Toon posts:

Limonade over scherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraag me niet hoe, maar ik kreeg het voormekaar op ouders pc. Glas siroop over het scherm heen.
Er zit nu een mega vlek in het scherm (Een kwart gewoon)
Op witte achtergronden zie je 'm heel goed. Vlek is heel wit en de rest lijkt bruinig wat normaal is op dit scherm.
Het zit duidelijk IN het scherm

Iemand tips wat te proberen?

edit: Het gaat hier om een TFT scherm.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2006 18:20 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hebben we het hier over een CRT of TFT monitor? Bij een TFT kun je proberen het ding open te maken en vervolgens het paneel schoon te maken, maar ik geef je weinig kans dat het lukt zonder de TFT te slopen.

Verwijderd

Topicstarter
TFT. Sorry helemaal vergeten te vermelden. Vreet mezelf op hier, moeder die kijkt van: ahh nieuw schermpje voor mij :P
Anyway, Ok, ben al een goede sloper dus daar kan ik beter niet aan beginnen denk dan. Ik heb de computer maar uitgezet in de hoop dat het opdroogt ofzo. Als iemand anders nog ideeën heeft hoor ik het graag

Verwijderd

beter aan laten staan.. dan droogt het sneller op.
maar zit het aan de binnenkant of aan de buitenkant van je tft?

edit: ik hoop buitenkant, anders ben je wel heeeel erg knap.

als het de buitekant is: reinigen met alcohol / spiritus / ammonia

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2006 18:31 ]

Verwijderd

als het aan de buitenkant zit zou je het kunnen proberen met van die brillen reinigings doekjes.

succes ermee iig!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 04:02
Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 18:26:
TFT. Sorry helemaal vergeten te vermelden. Vreet mezelf op hier, moeder die kijkt van: ahh nieuw schermpje voor mij :P
Anyway, Ok, ben al een goede sloper dus daar kan ik beter niet aan beginnen denk dan. Ik heb de computer maar uitgezet in de hoop dat het opdroogt ofzo. Als iemand anders nog ideeën heeft hoor ik het graag
Wel, hopelijk (daar het siroop is) is het gewoon de suiker die er nog aanplakt die voor de verkleuring zorgt. Probeer met wat warm water en een klein beetje neutrale zeep zoals handzeep (niet druipend, gewoon een goed vochtige doek) het er uit te krijgen (langzaam en zachtjes wrijven). Je kunt het waarschijnlijk wel voelen, dus zolang het plakkerig is het proberen eruit te krijgen.

Ik weet niet hoelang je scherm aangestaan heeft of welk scherm het is, maar als het warm geworden is of de zon erop geschenen heeft is het mogelijk dat je suiker in het plastiek is gesmolten of dat het zuur in je limonade het plastiek heeft geerodeerd (zoals je vlekken krijgt als je het plastiek met alcoholen of benzenen bewerkt). Dan kun je er weinig aan doen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-07 15:20

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Als je het niet meer ziet zitten is je verzekering misschien een idee?
Nja, als het er 'in' zit...

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Verwijderd

Topicstarter
We hebben geprobeerd het eraf te krijgen met ontvetter en dergelijke. Er beginnen nu wel weer donkere 'normale' vlekjes te komen in de witte vlek alsof het aan het oplossen is ofzo. Dit toen hij uit stond, nu vraag ik me dus af. Beter uit laten of aan? :/

Foto: http://home.quicknet.nl/qn/prive/roely.star/00000003.JPG

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:47

killercow

eth0

Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 18:30:

Je doet je naam eer aan,

Je gaat toch geen super sterke onverdunde agressieve oplosmiddelen gebruiken om LIMONADE te verwijderen? (wat dacht je van warm water, zodat het suiker oplost?)

Alcohol kan prima allerei plastic soorten aanvreten, zelfde geld voor ammonia en spiritus, maar die zijn allebei ook nog eens op allerlei andere vlakken behoorlijk aggresief. Daarnaast kun je van alcohol en ammonia prima gezondheidsklachten krijgen als je er niet voorzichtig mee bent.

Les 1:
gebruik altijd het minst gemene schoonmaakmiddel dat de klus klaren kan, tenzij je ondergrond hier niet tegen kan.

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 18:50:
We hebben geprobeerd het eraf te krijgen met ontvetter en dergelijke. Er beginnen nu wel weer donkere 'normale' vlekjes te komen in de witte vlek alsof het aan het oplossen is ofzo. Dit toen hij uit stond, nu vraag ik me dus af. Beter uit laten of aan? :/

Foto: http://home.quicknet.nl/qn/prive/roely.star/00000003.JPG
Ding ziet er niet uit als een TFT door die dikke rand, heeft het ding een beeldbuis of niet?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 21:43:
[...]

Ding ziet er niet uit als een TFT door die dikke rand, heeft het ding een beeldbuis of niet?
Da's wel een TFT hoor. Ik heb ook zo'n medion ding. Die rand lijkt dikker op de foto dan hij daadwerkelijk is.
edit:
foto nog eens bekeken. Ben er nu niet zo zeker meer van 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2006 21:55 ]

• HyperMan
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Voor TS is het al te laat, maar voordat mensen als L4m0r nog meer 'slachtoffers' maakt (nofi) met z'n opmerkingen over spiritus/ammoniak: _NOOIT_ het beeldoppervlak van je CRT/TFT schoonmaken met iets anders dan een schoon, vochtig doekje, iets anders is al snel funest voor je (antireflectie)coating of je scherm zelf!

[ Voor 5% gewijzigd door HyperMan op 08-08-2006 22:42 ]

Hier komt iets hips te staan

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zijn advies ook niet opgevolgd. Zo stom ben ik ook weer niet.
Ja het is een TFT scherm.. Op de foto lijken de randen gewoon heel breed. Sowieso is de onder rand mega :P
Het begint trouwens langzaam op te drogen in ’t scherm lijkt het. Maar hoe het erin kon komen ik heb geen idee…
Zou het water door de warmte omhoog zijn gegaan nadat het in de onder rand is gelopen?

Pics opdroging:
http://home.quicknet.nl/qn/prive/roely.star/00000004.JPG
http://home.quicknet.nl/qn/prive/roely.star/00000005.JPG

Maja toch bedankt voor hulp. Ik moet het maar afwachten denk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 11:11 ]

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:15

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 11:10:
Ja het is een TFT scherm.. Op de foto lijken de randen gewoon heel breed. Sowieso is de onder rand mega :P
Het begint trouwens langzaam op te drogen in ’t scherm lijkt het. Maar hoe het erin kon komen ik heb geen idee…
Zou het water door de warmte omhoog zijn gegaan nadat het in de onder rand is gelopen?

Pics opdroging:
http://home.quicknet.nl/qn/prive/roely.star/00000004.JPG
http://home.quicknet.nl/qn/prive/roely.star/00000005.JPG

Weet niet of je een eigen WA verzekering hebt, maar ehh...kun je dat niet gwoon claimen? Ik bedoel jij doet het bij scherm van je ouders... ;)

DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-07 10:01

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 18:30:

Dit dus NIET gebruiken voor het schoonmaken van je scherm. Dit doe je alleen als je er zeker van wilt zijn dat je de coating wilt verprutsen van het scherm. Dan kun je nog beter een vochtige doek (water) gebruiken of liever koop een spuitbusje met spul dat hiervoor bedoeld is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

TheVMaster schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 11:15:

Weet niet of je een eigen WA verzekering hebt, maar ehh...kun je dat niet gwoon claimen? Ik bedoel jij doet het bij scherm van je ouders... ;)
Klopt, alleen je franchise ga je kwijt zijn (bij de meeste iets van een 125a175€). voor de rest is het een niet-bedoeld ongeval met genoeg schade, dus dat pakt. Op de bril van mijn zus gaan zitten pakt voor de verzekering om uit te betalen, ik zie niet in waarom de verzekering dit niet zou nemen.

Alleen, een medion LCD (andere merken waarschijnlijk ook, daar niet van) van een paar jaar oud (op het uitzicht afgaand, brede randen...) gaat volgens mij onder de 100€ geschat worden. (voor 150€ heb je in azerty al een nieuwe 17" lcd...)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 11:49 ]

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

HyperMan schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 22:41:
Voor TS is het al te laat, maar voordat mensen als L4m0r nog meer 'slachtoffers' maakt (nofi) met z'n opmerkingen over spiritus/ammoniak: _NOOIT_ het beeldoppervlak van je CRT/TFT schoonmaken met iets anders dan een schoon, vochtig doekje, iets anders is al snel funest voor je (antireflectie)coating of je scherm zelf!
Ik gebruik altijd glassex voor mijn CRT en dat al jaren goed ,maar dit is dus ook te aggressief?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• HyperMan
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 11:10:
<knippieknip>
Nou ik las toch echt dat je ontvetter gebruikt hebt, dat is waarschijnlijk ook niet al te best voor je scherm. Maar zit nou aan de buitenkant van je scherm, of tussen 2 platen in? Veel advies kan verder niet geven, alleen blijven schoonmaken met een vochtig (lauwwarm) doekje.

@HerbyNL: Wat denk je zelf? Glassex is een vrij sterke ontvetter, en ik denk dat je meteen de 1e keer je hele coating weggehaald hebt, vandaar dat het nu ook lijkt dat het goed gaat.

Hier komt iets hips te staan

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

HyperMan schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 12:33:
[...]

Nou ik las toch echt dat je ontvetter gebruikt hebt, dat is waarschijnlijk ook niet al te best voor je scherm. Maar zit nou aan de buitenkant van je scherm, of tussen 2 platen in? Veel advies kan verder niet geven, alleen blijven schoonmaken met een vochtig (lauwwarm) doekje.

@HerbyNL: Wat denk je zelf? Glassex is een vrij sterke ontvetter, en ik denk dat je meteen de 1e keer je hele coating weggehaald hebt, vandaar dat het nu ook lijkt dat het goed gaat.
Ja ik vraag het toch niet voor niets ;) ,maar mijn antireflectie laag is nog perfect hoor! Het gaat hier trouwens om een 21" HP monitor met een triniton beeldbuis.

Overigens raad ik het niemand aan hoor dus op eigen risico :+

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 23:47

mvz

muziek verslaafde

flikker dan over de rest van het scherm oppervlak ook even limonade,.. dan is alles weer in balans.. hele scherm mooi wit.. ;)

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

HerbyNL schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 11:52:
[...]

Ik gebruik altijd glassex voor mijn CRT en dat al jaren goed ,maar dit is dus ook te aggressief?
Niet gebruiken voor je TFT/PLASMA!

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@mvz: jup of voor eeuwig zwart
Pagina: 1