Toon posts:

[Compaq] Wil niet booten vanaf HDD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gister heb ik een oude Compaq Deskpro EP Series 6500 overgenomen van een vriend. Na geconstateerd te hebben dat de CD Drive niet alle CD's wou booten, heb ik uit mijn nieuwere PC een CD Drive gehaald en deze in de Compaq gezet. Ook heb ik mijn Maxtor 80GB ATA 133 in de PC gezet, en de oude HDD eruit gehaald. Na het aanzetten werkte alles perfect. Ik deed de legale XP CD in de Drive en ging installeren.

Echter, na de reboot ging het fout. Bij het punt waar de computer van de HDD gaat booten, kreeg ik een knipperend streepje aan het linker bovenkant van het scherm. Ik heb uren gewacht, maar er gebeurd niks. Ook bij een andere legale CD van XP gebeurd precies hetzelfde, evenals bij de Windows 2000 versie. Wat ik al geprobeerd heb is;

- De Maxtor HDD door de oude vervangen en opnieuw installeren; precies hetzelfde probleem.
- Memory test draaien, geen errors --> geheugen vervangen door ander werkend 128 MB exemplaar; geen effect.
- Andere IDE kabels, jumpers anders zetten, IDE kabels van slot verwisselen; geen effect.
- XP of 2000 installeren op andere computer met de Maxtor en overzetten op Compaq computer; geen effect, hetzelfde knipperende streepje.
- Zoals ik op het forum had gelezen, een netwerkkaart aansluiten (geen ADSL/kabel); geen effect.
- Alle andere hardware dan de CPU, moederbord, HDD, voeding en geheugen verwijderen; wederom knipperend streepje.

Bij alles wat ik geprobeerd heb krijg ik het knipperende streepje.
Als ik de Maxtor HDD in mijn andere computer zet werkt alles perfect en kan ik zonder problemen Windows XP of 2000 installeren.

Ik ben radeloos, wie heeft de oplossing? _/-\o_ ALvast bedankt voor de moeite!

Edit: Ook bij het booten vanuit een floppy lijkt de computer problemen te hebben, hetzelfde knipperende streepje verschijnt!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 18:47 ]

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Op het moment heb ik precies hetzelfde probleem (niet met een Compaq maar gewoon mijn eigen PC)

Ik heb mijn configuratie ondergebracht in een nieuwe kast, en sindsdien wil hij niet meer booten. Wanneer ik de keuze heb gemaakt om 'Windows normaal starten' dan krijg ik een zwart scherm met knipperend streepje. Wanneer ik in veilige modus wil geraken, dan laad hij zijn bestanden maar krijg ipv het veilige modus scherm een knipperend streepje. Wanneer ik met Maxtor Powermax aan de gang ga, zegt het dat het bestand 'HIMEM.nogiets' mist. Het lijkt wel alsof Windows niet meer op de schijf aanwezig is, wat natuurlijk onzin is.

Ik heb zonet de dingen in de voorgaande post gelezen, en zo te zien werkt het werken met een andere harde schijf ook niet, wat dus zou zeggen dat de schijf niet het probleem is, en dat windows wel degelijk op de schijf aanwezig is.

Wie heeft hiermee ervaring of anders een goede ingeving wat het zou kunnen zijn?

Spekkies:
P4
mobo= Aopen AX4SPE-UN
hdd= Maxtor DiamondMax 9 80Gb SATA
video= Asus V9999 AGP
mem= 4*512 Veritech

Editie: Ik werk overigens al bijna 3 jaar met dit systeem. De modificaties die ik onlangs heb toegepast zijn de onderdelen omzetten in een nieuwe systeemkast en een nieuwe videokaart koeler installeren. Denken jullie dat de PC uit de kast halen en de oude koeler installeren ook maar iets uitmaakt?

Mijn Oplossing:

Ik heb alle hardware losgekoppeld incl. alle geheugenreepjes en toen er weer alles aangesloten enzo en toen deed ie het weer. Wellicht iets met volle condensatoren of het heeft iets met de magie te maken die computers rijk zijn. GL

[ Voor 28% gewijzigd door Gamo op 11-10-2006 19:19 ]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Kan me nog iets herinneren van het Compaq BIOS met schrijfbeveiligingen wat voor veel problemen zorgde, zou daar ff naar kijken ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Hou oud is dat bios, misschien helpt een update? Hetzelfde hier heb ik eens kunnen ondervangen door een harddisk op de tweede ide poort aan te sluiten, bootvolgorde in bios op hdd1 gezet (is dus de 2de ide-poort) toen kon ik wel met succes installeren. Later schijf verhuist en bios naar ide-0 en alles was ok. Misschien?

Verwijderd

Check even de chipset, een 6500 is een P2 oftewel kan deze geen 80G aan als bootdisk, als datadrive ernaast hangen en door XP af laten handelen werkt wel.