Beste manier om een beamer aan te sluiten (pers. situatie)

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:58

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
Heyz,

Ik ben van plan een beamertje aan te schaffen om vooral te kunnen genieten van films en in de toekomst eventueel ook van games. Ik wil hem in mijn woonkamer ophangen en wil niet al te veel kabels hoeven trekken want kabels zijn lelijk. toch vind ik goede beeldkwaliteit belangrijker.

Om mijn vraag duidelijker te omschrijven zal ik hier mijn huidige componenten opsommen;

Sony 28" trinitron KTV met 2 x scart en aan de voorzijde nog wat tulpaansluitinkjes
Sony DVD speler met alle gangbare in en uitgangen
Sony 250 gb HD recorder met eigen analoge tuner en dvd speler
Samsung Digitale tuner (kabel) is nu via de HD recorder geschakeld
Sony Reciever 3 jaar oud en voorzien van alle denkbare aansluitinkjes

kan ik vanuit deze componenten verzameling met 1 kabel zowel digitaal als analoog als dvd doorsturen naar een beamer ?

in de toekomst wil ik ook een laptop kunnen aansluiten op de beamer maar hiervoor heb ik een aparte vga kabel of ik koop zon draadloos ding om de signalen door te geven.

hiernaast laat ik mij graag adviseren voor de beste beamer van minder dan ca. 750 euro

bvd,

Badder _/-\o_

De enige echte

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 23:25

Rico

Wie dit leest is gek....

Belangrijk is dat je een DVD speler hebt die progressive scan kan. En dan wel een goede.
Op een groot scherm zie je echt alle foutjes.
Ik gebruik zelf een component kabel maar als je een beamer koopt met een hdmi aansluiting kun je het beste die gebruiken.
Het geluid moet je van de dvd speler naar de versterker sturen.

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
Rico schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 12:01:
Belangrijk is dat je een DVD speler hebt die progressive scan kan. En dan wel een goede.
Op een groot scherm zie je echt alle foutjes.
Ik gebruik zelf een component kabel maar als je een beamer koopt met een hdmi aansluiting kun je het beste die gebruiken.
Het geluid moet je van de dvd speler naar de versterker sturen.
Mijn HD recorder heeft geen HDMI maar wel progressive scan ik kan hem wel aansluiten via een component kabel, geeft de recorder dan dvd, digitaal en analoog door via deze kabel ? (de recorder heeft zelf een dvd speler dus dat lijkt me logisch verder zit zowel de digitale ontvanger als het analoge signaal op de recorder aangesloten.

De enige echte

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Jag

Ok, daar komt een hele hoop aan te hangen dus. Nou dan zijn er twee opties:
- je laat je huidige receiver het switchen van videosignalen doen. De meeste receivers kunnen niet videosignalen converteren, wat concreet inhoudt dat je meerdere kabels moet trekken naar je beamer (en bron moet switchen op zowel beamer als receiver). Wat je dan het beste kan doen is of alles met s-video aansluiten, of met een combinatie van s-video en component video. Component video geeft iets betere beeldkwaliteit en ondersteunt boven High Definition en progressive scan signalen. Wat je dan doet is alle videobronnen op de receiver aansluiten en vanuit de receiver 1 of 2 kabels (afhankelijk van wat je kiest) naar beamer toe trekken.
Composiet video moet je vermijden, kwaliteit is eigenlijk te laag voor projectie. RGB (via scart) is qua kwaliteit vergelijkbaar met component video, maar je receiver kan er niks mee, dus daar heb je ook niet zoveel aan.
- je koopt een nieuwe receiver die wel video signalen kan converteren. Dan sluit je alles aan met s-video of component video. En dan heb je 1 component video kabel van receiver naar de beamer toe lopen. Je beamer staat dan altijd op de component video ingang. En met de receiver selecteer je dan beeld en geluid van een bron. Dat werkt echt heel erg handig, maar je moet wel investeren in een nieuwe receiver.

Wat betreft de beamer: minder dan 750,- is een krap budget. Als je voornamelijk films wilt kijken zou ik een 16:9 projector kopen (dat betekent een projector die echt 16:9 is, dus ook met 16:9 resolutie). En dan is het al snel aantrekkelijk om een 1280x720 projector te kopen. Nieuw kosten die ongeveer €1350,- en tweede hands gaan ze vanaf zo'n €700,-. Ook geschikt voor High Def en games op acceptabel resolutie.
Als dat je gestolen kan worden, dan zou ik kiezen voor een goedkopere 16:9 projector met lagere resolutie. Maar wel 16:9, want dat is beter voor films (anders zit je altijd tegen zwarte balken aan te kijken en je verliest veel lichtopbrengst en resolutie) en een 16:9 scherm is veel prettiger om op te hangen in je huiskamer (een 4:3 scherm van redelijk formaat is echt heel erg hoog).

Hier een lijst met goede home theater projectoren met verschillende resoluties.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Kanaalweg/GoT_1_small.jpg
Mijn eigen setup, met 16:9 projector en scherm

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Kanaalweg/Projectie_1.jpg
The Usual Suspects in HD op een Panasonic ae500

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Kanaalweg/Kill_Bill_projectie.jpg
Kill Bill 2 in HD

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties tot zover

Volgens mij kan mijn reciever wel video signalen doorvoeren en schakelen ik heb een Sony STR-DE585 Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~smidsy/image/HT/Thumb/STR-K840P_B.JPG

hier kan ik toch per bron een video signaal naast een audio signaal invoeren en dan vanaf de monitor uitgang een kabel naar de beamer trekken ? mijn vraag is alleen; is de kwaliteit hiervan voldoende ? (die gele video stekkers (s-video ?)) en als ik dit aansluit krijgt mijn tv dan nog wel signalen door ?

qua Beamer zit ik nu sterk te denken aan de Acer PH112 1700 lumen 854 * 480 - 1280 * 1024 de lampen zijn lekker goedkoop (€ 135,-) en de beamer zelf ook (€ 630,-) kan ik hiermee een goed beeld op de muur projecteren of is dit echt te weinig ? films (dvd) vind ik het belangrijkst.

[ Voor 4% gewijzigd door Badderbeest op 10-08-2006 23:27 ]

De enige echte

• Jag
  • Nu online

Jag

Ik had het over converteren, niet over switchen. Elke receiver kan video signalen switchen, maar niet allemaal kunnen ze converteren. Dat betekent dat als je iets met composiet video aansluit (gele stekkertjes), dat je dan geen signaal krijgt op de s-video uitgang van de receiver (ronde connectoren met vier pinnetjes). Dat is vrij onhandig omdat je dan meerdere kabels naar je beamer moet trekken en op twee apparaten moet switchen tenzij je alles met hetzelfde aansluit.

Maar goed, jouw receiver heeft alleen maar composiet video uitgangen. Dat is eigenlijk niet goed genoeg voor projectie en zonde van de projector die je ophangt. Tenzij je de videokwaliteit niet zo belangrijk vindt en je alleen maar groot wil kijken, zou ik geen composiet video gebruiken. Dat zou betekenen dat je een andere receiver nodig hebt.

In mijn vorige post staat al hoe het aansluiten in zijn werk gaat. Als je ook nog een tv hebt, sluit je die aan met s-video op de receiver, beamer met component video (drie tulpjes: rood, groen en blauw). Je tv krijgt dan een s-video signaal van de receiver en je beamer een component video signaal. De DVD speler sluit je met component video aan op de receiver, de rest met s-video. Je receiver converteert de signalen zo nodig zodat de tv en beamer altijd een signaal krijgen. Beeld en geluid wordt samen geschakeld door de receiver.

Die beamer die je voorstelt ziet er op papier wel ok uit. Als je geen enkele aspiraties richting HD hebt en niet per se in hoge resolutie (1280x720) games wilt spelen, dan is de resolutie van die beamer (854x480) goed genoeg.
Die 1280x1024 slaat alleen maar op welk signaal hij maximaal accepteert. Heeft verder niks met de resolutie van de beamer te maken, die is veel lager.

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
ok thanks,

ik wil altijd de beste prijs/kwaliteitsverhouding en wil best betalen voor iets wat echt goed is
ik zie nu alleen dat die 720 beamers over het algemeen veel minder lumen hebben (1200 ofzo) is dit nog steeds ruim voldoende ? en hoe erg moet ik mn woonkamer verduisteren voor een fatsoenlijk effect (ik wil ca. 2 meter breed projecteren)

De enige echte

• Jag
  • Nu online

Jag

Badderbeest schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 08:31:
ok thanks,

ik wil altijd de beste prijs/kwaliteitsverhouding en wil best betalen voor iets wat echt goed is
ik zie nu alleen dat die 720 beamers over het algemeen veel minder lumen hebben (1200 ofzo) is dit nog steeds ruim voldoende ? en hoe erg moet ik mn woonkamer verduisteren voor een fatsoenlijk effect (ik wil ca. 2 meter breed projecteren)
1200 is echt genoeg voor 2m breed projecteren. Ik heb zelfs de lamp altijd op low power staan (omdat ie dan stiller is en de lamp langer meegaat) en dan is het nog steeds meer dan zat.
Verduisteren hoeft niet per se totaal. In principe is het wel hoe donkerder hoe mooier, maar een beetje omgevingslicht gaat wel. Komt in praktijk op neer dat als het buiten licht is, dat er wel gordijnen dicht moeten (hoeven geen onwijs dikke gordijnen te zijn). En 's avonds kan je best een beetje kunstlicht aanhebben zo lang het maar niet rechtstreeks op het scherm schijnt.

De 720 beamers bieden veel waar voor hun geld. Zijn erg fijn door hun hoge contrast, hoge 16:9 resolutie, mooie kleurechtheid (zonder regenboog effect wat goedkope DLPs vaak last van hebben) en ze zijn erg stil.

Een goedkope receiver die video signalen kan converteren weet ik zo gauw ff niet, maar dat hoeft denk ik niet heel duur te zijn.

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
Thanks (vooral JAG) voor de reacties,

ik heb besloten te kiezen voor de Acer PH112 ik heb deze gekocht om eens lekker mee te experimenteren, als een beamer me heel goed gaat bevallen kijk ik over een jaartje ofzo wel naar een veel betere beamer. Al moet ik zeggen dat de kwaliteit van deze Acer me absoluut niet tegenvalt.
ik heb totaal geen last van het zgn. regenboogeffect en hij heeft voldoende licht opbrengst. ik ben nu nog aan het wachten op een Acer plafondsteun en dan ga ik hem monteren
tot die tijd ga ik nog ff wat experimenteren hoe ik hem het beste kan aansluiten maar de beste methode lijkt me vooralsnog via mn HD recorder, op die manier kan ik iig al tv kijken via de beamer en DVD's afspelen.

Over de kwaliteit van het geprojecteerde ben ik ook goed te spreken

voor mij een goede beamer voor een spotprijsje dus.

greetz,

Badder

De enige echte

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:00
Hou ook in de gaten dat de beamer toch zeker minder dan 30db geluid produceert, alles daarboven staat toch redelijk te "blazen"
Pagina: 1