Toon posts:

Hulp bij instaleren IDE cd-rom speler

Pagina: 1
Acties:
  • 629 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb vandaag mijn nieuwe pc binnen gekregen. Ik heb met mijn domme kop geen dvd drive erbij gekocht omdat ik nog een externe cd-rom speler (USB) had. Het probleem is natuurlijk dat de windows xp installatie niet wil booten vanaf de cd-rom speler. In de bios staat de cd-rom speler als eerste in de bootvolgorde. Ook word de cd-rom speler herkent in het bios, het is een a-open. Als ik de pc aanzet begint de cd-rom te draaien, maar steeds krijg ik het bericht: disk boot failure, please enter system disk and press enter. Ik gebruik een legale windows xp cd.

Nu heb ik geprobeerd een oude IDE cd-rom speler aan te sluiten. Bij het moederbord zat een IDE kabel die ik in het 2de (vrije) IDE slot op het moederbord heb gestoken. De jumper op de cd-rom speler staat op slave. Eerst heb ik de cd-rom speler op de master aansluiting van de IDE kabel gezet, maar met geen succes evenals de slave aansluiting. De cd-rom speler draait ook, alleen hij word niet herkend als IDE apparaat. Kan het zijn dat ik de aansluiting op het moederbord niet hard genoeg aandruk? Hij zit namelijk op een lastige positie en als ie erin zit kan ik 'm redelijk gemakkelijk weer los halen, iets wat bij de aansluiting op de cd-rom speler veel moeilijker gaat en je echt hard moet trekken. Of komt het misschien doordat de cd-rom speler al een jaar of 8 oud is en daarom niet herkent word? edit: Ik kan hem niet op de eerste IDE kabel inpluggen omdat de slave op een heel onhandige plek zit en ik er niet bij kan met mijn cd-rom speler.

Ik heb ook verschillende bootdisks geprobeert. Een aantal met USB ondersteuning voor DOS, maar zonder succes. Bij het laden van de bootdisk loopt ie op een bepaald moment vast. Ook heb ik een bootdisk geprobeerd waarmee je je network shares kon benaderen in DOS, maar hij kon mijn geintregeerde netwerkkaart niet vinden. Nu heb ik wel een andere netwerkkaart, maar die kan ik niet installeren zonder eerst mijn hele koeling weg te halen :S

Moederbord: asus p5vd2-mx
cd-rom speler (USB) EHW-4850U
cd-rom speler (IDE) Merk weet ik niet, modelno. E2850UA

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, had speciaal een dag vrij genomen :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2006 10:50 ]

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:36
Misschien moet je eens proberen om de jumper op je cd-rom speler op master te zetten of op cable select

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zet je cdrom speler als master en sluit hem aan op het uiteinde van de kabel, dan weet je zeker dat het klopt (meestal maakt het niets uit, maar je weet maar nooit).
Doe dan eens een autodetectie in de bios en kijk of hij dat ding dan wel kan vinden, want als hij al niet in de bios wordt gedetecteerd dan zal hij verder ook niet werken.

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07-2025
Indien je ide cdrom speler niet werkt via de manier van Terw_Dan dan kan je nog altijd proberen je externe cdrom speler uit zijn behuizing te halen en die via ide aan te sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt. Hoe kan ik dat jumpertje het beste eraf halen? pincet ofzo? want zulke kleine vingertjes heb ik niet :P
edit:dat ging makkelijker dan verwacht.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2006 10:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij heeft 'm gevonden :) Ik heb alleen mijn kast nu wel open staan. Is dat niet schadelijk voor de pc?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:43

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 11:03:
Hij heeft 'm gevonden :) Ik heb alleen mijn kast nu wel open staan. Is dat niet schadelijk voor de pc?
Zolang je er geen metaal in steekt ofzo kan het geen kwaad.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Ok , harstikke bedankt allemaal, ben nu windows XP aan het installeren :) Lag idd aan die jumper dus.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Dit had je beter in OM kunnen posten dit is verder best simpel zelf uit te zoeken, echter nu het is opgelost verplaats ik hem niet meer en doe ik hem op slot :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.