Virtualization technology

Pagina: 1
Acties:
  • 981 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:24
Al een paar jaar zit ik te wachten op VT, gezien de mogelijkheden die het kan bieden. Een van het belangrijkste is meerdere OS's UNmodified draaien. Linux en windows naast elkaar op 1 bak, zonder gebruik te maken van paravirtualization met bijhorend hoge penalties alsmede het verspillen van allerhande resource.

Nu zit het eindelijk op de nieuwere processors *O* en ik weet dus totaal niet hoe ik het ik praktijk moet toepassen. Ik blijf met vragen zitten.

- Kan ik het gebruiken op de hardware die ik heb. Mijn systeem bestaat nu uit een Pentium D830 en ik zou er zo een D900-er op kunnen prikken die volgens specs VT ondersteund. Dit met name met betrekking tot die bios. Op de site van intel vond ik bijvoorbeeld ook onderstaande quote:
± Intel® Virtualization Technology requires a computer system with an enabled Intel® processor, BIOS, virtual machine monitor (VMM) and for some uses, certain platform software enabled for it. Functionality, performance or other benefits will vary depending on hardware and software configurations. Intel Virtualization Technology-enabled BIOS and VMM applications are currently in development.
Vooral bij het laatste zinnetje denk ik dat het gewoonweg er eigenlijk nog niet is.

- Als het eenmaal werkende hoe werkt het in de praktijk? Met de paravirtualisatie bij vmware loop ik soms tegen enkele kleine praktische onhandigheden aan, waaronder het switchen in linux tussen terminals bereikbaar met control+alt+F* . Vmware laat het OS 'los' als er control+alt word gedrukt waardoor het switchen in een onderliggende linux OS niet tussen de eigen terminals geswitched kan worden.

Aan gevonden websites en documenten heb ik niet genoeg om dit enigzins te weten te komen.
Wie heeft zich met hetzelfde bezig gehouden en weet er meer over te vertellen?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Om van VT/Pacifica gebruik te maken moet je nog altijd een hypervisor hebben die de boel regelt, maar itt paravirtualisation hebben de guest OSs wel volledige HW toegang.

Neem eens een kijkje bij Xen: www.xensource.com - of misschien handiger, de wiki (kijk vooral bij Full Virtualisation) http://en.wikipedia.org/wiki/Xen_(virtual_machine_monitor)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Keiichi schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 19:13:

[...]

Vooral bij het laatste zinnetje denk ik dat het gewoonweg er eigenlijk nog niet is.

- Als het eenmaal werkende hoe werkt het in de praktijk? Met de paravirtualisatie bij vmware loop ik soms tegen enkele kleine praktische onhandigheden aan, waaronder het switchen in linux tussen terminals bereikbaar met control+alt+F*.
VT is niets meer dan toegevoegde '-1' ring, om meerdere virtuele ring 0's te creeeren. Je zult nog steeds een hypervisor nodig hebben.

Het zwaarste wat je bij virtualisatie moet doen, is de exclusieve hardware calls in ring 0 afvangen en die redirecten naar de juiste adressen (bijv. voor geheugentoegang). Wat VT nu eigenlijk doet is dit hardwarematig afvangen in de nieuwe ring '-1'. Nu hoeft dit niet meer in software te gebeuren en is de afhandeling stukken sneller.

Je hebt nog steeds software nodig die de mogelijkheid geeft om te schakelen tussen de virtuele systemen. Er zijn al enkele software pakketten die ondersteuning hebben voor VT, zoals Microsoft Virtual PC + Server, Parallels, TRANGO, VMware en Xen.

[ Voor 79% gewijzigd door JackBol op 08-08-2006 21:13 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
In hoeverre is het functioneren afhankelijk van de bios?

Ik kan wel een D900-serie op m'n moederbord prikken, maar ik geen enkele moederbord manual word ook maar met 1 woord over VT gerept.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Keiichi schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 14:17:
In hoeverre is het functioneren afhankelijk van de bios?

Ik kan wel een D900-serie op m'n moederbord prikken, maar ik geen enkele moederbord manual word ook maar met 1 woord over VT gerept.
totaal niet. Het enige wat die VT technologie doet is wat geheugenadresjes omgooien bij bepaalde calls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Keiichi schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 19:13:
- Als het eenmaal werkende hoe werkt het in de praktijk? Met de paravirtualisatie bij vmware loop ik soms tegen enkele kleine praktische onhandigheden aan, waaronder het switchen in linux tussen terminals bereikbaar met control+alt+F* . Vmware laat het OS 'los' als er control+alt word gedrukt waardoor het switchen in een onderliggende linux OS niet tussen de eigen terminals geswitched kan worden.
Uit de handleiding van VMWare:
For example, follow these steps to send Ctrl-Alt to the virtual machine bypassing VMware ESX Server:

Press Ctrl-Alt.
Press and release <space>.
Press and release <key>.
Release Ctrl-Alt.
Dat werkt in ieder geval met ESX, maar neem aan dat het ook met Server/Workstation werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
JoetjeF schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 14:54:
[...]

Uit de handleiding van VMWare:

[...]

Dat werkt in ieder geval met ESX, maar neem aan dat het ook met Server/Workstation werkt.
Ik maak nu al een paar jaar gebruik van VMware, maar heb dat stukje manual niet gelezen ofzo 7(8)7

Het werkt wel zo iig :$ :$ :$ :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aal
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 11:39

aal

Geenzins van plan om je thread te kapen, maar dit lijkt me een goede plek om ff een vraagje te stellen :)

Ik ben van plan om binnenkort eens het e.e.a te gaan proberen met ubuntu en xen, en dan met name windows virtualiseren. Dit in combinatie met hardware support (pacifica) van mijn CPU.

Nu heb ik gelezen dat in zo'n situatie nog steeds de drivers van ubuntu gebruikt worden, kan iemand mij vertellen of dit klopt? Want dat zal wel minder zijn aangezien ik juist windows nog aan wil houden voor spelletjes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
De thread is voor iedereen vind ik :P

Bij de handleiding van xen (http://www.cl.cam.ac.uk/R...en/readmes/user/user.html) onder hoofdstuk 5.3 kun je denk wat meer informatie voor je vragen vinden.

Zo ver ik het snap kan er een PCI id exclusief voor 1 domain toegankelijk gemaakt worden

Gezien je unmodified een OS zou moeten kunnen draaien is het waarschijnlijk dat je OS in een domain de drivers van de fysieke hardware nodig heeft. (Vmware met paravirtualization maakt virtuele apparaten aan die een vmware-driver nodig hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
En scheelt die virtualization van intel echt met paravirtualization.
Ben van plan een core duo laptop te kopen met virtualization, maar als het niet scheeld heeft het weinig zijn.
Ik vraag me dit ook af na het lezen van dit artikel, waarin gemeld wordt dat virtualization trager is dan paravirtualization:

nieuws: Vmware: hardwarevirtualisatie Intel presteert ondermaats

Maar misschien dat het allemaal wel mee valt, ik hoor het graag!

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 13:46
Let er dan op dat je geen laptop koopt met een T2300E want die ondersteund geen virtualizatie (bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
En de T2250???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 13:46
Ook niet (bron, pagina 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Das duidelijke info.
maar scheelt de virtualization technology nou echt in de praktijk, of niet zoals in het artikel een paar posts terug wordt gemeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Henkie-Jan schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 18:03:
Das duidelijke info.
maar scheelt de virtualization technology nou echt in de praktijk, of niet zoals in het artikel een paar posts terug wordt gemeld?
Nou, de performance van xen en parallels is zeker voldoende voor normale kantoortaken en zeker sneller dan VMWare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Oké, ik ben dan namelijk van plan om ipv een laptop met T2250 een T2400 te bestellen, maar kijka ls die virturalization technology niet scheelde neem ik gewoon die T2250.
Het gaat me vooral om het testen en erperimenteren met verschillende besturingsystemen, en dan wel met VMware server.
Voornamelijk Windows en af en toe Linux.
Het scheelt natuurlijk wel qua prijs tussen die processoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik tijwfel nog steeds tussen Vmware en Xen mede door support dat op Xen gewoon slecht is en op Vmware vrijwel geheel goed. Ik heb nu een Xen-installatie lopen maar het blijkt dat bij 3.0.3 je geen ISO meer kan mounten om een Distro te installeren.

Voorbeel: Ik draai Debian waar Xen op geinstalleerd is en ik boot met de Xen-kernel.

De enige howto die ik niet vinden kan is hoe ik hier bijvoorbeeld CentOS op kan installeren ipv een image van Debian wat makkelijker te doen schijnt te zijn.

De dom0 kernel wordt in dat geval in alle geinstalleerde distro's gebruikt ?

Ik zoek hier echt wat duidelijkheid over want Xen schijnt goed te werken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 14:55:
Ik tijwfel nog steeds tussen Vmware en Xen mede door support dat op Xen gewoon slecht is en op Vmware vrijwel geheel goed. Ik heb nu een Xen-installatie lopen maar het blijkt dat bij 3.0.3 je geen ISO meer kan mounten om een Distro te installeren.

Voorbeel: Ik draai Debian waar Xen op geinstalleerd is en ik boot met de Xen-kernel.

De enige howto die ik niet vinden kan is hoe ik hier bijvoorbeeld CentOS op kan installeren ipv een image van Debian wat makkelijker te doen schijnt te zijn.

Gewoon met dd een file maken van bijv. 5 gig. Deze vervolgens partioneren met fdisk. mounten via een loop en debootstrappen. Wel even de tempdir sticky maken.

dd if=/dev/zero of=./root.img bs=1024k count=5000
mke2fs -j root.img
mkdir temp
mount -o loop root.img ./temp
cd temp
debootstrap --arch i386 dapper /xen-images/mnt http://archive.ubuntu.com/ubuntu/

ik heb een tijd geleden een rudimentaire howto gemaakt, hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er erg goed uit _DH ! Dank je.

Is het nu makkelijker om te routen of the switchen ? Switchen lijkt mij makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 14:55:

Dit kan heel gemakkelijk je moet alleen HVM mode gebruiken. En je kan wel degelijk een .iso gebruiken om van te installeren. Gewoon het path van de iso definieren in je hvmguest.cfg en als bootoptie 'c' gebruiken.

In HVM mode heb je een volledig gevirtualiseerde guest met een eigen kernel. Hij maakt dus geen gebruik van de dom0 of een andere kernel op het dom0 systeem.

Het is overigens aan te raden om de laatste unstable uit de mercurial repository te gebruiken ipv debian packages. Deze zijn vaak oud en missen een heleboel patches. Daarnaast heb ik nog nooit problemen ondervonden met unstable versies.
Verwijderd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 16:09:
Ziet er erg goed uit _DH ! Dank je.

Is het nu makkelijker om te routen of the switchen ? Switchen lijkt mij makkelijker.
Bridgen.

Qua hardware support:

Intel VT was officially launched at the Intel Developer Forum Spring 2005. It is available on most Pentium 4 6x2, Pentium D 9x0, Xeon 3xxx/5xxx/7xxx, Core Duo and Core 2 Duo processors. On some implementations, IVT support may be switched off in the BIOS/EFI.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2006 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ?

Kom je makkelijker uit met NAT ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 16:49:
[...]

Omdat ?

Kom je makkelijker uit met NAT ?
Ligt er helemaal aan. Ik had een /29 tot mijn beschikking, dus ik heb geroute. Als je Dom0 al in een netwerk hangt met private adressen, kan je ook gewoon routen. Als je Dom0 echter een legaal IP adres heeft, is het verstandiger om te NATten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_DH schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 17:50:
[...]

Ligt er helemaal aan. Ik had een /29 tot mijn beschikking, dus ik heb geroute. Als je Dom0 al in een netwerk hangt met private adressen, kan je ook gewoon routen. Als je Dom0 echter een legaal IP adres heeft, is het verstandiger om te NATten.
Ik heb een /24 tot mijn beschikking voor deze test, dus publieke ruimte zat.

Routen naar buiten dus !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb toch maar de standaard RPM's van de XenSource site afgehaald aangezien dit makkelijker en sneller gaat dan iedere keer compileren.

Ik vraag me trouwens af of het zelf compileren van de kernel in dit geval wel voordelen biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 posts achter elkaar, mijn excuus hiervoor, dit zijn belangrijke updates.

Het lijkt erop dat de opensource varianten zoals Xen en OpenVZ (Virtuozo) problemen hebben met hun packages of distro's.

OpenVZ zit goed in elkaar, maar SuSE wordt bijvoorbeeld niet onderstuend omdat hier een probleem is met de openvztools en yum of iets dergelijks.

het begint erop te lijken dan alleen VMware Server een goed alternatief is, daar zeurt iedereen alleen weer over een hele hop Resource Overhead :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 19:56:
Ik heb toch maar de standaard RPM's van de XenSource site afgehaald aangezien dit makkelijker en sneller gaat dan iedere keer compileren.

Ik vraag me trouwens af of het zelf compileren van de kernel in dit geval wel voordelen biedt.
Je hoeft ook niet te compileren als je de tarball download. Daar zit een binary kernel in, die voor 99% van de linux systemen werkt.
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 00:46:
Het lijkt erop dat de opensource varianten zoals Xen en OpenVZ (Virtuozo) problemen hebben met hun packages of distro's.
En daarom moet je ook de binaries van xensource gebruiken. Ik draai Xen al bijna een jaar stabiel in productie omgeving. Dus ik moet toch constateren dat het echt aan jezelf ligt dat het bij jou niet goed werkt.

[ Voor 31% gewijzigd door JackBol op 10-12-2006 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_DH schreef op zondag 10 december 2006 @ 15:58:
[...]

En daarom moet je ook de binaries van xensource gebruiken. Ik draai Xen al bijna een jaar stabiel in productie omgeving. Dus ik moet toch constateren dat het echt aan jezelf ligt dat het bij jou niet goed werkt.
Het installeren is opzich het probleem niet zo, ik vind de support echt belabberd, dat kun je niet ontkennen. Xen heeft nog minimaal een jaar nodig om "beter" te worden dan dat het tot nu toe is, betere support, betere docs.

Het blijft gewoon een probleem wanneer je software hebt waar je aan verdient en toch ook opensource wil maken.

Vmware is hier groter in dus kan dit ook makkelijker doen met een betere support.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe is de support slecht dan? Ik heb meerdere malen op de mailinglist van de developers en project leiders antwoord gehad op mijn vragen en problemen waar ik tegen aan liep. Dergelijke feedback kom ik zeer weinig tegen bij grote opensource projecten. Daarnaast is praktisch ieder Xen probleem op te lossen door op google 'Xen $mijnprobleem' in te typen.

En in reactie op welk netwerkscript te gebruiken. Dit is natuurlijk geheel persoonlijk en situationeel afhankelijk, het is bij ons gewoon gebleken dat bridgen het handigst is. In NAT setups krijgen de guests over de bridge gewoon een (intern?) ip van de dhcp. En de machines die direct aan het internet hangen worden statisch geconfiged en gebruiken alsnog de bridge, routen op de dom0 was in onze netwerksetup niet handig.

Daarnaast hebben wij verschillende machines die aan 2 netwerken hangen waar de guests van de een of van het andere netwerk gebruik maken (nooit beide netwerken). En 2 bridges configgen en gewoon aan de guest opgeven welke te gebruiken was erg gemakkelijk.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Ik heb er zelf ook eens over gebogen en lijkt mezelf ook erg interessant hoe dit functioneerd. Met name de overstap naar volledig linux komt weer een stapje dichterbij. Wat ik me zelf afvraag is hoe dit eigenlijk performed. Ik heb daarop gegoogled en daarin komt met name met Xen uit voort dat dit goed werkt... maar dat komt vanuit het Xen/Novel kamp dus of dit iets is om vanop aan te kunnen gaan? Iemand enig idee hoe dit zou werken mocht ik virtueel in XP a-cad draaien?
Pagina: 1