Amateur radio ontvangen met antenne op dak

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17
Hallo,

Ik woon in Twente en daar zitten veel radio amateurs. Niet iedereen houd van die muziek die ze draaien ;) Maar goed, daar gaat het niet om :)

Ik heb een Sony tuner die momenteel radio ontvangt via de kabel. Ik wil dus op 1 of andere manier een schakelaar zodat ik kan schakelen tussen radio via de kabel en radio via de ether.

Nu moet ik ook nog een goede antenne op het dak hebben. Radio amateurs zenden uit met een antenne met vertikalen. Wat voor antenne moet ik nu hebben om deze te ontvangen? moet deze ook verticalen hebben? Conrad verkoopt wel antennes, maar die zijn allemaal horizontaal :)

Iemand een idee hoe ik zo'n Coax schakelaar kan maken of waar ik die kan kopen (ik heb ze nog nergens gezien ;) ). En wat voor antenne moet ik hebben:? (iemand een voorbeeld :?)

Thx :)

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Flappie schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 17:23:
Hallo,

Ik woon in Twente en daar zitten veel radio amateurs.
Je bedoelt natuurlijk FM piraten. ;)
Ik heb een Sony tuner die momenteel radio ontvangt via de kabel. Ik wil dus op 1 of andere manier een schakelaar zodat ik kan schakelen tussen radio via de kabel en radio via de ether.
Antenne schakelaar. Gewoon te koop in de vakhandel.
Nu moet ik ook nog een goede antenne op het dak hebben. Radio amateurs zenden uit met een antenne met vertikalen. Wat voor antenne moet ik nu hebben om deze te ontvangen? moet deze ook verticalen hebben? Conrad verkoopt wel antennes, maar die zijn allemaal horizontaal :)
Als je serieus FM ontvangst wilt kunnen doen gebruik je een yagi-antenne voor de FM band, Gewoon op een zijdrager verticaal zetten. Zo'n antenne is richtingsgevoelig dus op een antenne rotor als je 'm wilt kunnen ronddraaien.

Als je het wat simpeler wilt houden dan moet je een verticale rondstraler kopen of bouwen. In zijn simpelste vorm is dat een spriet van 1/4 golflengte (ca 75 cm) met 4 radialen van eveneens 75cm onder een hoek van ca. 120 graden met de opstaande spriet.

Zoiets dus. De verticale spriet gaan aan de binnenkern van de coax, de 4 radialen aan de buitenmantel.