Toon posts:

hitte chipsets moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus M2V moederbord en daarin een AMD X2 3800+ Windsor CPU gezet (AM2)
Wat mij opviel van dit moederbord is dat de K8T890 chipset van dit moederbord zeer warm wordt, terwijl deze gekoeld wordt door een koelblokje. Een andere chip is zelfs zeer heet. Op deze laatste zit geen koelblokje en hij heeft de naam VIA VT8237A. Hier kan ik mijn vinger niet eens lang op houden.
De AMD CPU zelf (boxed version met bijgeleverd koelblok) is niet eens lauw te noemen.
Ik heb een instap videokaartje van nog een 70 euro, waarop ook al een kleine fan aan het draaien is, en wat me vooral opvalt is dat veel "chipies" tegenwoordig dus heter worden dan de CPU zelf.
Sterker nog... in de kast die ik ook nieuw gekocht hebt (Cavalier 2), zoomen ook al drie fans.

Ik las dat veel mensen deze zomer last hebben gehad van een over verhitte pc en als ik zo de huidige generatie PC's zie opwarmen (met dus niet eens echt zware specs), dan maak ik me een beetje zorgen om die van mij. Als er fans uitvallen, dan is het systeem een tijdbommetje.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Op internet opzoeken hoe heet alles mag worden.
Speedfan installeren, deze kun je op diverse dingen alarm laten geven indien iets te heet wordt.

Verwijderd

De VIA VT8237A chip is de southbridge van de computer.
Als deze te warm wordt zou je ook kunne proberen om een koeler voor de chipset te kopen.

Verwijderd

Als de fans van een systeem uitvallen is je systeem altijd de sjaak, niet alleen in de zomer. Ook in de winter bij een gemiddelde (huis)kamertemperatuur van 19 graden houdt een moderne heethoofdige videokaart het niet lang uit als de ventilator stil komt te liggen, dus dat is in de zomer niet geweldig veel erger.

Wel is het zo dat chipsets vrij heet mogen worden. Ik heb een ASUS A8S-X met SiS 765 chipset (passief gekoeld) en dat ding wordt echt te heet om aan te raken. Toen het buiten 33 graden was, werd dat chipje zelfs te heet om ook maar een halve seconde aan te raken. Toch bleef het systeem perfect stabiel under load, ook na lang gamen. Dus als je nog geen problemen hebt met stabiliteit en dat moederbord is af-fabriek zonder chipsetkoeling geleverd, dan zou ik me niet direct grote zorgen maken.