Toon posts:

Smartcard gebruiken voor credit

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag tweakers,

Voor een LAN event van 55 personen ben ik op zoek naar een systeempje waarmee onze bezoekers makkelijk de versnaperingen e.d. die ze kunnen bestellen bij ons kunnen afrekenen.

Nu gaat dit altijd nog via handen vol kleingeld en dit schiet niet meer op met zoveel man. Ik dacht aan een oplossing met smartcards (like je chipknip). Dus een smartcard-reader(en writer) en software waarmee je dus de cards kan "laden" (credit er op kan zetten)... en waar dus de bepaalde artikelen ingezet kunnen worden oid en waar met 1 druk op de knop betaald kan worden (bij wijze van)

Nu heb ik al veel gezocht, maar kan niet echt iets bruikbaars vinden, kwa hardware en software niet..
Dus mijn vraag of jullie mij verder kunnen helpen?

Mvg,

Eend

ps. vond dit forum op de een of andere manier geschikter dan "software"..

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waar heb je in godesnaam op gezocht dan?

http://www.google.com/sea...ng_nl%7Clang_en%7Clang_de
http://www.google.com/sea...smart+card+reader&spell=1
http://www.google.nl/sear...&q=smart+card+lezer&meta=
http://www.kellysearch.nl/nl-product-85572.html
http://www.centralpoint.nl/search.php?q=smart+card

Verder lijkt het me dat conrad ofzo die spullen wel heeft.

Bedenk wel dat zo'n ding door Jan en alleman te lezen/schrijven is en dus erg fraudegevoelig.

[ Voor 61% gewijzigd door RobIII op 10-08-2006 02:14 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Ja ok, google geeft genoeg hits... maar niet echt wat ik zoek...

Ik zal bij conrad een rondkijken voor de hardware dan.

Maar dan zit ik nog met de software. Daarvoor vindt je niks in die googe-hits...

[edit]
En wat betreft de veiligheid.. er zal wellicht een of ander iets gecodeerd kunnen worden, je chipknip kan ook niet door jan en allemal worden opgewaardeerd...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2006 02:17 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 02:16:
Ja ok, google geeft genoeg hits... maar niet echt wat ik zoek...

Ik zal bij conrad een rondkijken voor de hardware dan.

Maar dan zit ik nog met de software. Daarvoor vindt je niks in die googe-hits...
Ik neem aan dat je doelt op de smart-card a-la bankpas en niet de smart-card voor in je digitale fototoestel?
Ik zou het even moeten navragen wat de leverancier/merk was, maar we hebben zo'n systeem wel eens geïnstalleerd in een school (print/kopie credits en voor de snoepautomaten). Die pasjes waren (geloof ik) toendertijd iets van 50ct / 1.50 per stuk en de lezers waren ook relatief cheap. De schrijvers waren wat duurder, maar exacte kosten of zelfs een indicatie durf ik niet te geven.

Veel bedrijven/scholen gebruiken een dergelijk systeem. Vraag eens wat rond bij dat soort instellingen?

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 10-08-2006 02:21 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• kless
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-08-2025

kless

Morgen? Waarom niet overmorgen

kan je daarvoor niet makkelijker met bonnetjes/muntjes werken? als het maar voor 55 man is...

[ Voor 4% gewijzigd door kless op 10-08-2006 02:25 ]

http://www.adf-hq.nl

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
kless schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 02:25:
kan je daarvoor niet makkelijker met bonnetjes/muntjes werken? als het maar voor 55 man is...
Je bent natuurlijk wél tweaker he? :P
Als 't met kabels, pasjes en bitjes kan is dat altijd stoer ;) d:)b

Over mij

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Is het het niet waard om gewoon wat chipknip-readers te huren? Dat zal vast wel kunnen...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 02:01:
Dag tweakers,

Voor een LAN event van 55 personen ben ik op zoek naar een systeempje waarmee onze bezoekers makkelijk de versnaperingen e.d. die ze kunnen bestellen bij ons kunnen afrekenen.

Nu gaat dit altijd nog via handen vol kleingeld en dit schiet niet meer op met zoveel man. Ik dacht aan een oplossing met smartcards (like je chipknip). Dus een smartcard-reader(en writer) en software waarmee je dus de cards kan "laden" (credit er op kan zetten)... en waar dus de bepaalde artikelen ingezet kunnen worden oid en waar met 1 druk op de knop betaald kan worden (bij wijze van)

Nu heb ik al veel gezocht, maar kan niet echt iets bruikbaars vinden, kwa hardware en software niet..
Dus mijn vraag of jullie mij verder kunnen helpen?

Mvg,

Eend

ps. vond dit forum op de een of andere manier geschikter dan "software"..
Zijn het 55 bekenden of onbekenden, wat wij over het algemeen doen is rekeningen maken en als iemand zijn spullen wil pakken gaat de deur op slot totdat die persoon betaald heeft ( te vaak meegemaakt dat iemand later wel zal betalen )
Of gewoon consumptie strippenkaarten maken, 1 strip is 50 eurocent waard. Kaarten maken met 20 strippen a 10 euro, dit van te voren bekend maken. En je krijgt alleen nog maar briefjes van 10 / 20 binnen etc.

Electronisch oplossen klinkt leuk, maar ik denk dat het te veel geld kost voor 55 man, want je moet minimaal 1 oplaadstation hebben, 2 uitlezers ( want wat als er 1 kapot gaat en iedereen heeft er nog geld opstaan )
Qua bruikbare hardware en software weet ik genoeg, maar dat begint bij minimaal 500 euro per station. Niet echt jouw prijsklasse vermoed ik.

Wat ook wel een cheap-ass oplossing kan zijn is om het via usb-sticks te regelen. Maak gewoon met pgp een aantal bestanden aan met een bepaalde waarde. Een betaling betekent gewoon dat er een nieuw bestandje opgezet moet worden met een minder bedrag. PGP zorgt ervoor dat niemand het bedrag kan breken, hoe je voorkomt dat mensen bestanden gaan kopieren weet ik zo snel even niet.

Of gewoon 1 barcode lezer aanschaffen. Geef iedereen bij binnenkomst een barcode met daarop een uniek nr. Op een aparte computer houd je in een dbase bij hoeveel geld iemand nog heeft.
Bij betaling wordt het bedrag opgehoogd. Bij barbezoek scant barpersoneel de klant-barcode en kiest de snack van de klant ( of hang hiervoor ook nog eens 30 barcodes op achter de tafel, zodat je alleen maar klant-barcode en snackbarcode hoeft te scannen ). Barcodes kun je gewoon uitdraaien op elke printer dus dat kost niets. Dbase kan heel simpel zijn, een formulier om het bedrag op te hogen ( invoerveldje met klantnr en invoernr met bedrag betaald ) en een formulier om het bedrag te verlagen ( invoerveldje met klantnr en invoerveld met bedrag te betalen ) je kan hier zelfs hetzelfde formulier voor gebruiken, gewoon de barcodes van snacks negatief maken.

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 02:27:
[...]

Je bent natuurlijk wél tweaker he? :P
Als 't met kabels, pasjes en bitjes kan is dat altijd stoer ;) d:)b
Juist :)

Maar als ik het goed begrijp is het idee om het met een chipcard reader te doen dus niet te doen, tenzij je teveel geld hebt... (dan zat ik er dus behoorlijk naast) Ik dacht dat dit wel zou gaan met 1 enkele reader/writer voor je usb poort en de juiste software voor onder windows...

Het hoeft niet zo te zijn dat er oplaadpunten en apparte betaalpunten zijn.. zover hoeft het niet te gaan.

Dat idee met de barcodes is ook wel een oplossing, is hier ook zo software voor te verkrijgen? en naar welke hardware zou ik dan moeten zoeken.. ik denk niet dat zoiets in elke winkel verkrijgbaar is?

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 02:55:
[...]

Juist :)

Maar als ik het goed begrijp is het idee om het met een chipcard reader te doen dus niet te doen, tenzij je teveel geld hebt... (dan zat ik er dus behoorlijk naast) Ik dacht dat dit wel zou gaan met 1 enkele reader/writer voor je usb poort en de juiste software voor onder windows...

Het hoeft niet zo te zijn dat er oplaadpunten en apparte betaalpunten zijn.. zover hoeft het niet te gaan.

Dat idee met de barcodes is ook wel een oplossing, is hier ook zo software voor te verkrijgen? en naar welke hardware zou ik dan moeten zoeken.. ik denk niet dat zoiets in elke winkel verkrijgbaar is?
Scholen etc was ik even vergeten. Misschien dat er daar wel goedkoop spul voor te krijgen is, maar industrieel ken ik een aantal dingen en dat ligt niet echt in jouw prijsklasse.
Maar wat mag het voor jouw trouwens kosten ( want met 1 euro per kaart en 50 euro voor een lezer / schrijver zit ik toch al op 100 euro voor 1 lanparty )
Want volgens mij krijg je een of andere hardware oplossing met 55 kaarten/iets echt niet voor onder de 100 euro en dan moet je er nog software bijzoeken/bijschrijven ook.

Hoeveel is het jouw waard om van het gezeur met kleingeld af te zijn??? ( Voorbeeldje : Barcode scanners die ik ken beginnen ook bij 130 euro, gemiddeld model bij ons in gebruik kost zo'n 400 euro, maar voor een eenmalige lanparty zal trust ook wel wat hebben, hoeveel kwaliteit wil je / hoe betrouwbaar moet het zijn )

En software vermoed ik dat je toch echt zelf zal moeten gaan schrijven, zo simpel als dat jij het wilt hebben is volgens mij voor te weinig mensen bruikbaar / betaalbaar. Een van de redenen waarom kleine evenementen voornamelijk met kasgeld werken en pas bij de echt grotere evenementen / beurzen er met smartcards wordt gewerkt ( als een stand al 100.000 kost kan er ook wel 2.000 vanaf voor een smartcard systeem + programma , als een stand 500 kost dan is een programma van 100 euro opeens veels te duur geworden, de hardware heb je dan nog niet eens )

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Barcode lezers zijn _de_ oplossing hier, het printen daarvan is gewoon een nummertje met een bepaald font (afhankelijk van het type barcode maar een eenvoudige moet voor jou meer dan voldoende zijn) en het uitlezen is gewoon zo'n ding aan het systeem hangen en het apparaat voert het bij de computer in alsof je het intypt (meestal dan)

Heel eenvoudig, werkt prima.
Maar, je zal wel zelf wat software moeten schrijven/downloaden/kopen

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt zover voor de info qwa lezers en scanners..
ik zal hier zelf nog het een en ander over zoeken e.d. Kijken wat evt beter is.

budget doet er even niet toe.. ik zoek een oplossing die haalbaar is en dan kunnen we altijd nog zien of we het geld er voor uit kunnen geven.. Het moet natuurlijk niet honderden euro's kosten.

Maar dan nog de software... stel ik ga voor zo'n barcode lezer:

- De barcode is dan een soord id-nr van de persoon neem ik aan..
- Deze wordt ingelezen zodat het syteem weet van welke persoon hij de euros moet afschrijven.
- Dan zou ik evt barcodes voor de versnaperingen kunnen maken zodat deze ook makkijk af te schrijven zijn.
- 1 druk op enter en het is klaar..

Met welke (bestaande)software zou dit haalbaar zijn?
Pagina: 1