[XP]1 Opstarten en 1 Systeem partitie

Pagina: 1
Acties:

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Ik heb mijn pc opnieuw geinstalled. Ik had 2 partities: C: voor mijn windows en program files zooi, E: voor al mijn develop zaken en documenten. Mijn dvd drive had D:

Nu heb ik in de WinXp setup mijn C: partitie weggeknald (ik dacht even grondig te zijn) en direct weer opnieuw aangemaakt. Next, next next de setup in.

Nu staat alles er weer op, alles werkt, behalve. Een lading zaken onder Eclipse doen het niet meer, die verwachten allerlei zaken te vinden op E:\Eclipse. Die bestaat niet meer, het is nu D:\Eclipse. Ik dacht daarom even de letter van die partitie te wijzigen, terug naar E: maar dat wil dus niet.

Volgens Schijfbeheer heb ik nu 2 partities: C: (Opstarten), D: (Systeem). Op C staan alle windows spullen, zoals het hoort. Maar op D: staat nu "boot.ini, Bootfont.bin, NTDETECT.COM, ntldr". Kennelijk ben ik weer te snel door die setup gevlogen, en is de voormalige E schijf tot primaire partitie gebombareerd, en heb ik dat niet opgemerkt. Nu start mijn pc dus kennelijk op van D:, waarbij in de boot.ini vrolijk alles weer doorverwezen wordt naar de C: schijf waar de hele Windows install op staat.

Nu is mijn vraag. Kan ik de C: promoveren tot actieve partitie en D: degraderen? Zodat het opstarten helemaal van C gebeurt, en ik D: weer vrij heb om te kunnen hernoemen? Of moet ik daarvoor opnieuw installen, en dan in de setup beide partities wegknallen en opnieuw instellen?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:42
Ik denk dat je met een programma als partition magic de boel wel kunt fixen, maar ik raad je aan om dat niet te doen en gewoon opnieuw te beginnen. Dus tijdens de windows installatie die twee partities verwijderen en er één van maken, en daar windows opzetten. Die 'E-partitie' laat je natuurlijk de hele tijd ongemoeid...

• zneek
zetje01 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 22:28:
Ik denk dat je met een programma als partition magic de boel wel kunt fixen, maar ik raad je aan om dat niet te doen en gewoon opnieuw te beginnen. Dus tijdens de windows installatie die twee partities verwijderen en er één van maken, en daar windows opzetten. Die 'E-partitie' laat je natuurlijk de hele tijd ongemoeid...
Die E partitie is nu dus D. Als ik C en D samenvoeg is E weg dus. [edit] wat geen probleem is want ik heb inmiddels de totale inhoud op mijn secundaire pc gebackupped

Wel raar, net een verse install, alleen dat boot gedeelte moet naar een andere schijf. Je zou toch denken dat er simpel 1 vlaggetje om kan zodat de pc opstart van die C partitie?

[ Voor 6% gewijzigd door zneek op 08-08-2006 22:31 ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:36

SpamLame

niks

Boot gedeelte kan nergens heen.
Dat is altijd de eerste active primaire partitie op de master van het primaire ide kaneel.

Jij hebt in de installatie opgegeven dat de bestanden (toen nog e:) op d terecht moeten komen, bewust danwel onbewust.

• zneek
SpamLame schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 22:37:
Dat is altijd de eerste active primaire partitie op de master van het primaire ide kaneel.

Jij hebt in de installatie opgegeven dat de bestanden (toen nog e:) op d terecht moeten komen, bewust danwel onbewust.
Ok. Maar, C was de actieve partitie. Toen heb ik zitten klooien, toen was E (nu D) het. Kan ik niet C weer actief maken?

[edit] ik heb trouwens in de installatie niet opgegeven dat de boel op E (nu D) moest komen, maar op C. Daar staat alles ook op, volledige windows en program files bende.

[ Voor 15% gewijzigd door zneek op 08-08-2006 22:45 ]

• SpamLame

SpamLame

niks

zneek schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 22:39:
[...]

Ok. Maar, C was de actieve partitie. Toen heb ik zitten klooien, toen was E (nu D) het. Kan ik niet C weer actief maken?
C = actief anders stonden je opstart bestanden wel op D (of E), dus daar hoe je niks aan te doen.
SpamLame schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 22:37:

Enige manier om alles op 1 partitie te krijgen is herinstallatie op C: (hoeft niet geformat te worden).
Wellicht kan je ook je windows map kopieren, maar dat gaat vast problemen op leveren, verwijzigen van D: die naar C: moeten, boot.ini aanpassen etcetc.

[ Voor 49% gewijzigd door SpamLame op 08-08-2006 22:48 ]

• zneek
SpamLame schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 22:44:
[...]

C = actief anders stonden je opstart bestanden wel op D (of E), dus daar hoe je niks aan te doen.
[...]
Nee, C is niet actief. D is nu actief, maar alles is geinstalleerd op C. o.a. boot.ini en ntldr staan op D terwijl de rest allemaal op C staat.

Kun je niet met de recovery console een nieuwe MBR maken? Is daar documentatie van?

[edit] Mijn doel is niet alles op 1 partitie te krijgen. Ik wil alleen graag weer C actief krijgen, zodat ik D weer vrij kan renamen.

[ Voor 12% gewijzigd door zneek op 08-08-2006 22:54 ]

• SpamLame

SpamLame

niks

zneek schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 22:49:
[...]

Nee, C is niet actief. D is nu actief, maar alles is geinstalleerd op C. o.a. boot.ini en ntldr staan op D terwijl de rest allemaal op C staat.

Kun je niet met de recovery console een nieuwe MBR maken? Is daar documentatie van?

[edit] Mijn doel is niet alles op 1 partitie te krijgen. Ik wil alleen graag weer C actief krijgen, zodat ik D weer vrij kan renamen.
O sorry, verkeerd gelezen dan. Wellicht dat je via de recovery console eea recht breijen kan, documentatie zal wel te vinden zijn op technet of fora. Hoe dan ook je moet toch c active maken voordat je dat doet.

Je kan jezelf ook afvragen hoeveel een XP install aan tijd kost en hoeveel je er nu al aan besteed hebt en de nog te verwachte doorlooptijd.

my2cnts

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:21
Weet niet of je nog belangrijke data op je schijf hebt staan, maar maak alsjeblieft hier eerst een backup van op externe media nu je er nog bij kunt, en ga dan pas verder met het klooien met je partities. Helemaal als je met Partition Magic aan de slag gaat...

• zneek
Kort samengevat: diskpart in windows gebruikt om c active te maken, en toen was het einde verhaal :) Inmiddels zijn de partities allebei kapoet, en begin ik morgen met een frisse lege pc :)

[edit] Normaal hou ik niet van dit soort gepiel, maar ik weigerde vandaag om genoegen te nemen met een D boot partitie en C systeem partitie. Nu wacht ik even tot ik mijn 4800+ binnen heb, en dan gooi ik er een verse install overheen.

[edit2] Bestaat er ook nog zoiets als een HDD low-level format? Of is dat niet nodig, en gochel ik met de std partitionering software in de XP setup alles in elkaar?

[ Voor 54% gewijzigd door zneek op 09-08-2006 00:10 ]

Pagina: 1