Oude Imac en het MacOS

Pagina: 1
Acties:

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-02 10:49
Goedendag,

Ik heb gisteren een echte Imac Blueberry gekregen. Een mooie G3 met 256MB Geheugen en een 40GB hardeschijf. De vorige eigenaar is er softwaretechnisch gezien niet echt netjes mee omgesprongen. OSX starten niet echt op en ik kwam er al snel achter dat er 4 verschillende (gare) MacOsén opstonden. En er zat een Windows98 CDROM in de cdspeler... dat zegt wel voldoende.

Ik ben nieuw met Mac maar heb het wel altijd mooie machines gevonden. Nadat ik wat informatie had opgezocht kon ik vrij snel de cdrom eruit krijgen, het oude besturingssysteem (9.2) opstarten en heb ik nu Debian geinstalleerd.

Toen dacht ik bij mijzelf... waarom Debian installeren als je een Mac heb! Ik wil kunnen genieten van het MacOS! Nou heb ik dus één simpele vraag:

Is het MacOS net zoals Debian opensource en ergens te downloaden? Of moet ik dat aanschaffen? En in het laatste geval... waar kan ik dan wat oudere versies vinden? Want ik vind overal de laatste OSX en dat lijkt mij iets teveel voor deze machine...

• hopakee
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2023
Hoewel MacOSX gebaseerd is op NetBSD is het niet opensource en zal je het dus moeten kopen.
Voorlopers van MacOS 9 en lager, zijn ook niet opensource.
Op een blueberry kan je trouwens, best OSX draaien hoor.

[ Voor 41% gewijzigd door hopakee op 10-08-2006 10:57 ]

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

www.tweedehandsmac.nl

daar bied iemand Mac OS 9 aan voor 15 pleuro! :)

Hoewel OS X (zonder Genie effect etc) ook best zou moeten draaien... supersnel zal het volgensmij dan ook weer niet zijn...

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 22:12
hopakee schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 10:54:
Hoewel MacOSX gebaseerd is op NetBSD is het niet opensource en zal je het dus moeten kopen.
...
Op NetBSD? Ik dacht op FreeBSD.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

letinon schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 18:57:
[...]

Op NetBSD? Ik dacht op FreeBSD.
Mac OS X is gebouwd op basis van NeXTStep/OPENSTEP met een Mach kernel en een BSD toplaag. Zie ook History of Mac OS X, Architecture of Mac OS X en What is Mac OS X?.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Wat zijn de verdere specs van je iMac Blueberry? Als het op een "DV" betreft, dus met G3 400MHz, firewire, en dvd-rom, dan kun je daar een leuk en werkbaar OS X systeempje van maken voor bijv. internet, office en iTunes en DVD afspelen.

De sleutel zit hem in veel geheugen en een snelle moderne hdd. Met bijv. 512 Mb RAM en een 7200 RPM hdd draait OS X Panther/Tiger redelijk vlot m.b.t. de boven omschreven taken. Let wel op, dat deze iMac G3 geen 48 bits LBA ondersteuning heeft, dus een 160 GB hdd wordt niet volledig 'gezien' (m.a.w. 120 Gb hdd is de grootst mogelijke optie dat 'volledig' wordt gezien.)

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:19
als je alles een beetje mooi wilt hebben en je bent nieuw zou ik voor osx gaan ja dat is toch het makkelijkst. je kan er eventueel os9 bij installeren voor classic enzo ik heb zelf een powermac g3 en daar loopt osx 10.4.7 op vooral nadat ik er een nieuwe hardeschijf en meer mb-ram heb ingezet.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-02 10:49
Ongelovelijk wat mensen dus allemaal weggooien... Ik heb op op dit moment MacOSX 10.2.8 erop staan en dat draaid echt als een zonnetje! Na het uitschakelen van de schaduwen is het meer dan prima en ik ben nu aan het kijken wat ik nogmeer kan verbeteren. Ongelovelijk wat mensen dus weg gooien...

Het is geen DV maar een 'goedkope' versie. Dus zonder firewire maar wel met een G3 350MHz, 256+128MB ram, 40GB HDD, 24x Cdrom, 2x usb, netwerk en sound. Omdat ik over 3 weken voor 3 maanden naar Kenia ga had ik geen zin om nu geld neer te leggen voor een legale versie, dat geld heb ik atm ook niet echt. Toch zal ik als ik terug kom zeker overwegen om er 512mb ram en een legale OSX op te zetten want dit is zeker leuk!

Afbeeldingslocatie: http://arjan.i-cey.net/imac.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Icey op 11-08-2006 17:19 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Een Windows 98 CD :') Geweldig

Ik heb nog wel eens zo'n ding uitgerust met Tiger en zelfs dat draaide nog best aardig. Zoals al eerder gezegd, met genoeg geheugen en een snelle harde schijf zijn dit leuke machientjes :)

Verwijderd

Als je er een legale op wilt zetten, dit model (350MHz) kan maximaal 10.3.9 aan. Ik zou het bij 10.2.* houden als ik jou was, voor een tientje kun je op Ebay al een licentie kopen :)

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

OSX wordt doorgaans per versie sneller, dus ik zou de laatste versie pakken die door deze machine wordt ondersteund. In dit geval is dit 10.3.9.

Launching containers into space

Pagina: 1