Toon posts:

Multichannel video via Front Row (movies) ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje aan de Apple kenners;

Graag zou ik een MacMini willen gebruiken als een soort video(clips)-juke-box.
Momenteel gebruik ik een pc in de woonkamer (via Itunes) al als een soort audio jukebox.
Front Row leek me hier prima geschikt voor.

Ik zou dan graag van al mijn concert/muziek dvd's, een selectie willen maken van de nummers die ik het best vind, en de bestanden (met welk programma ik deze moet maken weet ik nog niet) in een map zetten die in “Movies” via Front Row te selecteren is.
Zodoende heb ik dus mijn videoclip-jukebox, i.p.v. eindeloos dvd-tjes te hoeven wisselen (en doorzoeken).

Maar dan wil ik natuurlijk wel het meer-kanaals-geluid (DTS of DD) bewaren !!!
Lijkt me vrij logisch.

Na wat rondvragen (Apple winkel) en bellen (Apple helpdesk) is mij het volgende meegedeeld:

De Macmini heeft wel een (gekke kleine) optische uitgang, waarmee ik dus meer-kanaals geluid naar de optische-in van mijn suuroundversterker zou kunnen sturen.
Maar; Front Row (quicktime?) kan de filmpjes van je harde schrijf niet in surround afspelen (overigens kan het wel via de dvd speler uit front Row!).

Wat is dit voor onzin? Dat is toch juist de lol van een multimedia systeem op je computer? :?
Zou iemand me kunnen helpen met de vraag of het toch mogelijk is?
Uit ervaring / mbv van een plugin voor quicktime/ mbv een omzetting (van de dvd hoofdstukjes) via een bepaald programma?
Waarom zou het wel kunnen via de dvd speler, maar niet vanaf de harde schijf (met dus een kort deel van de dvd).
Ik dacht altijd dat (de volledige versie van) Quicktime ook multi-channel ondersteunde.

Ben erg benieuwd naar een mogelijke oplossing, want ik vind de MacMini (met het hele frontrow idee en afstandbediening) zo mooi! Maar ik vind het wel essentieel dat ik de surround kanalen kan behouden.

Alvast bedankt!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het probleem is dat als jij een DVD ript naar bijvoorbeeld een .mov, de .mov het geluid omzet naar stereo. Dit is omdat er simpelweg geen algemeen pc formaat voor multikanaals audio bestaat. Het feit dat de dvdspeler in quicktime dit wel kan is omdat hij de informatie van de disc leest waarop het in het juiste formaat gecodeerd is.

Kort gezegt is het niet mogelijk het DTS signaal van je DVD om te zetten naar een of ander computerformaat.

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:12
matiasjansen schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 16:49:
Het probleem is dat als jij een DVD ript naar bijvoorbeeld een .mov, de .mov het geluid omzet naar stereo. Dit is omdat er simpelweg geen algemeen pc formaat voor multikanaals audio bestaat. Het feit dat de dvdspeler in quicktime dit wel kan is omdat hij de informatie van de disc leest waarop het in het juiste formaat gecodeerd is.

Kort gezegt is het niet mogelijk het DTS signaal van je DVD om te zetten naar een of ander computerformaat.
Quote van de Quicktime site:
And QuickTime 7 Player delivers truly outstanding multi-channel audio. In fact, it provides you with up to 24 channels of audio.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Ik wil net zeggen! Natuurlijk zijn er wel standaarden. AAC ondersteunt meerdere kanalen, en bovendien is het - in ieder geval met het AVI formaat - om de AC3 stream erbij te voegen. Zo heb ik weleens backups O-) gekeken met 5.1 AC3 geluid. En verder weet ik in elk geval van WVM dat het surround ondersteunt (trailers).

Hier stond achterhaalde informatie…

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Nooit geweten dat AAC meerdere kanalen ondersteunde! :z Wat ik echter wel in mn post aangaf is dat quicktime meerdere kanalen kan weergeven. Hetgeen wat tweak_dude ook duidelijk maakte. Mits er een bron is die de kanalen naar quicktime kan sturen (AC3 bijvoorbeeld dus).

[ Voor 18% gewijzigd door Matias op 09-08-2006 18:09 ]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Hier stond achterhaalde informatie…

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed heb kan Quicktime inderdaad multi-channel afspelen (dus ook de originele DTS of DD formaten?)
Maar kan het dit ook vanuit Front Row vanaf de harde schijf?
Ik weet dat ik (i.i.g. vanaf mijn pc) met door bijv. Shrink gemaakte mappen (met daarin verschillende audio en vidio bestandjes) wel vanaf mijn HD surround kan laten spelen.
Maar ik neem aan dat Front Row alleen met enkelvoudige complete bestandjes (geen map) werkt.

Dus concreet: is er inderdaad (zoals Matias zegt) geen formaat dat meerdere kanalen behoudt, en wordt afgespeeld in Front Row -movies?

Bij de Apple helpdesk vertelden ze me namelijk dat het niet aan de bestanden ligt (die zouden wel meer kanaals mogen zijn), maar de speler. Quicktime zou (bij de "movies" uit Front Row) alles door 2 kanelen wringen. Er zou welllicht wel een (niet officiele Apple) plugin voor Quicktime bestaan, die het QT wel mogelijk zou maken meer-kanaals af te spelen (door te geven).

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor *.avi bestanden met ac3 geluid, zie:
http://mac.softpedia.com/get/Audio/AC3-Codec.shtml
Lees even de instructie die eronder staat.

Als je de bestanden niet re-encode (dus alleen van DVD ript) zou het volgens mij gewoon moeten werken, ik heb echter een iBook zonder FrontRow, dus kan het niet voor je testen. Maar googlen op "play DVD from harddisk in Frontrow" zou denk ik wel moeten werken :)

edit0:
erm, ik zie nu dat het alleen voor PPC Macs is (dus niet voor de nieuwe intel Macs). Nog ff verder zoeken...
edit1:
En volgens deze pagina weer voor beide. Sowieso handige pagina met allerhande codecs voor Quicktime, ik heb 'm iig gebookmarkt. Staat ook een A52/AC3 codec component, misschien werkt deze wel even goed.

[ Voor 33% gewijzigd door tonyisgaaf op 14-08-2006 12:35 ]

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Pagina: 1