Toon posts:

VMware Server, welke hardware? DEEL 2

Pagina: 1
Acties:
  • 621 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dit schreef Koffie:

"Mja, ik vind het gat tussen de topicstart en de reacties wel bijzonder groot.
Je werpt een aantal hardware specs zonder echte onderbouwing neer, en verwacht vervolgens dat er een complete server config uitgekauwd word.
Begin maar eens met het opstellen van een budget, en kijken welke hardware VMWare ondersteund en adviseert".

En vervolgens sluit Koffie de topic ZONDER mij een kans te geven om te reageren.

Ik verwacht niet dat er een complete config uitrolt. Inderdaad was ik vergeten een budget te noemen, das stom zeg. Budget is: 4000euro voor de hardware. Voor de software (bijv. ESX) is ook geld beschikbaar, maar dat kan ik echt alleen gebruiken als ESX veel voordelen biedt tov de onbetaalde variant.

En dank voor het advies om eerst te kijken welke hardware vmware ondersteunt en adviseert. Echt wordt vrijwel ALLE hardware ondersteund. Gaat mij erom, zoals ik al eerder aangaf, moet ik kiezen voor Raid5, SATA raptor, SATA 7200rpm disks. Scsi verdient de voorkeur, echter past niet in het budget.

@defusion: draai nu alle 4 de servers op een HP deskpro P4 machine, en de performance is prima

@_DH: Ik denk dat ik qua soort servers prima uit kan met de "gratis" versie, maar als ESX zoveel stabieler/sneller is, dan wil ik dat graag van jullie horen.

@sanfranjake: wat zou je adviseren om enigszins fault tolerant te zijn? Mirror? Wil eigenlijk wel een snelle (denk aan een 3ware 9550) raid SATA controller in gezet worden. Zoals ik al zei, momenteel draait alles op aparte HP deskpros's en dat voldoet qua performance prima. Maar die Machines moeten weg onder mijn bureau vandaan ;) en ik wil niet 4 aparte servers hiervoor in de serverruimte kwijt. De machines zijn niet bedrijfskritisch, en kunnen eventueel snel op andere machines draaien.

@Asteroid9: Het gaat hier niet om 60 gelijktijdige gebruikers. Wel bijv voor EPO, maar niet voor intrafoon en printserver. Die hebben een extreem lage belasting.

@Abom: Ik wil serieus overwegen om de host op linux te draaien. Heb jij daar beheerstechnisch ervaring mee?

@axis: een Dell met de specs die jij noemt wil ik graag maar past niet in budget. Heb wel al een Dell 2800 waar ik over tevreden ben, ook een DL380 doet het erg goed, maar het nadeel is dat die DL380 alleen scsi disks kan hebben, en dan wordt het echt te duur. Supermicro levert ook goeie machines met SATA's erin en een dikke controller.

Gaat dus eigenlijk om een paar kernvragen:
  • ESX of GSX
  • Welke RAID
  • Welke SATA is snel genoeg
  • Host op Linux, wie heeft ervaring
  • Qua processor kom ik er wel uit, zal een Xeon of dual core gaan worden
Hier nog een keer mijn eerste post:

Wil een VMWare server (de gratis versie) bouwen met de volgende virual servers erop;

- Windows 2003 print server
- Windows 2003 Intrafoon server
- Windows 2003 McAfee EPO server
- Windows 2003 test server

Ongeveer 60 gebruikers gaan deze machines gebruiken.

Nu zit ik met een aantal hardware vragen;

Merk?
Vind supermicro servers wel goed.

Welke processor?
De good old XEON of toch dual core?

Welke hdd?
Wil raid5 systeem maken en ivm kosten kiezen voor
SATA schijven ipv scsi. Is een Raptor 10k schijf dan nodig?

Hoeveel Ram?
Dacht aan 4GB?

Iemand andere suggesties?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-02 11:30

ajhaverkamp

gewoon Arjan

[b]
Wil een VMWare server (de gratis versie) bouwen met de volgende virual servers erop;

Maak even een lijstje van de systeem vereisten van die virtuele servers. Hoeveel geheugen hebben ze elk nodig? Een test server, klinkt wazig en zou ik dus niet op de produktieomgeving laten draaien.

Tel dan die hoeveelheden geheugen op. Tel er 1 GB op voor het host OS. Dan weet je de totale hoeveelheid geheugen die dan minimaal in de server moet zitten.
Printserver 1 GB + Intrafoon 512 MB + McAfee 512 MB + host OS 1 GB = 3 GB. Dus dan is 4 GB wel genoeg.

This footer is intentionally left blank

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 09:45:
En dank voor het advies om eerst te kijken welke hardware vmware ondersteunt en adviseert. Echt wordt vrijwel ALLE hardware ondersteund. Gaat mij erom, zoals ik al eerder aangaf, moet ik kiezen voor Raid5, SATA raptor, SATA 7200rpm disks. Scsi verdient de voorkeur, echter past niet in het budget.
Nou ESX ondersteund echt niet alle hardware. Met name op het gebied van I/O is het nogal kieskeurig.

Als je een sata kaart wil is alleen LSI of Adaptec een optie. Deze worden nl. door de scsi driver ondersteund binnen vmware.

Qua netwerkkaarten is het Intel, 3com, Broadcom wat de klokslaat. Je hoeft niet aan te komen met bv. een Marvell kaart.

Wat betreft de gehele configuratie blijft ESX ook heel kieskeurig. Ik zou je dan ook aanraden (als je ESX gaat aanschaffen) om een systeem te kopen wat op de compatibility lijst staat. Vmware kan je dan ondersteunen als de boel niet werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Shuriken op 09-08-2006 10:06 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 09:53:
[...]

Maak even een lijstje van de systeem vereisten van die virtuele servers. Hoeveel geheugen hebben ze elk nodig? Een test server, klinkt wazig en zou ik dus niet op de produktieomgeving laten draaien.

Tel dan die hoeveelheden geheugen op. Tel er 1 GB op voor het host OS. Dan weet je de totale hoeveelheid geheugen die dan minimaal in de server moet zitten.
Printserver 1 GB + Intrafoon 512 MB + McAfee 512 MB + host OS 1 GB = 3 GB. Dus dan is 4 GB wel genoeg.
Test server is een beetje wazig ja, maar is gewoon een standaard wwindows 2003 server om wat lichte apps uit te proberen. Hoeft misschien ook niet ik een VM. Dacht zelf ook aan 4GB.

Verwijderd

Topicstarter
Shuriken schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:02:
[...]

Nou ESX ondersteund echt niet alle hardware. Met name op het gebied van I/O is het nogal kieskeurig.

Als je een sata kaart wil is alleen LSI of Adaptec een optie. Deze worden nl. door de scsi driver ondersteund binnen vmware.

Qua netwerkkaarten is het Intel, 3com, Broadcom wat de klokslaat. Je hoeft niet aan te komen met bv. een Marvell kaart.

Wat betreft de gehele configuratie blijft ESX ook heel kieskeurig. Ik zou je dan ook aanraden (als je ESX gaat aanschaffen) om een systeem te kopen wat op de compatibility lijst staat. Vmware kan je dan ondersteunen als de boel niet werkt.
Alles wat ik uiteindelijk aan ga schaffen check ik met de comp.list van VMWare. Met mijn config, hoeveel netwerkkaarten zou je dan inzetten? Of is 1 voldoende?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:32

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als je toch ook VMWare Server (GSX) meeneemt in je onderzoek, waarom Microsoft Virtual Server 2005 niet? Als je deze uitrolt op een Windows 2003 R2 Host-OS, dan mag je (uit mijn hoofd) 4 virtuele servers draaien zonder een licentie voor deze guess aan te schaffen.

Overigens is dit voor mij geen discussie, ik zou sowieso voor VMWare ESX gaan. Al wast het maar vanwege de extra SPOF die een host-OS introduceert.
Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:19:
[...]
Met mijn config, hoeveel netwerkkaarten zou je dan inzetten? Of is 1 voldoende?
Kijk voor het antwoord op deze vraag (en vragen van hetzelfde kaliber) even naar volgend artikel:

VMWare ESX best practices
Hier staan veel tips in met betrekking tot het inrichten van je netwerklaag, storage, etc. Het artikel is geschreven voor ESX, maar het principe geld natuurlijk voor elke vorm van virtualisatie..

Ik lees overigens nog een keer je startpost, je gaat 3 functies aanbieden: print, antivirus, en de intrafoon (simpele webpagina). Heb je er al eens over nagedacht om deze functies vanaf één en dezelfde machine aan te bieden en gewoon niet te virtualiseren?

[ Voor 51% gewijzigd door Question Mark op 09-08-2006 10:28 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

De keuze tussen de gratis VMware Server en VMware ESX hangt volgens mij ook wel een beetje van je verwachtingen voor de toekomst af. Verwacht je dat je virtuele infrastructuur op korte termijn uitgebreid gaat worden met meer VM's en/of verwacht je dat de eisen m.b.t. continuiteit op termijn veel hoger komen te liggen, kies dan zeker voor ESX. Als je dit de komende jaren nog niet ziet gebeuren, dan zou je kunnen overwegen om voor 4 VM's voorlopig lekker VMware Server te gaan gebruiken. Aangezien het om je productie-omgeving gaat, is een support-contract natuurlijk wel aan te raden.

Verder kan ik je de cursus "VMware Virtual Infrastructure with ESX Server 2.5 and VirtualCentre 1" aanraden. (Al zul je nu waarschijnlijk een cursus krijgen met ESX 3 en VirtualCentre 2.) Als je dan de extra dag bij de cursus boekt (extended laboratory), kun je samen met je instructeur naar een paar van je vragen kijken. Kost een paar centen, maar is zeker heel erg nuttig! (Ook als je uiteindelijk toch geen ESX wil gaan gebruiken, maar de gratis Server.)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 10:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:19:
Als je toch ook VMWare Server (GSX) meeneemt in je onderzoek, waarom Microsoft Virtual Server 2005 niet?

Ik lees overigens nog een keer je startpost, je gaat 3 functies aanbieden: print, antivirus, en de intrafoon (simpele webpagina). Heb je er al eens over nagedacht om deze functies vanaf één en dezelfde machine aan te bieden en gewoon niet te virtualiseren?
1. Microsoft VM is geen optie. Wil ook goede linux en novell VM kunnen hosten en VMware is met zn jaren lange ervaring niet voor niets marktleider.

2. Intrafoongids (van KPN) is een app die heel erg lelijk doet op zn tijd. Wil perse op bepaalde poorten draaien, en nog meer van dat.. EPO kan ook lastig zijn op zn tijd. En de printserver moet simpelweg gewoon altijd draaien. Voorheen hebben we bovengenoemde apps al een keer op 1 machine draaien, echter gaf dat veel gezeur. Uiteindelijk wil ik ook testen hoe Veritas backup exec in een VM draait.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:19:
[...]

Alles wat ik uiteindelijk aan ga schaffen check ik met de comp.list van VMWare. Met mijn config, hoeveel netwerkkaarten zou je dan inzetten? Of is 1 voldoende?
Inprincipe kan je 1 netwerkkaart gebruiken. Het is echter niet aan te raden.

Ik zou 1 netwerkkaart voor de service console nemen. Daarnaast 1 of meerdere voor je vm's (al naar gelang van de netwerk belasting van de vm's die je wilt draaien).

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:32

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:40:
[...]
1. Microsoft VM is geen optie. Wil ook goede linux en novell VM kunnen hosten en VMware is met zn jaren lange ervaring niet voor niets marktleider.
Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 09:45:Wil een VMWare server (de gratis versie) bouwen met de volgende virual servers erop;

:? Wat wil je nu precies? Als je in een tijdsbestek van nog geen uur, je belangrijkste eisen overhoop gooit, is er dus niemand die je goed kan adviseren..

[ Voor 10% gewijzigd door Question Mark op 09-08-2006 10:57 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
haha _/-\o_

Is minder urgent maar wil in de toekomst een oude novell 311 server laten draaien in VM. Maar is nu voor mijn hardware keuze niet helemaal relevant, wil perse VMware.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-02 13:40

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Lees: Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!

Dicht until further notice..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.