Toon posts:

Disk boot failure

Pagina: 1
Acties:
  • 282 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een probleem. Als ik mijn computer opstart zie ik eerst het Intel logo (zoals normaal), daarna zie ik enige tijd een knipperend streepje linksboven in beeld en daarna krijg ik de text 'Disk boot failure, insert system disk and press enter'. Gelukkig kan ik het BIOS nog wel benaderen en ook opstarten vanaf de CD-ROM lukt. Ik draaide toen dit probleem de kop opstak een dual boot met windows en linux. Ik heb mijn harde schijf geformatteerd en alleen windows erop gezet, maar het probleem bleef. Uit wanhoop weer geformatteerd en er alleen Linux op gezet, dit lukte ook niet.
Daarna heb ik naar de instellingen van het BIOS bekeken (die ik overigens voor het probleem niet verandert had), ik heb alles geprobeerd maar het lukte niet.
Ik heb een seagate harddisk van 200 GB.
Ik weet nu niet meer wat ik moet doen, kan iemand mij alsjeblieft helpen dit probleem op te lossen? Alle hulp wordt erg gewaardeerd.

Paulo

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:07

alm

Volgens mij is de MBR defect. Dat zou je moeten kunnen oplossen door op te starten met de CD van Windows XP en dan voor repareren te kiezen en dan uiteindelijk het commando fixmbr/fixboot te geven. Dat zou een nieuwe MBR moeten schrijven op je disk.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:17

breinonline

Are you afraid to be known?

^ Dat zou inderdaad kunnen, maar de schijf kan ook daadwerkelijk stuk zijn. Probeer het MBR te repareren en als dat niet lukt van de Seagate site Seatools Desktop downloaden en branden om te kijken of de hdd echt stuk is.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. Dit gaat over Opslagmedia & I/O Controllers :o

Move OH -> OM

Het kan overigens geen kwaad exacte specs te geven - met name welk moederbord (chipset) en of het PATA of SATA of SCSI betreft is wel zo relevant...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
@dion_b
Sorry, ik zal er in het vervolg aan denken.
@iedereen
Het lijkt nu weer te werken. Het repareren van het MBR werkte helaas niet en bij SeaTools kreeg ik een soort MS Dos, terwijl ik eigenlijk een grafische interface zou moeten krijgen. Toen ik een nieuwe cd van SeaTools had gebrandt en deze erin stopte startte mijn PC ineens windows op.
Het is zo dat dit probleem al langer speelde, maar alleen als ik mijn computer herstartte nadat deze een langere tijd aan had gestaan. Ik dacht toen dat het door overhitting kwam ofzo.
Hoe dan ook, het lijkt nu weer allemaal te werken. Als de moderator het goed vind, wil ik dat dit topic nog even open blijft staan. Ik ben namelijk nog niet helemaal zeker over de zaak.
Nogmaals hartelijk bedankt voor de hulp.

Paulo

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-10-2025
indien PATA, die kabels gaan snel kapoet, probeer eens een andere?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Over de SeaTools: heb je wel de readme.txt en/of de handleiding/FAQ op de Seagate site gelezen?

Verwijderd

Topicstarter
@BalusC
Readme heb ik wel gelezen, maar dit hier stond mijn probleem niet. Toen ik in plaats van een CD-ROM een diskette gebruikte lukte het wel. Later bleek ook nog dat SeaTools gewoon op een CD-ROM stond die bij mijn computer was geleverd, beetje dom van mij dus. -.-"
Maar na een smartscan lijkt mijn HDD in orde te zijn en de problemen zijn niet terug gekeerd. :-)

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Mijn eerste gedachte:
controleer even in bios of je harde schijf

- wordt herkend
- wel staat aangemerkt als first boot device.

Dit kan wel eens wijzigen waardoor je BIOS bijv alleen van je CD/DVD probeert te booten, of een andere disk in je systeem.
Pagina: 1