Toon posts:

[ShS]Beoordeling voor afhalen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allen,

Wat ik mis in de ShS is een beoordeling voor het afhalen. Het verzenden wordt wel beoordeeld, maar als je je verhaal kwijt wil over het afhalen kan dat niet. Terwijl je een hoop kan zeggen over het afhalen, bijv.

- Krijg je het goed verpakt mee

- Gaat de verkoper goed met je spullen om of kan je de vingerafdrukken op je videokaart niet meer tellen

- Face to face vriendelijkheid, of is duidelijk af te lezen dat ze er geen zin in hebben.

- Ziet de shop er van binnen net zo goed uit als op de website

- Berijkbaarheid van de shop, of is hij niet te vinden?

- Snelheid waarmee je geholpen wordt.

- Heeft de shop een eigen repatatieafdeling en indien zichbaar kan je daar weer wat over vertellen.

- Voorraad van de shop goed en komt overeen met website?

Er lijkt me genoeg te vertellen om een apparte beoordeling van te maken. Aangezien afhalen vaak voordeliger blijkt dan het door een verwegshop te laten bezorgen, komt het denk ik best vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 19:35
Dat klinkt opzich aardig en de genoemde punten zijn ook zeker relevant, maar een paar probleempjes:
Ten eerste zal het je misschien opgevallen dat er per shop mooie statistiekjes (in kleur) worden bijgehouden mbt. algemene behoordeling, verzending en aftersales. Een extra mogelijkheid voor het beoordelen van afhalen zou daardoor een extra statistiek veld opleveren, dat relatief heel weinig gebruikt wordt, en zodoende alleen ruimteverspilling oplevert. Bovendien zou de boel er niet overzichtelijker op worden.

Als je je bestelling hebt afghaald, kun je je ervaringen prima kwijt onder het kopje algemeen. Dan hoeven we geen extra mogelijkheden te maken, en kan toch iedereen in je ervaring delen :).

http://twitter.com/randalpeelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-10 21:57
Ik zou het gewoon onder verzending posten denk ik :)

De verzending vanaf de toonbank in mijn handen ;)

De dingen die voornamelijk belangrijk voor een bedrijf bij de verzending is het verpakken van de goederen. De verzending zelf geven ze uit handen dus daar zijn ze niet direct aansprakelijk voor. Natuurlijk zullen ze een ander verzendbedrijf gebruiken als ze teveel klachten krijgen.

De face to face vriendelijkheid valt wel weer onder het kopje algemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
DamadmOO schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 19:00:
Ik zou het gewoon onder verzending posten denk ik :)

De verzending vanaf de toonbank in mijn handen ;)
Dat mag dus niet, want dat wordt weg-gemod. :Y)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad :)

Bij het creëren van teveel categoriën, wordt de bruikbaarheid en duidelijkheid geschaad door de hoeveelheid informatie, en de toegenomen moeilijkheid van invullen van een goed onderbouwde survey. Ik denk dan ook dat meer dan 3 categoriën niet echt wenselijk is.

Dan blijft de keuze dus voor wélke categoriën. Vroeger waren er:
"Algemene indruk", "Service", "Technische kennis", "Afhandeling bestellingen"

Nu:
"Algemeen", "Verzending" en "Aftersales".

Vroeger was het nogal vrij aan interpretatie waar het ene onderdeel ophoud en het andere begint. Iemand draagt de spullen voor je naar de auto, is dat service of afhandeling bestelling? Iemand geeft je 20 minuten lang volledige uitleg over de voor- en nadelen van RAID in je systeem. Is dat service of technische kennis?

Om het overzicht te behouden, kan je jezelf afvragen wélke drie categoriën het meeste van belang zijn of kunnen zijn om een beslissing op af te stemmen, en persoonlijk denk ik dat de bestaande categoriën daarin goed passen.

Immers, als je gaat afhalen, ben je er zelf direct bij om zaken te vervoeren op een wijze die je nodig acht. Bevalt de verpakkingswijze niet, vraag je direct even om een doos met schuim. Bij verzending heb je de mogelijkheid mondig te zijn niet, en hetzelfde geldt veelal voor zaken rond aftersales.

Bij verzending zijn bijvoorbeeld veel meer zaken die mee kunnen spelen dan de zaken die vaak genoemd worden. Verpakkingswijze en tijdige levering zijn de meestvoorkomende. Soms wordt gebruik van track & trace genoemd. Ook mogelijk: notificatie bij verzending bestelling met verwachte aankomstdatum zodat je daar rekening mee kan houden, het doen toekomen van een RMA procedure bij de zending, insluiten van een duidelijke en kloppende pakbon, opvolgen van afwijkende faktuur- en afleveradressen, goed afhandelen van deelleveringen, etcetera.

Keuzebepaling op basis van deze drie categoriën is naar mijn mening ook voldoende. Daar waar een minder gewaardeerde logistieke dienst wordt ingeschakeld kan je alvorens tot aankoop over te gaan overwegen te kiezen voor afhalen. Daar waar aftersales achterblijft terwijl de prijzen laag zijn, kan het nog steeds interessant zijn voordelig een laptop aan te schaffen waarop door de fabrikant al goede service wordt verleend.

Alles valt of staat met het verstrekken van bruikbare informatie. Mede daarom is het erg welkom te vermelden wat besteld is, of de winkel een factor is geweest in de beslissing (advies), wat de motivatie is geweest om voor die winkel te kiezen, enzovoort.
Daar hebben anderen veel meer aan dan mededelingen als "site was overzichtelijk, bestellen ging makkelijk", "maandag besteld, was dinsdag al in huis", "één artikel was defect, maar prima opgelost binnen een week". Wellicht is dit wat in eerste instantie bij veel mensen opkomt, en ik zeg ook zeker niet dat het makkelijk is een goede (complete) survey te schrijven, maar het is nu eenmaal zo dat een ander niet de ervaringen heeft gehad die voor jou rond een bestelling wellicht vanzelfsprekend waren. Een ander kan zijn beeld alleen vormen door zo volledig mogelijke uiteenzetting van de ervaring.

Waar ik ook benieuwd naar ben, is wat jullie vinden dat wellicht verder nog beter kan aan de Shop Surveys. Hoe zijn andere gebruikers beter te informeren, en wat moet ondernomen worden om dat te bereiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 21:26:
Immers, als je gaat afhalen, ben je er zelf direct bij om zaken te vervoeren op een wijze die je nodig acht. Bevalt de verpakkingswijze niet, vraag je direct even om een doos met schuim. Bij verzending heb je de mogelijkheid mondig te zijn niet, en hetzelfde geldt veelal voor zaken rond aftersales.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Niet iedereen is even mondig en kan onderhandellen als je face to face staat. Dus gaat het iemand anders misschien beter af, als hij telefonisch contact heeft. Daarnaast kan je ook bij de verzendingen mondeling zijn door te bellen.

Bovendien kan iemand een pakje heel netjes thuisgestuurd krijgen, maar dat ze er in de shop misschien al ESD exposed op de plank licht, dat zie je niet. Met afhalen kan je dat misschien wel opvallen en zo toch de keuze voor een bestelling vergemakkelijken. Ik heb zelf ervaring met een shop die gewoon een hardeschijf uit een PC heeft geschoeft die evenlater, als nieuw aan iemand mee wou geven. Dat zie je niet als je online besteld.

Het lijkt me ook iets meer dan een algemene beoordeling, het gaat namelijk over de ervaring in de shop zelf. Als je dit onder algemeen plaatst dan komt er een heel groot algemene indruk. De shop wordt dan met maar 1 maatstaaf afgerekend. Misschien kan het kopje Verzenden gekombineerd worden met het kopje Afhalen. Want als je afhaalt is het geen verzending en andersom, terwijl het toch dicht bij elkaar licht.

Het afhalen kan ook appart gezien worden. Bijv. als je afhaalt wordt je de shop uitgekeken, omdat ze eigelijk aan de verzenkosten willen verdiennen van 14,-. Dus als je besteld kan het een hele goede shop zijn, maar je moet er niet heen gaan om af te halen tenzij je tegen een slecht humeur kan.

Ook kan een shop moeilijk te vinden te zijn, voor iemand die afhaalt ook belangrijk, want als je een goed richtingsgevoel hebt of in de buurt bekent, is het geen probleem, maar iemand die dat niet heeft zou de shop niet kunnen vinden en zal onverrichte zaken weer naar huis gaan. Zonde van zijn tijd en misschien benzine/pakeergeld.

Een apparte beoordeling hiervoor zou mensen ook uit de tent kunnen lokken hier meer over te zeggen. Nu zie je bij verzending staan "afgehaald, dus geen ervaaring mee" meer over de afhaal niet te vinden hooguit over de vriendelijkheid. Weet ik dus nog niet veel over hoe is het om daar af te halen.
Pagina: 1