Toon posts:

Toekomstgericht systeem ~1500 Euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om na mijn terugkomst van vakantie, zo rond 25 augustus, een nieuw systeem te kopen. Ik heb een, in mijn ogen, erg leuke set samengesteld maar wat opbouwende kritiek/hulp kan ik altijd gebruiken.

Momenteel speel ik met een XP2200+ setje. Ik ben geen persoon die om de 2 jaar een nieuwe set koopt maar het systeem waar ik nu op zit is toch wel aan vervanging toe. Zo maakt het een ontzettende herrie, afkomstig vanuit een van de harde schijven en de gpu fan en staat de fan op het moederbord stil.

Ik ben een redelijke filmfreak en trek dan ook veel films en series van usenet. Ook heb ik een redelijk grote muziekcollectie en speel ik zo nu en dan een spelletje. Mede hierom wil ik dan ook een nieuw systeem hebben, het parren en rarren van bestanden maakt het zo goed als onmogelijk om hier naast nog andere activiteiten op de pc te doen.

Ik heb dus een systeem samengesteld waar ik in mijn ogen weer even mee vooruit kan, een zowel vrij krachtig systeem alsmede ook goeie onderdelen die het (hopelijk) wat langer uit zullen houden.

Het setje:

Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed) € 304,25

De Core 2 Duo, die verder geen argumentie nodig heeft lijkt mij, waarvan de E6600 tochwel de beste prijs/prestatieverhouding heeft.

Asus P5B, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 131,76

Een goeie chipset voor een redelijke prijs van een goed merk. Niet al te veel functies, maar wel wat ik nodig heb. Ik ben me er wel van bewust dat het een nieuw moederbord is, waarbij misschien complicaties kunnen optreden met andere onderdelen. Dit risico neem ik voor lief.

Maxtor MaXLine III, 300GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) € 95,87

Ik zat eerst aan de raptor te denken, tot ik benchmarks van deze schijf te zien kreeg. In mijn ogen een snelle, goedkope schijf met een redelijk grote opslag.

1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2 CL4 (OCZ, OCZ25332048VPDC-K) € 159,-

2 GB aan geheugen zodat ik in de toekomst ook enigzins zeker ben gesteld van genoeg geheugen. Bovendien dual channel. PC4200 omdat dit de beste prestatie/prijsverhouding geeft voor de core 2 duo.
nieuws: Effect snel geheugen op prestaties Core 2 gemeten

Asus GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GT € 250,50

Een 7900GT, omdat ik zo nu en dan een spelletje speel en hier toch een redelijke tijd mee vooruit kan. Weer een goed merk voor een goeie prijs. Dat ie "maar 256" mb aan geheugen heeft vind ik niet zo'n probleem.

Lian Li PC-6099B (USB, Black-door, Window) € 85,-

Toffe kast voor een goeie prijs, voorzien van stoffilter en casefans. Ziet er ook leuk uit.

Antec 500 Watt ATX12V v2.0 PSU € 76,60

500 Watt voeding zodat ik verzekerd ben van een stabiel systeem. Ik heb deze voeding gekozen omdat ie verkrijgbaar is bij dezelfde zaak waar ik andere onderdelen bestel zodat ik geen extra verzendkosten kwijt ben. Heb verder niet echt naar de specificaties gekeken.

Verder nog een dvd rewriter, waar ik niet zoveel eisen aan stel, en een muis, waarschijnlijk een Logitech G5 Laser.

Als scherm ben ik van plan een Dell 20,1 inch te kopen. Ik kan waarschijnlijk aan een 2e hands 2005FPW komen, anders bestel ik een nieuwe.

Suggesties zijn welkom :)

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00
Verder nog een dvd rewriter, waar ik niet zoveel eisen aan stel, en een muis, waarschijnlijk een Logitech G5 Laser.
Je moet toch de beste hebben? Je kan net zo goed de beste kiezen voor hetzelfde geld. Dus daarom stel ik voor dat je de BenQ DW 1655 neemt. Die muis is wel goed.

Verder voor die harde schijf de Seagate Barracuda 7200.10 320 GB. Die is toch weer wat sneller.

Vind je die kast zo mooi? :? :P Het is toch veel strakker zonder zo'n window? Ik vind de Thermaltake VB1000SNS wel strak. Maar over smaak valt niet te twisten >:)

En wil je ook een toetsenbord?

Het ziet er verder erg goed uit! _/-\o_ Maar waar ben je van plan te bestellen?

Verwijderd

Topicstarter
hello_moto schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 18:47:
[...]

Je moet toch de beste hebben? Je kan net zo goed de beste kiezen voor hetzelfde geld. Dus daarom stel ik voor dat je de BenQ DW 1655 neemt. Die muis is wel goed.

Verder voor die harde schijf de Seagate Barracuda 7200.10 320 GB. Die is toch weer wat sneller.

Vind je die kast zo mooi? :? :P Het is toch veel strakker zonder zo'n window? Ik vind de Thermaltake VB1000SNS wel strak. Maar over smaak valt niet te twisten >:)

En wil je ook een toetsenbord?

Het ziet er verder erg goed uit! _/-\o_ Maar waar ben je van plan te bestellen?
Heb je toevallig benchmarks waarin die Barracuda met die Maxline vergeleken wordt? Ik kan zo snel niets vinden. Maar als ie sneller is, prima. Neem ik die.

Over die kast, toevallig ben ik net afgestapt van een Thermaltake Tsunami omdat ik die kast vrij lelijk vond. Thermaltake hoef ik dus niet. Over die window heb je gelijk, maar ik kon zo snel geen model vinden zonder. Boeid verder ook niet zo erg omdat ie toch in een bureau staat. En het toetsenbord neem ik over van mijn oude pc, logitech nogwat.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00
Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 19:03:
[...]

Heb je toevallig benchmarks waarin die Barracuda met die Maxline vergeleken wordt? Ik kan zo snel niets vinden. Maar als ie sneller is, prima. Neem ik die.

Over die kast, toevallig ben ik net afgestapt van een Thermaltake Tsunami omdat ik die kast vrij lelijk vond. Thermaltake hoef ik dus niet. Over die window heb je gelijk, maar ik kon zo snel geen model vinden zonder. Boeid verder ook niet zo erg omdat ie toch in een bureau staat. En het toetsenbord neem ik over van mijn oude pc, logitech nogwat.
ik zal ff zoeken...

Ik kan geen reviews vinden :/ Misschien weet iemand anders een review van de 7200.10?

[ Voor 6% gewijzigd door hello_moto op 09-08-2006 19:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraagje: Ik zie net dat deze kast al uit 2002 stamt...

Moet ik hierbij nog dingen verwachten die niet passen?

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
hello_moto schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 18:47:
[...]

Je moet toch de beste hebben? Je kan net zo goed de beste kiezen voor hetzelfde geld. Dus daarom stel ik voor dat je de BenQ DW 1655 neemt.
Of een NEC4571, als dat bij de winkel waar je besteld beter uitkomt.
Die muis is wel goed.
Daar kan ik helemaal in meegaan, ik heb m ook en het is een top muis 8)
Mss wat sneller, maar een Maxline heeft 3 jaar garantie en voor mij een erg sterk imago.

• Hieronymus
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 13:51:
Nog een vraagje: Ik zie net dat deze kast al uit 2002 stamt...

Moet ik hierbij nog dingen verwachten die niet passen?
Is het ATX? Ja? Dan zal het passen, natuurlijk wel even letten op het aantal schijven, en uitbreid(pci/pci-e etc.)kaarten :) Voor het geval je later nog uitbreidobsessie krijgt :P .

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:05
Note: de Seagate 7200.10 heeft 5 jaar garantie.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zou toch geen Nec writer nemen, Die dingen lezen de helft niet en branden maar matig is mijn ervaring.
Moet wel zeggen dat met de 3000 serie mijn ervaringen gestopt zijn.

Seagate: I believe that 2 platter design for a mass produced drive should be optimal from the reliability/temp/noise point of view. 320Gb Model is also the best value for the money. There is also a new perpendicular technology, which should bring benefits, but as with anything that is new in technology field one should be cautious at this stage.
Before the 7200.10 introduction I wanted to get 300GB Maxtor MaxLineIII, as it was significantly improved in latest batch, in terms of speed but it is 3 platter design, most likely short-stroked and, and I was put down by reliability reports (could be also the consequence of Maxtor acquisition)
I know that 7200.10 has even higher sequential transfer rate then MaxLineIII, but I wanted to know how does it behave in "real-life" benchmarks, desktop and multitasking patterns, where MaxLineIII excels.

Hdtach: on Epox 9NPA+ Ultra
Burst 262.0 MB/s
CPU Util 4%
Ave read 65.3 MB/s
Random Access 13.3 ms

Mensen vinde het ding wel een tering herrie maken.

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2760&p=1

Een raptor is echt nog steeds veel beter voor alles bijna (spellen, loading). Misschien een Raptor 73gb adfd en een samsung spinpoint, hitachi desktar t7k.

Qua cpu zou ik de 6400 eerder aanraden (scheelt toch 100E), maar weet niet of er ook een overklok intenties zijn :p
Geheugen is ok en wil ook graag iets sneller.
Moederbord vind ik de Gigabyte ds3/4 aantrekkelijker (vooral ds4 kwijl) .
Voeding Antec is goed, maar je kunt net zo goed of beter een Lc power voeding nemen. Vooral de nieuwere zijn echt wel beter als de Antec (stiller, zuiniger, meer power, goedkoper, nieuwere techniek).

Videokaart: Sparkle GeForce 7900 GTX 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI,ViVo) SP-P...€ 327,-
Sapphire Radeon X1900 XT 512MB DDR3, (PCI-e, 2xDVI) € 318,
Prefereer de x1900 omdat die niet zo heftig frame dropt en gratis software heeft om films te decoden..

Ik krijg de 512mb wel vol hoor van mijn videokaart en jij ook wel met een 20"
uhuhm zover mijn "quick" reply, hoop dat ik een beetje geholpen heb.

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
powrskin schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 17:36:
Zou toch geen Nec writer nemen, Die dingen lezen de helft niet en branden maar matig is mijn ervaring.
Moet wel zeggen dat met de 3000 serie mijn ervaringen gestopt zijn.

Seagate: I believe that 2 platter design for a mass produced drive should be optimal from the reliability/temp/noise point of view. 320Gb Model is also the best value for the money. There is also a new perpendicular technology, which should bring benefits, but as with anything that is new in technology field one should be cautious at this stage.
Before the 7200.10 introduction I wanted to get 300GB Maxtor MaxLineIII, as it was significantly improved in latest batch, in terms of speed but it is 3 platter design, most likely short-stroked and, and I was put down by reliability reports (could be also the consequence of Maxtor acquisition)
I know that 7200.10 has even higher sequential transfer rate then MaxLineIII, but I wanted to know how does it behave in "real-life" benchmarks, desktop and multitasking patterns, where MaxLineIII excels.

Hdtach: on Epox 9NPA+ Ultra
Burst 262.0 MB/s
CPU Util 4%
Ave read 65.3 MB/s
Random Access 13.3 ms

Mensen vinde het ding wel een tering herrie maken.

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2760&p=1

Een raptor is echt nog steeds veel beter voor alles bijna (spellen, loading). Misschien een Raptor 73gb adfd en een samsung spinpoint, hitachi desktar t7k.

Qua cpu zou ik de 6400 eerder aanraden (scheelt toch 100E), maar weet niet of er ook een overklok intenties zijn :p
Geheugen is ok en wil ook graag iets sneller.
Moederbord vind ik de Gigabyte ds3/4 aantrekkelijker (vooral ds4 kwijl) .
Voeding Antec is goed, maar je kunt net zo goed of beter een Lc power voeding nemen. Vooral de nieuwere zijn echt wel beter als de Antec (stiller, zuiniger, meer power, goedkoper, nieuwere techniek).

Videokaart: Sparkle GeForce 7900 GTX 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI,ViVo) SP-P...€ 327,-
Sapphire Radeon X1900 XT 512MB DDR3, (PCI-e, 2xDVI) € 318,
Prefereer de x1900 omdat die niet zo heftig frame dropt en gratis software heeft om films te decoden..

Ik krijg de 512mb wel vol hoor van mijn videokaart en jij ook wel met een 20"
uhuhm zover mijn "quick" reply, hoop dat ik een beetje geholpen heb.
De E6400 heeft "maar" 2mb cache, ik heb juist voor de 6600 gekozen omdat deze 4mb heeft. Het prestatieverschil tussen de 6600 en de 6700 vind ik dan wel weer erg klein, als je naar de prijzen en het overclockpotentieel kijkt is de keuze snel gemaakt. Moederbord was ook redelijk geschikt om over te clocken zag ik.

Een 512mb kaart heb ik echt geen behoefte aan, die paar euro's spaar ik liever uit. Die raptor is idd erg aantrekkelijk, maar als ik dus naar die MaxLine en nu ook die Baraccuda kijk dan vind ik de extra prestaties van de raptor niet opwegen tegen prijs/prestatie verhouding van die Maxline en Barracuda.
Pagina: 1