Ik heb een Windows 2003 Server die DHCP en DNS verzorgt in een AD omgeving. De DHCP server zorgt ervoor dat de DNS van de Windows XP clients blijft kloppen. Nu loop ik tegen een probleem aan. Laptops hebben tegenwoordig twee netwerk mogelijkheden, namelijk de gewone LAN aansluiting en de WLAN aansluiting. Het komt wel eens voor dat iemand een laptop aanzet die op LAN is aangesloten. De server deelt dan netjes een ip adres uit en update de DNS gegevens. Echter als daarna die persoon WLAN aanzet (terwijl LAN ook aanblijft) dan krijgt de laptop daar een nieuw ip voor en wordt weer de DNS aangepast. Daarna zet de persoon de WLAN verbinding uit. Gevolg is dat de DNS gegevens nog naar het WLAN ip adres wijzen terwijl de laptop daar niet meer op bereikbaar is. Hoe los ik dit probleem op, lijkt mij dat tegenwoordig veel meer mensen met dit probleem zitten.
Je kan natuurlijk de DNS registratie voor de draadloze verbinding uitschakelen, maar dat wil je denk ik niet.
Dan blijft er weinig over dan het accepteren of de gebruikers de kabel een keer laten verwijderen en weer inprikken.
Misschien zijn er van die netwerkswitch utilities die deze switch netjes kunnen afhandelen.
Maar eigenlijk moeten ze de kabel verwijderen op het moment dat ze wireless willen werken.
Dan blijft er weinig over dan het accepteren of de gebruikers de kabel een keer laten verwijderen en weer inprikken.
Misschien zijn er van die netwerkswitch utilities die deze switch netjes kunnen afhandelen.
Maar eigenlijk moeten ze de kabel verwijderen op het moment dat ze wireless willen werken.