Arctic Silencer Ati 5 ratelt

Pagina: 1
Acties:
  • 352 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb net een arctic silencer ati 5 op mn X800 geplaatst, omdat deze zo stil zou zijn. Maar het eerste wat mij opvalt is dat ie ratelt! Mijn videokaart laat de fan langzamer draaien als de temperatuur laag is en dan hoor je het ratelen/knorren/tikken (hoe je het wil noemen) heel erg. Als de fan op volle toeren draait hoor je het niet (maar dan hoor je het blazen van de fan, wat ook niet stil meer is).

Is het normaal dat deze koeler zo'n bijgeluid maakt? Ik heb nl. ook eens zo'n silencer voor een geforce4 gehad en die gaf ook een beetje zo'n soort geluid. Ik heb alleen reviews gelezen en daarin zegt iedereen dat deze Ati 5 koeler zo stil is, dus daar vertrouw je dan op.

Meer mensen zo'n koeler en dezelfde verschijnselen? Ik vind dit echt niet acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:00

sapphire

Die-hard pruts0r

ja dat hoort....
Staat diverse malen beschreven in de shop survey van deze koeler en k spreek uit eigen ervaring.....
Niet echt fijn maargoed...zonder, want anders ahd eht een uitstekende koeler geweest :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:21

FlipFluitketel

Frontpage Admin
sapphire schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 20:46:
ja dat hoort....
Staat diverse malen beschreven in de shop survey van deze koeler en k spreek uit eigen ervaring.....
Niet echt fijn maargoed...zonder, want anders ahd eht een uitstekende koeler geweest :)
Shop survey van een koeler :? Product survey bedoel je denk ik he B)
@TS: Ik heb deze koeler zelf niet maar heb deze bij een vriend van me geplaatst. Omdat de voeding van de koeler niet op de videokaart paste (Asus, bekend probleem bleek achteraf) heb ik de de koeler gewoon op een molex connector moeten aansluiten maar dat ding is gewoon superstil bij hem. Draait nu dus continu op 5V.
Maar blijkbaar zijn er dus wel meerdere mensen die het ratelprobleem ook hebben..

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Hmz, ik heb alle product surveys van deze Arctic Ati 5 gelezen en er stond niks hierover in de reviews :/ Ook in andere reviews las ik er niks over (alleen extremely quiet enzo).

Maar ik zat er aan te denken, kan het misschien komen dat de videokaart om het toerental te verlagen ipv. het voltage naar de fan te verlagen een soort pulsjes van 12V geeft naar de fan? Tenminste ik heb ik eens ergens gelezen dat die techniek ook bestaat. Zou het dan misschien helpen als ik de fan op mijn fancontroller aansluit? Die geeft tenminst egeowon 0 tot 12V. Ik heb daar alleen geen verloopstukje voor, dus niet kunnen proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 08-08-2006 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

nou ik regel de fan emt het voltage en bij mij ratelt ie ook.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Damn :( Hoe kan het dan in godsnaam dat mensen dat ding als stil reviewen. Ik had hiervoor een Zalman VF700 en die vind ik niet stil genoeg (ja, ik ben kritisch en dat ding hoor je ratelen als de rest van je PC stil is). Dus daarom deze Arctic geprobeerd vanwege de goede reviews......
Ik heb nu wel een tussoplossing gevonden door met AtiTool in te stellen dat de fan tot 60 graden uit moet en pas daarboven op 100%. Normaal tijdens desktopwerk komt ie dan niet boven de 45 graden uit, dus lekker stil. Tijdens games enzo maakt het geblaas me niet uit. Maarja, mocht dit niet helpen omdat ie misschien toch langzamerhand warmer wordt dan kijk ik serieus uit naar gewoon een nieuwe videokaart met passieve koeling. Er bestaan kennelijk geen VGA koelers die geen rare bijgeluiden produceren [/frustratiemodus ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Godsha
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-05 08:29
Palomar schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 21:40:
Damn :( Hoe kan het dan in godsnaam dat mensen dat ding als stil reviewen. Ik had hiervoor een Zalman VF700 en die vind ik niet stil genoeg (ja, ik ben kritisch en dat ding hoor je ratelen als de rest van je PC stil is). Dus daarom deze Arctic geprobeerd vanwege de goede reviews......
Ik heb nu wel een tussoplossing gevonden door met AtiTool in te stellen dat de fan tot 60 graden uit moet en pas daarboven op 100%. Normaal tijdens desktopwerk komt ie dan niet boven de 45 graden uit, dus lekker stil. Tijdens games enzo maakt het geblaas me niet uit. Maarja, mocht dit niet helpen omdat ie misschien toch langzamerhand warmer wordt dan kijk ik serieus uit naar gewoon een nieuwe videokaart met passieve koeling. Er bestaan kennelijk geen VGA koelers die geen rare bijgeluiden produceren [/frustratiemodus ;) ]
Jawel, zie: [Cooling]-\[Het grote Sytrin KuFormula VF1 Plus ervaringen topic
Dit is een videokaart koeler waarbij je eventueel zelf de fan uit kunt zoeken.
Het voordeel van deze koeler is dat het koeloppervlak door de vinnen heel groot is, en er een optionele fan gekozen kan worden

edit:
Ik heb plaatjes gezien waar men er een gewone 80mm fan op heeft gezet. Standaard word geloof ik een crossflow fan geleverd.

[ Voor 5% gewijzigd door The Godsha op 08-08-2006 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Dat zou idd wel een oplossing zijn. Gewoon je eigen fan erop zetten die niet ratelt :) Ik hou die cooler iig in het achterhoofd!

Ik heb trouwens ook een paar product surveys over de Ati silencer 4 gelezen (ook voor oa. de X800) en daar wordt wel over geschreven dat ie ratelt bij lage toerentallen. Het is vreemd dat het mensen bij de Ati 5 dan niet op zou vallen. Hebben meer mensen specifiek met deze ati 5 dat ratelende geluid?? Zou die van mij misschien een productiefout hebben? Voor zover ik weet hebben alle X800's (en nieuwer?) zo'n dynamische fanspeed, dus ik kan me gewoon niet voorstellen dat men hem reviewt en dat geluid niet opvalt. Ter indicatie, het is hetzelfde geluid als toen je vroeger een stuk karton tussen je fietswiel deed om een 'motorgeluid' na te doen :P

[ Voor 23% gewijzigd door Palomar op 09-08-2006 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik zou hem in eerste instantie terugbrengen, Arctic geeft immers lang garantie op een product. Als dat bij de vervanging nog steeds doet, kies een andere cooler of mod hem :) Ik heb volgens mij op XS forum gezien dat iemand een 8cm fan erop had gemod :)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ja, maar voor ik hem terugstuur wil ik eerst even weten of er uberhaupt mensen zijn die zo'n koeler hebben (ati silencer 5 dus) welke NIET ratelt. Anders doe ik alle moeite voor het opsturen etc. voor niks als blijkt dat elk exemplaar dit heeft... Ik vermoed nl. dat het gewoon een eigenschap van die fan is.....

Verwijderd

Ik heb een His X800xl. Daarop zit standaard een Ati Silencer 5. Na ongeveer 10 maanden (1 week geleden) is deze ook gaan ratelen. Zou de lager al versleten zijn o.i.d.?

Vanaf het begin was hij al redelijk stil, maar niet zo stil als een Zalman VF700 op de 5V aansluiting. Voordeel van de Silencer vind ik dat de warmte je kast uitgaat i.p.v. erin blijft.

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem op mijn asus x800 xl, na 1 jaar is ie gaan ratelen.
het lijkt inderdaat op dat er speling op de glijlager is gekomen waardoor die heen en weer kan bewegen. als je de ventilator een beetje optilt is het geratel bij mij weg.

PS. omdat de stekker niet paste heb ik hem gewoon direct aan de connector gesoldeerd.

EDIT: ik zie net dat er 6 jaar garantie opzit, dus terug ermee maar.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2006 15:32 ]

• Palomar
  • Niet online
Heeft jullie videokaart wel zo'n variabele fanspeed? Dat ie dus harder gaat draaien in games e.d.? Ik heb nl. het idee dat het daarmee te maken heeft. Op 100% draait ie nl. gewoon soepel (alleen logischerwijs wel hoorbaar windgeruis). Pas bij lagere snelheden is het ineens rr-rr-rr-rr-rr etc. :+

Zijn er ook mensen bij wie hij op lage fanspeed NIET ratelt?

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07 12:50
volgens mij heb je gelijk...ik heb hier wel eens iets over gehoord...

dan zou je het idd op kunnen lossen door de fan direct op 5, 7 of 12 volt te laten draaien...

U vraagt, wij antwoorden.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ik regel m'n fan toch ook emt eht voltage via een rheobus, en bij mij rateld ie toch ook....
dus daar zou het neit aan moeten liggen dan.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:34
M'n VF700 ratelde ook enkel op lagere speeds. M'n NV Silencer nog niet kunnen testen maar dit belooft niet veel goeds... Sommige fans willen niet draaien op 5V (of nog iets lager). Een goede regelaar regelt dus de fans via pulsen (PWM gestuurd).

[ Voor 34% gewijzigd door D-Three op 12-08-2006 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 08:05

vleesjus

echte vleesjus!

Bij mij begon de artic silencer 5 ook na een paar weken te ratelen, daarvoor was hij wel perfect stil op 20-50%. Helaas is die begonnen met ratelen. Enigste "oplossing" is om hem boven een aantal graden op 100% te laten draaien en eronder stil zetten.

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik denk dat ik even een mailtje richting Arctic zelf stuur hierover. Er zijn zoveel mensen met dit probleem dat het me niet meer een exemplarisch productiefoutje oid lijkt.
Heb ook al contact opgenomen met de winkel waar ik hem gekocht heb, maar die zeggen natuurlijk dat ze hier nog nooit van gehoord hebben en ze zullen me dan wel weer eentje opsturen die hetzelfde euvel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Dear Sir

We are sorry for this problem with your fan.

Many thanks for your reply. Yes the rattling noise experienced by some users
is caused to the magnet ring. This problem has been corrected, therefore you
can exchange the cooler via RMA. There will not be a new revision of the
cooler, this was a running change done 3 months ago.

Best Regards

Arctic team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

dat word direct naar Arctic RMA'en voor mij aangezien eht via die toko waar k hem vandaan heb neit zal gaan (don't ask ;) )

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb al geregeld dat ik via Arctic een nieuwe fan krijg die ik zelf kan vervangen. Ik heb nl. nadrukkelijk gevraagd hoe ik zeker kan weten (adhv. serienummer oid) bij het RMA'en via de normale winkel dat ik dan wel een goede krijg. Aangezien het ding end of life is konden ze dit ook niet garanderen en dus boden ze me aan om een goede fan op te sturen. Ben benieuwd of dat het probleem oplost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben bang dat het weinig effect heeft :/

Ik heb die van mij 3 keer opgeruild en 3 keer hetzelfde: Op 100% is ie redelijk stil, laat je em langzamer draaien, gaat ie resoneren. Volgens mij is ie daar ook niet voor, ze hebben em iig niet uitgebalanceerd voor andere toerentallen.

Heb nu een Zalman VF700, die aanmerkelijk stiller is (inclusief die extra outtake fan die ik daardoor heb moeten plaatsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07 12:50
sapphire schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 23:46:
ik regel m'n fan toch ook emt eht voltage via een rheobus, en bij mij rateld ie toch ook....
dus daar zou het neit aan moeten liggen dan.
8)7 net als je controller op een x800 kaartje regelt de rheobus OOK de fansnelheid met PWM.
Dus dat is precies hetzelfde juist... er daar ligt het dus aan..

je moet een fancontroller met spanningsregelaar gebruiken, als de zalman mfc-1...

edit: ga maar eens zoeken hier op GoT op PWM fanregelaars en zoemende of tikkende fans... is een bekend probleem...

[ Voor 10% gewijzigd door MeMoRy op 14-08-2006 14:41 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Mijn Rheobus geeft anders gewoon 0~12V. Ook als ik het met de multimeter opmeet. Of bedoel je dat niet?

Ik heb gisteren overigens wel geprobeerd om de Arctic op mn rheobus aan te sluiten, maar de fan deed helemaal niks. Later ook niet meer toen ik hem weer gewoon op mn videokaart aansloot :o Maarja, als ik het nieuwe fannetje binnen heb ga ik wel weer proberen. Ik heb mn probleem in de mail duidelijk uitgelegd en ze gaven toe dat dat een productiefout was, dus ik ga er maar even vanuit dat ie dan gewoon stil moet zijn.

PS. ik heb nu de standaardkoeler er weer op (welke eigenlijk best stil is) en ook hierbij valt het me op dat ie op hele lage toerentallen een wat tikkend geluid maakt. Niet zo hard, maar het lijkt een beetje hetzelfde als dat bij de Arctic. Maar Arctic maakt een koeler voor de X800, dus dan houden ze toch wel rekening met een dynamische fanspeed, welke volgens mij altijd standaard aanwezig is? Ben benieuwd....

[ Voor 28% gewijzigd door Palomar op 14-08-2006 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 23:34
Ik heb zelf een VF-900, echt fluisterstil. Ik heb um altijd op het laagste fansnelheid staan en temp gaat dan zelfs nog ruim 10 graden omlaag (tov standaart koeler 7800 GTX).

Geen irritante ratelende geluiden enz., wanneer je de fan op volle toeren laat draaien hoor je wel dat die aanwezig is maar dat is toch alleen maar met warm weer dat je dat doet en dan blaast de rest ook vrolijk door :P .

Als ik jou was zou ik dan misschien overwegen zo'n koeler te halen :+ ..

[ Voor 8% gewijzigd door appel22 op 14-08-2006 15:54 ]

Inventaris | WhatPulse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

MeMoRy schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 14:39:
[...]

8)7 net als je controller op een x800 kaartje regelt de rheobus OOK de fansnelheid met PWM.
Dus dat is precies hetzelfde juist... er daar ligt het dus aan..

je moet een fancontroller met spanningsregelaar gebruiken, als de zalman mfc-1...

edit: ga maar eens zoeken hier op GoT op PWM fanregelaars en zoemende of tikkende fans... is een bekend probleem...
Dan rateld ie ook.....
Alsof ik neit zo slim ben om dat geval aan verschillenden dignen te hangen...puur 5v/7v rateld ie ook, zalman fanmate ook, rheobus ook.

Maar is die 3e gele draad neit nodig voor PWM want die gebruik ik niet

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik ben er nu wel achter dat de standaardkoeler, die ook zachtjes tikte, niet meer tikt als ik hem op mn fancontroller aansluit. Dus ik heb 'stille' hoop dat die nieuwe fan die ik krijg toegestuurd dan iig op mn fancontroller wel stil zou moeten zijn....

Ik vrees trouwens dat ik mn huidige arctic fan gesloopt heb door hem verkeerdom aan te sluiten (ik wist niet dat dat kon bij een fan) omdat ik niet goed kon zien wat de rode en zwarte draad was op dat kleine stekkertje.. Ik zag later een transistortje op die fan zitten met een klein printplaatje (geen idee waar dat voor nodig is) en die kon denk ik niet tegen een omgekeerde plus en min ;) (of aarde en fase, hoe het ook mag heten). Dus misschien een tip voor mensen die ook met hun silencer gaan klooien...

[ Voor 54% gewijzigd door Palomar op 15-08-2006 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 00:49:
[...]

Dan rateld ie ook.....
Alsof ik neit zo slim ben om dat geval aan verschillenden dignen te hangen...puur 5v/7v rateld ie ook, zalman fanmate ook, rheobus ook.

Maar is die 3e gele draad neit nodig voor PWM want die gebruik ik niet
Same here. Die Zalman heb ik aan m'n NB fan op het mobo hangen. Kun je em met Speedfan regelen, Werkt perfecto.
Zelfs als die arctic het goed zou doen met een fancontroller, vinnik het toch een tekortkoming die serieus genoeg is om te ruilen.

Wel eerst de leverancier de kans geven het goed te maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Weet iemand trouwens wat de pinout is van die fanstekker? Ik heb hier nog een oude revisie liggen van de NV Silencer 5 die een 2-pin stekker heeft. Die heb ik gewoon gekregen dus waarom zou ik hem niet proberen hé? :) Maar mijn videokaart (7800 GTX) heeft wel een 4-pins aansluiting voor de fan dus ik zou nog een verloopstekkertje moeten maken. Maar ik heb geen idee waar die 4 pinnen in godsnaam voor dienen? Normaal heb je toch enkel ground, toerentaluitlezing en voeding voor de fan? Mocht iemand mijn kunnen helpen, zou ik zeer dankbaar zijn. Anders moet ik toch nog een nieuwe gaan halen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01 21:59

ikman

weinig posts

ik zou zeggen pak een voltmeter en meet het.

zwart op ground van je vga en met rood de pinnen af gaan.

[SPARKPLUGS] [flickr] [ijs1]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Ik heb momenteel geen PC waarin ik die kaart in kan stoppen. Ik ben nog steeds aan het wachten op een moederbord :( Ik heb zitten googlen op zoek naar de pinout van die kaart en ik kon niks vinden. Maar plots realiseerde ik me dat dat niet nodig is, ik heb wat reviews opgezocht van de Silencer en gekeken hoe de kleurvolgorde is van de draadjes in die connector dus dat komt in orde :) Mijn volgend probleem is zo'n connectortje scoren want ik heb niet veel zin om die van de originele koeler af te knippen in verband met garantie. Maar ik vrees dat er niet veel anders op zal zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een beetje gepiel kun je die pinnetjes uit het connectortje halen en in dat andere connectortje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Toch niet want de 2-pins connector en de 4-pins zijn verschillend van "pitch" indien je begrijpt wat ik bedoel. Laat ons gewoon zeggen dat de contacten uit die 2-pins connector groter zijn dan die van de 4-pins. Maar eigenlijk ga ik hier volledig off-topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb net een vervangende fan van arctic ontvangen (helemaal uit Hong Kong :+). Heb hem even los op mn videokaart aangesloten en dan tikt ie nog steeds op de lage snelheden... maar als ik hem op mn fancontroller zet is ie wel helemaal stil :) Kennelijk is de fan toch niet helemaal compatibel met de manier waarop Ati kaarten de fan aansturen. Anyway, ik ga hem gewoon met mn fancontroller gebruiken dus lekker stil :)

Ik heb alleen nog het probleem dat ik die oude fan er met geen mogelijkheid afkrijg, omdat ie met van die hele kleine schroefjes muurvast zit...

[edit] maar even een paar passende schroevendraaiertjes gehaald bij de Gamma en het ding losgekregen. Inmiddels heb ik hem geinstalleerd en aangesloten via mn fancontroller. Heerlijk stil nu op zo'n 5-7 volt :)

[ Voor 15% gewijzigd door Palomar op 18-08-2006 17:53 ]

Pagina: 1