[Ubuntu] Wifi ziet wel netwerken maar kan niet connecten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.511 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:47

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Omdat ik meer met Linux wil gaan doen (en er meer over wil leren) heb ik afgelopen week Ubuntu op mijn laptop geinstalleerd. De installatie liep vlekkeloos en binnen no-time had ik een draaiend en up2date systeem. Eigenlijk alles lijkt goed te werken behalve mijn Wifi verbinding.

Ik heb network-manager-gnome geinstalleerd welke ik wil gebruiken voor het maken van de verbinding. De laptop heeft de bschikking over een geintegreerde broadcom wifi kaart en een losse atheros based pcmcia kaart. Omdat de support voor de broadcom kaart bedroefend is (je moet met de windows driver en ndiswrapper aan de gang) wil ik in eerste instantie gebruik gaan maken van de atheros based kaart.

Zodra ik de pcmcia kaart in de laptop druk herkent het systeem de atheros kaart en kent de interface naam ath0 hieraan toe. Als ik nu rechtsklik op het network manager icoon rechts boven in beeld (nm-applet) zie ik ook de beschikbare netwerken. Wanneer ik nu een van deze netwerken kies veranderd het icoon in twee blauwe vegen welke rondjes lijken te draaien. Wanneer je met de muis over het icoon begeweegt zie je "attempting to connect to "vul hier de ssid in"". Tot dus ver lijkt het allemaal goed. Het probleem is echter dat er nooit een verbinding word gemaakt. Na enige tijd geeft network manager het op en schakelt het systeem weer over op de vaste lan verbinding (eth0).

Dit probleem doet zich voor bij zowel beveiligde netwerken als onbeveiligde netwerken. Het lijkt er op dat er geen uitgaand verkeer plaats vind.

Ik heb zelf al een poging gedaan om de broadcom kaart te proberen. Hierbij krijg ik met het gebruik van ndiswrapper hetzelfde resultaat: wel zichtbare netwerken, geen connectie mogelijk. Ook een complete herinstall is al uitgevoerd evenals een upgrade van het hele systeem (apt-get update , apt-get upgrade).

Ik draai de meest recente versie Ubuntu (dapper drake) met de meest recente versie kernel beschikbaar via de update manager (de problemen doen zich ook voor bij een verse install zonder upgrade).

Wie helpt?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SA007

Moderator Tweaking
windows driver + ndisswrapper werkt best goed hoor, heb er zelf meer dan een jaar mee gewerkt.
al werkt madwifi beter :)

als je het handmatig doet volgens de atheros guide, wat gebeurd er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Wanneer ik met de hand een connectie probeer te maken:

`sudo ifconfig ath0 up`
`sudo iwconfig ath0 essid myessid`
`sudo dhclient ath0`

werk het helaas ook niet. Er komt geen reply op de dhcp aanvraag lijkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SA007

Moderator Tweaking
heb je volgens iwconfig een connectie na het essid invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
SA007 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 21:37:
heb je volgens iwconfig een connectie na het essid invullen?
Hij blijft dan helaas op not associated staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 09:52

Tuxie

En WeL nU!

Bor de Wollef schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 21:29:
Wanneer ik met de hand een connectie probeer te maken:

`sudo ifconfig ath0 up`
`sudo iwconfig essid myessid`
`sudo dhclient ath0`

werk het helaas ook niet. Er komt geen reply op de dhcp aanvraag lijkt het wel.
Handmatig al geprobeerd? geef hem met iwconfig eens wat meer informatie, zoals kanaal, essid, rate auto en eventueel een wep key. Daarna inderdaad eerst met iwconfig kijken of je een associatie met een AP hebt, alvorens de TCP/IP zooi in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je NetworkingManager wil gebruik moet je in iedergeval /etc/networking compleet outcommenten. Lees de documentatie onder /usr/share/doc/ en zoek even op het Ubuntu forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Associaten gaat ook niet wanneer ik het met de hand doe door channel en transfer rate op te geven. Kies ik hierna nu in de network manager het goede open netwerk dan geeft iwconfig wel een mac adres aan bij "Access point". Het associaten lijkt dan toch gelukt hoewel ik met geen mogelijkheid een dhcplease krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 21:45:
Als je NetworkingManager wil gebruik moet je in iedergeval /etc/networking compleet outcommenten. Lees de documentatie onder /usr/share/doc/ en zoek even op het Ubuntu forum.
Al gedaan maar dat helpt niet. Overigens ziet netwerk-manager dan de wireless netwerken ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueKo69
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-08 17:57
Heeft het misschien iets met de versleuteling te doen?
Ik denk da aan WPA en WPS-PSK en hoeveel bit de communicatie versleutelt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
MueKo69 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 21:51:
Heeft het misschien iets met de versleuteling te doen?
Ik denk da aan WPA en WPS-PSK en hoeveel bit de communicatie versleutelt is.
Ik probeer een connectie te maken op een open access point zonder encryptie om het zo eenvoudig mogelijk te maken. WPA kan later worden ingesteld op zowel de router als de client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Na een reinstall en wederom een upgrade kom ik er achter dat WPA2 wel werkt maar het verbinden naar open netwerken niet lukt. Een verbinding naar mijn eigen router, ingesteld op WPA2, lukt nu goed. Een connectie naar een open router lukt helaas niet. Iemand een idee?

Pagina: 1