstellen: Werkt het met PPTP nu?

Het grote voordeel van de AG241 is overigens dat het meteen een modem en volwaardige home router in 1 is, dus je kunt ook content filtering doen, poorten blokkeren, poorten fatsoenlijk forwarden en hij is gewoon stabiel als een huis, nog nooit echt problemen mee gehad....

Je kunt je modem later bereiken door even een kabel van een pc direct in het modem te planten en in te loggen e.d.

Btw. tussen de kastjes en draden kruipen als je wireless hebt?
Niet je wireless spul verstoppen e.d., slecht voor je bereik...

• GeeBee
Anti-XP schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 13:25:
Je kunt je modem later bereiken door even een kabel van een pc direct in het modem te planten en in te loggen e.d.
Maar omdat ze in een ander subnet mask/ netwerk zitten en ik hier met vaste IP's werk, moet de PC dan toch opnieuw worden opgestart? Da's wel lastig...

• Romke

Romke

Dieselhead

Nee, pc hoeft niet opnieuw opgestart, alleen settings moeten veranderd worden....

Maar...
Werkt de zooi nu met PPTP of niet?
Dat vind ik persoonlijk wel interessant om te weten :P

• GeeBee
Ik kreeg het vandaag niet aan de praat. :(
Zal nog één poging wagen anders gaat de ADSL2MUE vervangen worden door de AG241.

• Romke

Romke

Dieselhead

GeeBee schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 01:30:
Ik kreeg het vandaag niet aan de praat. :(
Zal nog één poging wagen anders gaat de ADSL2MUE vervangen worden door de AG241.
Je zou ook kunnen proberen met de Linksys support lui te chatten, maar aangezien er verder niet zoveel in de handleiding van die ADSL2MUE staat over samenwerken met een router en ook niet in die van de WRT54G (je moet ten eerste al zoeken op de ftp om de manuals), betwijfel ik of zij je kunnen helpen.

Als je de ADSL2MUE al vervangt, probeer dan gelijk de WRT54G ook te vervangen door een WAP54G.

Edit: Ik ben ff met zo'n Linksys support type aan het chatten :P

Edit2: De dame van Linksys zei dat je dus wel PPPoE moet gebruiken, maar dan de IP adressen zo laten staan.
PPPoE instellen, username/password van planet instellen (user@adsl-economy/standard/comfort/advanced) en Keep Alive aanvinken.

[ Voor 19% gewijzigd door Romke op 13-08-2006 13:05 ]

• GeeBee
Geef haar anders ff een linkje naar dit topic door dan kan ze zien wat ik fout heb staan :)

En de WAP54G heeft zo te zien een betere wireless beveiliging of niet?

• Romke

Romke

Dieselhead

Ik vind de WAP54G sowieso een fijn ding, en wireless beveiliging heeft 'ie idd.
Je kunt (als je bijv. via marktplaats/T.net V&A een WAP54Gv2 op de kop tikt) wel wat leuks doen met alternatieve firmware.

Enne...
Ik blijf natuurlijk niet de hele dag chatten met die dame he ;)

• GeeBee
Na wat heen-en-weer gemail met de servicejongens van Linksys (dus niks gezellig chatten met een dame) heb ik de volgende oplossing:
Uw modem (ADSL2MUE) dient niet in bridged mode te staan, deze dient namelijk als RFC2364 PPPoA ingesteld te worden. Het modem IP kan 192.168.1.1 blijven, en de router (WRT54G) dient bij "Internet connection type:" Automatic Configuration (DHCP) te selecteren en voorzien te zijn van 192.168.2.1 als "Local IP Adress:" in de "Basic Setup" pagina van de router. Om de modem in te stellen dient u onderstaande procedure te volgen.

Voor het instellen van een ADSL-gateway adviseren wij de volgende methode:
Zorg ervoor dat de telefoonlijn waar het Internet over binnenkomt, nog even niet aangesloten is.
Als u (tijdelijk) met een kabel verbinding heeft tussen modem en pc, kunt u uw apparaat via HTTP://192.168.1.1 instellen. Voor de gebruikersnaam en het wachtwoord vult u beide "admin" in.

De gegevens die u nodig heeft van uw provider:
Encapsulation, multiplexing, vpi, vci, eventuele gebruikersnaam (compleet met @+achtervoegsel) en uw wachtwoord. Andere instellingen kunt u overslaan: deze heeft u als het goed is niet nodig.
Als u uw instellingen al van uw provider heeft gekregen, vult u deze in. Als er een hokje "keep alive" staat zet u hier een vinkje in. Dit staat er niet altijd (afhankelijk van de instellingen van uw provider).

Voor uw gemak geven wij ook de standaardinstellingen voor uw provider die wij gebruiken om verbinding te krijgen:
Encapsulation: RFC2364 PPPoA
Multiplexing: VC
VPI / VCI: 8 / 48
Het kan zijn dat voor uw abonnement andere instellingen gelden: in dat geval zult u deze via uw provider op moeten vragen.

Als u alles ingevuld heeft, drukt u onderaan op save settings. Sluit nu de telefoonlijn aan via het Internet-poortje op uw modem.
Uw modem zou nu online moeten gaan: dit kunt u herkennen aan het Internet-lampje dat groen moet worden. Als dit lampje groen is, haal dan eenmalig het apparaat nog 10 seconden van de stroom. Dit zal ervoor zorgen dat uw netwerk zich aan de nieuwe instellingen aanpast. Hierna zou u online moeten zijn.
En dat werkt. DHCP ingeschakeld op beide apparaten met voor de zekerheid niet-overlappende pools.

Vervolgens een laptop via DHCP zijn IP's laten krijgen en dat werkt ook goed.
Nu alleen nog de NAT uit de ADSL2MUE uitschakelen en klaar is kees...
GeeBee in "ADSL2MUE zonder NAT?"

Pagina: 1