Toon posts:

Receiver.. ik nie snappe.

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een mega audio noob.
Sorry alvast als ik dingen door elkaar haal maar alles wat ik weet haal ik van google en wikipedia en zo...

Mijn computer had ik ooit aangesloten op een computer speakerset.
Ik heb een X-Fi, en ik had de Creative S750 7.1 set. Die speakerset gaat elke keer stuk, de sub ontploft.
Dan krijg ik wel een nieuwe van Creative maar de levertijd is elke keer 3 maanden of zo, best wel irritant dus.

Als ik de TS goed begrijp zit er op de X-Fi dus geen DTS decoder. Dus moet je een apparaat hebben dat de DTS kan decoden en dan het geluid kan maken ja?
De 7.1 set die ik had, had een ingebouwde versterker en alles dus die kon dat denk ik decoden.

Nu heb ik gelukkig nog een 5.1 set op de TV aangesloten, maar die wil ik nu voor de computer gebruiken. Het is een Infinity Alpha HCS set, waar geen versterker of zo in zit.
Het is een 5.1 set met actieve sub (ik hoop echt dat ik de termen niet door mekaar gooi).

Nou heb ik een grote receiver daar langs staan. Deze kan, als ik het boekje goed begrijp, alleen digitale input krijgen van de optische ingang. Ik heb zo'n kabeltje.
Alles aangesloten, en nu het volgende:
Als ik een film-dvd afspeel doet ie het met 5.1, (staat ook in de TS dus dat klopt :) )
Als ik een spelletje speel zoals Prey, met Surround sound selected, dan heb ik nog steeds alleen maar stereo.

Ik ben van plan een andere receiver te gaan halen (als het niet al te duur is), maar dan moet ik dus in de winkel vragen om het volgende:
Een receiver met THX die ik met 3 minijacks kan aansluiten want van mijn soundcard komen 3 minijacks.
Ja toch? Thnx!

edit: eehh dit had eigenlijk in het X-fi topic gereplied moeten zijn..
Zou een mod dat aub kunnen verschuiven daarheen? (sorry het is al 3 uur ..)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 02:53 ]

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 07:46
Die kaart kan volgens deze: http://powerline.nl/s/shop.php specificaties wel DTS / Dolby encoden, daar heb je geen reciever voor nodig. Als je 3 line jacks aansluit zal een reciever ook niet werken om je games in 5.1 te spelen, aangezien het signaal dan al naar analoog is gedecodeerd. DTS en Dolby digital zijn zoals de naam al zegt digitale signalen. Het zal echt ergens aan de instellingen liggen, waaraan kan ik je niet vertellen.

Een THX gecertificeerde reciever zal je trouwens niet onder de 800 euro tegen komen, maar dat is ook niet belangrijk.

Verwijderd

Topicstarter
Nou in het X-Fi topic staat dat ie geen encoder heeft en die topic vertrouw ik meer als die winkel...
Ik snap niet wat je bedoeld met 'dat het analoog is en dus geen dts kan'.
Kijk ik heb deze 7.1 set:
http://nl.europe.creative...category=113&product=9306

En daar staat:
Gebruik deze luidsprekers met Sound Blaster Audigy® 2 ZS-geluidskaarten voor adembenemende 7.1-resultaten met Dolby® Digital EX- en DTS-ES-films en EAX ADVANCED HD-games.

Als mijn S750 set het zou doen zou ik 3 minijacks gebruiken (dat zijn toch van die koptelefoonstekkertjes he?) en dan naar de Sub gaan.
Groen is voor FL/FR
Zwart voor RL/RR/SR
Oranje is voor FC/SW/SL

Die 3 stekkertjes gaan zo de sub in.
http://www.3dvelocity.com...orks/pics/sub_lowshot.jpg
Als ik nou een receiver kan vinden met ook 3 ingangen dan kan ike r toch weer 7 boxjes op aansluiten?
Of zijn dat die van 800 euro waar je het over had?

edit:
Kijk dit staat er in het X-fi topic waar ik deze post eigenlijk in wilde zetten:
Digitaal multikanaal geluid
De X-fi beschikt NIET over de mogelijkheid in Dolby Digital content te encoden. Dit houdt in dat je bij normaal gebruik slechts een stereo signaal over je SPDIF aansluiting kunt sturen. Voor meerkanaals geluid bij spellen ben je aangewezen op analoog aansluiten van je speakers. WEL heb je digitaal multikanaals geluid als je een DVD of andere content welke bijv. AC3 bevat (dus voorgecodeerd in DD). Je versterker of speakers zullen dan normaal gesproken aangeven slechts een stereo signaal te kunnen ontvangen.

Volgens mij moet ik dus een receiver kopen die via analoog die meerkanaals aan kan.. Toch?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 03:29 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Heeft je receiver geen 5.1 input? Zoja, dan hoeft je niks nieuws te kopen, kun je gewoon je spul analoog aansluiten.

Heb je die niet, dan zul je er eentje moeten kopen die dat wel heeft, en dat kost echt geen 800 euro.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
hij heeft geen encoder. dat betekent dat de kaart je g7.1 geluid uit filmpjes of spellen niet kan samenvoegen tot een digitaal signaal, en dus dan geen digitaal uit heeft. je kunt dan dus ook geen digitaal naar je versterker krijgen en dus heb je ok geen digitaal of 5.1 of 7.1 geluid via je versterker, omdat ie dat ook niet binnen kijgt.

heeft je film echter zelf het geluid al geencodeerd, ( dus digitaal gemaakt) dan kan de xfi het wel digitaal doorsturen naar de versterker.

spelletjes hebben dus geen digitaal geencodeerd geluid, omdat in een spel dus meerder streams en effecten amengvoegd moeten worden, en dat kun je dus niet al vantevoren doen. bij een dvd ligt zeg maar de hele stream al van te voren vast en ds kan die wel digitaal geencodeerd zijn tot een 5.1 of 7.1 geluidssignaal.

ook kan de xfi digitaal geluid omzetten in analoog en afspelen op een 5.1 of 7.1 setje. zoals jij nu eerst deed.

nu je je versterke digitaal hebt aangesloten op je xfi gaat het verhaal op zoals dat in dat andere topic stond, dat je bij spellen dus slechts stereo geluid hebt. en dat merk je nu dus.
dus wat daar staat klopt precies.

ik vraag me ds ook af of er wel versterkers oid zijn met 7.1 geluid in ( dus met andere woorden dat die het signaal dat normaal al naar de speakers zouden gaan opvangen en wer versterken.)
dnk je eens in hoeveel aansluitingen er dan wel niet op komen als je zulke dingen moet aansluiten. daarvoor is toh mooi digitaal geluid uitgevonden?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

engelbertus schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:08:
ik vraag me ds ook af of er wel versterkers oid zijn met 7.1 geluid in ( dus met andere woorden dat die het signaal dat normaal al naar de speakers zouden gaan opvangen en wer versterken.)
Dat zeg ik toch net, dat die dingen bestaan 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door voodooless op 09-08-2006 11:55 ]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
oh had je dat al gezegd? goh dan bij deze nog weer een antwoord in het rijtje nutteloze posts ;-)

nou ja ik zal er overheen gelezen hebben of zo. maar hoe werkt dat dan?
hoeveel kabels heb je dan wel niet lopen van pc naar versterker? lijkt me een flinke warboel te worden.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Net zoveel kabels als er kanalan zijn natuurlijk ;) Het signaal wordt dan gewoon voor de pre-amp de versterker in gepompt.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-02 11:11

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

--

nevermind :+

[ Voor 99% gewijzigd door Hubert op 09-08-2006 12:09 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Pagina: 1