V-snaar geknapt -> distributieriem kapot, betaling?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.788 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:34
Vandaag was een regelrechte rampdag :(. Nadat alles wat al mis kon gaan, ook daadwerkelijk mis ging, gebeurde mij het volgende:
- De V-snaar is een klein beetje verschoven waardoor hij gescheurd is en losgekomen van de poeli.
- Dit stukje is onder de distributieriem gekomen en dit heeft ervoor gezorgd dat mijn distributieriem verschoven is.
- Hierdoor is een klep (of meerdere) tegen het deksel aangekomen.
Resultaat: Motor naar de gort :)

De auto is amper 5 jaar oud en heeft altijd netjes z'n onderhoudsbeurten gehad. Distributieriem en V-snaar zijn ongeveer 20.000 km geleden vervangen. De km stand is ongeveer 120.000 km.

Kan ik de dealer er (ten dele) voor aansprakelijk stellen, of bestaat er een soort coulance regeling? Iemand met gelijke ervaringen> Rechtsbijstand misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-05 16:02
Ik ben bang dat je gewoon pech hebt, maar dat is gewoon simpelweg mijn eigen mening.
Je kan misschien bij een andere garage een second opinion aanvragen, misschien zien zij nalatig onderhoud o.id. waardoor je de garage aansprakelijk kan stellen.
Maar het is wat dat betreft net een ongeluk, het kan gebeuren. Dat is het risico van rijden met een auto. Er verslijten dingen, en gaan onderdelen kapot.
Als er zonder duidelijk aan te geven reden iets is verschoven, denk ik niet dat je een poot hebt om op te staan, hoe vervelend het ook is voor je.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Bij 20 km had je volgens mij wel op coulance kunnen rekenen, maar als je al de halve wereld bent overgereden is het gewoon pech.

Maar hoe kan die snaar nou verschuiven? hij ligt in mijn auto's mooi stevig en verschuiven is niet mogelijk.

Is er soms iets anders verschoven door een vorm van metaalmoeheid? (bij mij was een keer de dynamosteun gescheurd).

Ik heb ook wel een keer een gebroken snaar gehad, maar bij een Trabant (snaar was het enige wat ik niet had vervangen) kan er niet zoveel kapot gaan, enkel de koelventilator (luchtkoeling) en de dynamo draaien niet meer, verder niets wat kan beschadigen (geen kleppen bij 2-takt) :P

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

Klopt. Ik vraag af welk verwijt je de dealer zou willen maken? Hij had dit niet in zijn macht. Hier rust het risico op jou, de dealer heeft denk ik geen schuld (althans ik zou niet weten hoe - maar ik heb weinig verstand van auto's), en het lijkt me niet dat hij voor dit soort zaken een risico-aansprakelijkheid toegerekend zou worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 09-08-2006 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

Hebben ze toen der tijd de loop en spanrol ook vervangen, zo nee klachtbrief richting de BOVAG. Mijn ervaring verteld me dat bedrijven redelijk huiverig zijn van de BOVAG.

edit, sorry niet goed gelezen, door een stuk van de v-snaar. Dat is een spijtige situatie. En lijkt me niet echt vaak voor te komen.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 105758 op 09-08-2006 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Resistor schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 21:33:
Maar hoe kan die snaar nou verschuiven? hij ligt in mijn auto's mooi stevig en verschuiven is niet mogelijk.

Is er soms iets anders verschoven door een vorm van metaalmoeheid? (bij mij was een keer de dynamosteun gescheurd).
Goeie vraag. de snaar ligt normaal met die groeven vrij vast op de poeli. Toch is hij 1 "nokje" verschoven waardoor hij half naast de poeli liep. Hierdoor is ie waarschijnlijk gescheurd. Misschien is idd de poeli scheef (afgebroken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ik vind het een erg vreemd verhaal. V-snaar tegen distririem? Over wat voor een gare wagen hebben we het dan als er geen beschermkap over de gevoelige distributieriem zit.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 14-06 17:34

Wok

Dakloos...

Dit valt dus op zijn minst echt wel onder een coulance regeling...

Even kort de situatie, zoals ik deze voor ogen heb: Bij 100.000km zijn de d-riem en de v-snaar beide vervangen. Bij 120.000km ploft de v-snaar en vernielt daarbij ook de d-riem. De v-snaar was dus slechts 20.000km oud. Je mag redelijkerwijs verwachten dat een V-snaar langer meegaat dan 20.000 km.

In eerste instantie zou ik daarom bij je garagebedrijf te rade gaan en deze situatie voorleggen en nagaan of jullie de kosten in der minne kunnen schikken. Er is wel 20k km gereden met de auto na vervanging, dus is slijtage opgetreden. Een volledige vergoeding van de kosten is dan ook niet reëeel, maar je mag verwachten dat de garage een groot deel van de kosten voor haar rekening neemt (minimaal 50%), juist omdat de V-snaar voortijdig is geknapt (wat redelijkerwijs niet te verwachten was).

Mocht de garagehouder echter op geen enkele manier een handreiking willen doen, dan zou ik contact opnemen met de geschillencommissie BOVAG.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Wok schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 22:59:
Dit valt dus op zijn minst echt wel onder een coulance regeling...
Waarom? Er is altijd een mogelijkheid dat de oorzaak van de gebroken snaar niet aan de kwaliteit van de snaar te wijten is. Dit blijkt ook doordat de snaar door een vooralsnog onbekende oorzaak is verschoven.

Er zal daarom aangetoond moeten worden dat de vervanging van de V-snaar niet correct is uitgevoerd en dat is na 20.000 km (hoeveel maanden is dat?) vrijwel onmogelijk.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-06 21:43
Omdat zo'n ding n ton mee moet gaan.

Als jij een tv koopt met de opmerking erbij dat de tv 1000 uur mee gaat en hij is bij 200 uur al kapot, dan ga je toch ook terug?

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Laatst online: 12:01

Meneer aard

Porsche rulez!

Volgens mijn is het klappen van je v-snaar die daarbij de distributie riem mee naar zijn graf neemt 1 op de miljoen onderhand.

Normaliter ligt er wel een hele degelijke beschermkap over de totale riem heen, en moet je echt moeite doen om erbij te komen. Als de v-snaar breekt zou dit te verwijten kunnen zijn aan een hele oude riem, helemaal opgedroogd etc of gewoon een scheve dynamo. Een scheve poelie lijkt mijn onwaarschijnlijk omdat de Dynamo + krukas poelie vast zitten. Enkel auto`s met een waterpomp op de v-snaar zitten met 3 bouten vast en kan er maar op 1 manier op. Maar tegenwoordig hangen die aan de distiributie riem mee (de waterpomp).

@ Guardian Angel:

Het kan komen door een montage fout!!! Dus het hoeft niet zo zeer een mechanische fout te zijn waardoor zoiets kan breken. Om een distributie riem te laten verschuiven (dus je timing gaat naar de klote van de kleppen ten opzichte van de zuiger standen; De nokkenas draaien 2 keer rond en de krukas 1 keer, als die timing wordt verschoven ben je het haasje) Is behoorlijk veel kracht nodig, Bij een goed gespannen riem dan lukt dat echt niet zomaar (je moet de riem ongeveer 90 graden kunnen draaien) Een stukje v-snaar kan dat echt niet zomaar de boel laten verschuiven.

Dit hoort niet te kunnen bij een wel gemonteerde distributie riem + een (er van uit gaande) nieuwe v-snaar. Daarom ben ik het ook met Wok eens dat het op z`n minst een coulance regeling getroffen wordt. Laat ook een Second opinion uitvoeren door een Bovag monteur.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 14-06 17:34

Wok

Dakloos...

Guardian Angel schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 23:10:
[...]

Waarom? Er is altijd een mogelijkheid dat de oorzaak van de gebroken snaar niet aan de kwaliteit van de snaar te wijten is. Dit blijkt ook doordat de snaar door een vooralsnog onbekende oorzaak is verschoven.

Er zal daarom aangetoond moeten worden dat de vervanging van de V-snaar niet correct is uitgevoerd en dat is na 20.000 km (hoeveel maanden is dat?) vrijwel onmogelijk.
Volgens TS heeft de auto altijd netjes op tijd zijn beurtjes gekregen. Ik ga er dan van uit dat de auto ook normaal bereden wordt. Bij normaal gebruik mag je redelijkerwijs verwachten dat een V-snaar veel langer meegaat dan 20k km. En daarmee doel ik dan niet alleen op de kwaliteit van de snaar, maar ook op het feit dat je als consument niet ervan uit hoeft te gaan dat binnen 20k km na (groot) onderhoud die snaar van de poelie afloopt en daarmee en passant de distributie sloopt...

Er hoeft dus helemaal niet aangetoond te worden dat de vervanging van de snaar niet correct is gebeurd. Als consument mag je (binnen redelijke grenzen) een bepaalde levensduur verwachten van een product/onderdeel en als ruim binnen die termijn het onderdeel de geest geeft, dan sta als je als consument vrij sterk. In het slechtste geval was de poelie van de V-snaar niet meer in orde, maar ook dat had de garagist dan moeten opmerken en de TS daarop moeten wijzen en (evt. na toestemming van TS) moeten vervangen.

Resumerend: Als consument geniet je behoorlijk wat bescherming binnen de wetgeving (of dat terecht is, laat ik even in het midden) en als je - in dit geval - je auto (volgens onderhoudsvoorschriften) normaal behandelt, hoef je redelijkerwijs er niet vanuit te gaan dat de V-snaar voortijdig knapt/van de poelie loopt.

/EDIT:
Wel stel ik, naast Chevy454, mijn vraagtekens bij de constructie van het motorblok i.v.m. de open distribtie en dan ook nog eens vlak bij de V-snaar gepositioneerd.... :X

[ Voor 4% gewijzigd door Wok op 09-08-2006 23:47 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Anoniem: 69767

Anoniem: 15354

Vreemde situatie.

Zoiets mag gewoon niet gebeuren voor een auto met die historie. Zeker terug gaan naar de dealer. Willen die niks doen dan naar de importeur of BOVAG voor ene klacht.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Het grootste deel van je verhaal is mij wel bekend. Ik kwam met de bewijsregel omdat er mogelijk een externe oorzaak kan zijn. Steentje tussen snaar en poeli, aanrijding gehad e.d. ?

Verder bedacht ik me vannacht of de auto door de TS nieuw of gebruikt is aangeschaft en het onderhoud altijd door dezelfde dealer in zijn opdracht is verricht. Dat lijkt me relevant.

ARME AOW’er

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 22:18
Zoals sommigen al aangeven: het breken van een V-snaar hoeft niet door de kwaliteit te komen. Het kan ook gebeuren door een oorzaak van buitenaf. Een V-snaar ligt over het algemeen onbeschermd onder de motorkap en bij bewegende onderdelen treedt nu éénmaal slijtage op.

Het als gevolg van het breken van de V-snaar breken van de distributieriem is ook niet zo vreemd als het klinkt, *maar* er zijn auto's waarbij die bijna gebruikelijk is en auto's waarbij het heel zeldzaam is.

Ik weet bijvoorbeeld van een Clio RS dat wanneer daar de multiriem (soort van V-snaar) breekt, de kans dat de distributie ook knapt 99% is. In zo'n geval kun je je erop beroepen dat dit feitelijk een constructiefout is.

Als je iets wilt kunnen verhalen op de verkoper, zul op één of andere manier aan moeten tonen dat de schade het gevolg is van iets wat de verkoper heeft gedaan of nagelaten, daarbij fouten in het ontwerp het mechaniek inbegrepen.

Maar je moet zeker ook rekening houden met de mogelijkheid dat de V-snaar door een oorzaak van buitenaf versprongen is (het genoemde steentje ertussen) en dat daarom de dealer geen enkel verwijt valt te maken.

Zelf zou ik het erop gooien dat de V-snaar kennelijk niet goed gemonteerd is en dat ze daarom aansprakelijk zijn.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-06 08:31

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Je hebt nog een kans, ik weet niet wat de officiele vervangingsinterval voor die specifieke V snaar is, maar wanneer de V-snaar ruim daarbinnen breekt kun je de klacht bij de fabrikant neerleggen (laatste keer dat ik een multiriempje kocht stonden de gegevens en garantievoorwaarden hiervoor op de verpakking.

Maar je probleem is natuurlijk dat je wel hard moet kunnen maken dat het de schuld van de V-snaar is. Ook ik vindt het maar een erg vreemd verhaal , poelie's die scheef staan ?... dan draait de zooi er binnen een halve seconde af... en ik sluit me aan bij de rest betreffende mijn verbazing over het feit dat delen van een V- snaar blijkbaar bij het draaiende distributie gedeelte kan komen. mijn tip voor de toekomst bij die auto van jouw is om nooit de motorkap open te hebben wanneer de motor draait.

p.s. hoe ben je eigenlijk gekomen bij de ontknoping van het bovengeschreven scenario ?
ik bedoel je ziet een geknapte distributieriem, en een geknapte V-snaar en daaruit concludeer je dat de V-snaar als eerste is geknapt ?

Beste film ooit

• Rowwan
Ik heb nooit gezegd dat de poeli scheef staat. Dat zou kunnen omdat omdat de V-snaar is verschoven. Zo'n ding behoort niet te kunnen schuiven...

De wegenwacht heeft mij dit vertelt. (Moest ik eerst lid worden want dat was ik niet :().

Het enige dat je ZIET is dat er rafels aan de V-snaar zitten en dat die ongeveer een halve cm smaller is. Verder hebben ze geconstateerd dat de kleppen tegen het deksel zijn gekomen.

De rest is aanname:
De V-snaar is tussen de distributieriem gekomen waardoor deze is verschoven...

Zou het goedkoper kunnen bij "Jan-de-beun"? Zelfs MET coulance regeling kon dit wel eens een duur grapje worden.

Noem je bak eens en welk jaar. Vaak is een 2e hands blok goedkoper. Zo kost een gemiddeld blok voor een auto uit midden jaren 90 200euro. Daar repareert geen ene bedrijf ze meer voor.

En is de cilinderkop eraf geweest om te kunnen oordelen dat er echt schade aan het blok is. Aannamingen door ANWB personeel heeft niemand wat aan. Misschien hoeven alleen je kleppen opnieuw afgesteld te worden. Of kwam er een knal/whatever geluid uit je blok. Meestal kan een blok wel wat hebben. 100% zal die nooit meer worden, maar na het opnieuw afstellen van de kleppen kan het best zo zijn dat die weer wil rijden.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 105758 op 10-08-2006 09:56 ]

• Meneer aard
  • Laatst online: 12:01

Meneer aard

Porsche rulez!

Hoever heb je verbogen kleppen? Als je de kleppendeksel eraf trekt kun je het zien, als ze krom zijn dan zijn ze niet volledig in of uit.. Ik zou zeggen trek de kop eraf, kijken hoever je nog met die kop kan komen anders een ruilkop. Zet het onderblok (de zuiger) op TDC (bovenste dode punt, doormiddel van krukas poelie markeringen en voelen welke zuiger boven staat). En dan gewoon weer opbouwen.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Rowwan
Hohoho.. zet dit.. doe dit.. Ik weet niks van auto's, ik ben programmeur :)...

Alles wat ik vertel is copy/paste van de wegenwacht. Morgen wordt hij weggesleept voor een eerste diagnose..

PS. Het is een Hyundai Santa Fe 2.4 uit 2001

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:20

Snuffel

Vroem!

Op zich is het niet zo heel lastig hoor. Zoals vermeld mag je verwachten dat de handel langer meegaat dan 20.000km. Dat kan je ook zo voorleggen bij je garagehouder.
Deze zal dit probleem vervolgens neerleggen bij de importeur, en van daaruit kan je inderdaad een coulance regeling verwachten.
Je zal er wel over moeten onderhandelen, want zo happig zijn de meeste importeurs niet op het verlenen van coulance. Met een beetje druk en volhouden moet het je zeker wel kukken.

Succes met de afhandeling

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-06 22:36
Ik had na het vervangen van mijn distr. riem ook zoiets. Riem bleek nokje verschoven door een steentje.. omdat de kap niet goed terug was gezet en het steentje erbij kon komen.

Resultaat:
Een jaar lang aan BOVAG en geschillencommissie auto zittingen uiteindelijk een nieuwe cilinderkop en 350 euro schadevergoeding.... maar mijn auto stond dus al een *jaar* stil.

Mijn kosten van dit geintje:
Jaar lang wegenbelasting, jaar lang verzekering, 300 euro voor het doorspoelen van de remsystemen, koelsystemen en carter en het monteren van nieuwe remschijven.

Oftewel, jaar geen auto gehad.. en honderden euro gekost..om m'n *gelijk* te krijgen en de auto weer rijdend te maken.

Edit: een kap hoort dus volledig over de distr. riem heen te zitten zodat er NIKS bij kan komen. Mijn kap had slijtsporen van de V-snaar dus zo kon ik aantonen dat hij er niet goed op zat.

[ Voor 12% gewijzigd door Korvaag op 10-08-2006 16:03 ]

UNOX: The worst operating system

• StevenK
Snuffel schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 10:22:
Op zich is het niet zo heel lastig hoor. Zoals vermeld mag je verwachten dat de handel langer meegaat dan 20.000km.
NOFI, maar we hebben het over een hyundai, met een motor die erom bekend staat sneller uit elkaar te vallen dan de neus van Michael J.

En verder blijft staan dat het zeker mogelijk is dat er sprake is geweest van een van buiten komend onheil.

Dit neemt overigens niet weg dat ik zeker verhaal op de verkoper zou zoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door StevenK op 10-08-2006 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
StevenK schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 16:21:
[...]
NOFI, maar we hebben het over een hyundai, met een motor die erom bekend staat sneller uit elkaar te vallen dan de neus van Michael J.
.
:O
De Hyundai Getz is honderd procent betrouwbaar. Dat is de uitkomst van het betrouwbaarheidsonderzoek van de Engelse consumentenbond, dat is gepubliceerd in het blad Which?Car. Ook de andere modellen van Hyundai scoren uitstekend op het gebied van betrouwbaarheid.

Het jaarlijkse onderzoek richt zich op de betrouwbaarheid van autos van maximaal acht jaar oud gedurende een periode van twaalf maanden. Er worden vier gradaties van betrouwbaarheid gehanteerd: slecht, gemiddeld, goed en uitstekend. Op basis van de resultaten van het onderzoek wordt de betrouwbaarheid van Hyundais als uitstekend beoordeeld. Een score waarmee Hyundai zich samen met slechts een handvol andere merken in de hoogste categorie nestelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:45

MeNTaL_TO

The future is not set

Rowwan schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 07:12:
[...]

De Hyundai Getz is honderd procent betrouwbaar. Dat is de uitkomst van het betrouwbaarheidsonderzoek van de Engelse consumentenbond, dat is gepubliceerd in het blad Which?Car. Ook de andere modellen van Hyundai scoren uitstekend op het gebied van betrouwbaarheid.

Het jaarlijkse onderzoek richt zich op de betrouwbaarheid van autos van maximaal acht jaar oud gedurende een periode van twaalf maanden. Er worden vier gradaties van betrouwbaarheid gehanteerd: slecht, gemiddeld, goed en uitstekend. Op basis van de resultaten van het onderzoek wordt de betrouwbaarheid van Hyundais als uitstekend beoordeeld. Een score waarmee Hyundai zich samen met slechts een handvol andere merken in de hoogste categorie nestelt.
Geen auto is 100% betrouwbaar (was het maar zo).
Dat de Getz goed scoort wil niet zeggen dat de Santa Fe dat ook doet.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Guardian Angel schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 05:25:
[...]
Verder bedacht ik me vannacht of de auto door de TS nieuw of gebruikt is aangeschaft en het onderhoud altijd door dezelfde dealer en in zijn opdracht is verricht. Dat lijkt me relevant.
TS?

[ Voor 22% gewijzigd door Guardian Angel op 11-08-2006 07:40 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:02
MeNTaL_TO schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 07:28:
[...]

Geen auto is 100% betrouwbaar (was het maar zo).
Dat de Getz goed scoort wil niet zeggen dat de Santa Fe dat ook doet.
Als je leest wat er in het artikeltje staat zie je dat 'Ook de andere modellen van Hyundai scoren uitstekend op het gebied van betrouwbaarheid. ' , Ik neem aan dat de Santa Fe daar dan ook onder valt :+

Maar zowiezo gaat het daar nu niet om, TS heeft nu een robleem die hij opgelost wil zien. Zoals hierboven al gezegd, als je altijd bij dezelfde garage regelmatig ondehoud hebt laten plegen zou ik daar eens mee gaan praten. En natuurlijk eens uitzoeken waarom die V-snaar verschoven is, normaal moeten die toch goed vastzitten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Rowwan schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 07:12:
[...]

]
Ach, ik ga alleen maar af op de praktijkervaring van een grote Hyundai dealer. Het feit dat ze daar een behoorlijke routine hebben opgebouwd in het reviseren en vervangen van de grotere Hyundai motoren zegt mij meer dan een onderzoek van een consumentenbond.

En voor het juridisch-inhoudelijke: met een verwijzing naar dit onderzoek kun je alleen maar onderbouwen dat het probleem daarom wel door een van buitenaf komend onheil veroorzaakt moet zijn, want de auto is tenslotte 100% betrouwbaar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Auto is particulier aangeschaft maar is altijd in onderhoud geweest bij dezelfde dealer (vorige eigenaar had hem dus ook in onderhoud bij desbetreffende dealer).

(De aanname de motoren slecht zijn omdat in in garage's blijkbaar een routineklus hebben in het reviseren van motoren slaat natuulijk nergens op. Het is de taak van een garage om motoren te reviseren... Consumentenonderzoeken zijn meestal toch redelijk betrouwbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dan rijst de vraag, heb je de auto gekocht nadat de V-snaar is vervangen?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
StevenK schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 08:55:
[...]
]

En voor het juridisch-inhoudelijke: met een verwijzing naar dit onderzoek kun je alleen maar onderbouwen dat het probleem daarom wel door een van buitenaf komend onheil veroorzaakt moet zijn, want de auto is tenslotte 100% betrouwbaar 8)
Ach, wanneer mensen gaan smijten met termen als 'honderd procent betrouwbaar' dan haakt mijnf rationele hersenhelft al af. Honderd procent betrouwbaar betekent natuurlijk gewoon dat hij nooit kapot kan gaan, onder geen enkele omstandigheid. Einde verhaal :z

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Nee. toen de V-snaar en distributieriem zijn vervangen had ik hem al in bezit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Rowwan schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 09:10:
De aanname de motoren slecht zijn omdat in in garage's blijkbaar een routineklus hebben in het reviseren van motoren slaat natuulijk nergens op.
Denk je dat werkelijk ? Motoren die minder dan pak 'm beet 2 ton gereden hebben horen niet kapot te gaan.

Wanneer dat bij gerenommeerde merken wel gebeurt, spreekt met van een fabricage of ontwerpfout, zoals bij de eerste generatie ecotech motoren.

Maar nogmaals: als jij dat argument aan blijft voeren, weet je zeker dat je de reparatie zelf moet betalen.

• Rowwan
TS Kickt :)

Nog even een update om het resultaat te melden. Voor mezelf, omdat ik blij ben :+, en voor julllie omdat jullie er in de toekomst misschien iets aan hebben...

De complete motor moest worden vervangen. Omdat de distributieriem niet geknapt is (maar versprongen) waren alle kleppen/zuigers stuk. Een tweedehands blok kost ongeveer 3500,- terwijl een nieuw blok 7500,- EUR kost. Ik heb gebeld met een juridisch adviseur (gratis voor ANWB leden) die mij precies vertelde welke stappen ik moest ondernemen, en wat ik moest doen als hij niet wilde luisten (schiftelijk in gebreke stellen en geschillencommisie inschakelen). Volgens deze adviseur is de garage 100% verantwoordelijk voor de schade en moet deze dus voor ALLE kosten opdraaien..

Ik heb dit dus gemeld bij mijn garage. Ook heb ik de vervolgstappen verteld voor het geval hij zich er te makkelijk van af wilde maken. De garage heeft daarna zijn verzekering erbij gehaald. Deze zijn 4x langsgekomen. Vanmorgen kwam eindelijk het verlossende telefoontje: Ik krijg een compleet nieuwe motor. Voor mij geen kosten. De verzekering betaald _/-\o_

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

da's nog eens mazzel hebben. Je zou denken dat dit idd een gevalletje helaas pindkaas zou zijn namelijk :)

I'm not as think as you stoned I am

• Rowwan
Toevallig stond agelopen maand in de kampioen (ledenblad voor ANWB leden) een soortgelijk verhaal over een Renault.. Ook daar moest de garage voor de complete schade opdraaien...

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:14
Je krijgt een volledig nieuwe motor? Dat zou mooi zijn, als vervanging voor eentje waar 120.000km mee gereden is...

• Rowwan
Yep.. Volledig nieuw.

• BCC
  • Laatst online: 13:29

BCC

Rest de vraag: waarom werken moderne motoren met snaren en niet (zoals bijvoorbeeld motoren) met kettingen? Dat is toch een veel betere / stevigere constructie?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Rowwan
Zover ik weet zijn er wel een aantal merken die met kettingen werken. Volgens mij is Mercedes er één van.. De rest werkt allemaal met die ^%#$# riempjes..

Anoniem: 64033

BCC schreef op woensdag 13 september 2006 @ 16:04:
Rest de vraag: waarom werken moderne motoren met snaren en niet (zoals bijvoorbeeld motoren) met kettingen? Dat is toch een veel betere / stevigere constructie?
Dat vraag ik me ook al tijden af.
Want je hoort allemaal spookverhalen van gesprongen riemen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
Een ketting maakt echter meer lawaai dan een riem, een riem heeft geen olie nodig, is goedkoper, gemakkelijker te onderhouden en vervangen, en is betrouwbaar (ook al lijkt dit ene geval op iets anders te wijzen, die miljoenen mensen die probleemloos met riemen in hun auto zitten hoor je niet).

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 13-09-2006 16:24 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• BCC

BCC

naftebakje schreef op woensdag 13 september 2006 @ 16:23:
Een ketting maakt echter meer lawaai dan een riem, een riem heeft geen olie nodig.
Lawaai is waar, maar lijkt me geen probleem ten opzichte van de rest van 't blok. Zeker niet gezien de huidige geluidsisolatie van motorruimtes in auto's.
Olie? Ja natuurlijk, maar een ketting loopt in het blok. Een olieleidinkje naar boven zal je meer dan zat olie opleveren.
, is goedkoper
Ja.
gemakkelijker te onderhouden en vervangen.
Een ketting is net zo makkelijk te vervangen als een v-snaar.
en is betrouwbaar (ook al lijkt dit ene geval op iets anders te wijzen, die miljoenen mensen die probleemloos met riemen in hun auto zitten hoor je niet).
True, maar ik heb nog nooit van iemand gehoord dat zijn nokkenasketting is gekapt van zijn motorfiets. En over het algemeen worden die iets harder afgeragd dan auto's. Een ketting lijkt mij een heel stuk betrouwbaarder.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Badeend
  • Laatst online: 12:47
Jongens, koop allemaal een Fiat Panda met Fire-motor, dan heb je dat probleem niet meer :+ Ik had een paar maandjes geleden ook een geknapte distributieriem (tijdens het rijden). Nieuwe erop en starten die handel!

• coelho
  • Laatst online: 14-06 21:20
Dan ook de klok maar laten terugdraaien ;)

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:31
Badeend schreef op woensdag 13 september 2006 @ 16:51:
Jongens, koop allemaal een Fiat Panda met Fire-motor, dan heb je dat probleem niet meer :+ Ik had een paar maandjes geleden ook een geknapte distributieriem (tijdens het rijden). Nieuwe erop en starten die handel!
vergeet de rollen niet te vervangen

• Badeend
  • Laatst online: 12:47
418O2 schreef op woensdag 13 september 2006 @ 17:07:
[...]

vergeet de rollen niet te vervangen
uiteraard :)

• Chevy454
  • Niet online
Rowwan schreef op woensdag 13 september 2006 @ 16:08:
Zover ik weet zijn er wel een aantal merken die met kettingen werken. Volgens mij is Mercedes er één van.. De rest werkt allemaal met die ^%#$# riempjes..
De ketting komt terug ivm het vermogen. Probleem is dat een ketting als overbrenging meer verlies kent dan een riem. Een riem is iets van 8% en een riem iets van 15%, dus je boet in qua vermogen.

Verder inderdaad het lawaai van een ketting en bij een ketting moet ook de distributie worden nagekeken om de timing te controleren ivm het uitrekken van de schakels. Veel mensen doen dat niet. Het gevolg is dat je ongeveer dezelfde situatie krijgt als bij een riem welke een tand versprongen is.
BCC schreef op woensdag 13 september 2006 @ 16:39:
True, maar ik heb nog nooit van iemand gehoord dat zijn nokkenasketting is gekapt van zijn motorfiets. En over het algemeen worden die iets harder afgeragd dan auto's. Een ketting lijkt mij een heel stuk betrouwbaarder.
Ja maar een motorfiets heeft een morseketting. Bij een auto is dat gewoon een fietsenketting. Of ze moeten ook een morseketting gaan gebruiken (doen ze al bij de CVT bakken al is het daar een morseketting waarbij de schakels uit 2 verschillende lengtes bestaat)

[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 13-09-2006 17:37 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:07

SmartDoDo

Woeptiedoe

-> VV

Anoniem: 46077

Rowwan schreef op woensdag 13 september 2006 @ 14:27:
TS Kickt :)

Nog even een update om het resultaat te melden. Voor mezelf, omdat ik blij ben :+, en voor julllie omdat jullie er in de toekomst misschien iets aan hebben...

De complete motor moest worden vervangen. Omdat de distributieriem niet geknapt is (maar versprongen) waren alle kleppen/zuigers stuk. Een tweedehands blok kost ongeveer 3500,- terwijl een nieuw blok 7500,- EUR kost. Ik heb gebeld met een juridisch adviseur (gratis voor ANWB leden) die mij precies vertelde welke stappen ik moest ondernemen, en wat ik moest doen als hij niet wilde luisten (schiftelijk in gebreke stellen en geschillencommisie inschakelen). Volgens deze adviseur is de garage 100% verantwoordelijk voor de schade en moet deze dus voor ALLE kosten opdraaien..

Ik heb dit dus gemeld bij mijn garage. Ook heb ik de vervolgstappen verteld voor het geval hij zich er te makkelijk van af wilde maken. De garage heeft daarna zijn verzekering erbij gehaald. Deze zijn 4x langsgekomen. Vanmorgen kwam eindelijk het verlossende telefoontje: Ik krijg een compleet nieuwe motor. Voor mij geen kosten. De verzekering betaald _/-\o_
Zuigers stuk? doordat ze de kleppen geraakt hebben?
Meestal als wij een motor hebben waarbij de distributie knapt is het kop eraf
zuigers controlere (hebben eigelijk nooit niets tenzij er een klep afgebroken is) en dan kop laten reviseren en er weer op

• Chevy454
  • Niet online
Anoniem: 46077 schreef op woensdag 13 september 2006 @ 21:05:
Kan perfect hoor. Dan kantelt de zuiger en komt het hemd een beetje geklemd te zitten. Met geweld gaat die naar onderen maar het zuigerhemd is dan beschadigd.
zuigers controlere (hebben eigelijk nooit niets tenzij er een klep afgebroken is) en dan kop laten reviseren en er weer op
Hangt echt af van de verbrandingsruimte. Bij sommige komen de kleppen bij lange na niet eens bij de zuiger, bij andere motoren met een fatsoenlijke verbrandingskamer icm met een fatsoenlijke zuiger en nokvorm levert meteen een fatsoenlijk gepeperde rekening op als er iets dergelijks gebeurt.

In het erge geval kan je ook de krukas buiten bij het oud ijzer gooien. Daarom dat motorfietsen voorzien zijn van een ketting en geen riem ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 13-09-2006 21:23 ]

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

BCC schreef op woensdag 13 september 2006 @ 16:04:
Ben ik het helemaal mee eens ik heb zelf nog een goed blok met 2 bovenliggende nokassen aangedreven door een ketting en deze blokken staan der om bekend om makkelijk 450K te lopen op gas zonder revisie tussendoor. (Ga16 in de 100nx/sunny/primera)

de ts heeft wel erug veel geluk gehad zeg !!!!

euhmmmm

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:25

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sjah, zal wel met kosten en geluid te maken hebben, lijkt me...

• BCC

BCC

MikeyMan schreef op woensdag 13 september 2006 @ 21:32:
Sjah, zal wel met kosten en geluid te maken hebben, lijkt me...
Kosten?! Een beetje auto kost tegenwoordig zo 20.000 euro. Je gaat met niet vertellen dat je daar geen ketting voor kan maken.

• Chevy454
  • Niet online
BCC schreef op donderdag 14 september 2006 @ 10:47:
Kosten?! Een beetje auto kost tegenwoordig zo 20.000 euro. Je gaat met niet vertellen dat je daar geen ketting voor kan maken.
Als ze 10 cent kunnen besparen dan doen ze dat.

idd, denk je nu echt dat 20.000 euro alleen maar in het materiaal zit? Misschien 7000 euro, de rest is winst.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Juistem... Hoofdzakelijk eerst de helft BTW+BPM, dan nog transportkosten etc...

Als ze 500 á 1000 euro per auto winst maken, doen ze het goed...

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 11:31

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Mja dat geloof je toch niet. En als het zo zou zijn is die 13.000 geen pure winst. De verkoop van een auto bestaat niet enkel uit materiaal.

Dit is uiteraard zonder bpm en btw :X:X

[ Voor 13% gewijzigd door AkroBatik op 14-09-2006 12:23 ]

.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 22:08
mijn vader had hetzelfde euvel met zijn auto. Hij is even naar een andere garage gegaan (per toeval omdat ze dat goedkoper konden maken) bleek dus na nader onderzoek dat de (nieuwe) poeli verkeerd om teruggezet is en dat dat de schade heeft veroorzaakt.

Garage heeft foto's gemaakt en gezegd dat wat op zijn minst nog redelijk was om aan kosten terug te krijgen ongeveer de helft was (aangezien de nieuwe poeli ook een x aantal km mee is gegaan)

terug gegaan naar de eerste garage, hebben ze na overleg alles vergoed wat er aan schade was.

Als ik het zo hoor en er daadwerkelijk geen beschermkap meer opzit zou je dat best kunnen laten bevestigen door een andere garage.

//edit zie al dat het opgelost is.

anyway ik kan me vergissen, maar een motor met een bandaandrijving behoeft vaak minder onderhoud dan een met een ketting. als ik me niet vergis moet een ketting vaker vervangen worden dan de band.

[ Voor 14% gewijzigd door justice strike op 14-09-2006 14:02 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• soepkip

soepkip

Anoniem: 46077 schreef op woensdag 13 september 2006 @ 21:05:
[...]

Jazekers, heb ik ook gehad, flinke deuken in mijn zuiger(s) en ook nog (bleek veel later pas) een klepgeleider gescheurd, welke een stuk later in mijn verbrandingskamer heeft rondgedanst, en de kamer/veer combinatie negatief heeft beinvloed....

maar alles is goedgekomen, ik vier over een maand z'n 20'ste verjaardag :)

[ Voor 16% gewijzigd door soepkip op 14-09-2006 13:58 ]

Beste film ooit

• Rowwan
Als de distributieriem knapt is het vaak geen probleem. Het probleem begint als de riem niet knapt, maar verspringt. De motor draait dan gewoon door totdat alles stuk is...

Enkele foto's.
Foto1
Foto2

• soepkip

soepkip

Rowwan schreef op donderdag 14 september 2006 @ 14:41:
Als de distributieriem knapt is het vaak geen probleem. Het probleem begint als de riem niet knapt, maar verspringt. De motor draait dan gewoon door totdat alles stuk is...

Enkele foto's.
Ik zou het een minder groot probleem noemen, bij het knappen heb je (wanneer er geen ruimte over is) waarschijnlijk maar 1a 2 ( of 2 a 4 bij bv a6v )kromme kleppen (licht aan je hoeveelheid cylinders, en synchronisatie tussen bdp's en natuurlijk hoeveel kleppen per kamer je hebt)

versprinkt deze, dan heb je grote kans op bijna allemaal krom

Beste film ooit

• Rowwan
Dat zei ik toch ook? Of lees ik nu verkeerd 8)7

• soepkip

soepkip

Rowwan schreef op donderdag 14 september 2006 @ 14:45:
Dat zei ik toch ook? Of lees ik nu verkeerd 8)7
Je zei
Als de distributieriem knapt is het vaak geen probleem
daar zit hem het verschil

Beste film ooit

MikeyMan schreef op donderdag 14 september 2006 @ 12:19:
Juistem... Hoofdzakelijk eerst de helft BTW+BPM, dan nog transportkosten etc...

Als ze 500 á 1000 euro per auto winst maken, doen ze het goed...
Winst in breedst van de zin, voor de regering, de importeur, de fabrikant. Who ever, het is iig winst.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, mooie redenatie, maar slaat als een lul op een drumstel... :X

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
MikeyMan schreef op donderdag 14 september 2006 @ 15:58:
Ja, mooie redenatie, maar slaat als een lul op een drumstel... :X
Lid van de jostiband ja?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1