Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Synthesizer: Inbouwen oplaadbare batterij

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of dit de meest geschikte categorie is voor deze vraag...
Ik heb een Korg Poly 800 synthesizer (eerste versie). De tweede versie heeft een klein lithiumbatterijtje waardoor hij zijn geheugen onthoudt, de mijne niet. De truuk is dat de synthesizer Er zitten zes engelse staaf batterijen in en als de netvoeding eruit gehaald wordt onthoudt hij zijn geheugen d.m.v. de spanning in de batterijen.

Eens in de zoveel tijd zijn die batterijen leeg en is het geheugen weg. Dat kun je dan wel weer archaisch terugflashen met de tape-recorder ingang, maar blij word je er niet van.

Nu is mijn plan: Kan ik de engelse staafbatterijen vervangen door accu's die automatisch opladen op de netvoeding (adapter) (ook 9 volt) en hoe doe je dat m.b.t. het laden? Of is het teveel gedoe voor een oud synthesizertje en is het de moeite niet waard?

Verwijderd

"Ik weet niet of dit de meest geschikte categorie is voor deze vraag..."

Deze vraag kun je beter stellen op: www.synthforum.nl

Daar zitten heel wat synth-techneuten, die je graag antwoord geven op dit soort vragen.

Verwijderd

Topicstarter
Toplink! Dank, die kende ik nog niet.
Maar het is wel een electronica vraagje: hoe kun je in een apparaat batterijen zo installeren dat ze automatisch opgeladen worden als er netspanning aanwezig is?

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 13:33 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:04

Theo

moederbord

Ik denk niet dat dat kan. De electronica in je synth is zo dat hij de batterijen ziet als energiebron, en er dus ook alleen energie uit kan halen, niet in kan stoppenm.

Een gewone batterij mag nooit worden opgeladen, er mag dus nooit stroon in de batterij gaan. De schakeling in de synth is zo gemaakt dat er nooit stroom in de batterij kan gaan, dit zou anders ook wel erg link zijn (explosiegevaar enzo).
Als er standaard een accu in zou zitten zou de schakeling zo zijn dat er wel stroom de acu in kan en mag gaan. Maar aangezien je alleen baterijen erin stopt lijkt het mij dat de synth niet voorbereid is op een accu..

Je kan wel oplaadbare accu's nemen, en deze buiten de synth om opladen

7400 Wp op het dak

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Natuurlijk gaat het wel, met elektronica kan alles. Je mag van mij eens proberen van een projectje te verzinnen dat niet met elektronica gaat.

Dan is er alleen nog de vraag: Is het realiseerbaar, goedkoop?
Is de TS goed genoeg in ontwerpen/solderen/... om zoiets tot een goed einde te brengen?
Bestaan er geen kant en klare oplossingen die beter/goedkoper/efficiënter werken?
En moet de TS ook zien hoe ver hij wil gaan. Als de huidige voeding op 1 grote print zit samen met andere delen van de synthesizer, zal het wat moeilijker worden, maar niet onmogelijk.

Het maakt bv voor de synthesizer al niks uit waar die zijn vermogen vandaan haalt. Dus als jij een schakeling maakt die tegelijk aan de synthesizer en aan de batterij vermogen kan leveren dan gaat die als die daar zijn stroom kan krijgen, het daar ook halen en tegelijk laad een batterij op. Kan die daar geen stroom krijgen dan haalt die het uit zijn batterij.
Ergens vbtje van uit een auto misschien?

TS nog eens goed gelezen, nu weet ik niet of die ook stroom vraagt van de batterijen als die op netspanning werkt, dat zou een probleem kunnen zijn. Maar het moet nog altijd te doen zijn.

Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat het simpel gaat zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door kluyze op 09-08-2006 22:16 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

6x 1,5 = 9v. Dus dan moet je met een 9v accu (of oplaadbare batterij) een heel eind komen.
Als je bij conrad.nl kijkt, kun je bijvoorbeeld zoiets kopen. Als je die er constant aanhangt (bijv met een adapter, moet je volgen mij een heel eind komen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Met een 9V NiMH accu is het waarschijnlijk wel te doen. Ik zou de batterijen moeten bypassen (is heel eenvoudig) en stroom aftappen van de adapter-ingang (is ook te doen). Alleen even de stroomsterkte controleren van de 9V accu en de 6x engelse staaf.

Ik neem aan dat ik de voeding niet zomaar op de batterij kan zetten, dan gaat hij kapot, of niet?
Er staat niet bij of de Conrad-laadschakeling ook geschikt is voor gebruik (in plaats van enkel "los" opladen).

Zo'n laadschakeling zou ik ook uit een acculader kunnen halen. Die zijn wel goedkoop te vinden...

Interessant: http://www.myra-simon.com/bike/charger3.html
If you are really into DIY, one route to getting a NiMH smart charger is to make it from a Maxim 712 chip. Maxim makes two very similar charger chips. The MAX 713 is for NiCad batteries, and the MAX 712 is for NiMH. The 713 turns off when the voltage drops after NiCad battery is fully charged. The 712 turns off when the voltage levels out rather than dropping. They felt that this was a safer approach than trying to detect the small drop that occurs. I think it makes sense, especially as it terminates charging a bit quicker, resulting in less overcharging. The MAX 712 also monitors temperature, and charging can be terminated by maximum temperature. But this requires you to make up battery packs with thermistors in them. For more info, check out Maxim's Web pages. You can get ahold of a data sheet by looking up the 712 in this chart.

Volgens mij zou het moeten kunnen...

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 23:39 . Reden: externe link toegevoegd. ]

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07 12:50
kluyze schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 20:17:
Natuurlijk gaat het wel, met elektronica kan alles. Je mag van mij eens proberen van een projectje te verzinnen dat niet met elektronica gaat.
offtopic:
projectje: bouw een perpetuum mobile... veel succes ;)

U vraagt, wij antwoorden.

• kluyze
  • Niet online
offtopic:
Ja en als ik dat dan hier post dan ga jij met de nobelprijs lopen zeker :*)
Ik had zo een opmerking kunnen verwachten. Dat is zoals "in hoopjes plassen", nu weet ik dat dat bij een hele strenger winter wel mogelijk zou zijn. :P

• Lucky Luke 008
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05-2024
Batterijen laden kan eenvoudig. Deel de cpaciteit door 10, dan heb de de laadstroom. Laden met 1,4V per nicd/nimh cel, en met 1/10 van de cpaciteit als stroom.
Met een dergelijk lage stroom overlaad je de batterijen nooit. Het nadeel is dat het traag laad (14 uur om van leeg naar vol te gaan), het voordeel is dat de lader niks kost (oké dan, bijna niks).
Hier op Circuitsonline staat een voorbeeld van een (eenvoudige, goedkope, fail-safe mits goed genouwd) lader die dit kan.

Dan moet je alleen nog iets hebben tegen het laden van niet-oplaadbare cellen. Bij alkalinebatterijen zal het nog wel goed gaan (sterker nog, die kun je zo'n 6 keer herladen met een een hèle lage stroom) maar zink-kool niet, en lithiumbatterijen exploderen (nee, geen praktijkervaring mee :))

Je kunt dus denk ik het beste een oplaadbaar batterijpack inbouwen. En dan met een klein keuzeschakelaartje om de lader af te schakelen mocht je toch op alkaline of zink-kool batterijen gaan draaien.

Verwijderd

Je kan ook van die voedingspluggen kopen met een ingebouwd contact (normaal gesloten naar massa), kan je hiermee bv geen simpel schakelingetje voorzien dat bv de verbinding tss batterijen en schakeling omschakelt naar externe voeding.. dmv simpel relais ofzow..
Normaal gezien gebruik je ook een hogere spanning om batterijen op te laden, kan je dus ook adhv het niveau van de spanning zien wanneer je batterij / ex voeding gebruikt. Opamp schakelingetje, comparator bv.

just my two cents

• Lucky Luke 008
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05-2024
kan ook alleen al op dat contact. dat was dacht ik een wisselschakelaartje tussen voeding-aangesloten-op-voedingsbus en voeding-op-extra-contactje-op-voedingsbus.

kijk een ieder geval eens naar die batterijlader. want dit is de simpelste die je kan vinden (op eentje die uit 1 weerstand bestaat na*)

*sloop 's een oplaadbare zaklamp. het oplaadindictatieledje staat met een hoogvermogensweerstand in serie met een nicd cel. led fungeert als gelijkrichtdiode, weerstand begrensd de stroom.
snertoplossing... maar werkt... (totdat de nicd er genoeg van heeft)
Pagina: 1