Het probleem is het volgende:
Ookal heb je 10 dezelfde wagens met allemaal exact dezelfde historie, ieder motorblok zal anders gaan reageren op een bepaalde programmatie. Het zal wel aardig zijn die chip maar het is niet gepersonaliseerd. Dus de chip kan nooit zijn verhaal waarmaken in de wereld waar iedereen pk geil is omdat die niet afgestemd is op
jouw motorblok. Er zijn zat mensen welke het anders doen en een chip of mapping nemen van een andere wagen. Ieder doet wat hij wilt maar op een testbank vallen ze allemaal door de mand.
Verder is het gedrag van de motor maar klein gedeelte afhankelijk van het motormanagement. Zo heeft een motormanagement weinig te maken met het karakter van de motor (tenzij deze over een elektromechanische nokkenasverstelling beschikt). Dat gedrag hangt meer af van de nokkenastiming, de compressie, de squish, de inlaatcollector, het uitlaatsysteem. You name it, daar heeft een motormanagementsysteem relatief weinig mee te maken. Het motormanagement regelt alleen af hoe het mengsel moet samengesteld worden. Zo zal je voor vermogen de uitlaat moeten koelen met benzine, voor economisch rijden het mengsel wat armer met een ontstekingvervroeging.
Het komt wel net ietsjes nauwkeuriger dan dat meeste mensen denken. Het is geen simpele HD wissel ookal lijkt dat zo. We hebben het over een specifiek geindividualiseerde mapping, ik ben soms enkele uren bezig om een goede mapping te maken. Dan kan het zijn dat er al voor 200l aan benzine doorheen is gefikt voordat ik daar ben (racewagen zuipt gigantisch, 70l per uur en dan is het de kunst om voor een endurance race de meest zuinige mapping te schrijven) . Hoeveel van die chipfabrikanten beschikken over een dynobank met co-meters voor ieder cilinder en een speciale bougie voor het opnemen van een p-V diagramma om pingelen van de motor te detecteren? 10pk hier, 20Nm daar.. leuk en wel. Maar niemand van die fabrikanten of verdelers durven een vergelijkende test aan. Het verhaal wat die chiptuners zeggen moet je met een korrelzout nemen.
Ook als je de aanbieding krijgt van een prof raceuitlaatsysteem. Waarom verkopen ze die uitlaat terwijl ze er zelf baat bij hebben in een race? Omdat die niet naar behoren functioneert, daarom verkopen ze die. Zelf gebruiken ze een ander systeem welke ze niet verkopen.
Ook in de racerij van een bepaald merk heb ik het gezien hoe de kennis is bij enkele installateurs. Ze hadden daar de beschikking over 3 verschillende voorgeprogrammeerde chips welke gebruikt mochten worden in de race. En ze bleven maar stug beweren dat de chip 3 (welke het meeste vermogen leverde volgens de handleiding) het beste was voor de setup terwijl ik met chip 2 een betere motorloop en zuiniger kreeg. (de mapping was verre van oké maar was de minst slechte van het aanbod)
Jazzy schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 11:34:
Chevy:
[
afbeelding]
Ik zie absoluut niet in waarom je dit draadje moet vervuilen met technische termen als 'dynamische compressie' en het aanhalen van de 'Suzuki Yoshimura', alsof iemand weet wat dat is. We weten best dat je technisch bent en het is helemaal niet nodig om overdreven interessant te gaan doen.
Als je de TS echt wilt helpen, probeer het dan eens uit te leggen in gewone mensentaal. Pas als je dat kunt, dan heb je echt wat in huis.
Dat jij de termen niet begrijpt is jammerlijk te noemen maar jij bent niet diegene welke wilt tunen. Noch ben jij de persoon welke tuningsadvies gaf zoals Specht. Ik geef een degelijk tegenpost waarom het advies niet zo goed is. Daarbij worden nu eenmaal termen gebruikt welke van technische aard is. Het is onmogelijk om daar een antwoord op te geven zonder technische inslag te gebruiken Jammer voor jou dat je het niet snapt, dat meen ik echt
De persoon welke echt geintresseerd is zal met google een hele eind meekomen. Tunen is namelijk geen vast uitgelijnd parcours en vereist enige motorische kennis. Die motorische kennis en terminologie doe je op door gewoon te lezen, die ga ik je niet bijbrengen omdat het gewoon veels te uitgebreid is en er is meer dan voldoende lectuur voorhanden in de bib en met google. Dus doe jij wat aan jouw technologische tekortkomingen, doe ik dat aan mijn sociale.
[
Voor 44% gewijzigd door
Chevy454 op 10-08-2006 16:23
]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.