Net als Boudewijn ben ik bezig problemen tussen cups en samba op te lossen. Ik zit in mijn netwerk met 100% hetzelfde probleem, namelijk wel de printer que in kunnen zien via Samba, maar niet mogen printen.
In een poging het op te lossen, ben ik overgestapt op cups-1.2.2, wat nogal wat wijzigingen in de config inhield. Op zich allemaal geen probleem, en na wat kleine probleempjes met een ssl-certificaat was m'n cups server weer vrolijk in de lucht, en werd hij door mijn pa gelijk goed op de proef gesteld met een berg scans die geprint moesten worden.
Dat ging allemaal goed, tot op onverklaarbare reden deze fout ineens verscheen in de webinterface van cups bij de printer:
Als ik in de webinterface de printer start, veranderd de melding in
Het lijk dus een gebruikersrechten probleem, waarbij dat /dev/lp0 alleen schrijfbaar zijn voor de gebruiker Root en de groep lp.
Nu is dat geen probleem, want cups draait in de groep lp, en zou dus schrijfrechten moeten hebben.
Helaas vind m'n server van niet, want alleen als ik /dev/lp0 vrijgeef voor iedereen wil cups nog printen...
Dit is m'n cupsd.conf
Ik heb de SystemGroup aan moeten passen naar lp om gebruikers toegang te kunnen verlenen tot de wachtrijën e.d., verder is hij eigenlijk helemaal standaard. Hiermee heeft het eerst dus wel gewerkt.
Daarnaast draait cups onder gebruiker root, welke toegang heeft tot /dev/lp0.
Met Google kan ik geen werkende oplossing vinden en ik wil dit graag opgelost hebben, want bij een reboot staan gegarandeerd de gebruikersrechten van /dev/lp0 weer op 660, waardoor de boel weer plat komt te liggen.
In een poging het op te lossen, ben ik overgestapt op cups-1.2.2, wat nogal wat wijzigingen in de config inhield. Op zich allemaal geen probleem, en na wat kleine probleempjes met een ssl-certificaat was m'n cups server weer vrolijk in de lucht, en werd hij door mijn pa gelijk goed op de proef gesteld met een berg scans die geprint moesten worden.
Dat ging allemaal goed, tot op onverklaarbare reden deze fout ineens verscheen in de webinterface van cups bij de printer:
code:
1
| "/usr/libexec/cups/backend/parallel failed" |
Als ik in de webinterface de printer start, veranderd de melding in
code:
1
| "Unable to open parallel port device file "/dev/lp0": Permission denied" |
Het lijk dus een gebruikersrechten probleem, waarbij dat /dev/lp0 alleen schrijfbaar zijn voor de gebruiker Root en de groep lp.
Nu is dat geen probleem, want cups draait in de groep lp, en zou dus schrijfrechten moeten hebben.
Helaas vind m'n server van niet, want alleen als ik /dev/lp0 vrijgeef voor iedereen wil cups nog printen...
Dit is m'n cupsd.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| # Show general information in error_log.
LogLevel debug
SystemGroup lp
# Allow remote access
Port 631
Listen /var/run/cups/cups.sock
# Enable printer sharing and shared printers.
Browsing On
BrowseOrder allow,deny
BrowseAllow @LOCAL
BrowseAddress @LOCAL
DefaultAuthType Basic
<Location />
# Allow shared printing and remote administration...
Order allow,deny
Allow @LOCAL
</Location>
<Location /admin>
# Allow remote administration...
Order allow,deny
Allow @LOCAL
</Location>
<Location /admin/conf>
# Allow remote access to the configuration files...
Order allow,deny
Allow @LOCAL
</Location>
<Policy default>
<Limit Send-Document Send-URI Hold-Job Release-Job Restart-Job Purge-Jobs Set-Job-Attributes Create-Job-Subscription Renew-Subscription Cancel-Subscription Get-Notifications Reprocess-Job Cancel-Current-Job Suspend-Current-Job Resume-Job CUPS-Move-Job>
Require user @SYSTEM
Order deny,allow
</Limit>
<Limit Pause-Printer Resume-Printer Set-Printer-Attributes Enable-Printer Disable-Printer Pause-Printer-After-Current-Job Hold-New-Jobs Release-Held-New-Jobs Deactivate-Printer Activate-Printer Restart-Printer Shutdown-Printer Startup-Printer Promote-Job Schedule-Job-After CUPS-Add-Printer CUPS-Delete-Printer CUPS-Add-Class CUPS-Delete-Class CUPS-Accept-Jobs CUPS-Reject-Jobs CUPS-Set-Default>
AuthType Basic
Require user @SYSTEM
Order deny,allow
</Limit>
<Limit CUPS-Authenticate-Job>
Require user @OWNER @SYSTEM
Order deny,allow
</Limit>
<Limit All>
Order deny,allow
</Limit>
</Policy> |
Ik heb de SystemGroup aan moeten passen naar lp om gebruikers toegang te kunnen verlenen tot de wachtrijën e.d., verder is hij eigenlijk helemaal standaard. Hiermee heeft het eerst dus wel gewerkt.
Daarnaast draait cups onder gebruiker root, welke toegang heeft tot /dev/lp0.
Met Google kan ik geen werkende oplossing vinden en ik wil dit graag opgelost hebben, want bij een reboot staan gegarandeerd de gebruikersrechten van /dev/lp0 weer op 660, waardoor de boel weer plat komt te liggen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier