Oude VS nieuwe speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 10:26

d-Frag

74% completed

Topicstarter
Vandaag weer zo'n typische niets te doen dag gehad, daarom besloot ik maar eens om de boel anders in te richten.

Nu klopt alleen de bekabeling naar de speakers niet meer (vast afgewerkt), dus leek het me wel handig om dan maar even een paar oude speakers aan te sluiten.

Alleen ben ik nu lichtelijk verbaasd, het gaat hier om een paar bijna antieke wharfedale's met volgende specs:
Denton 2 XP
nominal impedance 6 ohms
max. input 25watts DIN
sensitivity 88dB for 1W, at 1m
typical frequency response
65Hz - 17kHz at 3dBpoint
Dit zou 'slechter' moeten zijn dan mijn huidige speakers, maar dat klinken ze dus niet.

Iemand enig ID waarom ze (IMHO) zoveel beter klinken?

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

De antieke Wharfedales zijn wereld speakers,ik heb nog een setje staan (De Dovedale) van 25 jaar oud en die kunnen met gemak nog op tegen nieuwe speakers van rond de FL1000,-.(ze leggen het wel af tegen mijn tannoy's)
Wharfedale was vroeger echt een topmerk,vergelijkbaar met kef en b&w helaas zijn ze net als harmon kardon enzo een stuk mindere kwaliteit gaan maken de laatste 10,15 jaar.(en dus ook goedkoper).

Verwijderd

Tannoy kickt aars. Welk model heb je? Ik heb zelf de 637 Rosewood Plus Gold.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:10

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 28 januari 2001 17:45 schreef d-Frag het volgende:
Dit zou 'slechter' moeten zijn dan mijn huidige speakers, maar dat klinken ze dus niet.

Iemand enig ID waarom ze (IMHO) zoveel beter klinken?
Vergeet de cijfertjes, want die zeggen meestal helemaal NIKS. Ten eerste is de freq. karakteristiek niet het belangrijkste, want een box met een ideale (rechte) karakteristiek kan klote klinken. Bovendien worden de specs vaak uit de duim gezogen door de fabrikant. Ga gewoon puur op je gehoor af, en vergeet die onzin :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Jag
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Specs zijn geen onzin. Je kan in theorie een speaker of welk audio onderdeel dan ook, perfect beschrijven met specs. Helaas is dat in real life (nog) niet mogelijk.
Een speaker met een goede frequentie karakteristiek hoeft echt niet goed te klinken, er zijn nogal heel veel andere (ingewikkelde) factoren.

Jag

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:10

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 28 januari 2001 20:59 schreef Jag het volgende:
Specs zijn geen onzin. Je kan in theorie een speaker of welk audio onderdeel dan ook, perfect beschrijven met specs. Helaas is dat in real life (nog) niet mogelijk.
Een speaker met een goede frequentie karakteristiek hoeft echt niet goed te klinken, er zijn nogal heel veel andere (ingewikkelde) factoren.

Jag
Je weet toch zelf ook wel dat de specs vaak uit de duim gezogen worden. En inderdaad, in theorie kan alles beschreven worden met specs, maar dingen als kleuring e.d. zijn niet in cijfertjes te bevatten.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:14
Helaas is dat in real life (nog) niet mogelijk.
:? Dat soort dingen kun je gewoon meten hoor... Tja, die fabrikanten zullen het natuurlijk een beetje rooskleuriger weergeven... Logisch...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Jag
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Ik denk dat zeker veel te meten valt. Maar ik denk niet dat het lukt om een luidspreker perfect te beschrijven. Ik zou me kunnen vergissen.
Maar ook al zou het kunnen, dan nog zit je met een probleem. De interpretatie ervan. Het is heel moeilijk om grafieken of cijfers te koppelen aan het gevoel of klank dat een luidspreker geeft.

Jag
Pagina: 1