Ik zit met een probleemvraagje.
Ik wil een x aantal items hebben die random uitgekozen worden.
Maar dan wil ik niet zoiets als :
Maar dan met een bepaald kanspercentage. Dus dat bijv zoiets als :
20% item 1
10% item 2
30% item 3
40% item 4
Ik heb er al veel over nagedacht. Misschien dat er wel een bepaalde functie is waarmee ik dit kan maar dat weet ik niet. Geen idee waarnaar ik moet zoeken n.l..
Ik zat al te denken if( $var >= 30 AND $var < 45 ){ bla.
Maar dat lijkt me een hele omslachtige methode voor iets wat simpeler moet kunnen.
Ik hoop dat iemand al eens met dit bijltje gehakt heeft en een leuke suggestie heeft.
Bij voorbaat dank.
P.S. nogmaals ik heb al gegoogled, maar kwam nergens op uit omdat ik simpelweg niet weet waarnaar ik moet zoeken.
Ik wil een x aantal items hebben die random uitgekozen worden.
Maar dan wil ik niet zoiets als :
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| $wil = rand(1, 4); switch($wil){ case 1: $bla = "item1"; break; case 2: $bla = "item2"; break; case 3: $bla = "item3"; break; case 4: $bla = "item4"; break; } |
Maar dan met een bepaald kanspercentage. Dus dat bijv zoiets als :
20% item 1
10% item 2
30% item 3
40% item 4
Ik heb er al veel over nagedacht. Misschien dat er wel een bepaalde functie is waarmee ik dit kan maar dat weet ik niet. Geen idee waarnaar ik moet zoeken n.l..
Ik zat al te denken if( $var >= 30 AND $var < 45 ){ bla.
Maar dat lijkt me een hele omslachtige methode voor iets wat simpeler moet kunnen.
Ik hoop dat iemand al eens met dit bijltje gehakt heeft en een leuke suggestie heeft.
Bij voorbaat dank.
P.S. nogmaals ik heb al gegoogled, maar kwam nergens op uit omdat ik simpelweg niet weet waarnaar ik moet zoeken.
[ Voor 1% gewijzigd door André op 09-08-2006 14:25 ]