Toon posts:

Synology DS-106 en webserver-htaccess vraagstuk

Pagina: 1
Acties:
  • 1.221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van de Synology DS-106 NAS.
Super apparaat, met ingebouwde Web/PHP/MYSql server.
Nou wilde ik vandaag een folder op de webserver beveiligen, en de makkelijkste manier is volgens mij door middel van de standaard apache manier met .htaccess en .htpasswd bestandjes.

Nou is het mij wel gelukt om een login scherm op mijn browser te toveren, maar hij wil mij absoluut niet laten inloggen... :S

Heeft iemand hier al ervaring mee? of heeft iemand een idee wat er mee loos kan zijn..

code: .htaccess
1
2
3
4
5
6
7
AuthUserFile /testmap/.htpasswd
AuthGroupFile /dev/null
AuthName "testmappie"
AuthType Basic
<Limit GET POST>
require valid-user
</Limit>

code: .htpasswd
1
richard:riFt64I45OB5k

Password is: test12

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2006 22:56 . Reden: Solved ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben hier vandaag de halve dag mee aan het kloten geweest, nou je met iets soortgelijks, namelijk webdav. Is me overigens niet naar tevredenheid gelukt maar het lukte me wel om via een browser in te loggen iig.

FF heel stom beginnen. Je begint met .htaccess, maar weet je zeker dat deze de settings van je httpd.conf wel override? Ik snap dat .htaccess wel werkt want je krijgt een loginscherm, maar override hij ook alle benodigde settings? Ik doe maar een gooi hoor.

Wat gebeurt er als je niet 'require valid-user' doet maar 'require user richard' ? Op die laatste manier deed hij het bij mij.

Ik heb toen het niet lukte overigens ook een nieuwe password file aangemaakt. Hier stond een methode voor beschreven in een of andere config file die ik gecopy paste heb in het begin, maar daarna heb ik dit op mijn eigen zo simpel mogelijke manier gedaan door te doen:
(eerst password file weggooien)
code:
1
htpasswd -c /padvanpasswordfile/passwordfile username

Ik weet niet of dit het knelpunt was bij mij maar ik heb onder andere dit gedaan om het werkend te krijgen.

[ Voor 31% gewijzigd door smvs op 09-08-2006 20:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
smvs schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 20:52:
Ik ben hier vandaag de halve dag mee aan het kloten geweest, nou je met iets soortgelijks, namelijk webdav. Is me overigens niet naar tevredenheid gelukt maar het lukte me wel om via een browser in te loggen iig.

FF heel stom beginnen. Je begint met .htaccess, maar weet je zeker dat deze de settings van je httpd.conf wel override? Ik snap dat .htaccess wel werkt want je krijgt een loginscherm, maar override hij ook alle benodigde settings? Ik doe maar een gooi hoor.
Ik heb nu de settings op all overide gezet, maar heeft nog niet geholpen :(
Wat gebeurt er als je niet 'require valid-user' doet maar 'require user richard' ? Op die laatste manier deed hij het bij mij.
Heeft niets uitgemaakt blijft op de zelfde manier reageren
Ik heb toen het niet lukte overigens ook een nieuwe password file aangemaakt. Hier stond een methode voor beschreven in een of andere config file die ik gecopy paste heb in het begin, maar daarna heb ik dit op mijn eigen zo simpel mogelijke manier gedaan door te doen:
(eerst password file weggooien)
code:
1
htpasswd -c /padvanpasswordfile/passwordfile username
Helaas... ook geen oplossing...
Ik weet niet of dit het knelpunt was bij mij maar ik heb onder andere dit gedaan om het werkend te krijgen.
*nadert wanhopige neigingen....*

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Morgen wil ik er nog wel even over nadenken, nu ga ik naar de kroeg. Succes iig.

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 19:49
Vraag: waarom ga je er van uit dat .htaccess en .htpasswd werkt op dit apparaat?
Dat is mij nog niet duidelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Eegee schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 23:28:
Vraag: waarom ga je er van uit dat .htaccess en .htpasswd werkt op dit apparaat?
Dat is mij nog niet duidelijk.
Ik ga ervan uit omdat er een standaard installatie van apache, mysql en php op draait.
Dit alles op een linux OS... dus ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen werken.

• Eegee
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 09:52:
[...]
Ik ga ervan uit omdat er een standaard installatie van apache, mysql en php op draait.
Dit alles op een linux OS... dus ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen werken.
OK, maar is het wel de webserver apache die er op draait...? In de DS-101 zit volgens Toms Networking namelijk thttpd, maar ik weet niet of dat in de DS-106 ook zo is. Dus vandaar mijn vraag. Ik heb het apparaat zelf niet dus ik weet het ook niet zeker.
edit: thttpd kan natuurlijk alleen zijn voor het webbased management, en apache voor het 'web station'..?

[ Voor 7% gewijzigd door Eegee op 10-08-2006 12:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voor zover ik kan terug kan vinden draait de webserver op apache, met een php test krijg ik de volgende resultaten te zien over de apache:

code: phpinfo.php
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
APACHE_INCLUDE  no value  
APACHE_TARGET  no value  
Apache Version  Apache/1.3.33 (Unix) PHP/5.1.2  
Apache Release  10329100  
Apache API Version  19990320  
Hostname:Port  127.0.0.1:80  
User/Group  admin(1024)/100  
Max Requests  Per Child: 0 - Keep Alive: on - Max Per Connection: 100  
Timeouts  Connection: 3600 - Keep-Alive: 15  
Server Root  /usr/syno/apache  
Loaded Modules  mod_php5, mod_setenvif, mod_so, mod_auth, mod_access, mod_alias, mod_userdir, mod_actions, mod_imap, mod_asis, mod_cgi, mod_dir, mod_autoindex, mod_include, mod_status, mod_negotiation, mod_mime, mod_log_config, mod_env, http_core  

Directive Local Value Master Value 
child_terminate 0 0 
engine 1 1 
last_modified 0 0 
xbithack 0 0 

Apache Environment
Variable Value 
DOCUMENT_ROOT  /var/services/web  
HTTP_ACCEPT  image/gif, image/x-xbitmap, image/jpeg, image/pjpeg, application/x-shockwave-flash, application/vnd.ms-excel, application/vnd.ms-powerpoint, application/msword, */*  
HTTP_ACCEPT_ENCODING  gzip, deflate  
HTTP_ACCEPT_LANGUAGE  nl  
HTTP_CONNECTION  Keep-Alive  
HTTP_HOST  nas  
HTTP_REFERER  http://nas/test/  
HTTP_USER_AGENT  Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; SV1; .NET CLR 1.1.4322; InfoPath.1)  
PATH  /sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/usr/syno/bin:/usr/syno/sbin:/usr/local/bin:/usr/local/sbin  
REMOTE_ADDR  192.168.2.26  
REMOTE_PORT  2322  
SCRIPT_FILENAME  /var/services/web/test/phpinfo.php  
SERVER_ADDR  192.168.2.52  
SERVER_ADMIN  admin  
SERVER_NAME  nas  
SERVER_PORT  80  
SERVER_SIGNATURE  <ADDRESS>Apache/1.3.33 Server at nas Port 80</ADDRESS>  
SERVER_SOFTWARE  Apache/1.3.33 (Unix) PHP/5.1.2  
GATEWAY_INTERFACE  CGI/1.1  
SERVER_PROTOCOL  HTTP/1.1  
REQUEST_METHOD  GET  
QUERY_STRING  no value  
REQUEST_URI  /test/phpinfo.php  
SCRIPT_NAME  /test/phpinfo.php

• Eegee
Ok, dat lijkt wel apache ja :)
Heb je niet toevallig per ongeluk .htpasswd ergens onder de DOCUMENT_ROOT geplaatst, in plaats van echt in de map testmap onder de root?
AuthUserFile had je op /testmap/.htpasswd staan, en SCRIPT_FILENAME staat (in dit geval) op /var/services/web/test/phpinfo.php. Beetje simpel misschien, maar ik bedoel: heb je de directory testmap (en .htpasswd daarin) dus echt in de root aangemaakt en niet ergens binnen /var/services/web/ ?

Verwijderd

Topicstarter
Eegee schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 15:34:
Ok, dat lijkt wel apache ja :)
Heb je niet toevallig per ongeluk .htpasswd ergens onder de DOCUMENT_ROOT geplaatst, in plaats van echt in de map testmap onder de root?
AuthUserFile had je op /testmap/.htpasswd staan, en SCRIPT_FILENAME staat (in dit geval) op /var/services/web/test/phpinfo.php. Beetje simpel misschien, maar ik bedoel: heb je de directory testmap (en .htpasswd daarin) dus echt in de root aangemaakt en niet ergens binnen /var/services/web/ ?
Je hebt iig het goede antwoord..... :D
De webserver ziet dus een andere root als de root welke ik kan zien op de nas....
Het werkt nu dus doormiddel van de lokatie in te geven: /var/services/web/testmap

Sometimes errors can be so simple....

@Mod... gooi maar dicht dit topic :D

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Opgeloste topics gaan niet per definitie op slot :) Maar dit topic staat hier in wezen wel verkeerd. Opslagmedia & I/O Controllers » Client Software Algemeen

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

En Webservers horen thuis in Windows Servers en Software ;)

Signature

• Sangre
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-01 14:35
Nu heb ik ook zon Synology 106 gekocht.
En ik wil ook een mapje in de webfolder 'web' met wachtwoord beveiligen.

Maar ik kom er ondanks de berichten hier niet uit, ik heb ook weinig verstand van linux en apache eigenlijk. Is het ondanks dat toch simpel om te doen?

Of wat nog beter zou zijn, een mapje op die synology die alleen vanaf intern netwerk te bereiken is, als testserver zeg maar voor PHP, voordat je website echt online gooit.

ik heb namelijk een website in ontwikkeling :)
en had de synology ook gekocht als testserver.

Nu heb ik mijn niet af zijnde pagina gewoon online staan, niet echt super

Maar ik krijg wat ik bedoel echt niet voor elkaar :(
was al blij dat ik mysql draaiende kreeg haha.

trouwens ook jammer dat imagegd niet werkt, maar dat ter zijde

Looks like someone booted up on the wrong side of the bios this morning

Pagina: 1